PDA

View Full Version : iemand ervaring met Mi-Audio Crunchbox?



glasbier
28 juli 2007, 18:58
Ik denk erover om een Mi-Audio Crunchbox aan te schaffen.
Wie hier gebruikt die ook?
Ben erg benieuwd hoe die i.c.m. een Fender Hotrod deLuxe klinkt.

GuitarMaster
28 juli 2007, 21:05
Heb er een paar weken geleden een getest op een HR deluxe, maar hij viel me eigenlijk wel wat tegen. Vond hem behoorlijk modderig klinken met veel gain (iets wat hij juist niet zou doen volgens veel mensen?), ben zelf omdat ik op zoek was naar een Marshall-like distortion toen voor een Zvex crunchbox gegaan. Die deed de crunchbox naar mijn mening verbleken.

glasbier
28 juli 2007, 22:01
Ik hoor ook veel goede verhalen over de crunchbox.
De Zvex is dus een stuk beter;heb je die ook over een Fender Hotrod deLuxe geprobeert?

GuitarMaster
29 juli 2007, 11:25
Ik hoor ook veel goede verhalen over de crunchbox.
De Zvex is dus een stuk beter;heb je die ook over een Fender Hotrod deLuxe geprobeert?

Allebei over een HR deluxe jah, ik zeg niet dat de Zvex beter IS, maar ik vond het iig beter voor het geluid wat ik zocht. De Zvex heeft wel behoorlijk wat compressie en daar moet je wel van houden. Kan me overigens best voorstellen dat de crunchbox het beter doet op andere amps.

Jan Buurman
3 augustus 2007, 12:22
Ik sta elke keer op het punt om mijn Crunchbox in te ruilen voor iets anders maar elke keer komt toch de Crunchbox als "winnaar" uit de bus. Een goed en veelzijdig apparaat....

robzilla
3 augustus 2007, 14:54
Heb er een paar weken geleden een getest op een HR deluxe, maar hij viel me eigenlijk wel wat tegen. Vond hem behoorlijk modderig klinken met veel gain (iets wat hij juist niet zou doen volgens veel mensen?), ben zelf omdat ik op zoek was naar een Marshall-like distortion toen voor een Zvex crunchbox gegaan. Die deed de crunchbox naar mijn mening verbleken.

Misschien ligt het aan de amp zelf? Je hoort niet vaak dat de crunchbox modderig gaat klinken.. De Box of Rock lijkt me ook erg goed, maar deze heeft in principe toch wel een ander karakter dan de crunchbox? Hoeveel gain kan je uit de Box of Rock halen in vergelijking met de Crunchbox?

Ik wil zelf ook een goed distortion pedaal erbij, ik zat naar deze twee te kijken. Ik denk echter wel dat de Crunchbox qua sound iets heavier is en dat is wel wat ik zoek..

Edit: Misschien ook wel leuk om de OCD bij de vergelijking te gooien, ook een vrij heftig pedaal met een Marshall karakter.. Ik heb deze wel getest en op basis van wat ik gelezen heb zou die tussen de Box of Rock en Crunchbox staan qua hoeveelheid gain toch?

Nielsje
7 juli 2008, 14:34
Zo, ik heb besloten dit topic te gaan bumpen :D

Ik heb onlangs een Crunchbox gekocht, (laatste versie, witte knoppen, interne pot). En ga hem woensdag proberen in band verband.

Ik zocht een (uiteraard betaalbare) distortion voor de 'steverige' nummers die we met de band spelen (we spelen veel britpop achtige dingen).

Ik heb overigens ook nog een Barber LTD SR, DOD 250 en een Little Big Muff.
De muff gaat er zeer waarschijnlijk vanaf, te onbruikbaar, en de crunchbox gaat waarschijnlijk m'n Dod vervangen.

De dod heb ik al jaren, en bevalt eigenlijk best goed. Ik hoop met de LTD en de Crunchbox een mooie combi te hebben van low gain overdrive en lekkere distortion.

Zal na woensdag ff een betere beschrijving geven, hoe hij ons door de mix komt e.d.

WillemdaGuide
7 juli 2008, 15:26
Ik herken het modderige van de Crunchbox wel, zeker als je veel laag hebt, een strakke palmutesound is lastig. Ik heb dit opgelost door wat aanpassingen aan het pedaal te doen. Kan nu heel intressant lopen doen dat ie gemod is dit en dat maar feit is gewoon dat ik dit aan Gerard van Shiny guitar gear heb voorgelegt, hij me verschillende dingen heeft laten zien, wat onderdelen meegegeven en kloot maar aan. Ik weet niet eens meer precies wat ik heb aangepast, in ieder geval zo'n ledje eruit en iets anders voor de clipping erin. Ook nog verschillende opamps geprobeerd.

Ik vind hem al met al nu minder modderig klinken maar de sound is vrijwel ongewijzigd, lekkere higain sound met veel harmonischen.

gebruik de crunchbox normaal als aanvullen en dus over mijn ENGL Screamer maar ook op de Blues junior is ie erg lekker!

Ibanez666
7 juli 2008, 20:30
Hij klinkt prima over mijn Bassman+LP en ik ga binnenkort nog eens wat op-ampjes proberen, maar daar verwacht ik geen schokkende veranderingen van..

Mitch
7 juli 2008, 21:10
De modder-verhalen zijn een jaar oud hè jongens.

Nielsje
7 juli 2008, 21:35
De modder-verhalen zijn een jaar oud hè jongens.

Mjah, misschien had ik ook m'n eigen topic moeten openen, maar persoonlijk ik dacht dat het hier wel bij kon :)

Lexvandoef
10 juli 2008, 15:41
En Nielsje wat vind je nou van je Crunch-box?

Ik heb hem gisterenavond gehoord tijdens de repetitie. Wat mij opviel is dat ding best veel compressie heeft, en ook gelijk begint met veel gain. Het geluid wordt wel heel erg bombastisch vind ik.

Hij heeft wel genoeg gain voor een goeie distortion, maar je moet er geen medium gain overdrive sound uit willen halen, vind ik.

MjS
10 juli 2008, 15:48
Ik gebruik hem voor de hi-gain stukken in de band. Naar volle tevredenheid. Velen zullen het niet met me eens zijn, maar ik vind de leadsound van de crunchbox mooier dan die van mijn ex (ENGL Thunder). Gaat over het cleane kanaal van een H&K Statesman.

Nielsje
10 juli 2008, 18:05
Tja, de crunchbox, lastig, lastig.

Het ding scheurt goed, maar het is in ieder geval echt véél gain. Ik vond ook dat ie wat ballen mist. Wellicht zoek dan toch meer een heftige overdrive. Ter vergelijking: ik had de Barber LTD en de Dod 250 ook nog op m'n bord.

Ik vind de Dod nog steeds niet verkeerd, hij overstuurt wel wat 'saaier' dan de crunchbox, maar hij heeft wel wat meer midden/laag, wat ik toch wel fijn vind.

Ik was gisteren niet echt tevreden over m'n sound, misschien moet ik gewoon maar eens een hoop de deur uit doen en van alles nieuw gaan doen. Andere amp, cab (alhoewel..) en nieuwe pedalen. De LTD heb ik nu zo'n 3/4 jaar, en ik vind hem wel fijn, alhoewel hij iets 'wolligs' over zich heen heeft. Misschien moet ik de 'hyper pak' eens gaan proberen, alhoewel ik bang ben dat ik die nog niet 2e hands ga vinden.

En misschien toch maar een OCD, zal Mitch eens lief aankijken of ik de zijne mag proberen. Ik vind pedalen testen in de winkel altijd erg 'niets zeggend'. Het is toch echt afhankelijk van je amp, cab en andere meuk.

Maar over de crunchbox: prima bakkie, met goeie geluiden. Ben alleen bang dat het niet míjn geluiden zijn..

Mitch
10 juli 2008, 20:05
Een avondje wat dingen testen moet inderdaad wel te doen zijn. Het blijft een lastig iets, want je moet inderdaad eerst vaststellen wat je nou precies het meeste 'mist' in je sound. En dan bedenken, proberen te beredeneren (of mooier: testen) wat je zou kunnen veranderen. Ik heb ook heel lang bepaalde dingen gezocht in pedalen, maar dat bleek toch echt aan de amp te liggen. Dat was de grootste vooruitgang, daarna de speakerkast en daarná nog maar wat kleine veranderingen qua pedalen voor nuance verschillen of omdat er betere producten op de markt zijn gekomen.

Lexvandoef
10 juli 2008, 20:49
Tsja, hij speelt over een DSL ;) :hippie:

Ibanez666
10 juli 2008, 23:19
Ik gebruik de Crunch Box puur en alleen voor over de top solo geluid. Das erg handig omdat hij loeihard kan en ik er geen booster bij hoef te gebruiken. Voor de minder heftige solo sounds gebruik ik een van mn andere drie drive/distortion pedalen + GE-7 om te boosten

Soulpower
11 juli 2008, 02:38
Tja, de crunchbox, lastig, lastig.



En misschien toch maar een OCD, zal Mitch eens lief aankijken of ik de zijne mag proberen. Ik vind pedalen testen in de winkel altijd erg 'niets zeggend'. Het is toch echt afhankelijk van je amp, cab en andere meuk.


Hier ben ik het erg met je eens.. ik heb em zelf ook uitgetest... ik vond em wel redelijk klinken.. kwestie van smaak natuurlijk..maar ik vond het geld wat ik voor die crunchbox moest neertellen niet echt waard.. er zijn een wat betere veelzijdigere pedale naar mijn mening voor die prijs.. voor mij is het uiteindelijk de Blackstar Dist X geworden.. want die klonk te gek icm met vox ac30 cc2.. de crunchbox vond ik milder en beperkt..

Maar wat ik ook wou toevoegen.. echt met je eigen amp proberen.. ik had een studio 22+ van mesa.. amp omgewisseld voor een vox.. en ik kon gelijk al mn distortion overdrive pedalen verkopen en andere weer testen etc.. niets klonk meer.. hwehe t verschilt zo enorm..maargoed hier heb ik dus ook een hoop van geleerd..

Nielsje
11 juli 2008, 13:08
Ik gebruik de Crunch Box puur en alleen voor over de top solo geluid. Das erg handig omdat hij loeihard kan en ik er geen booster bij hoef te gebruiken. Voor de minder heftige solo sounds gebruik ik een van mn andere drie drive/distortion pedalen + GE-7 om te boosten

Gezien de lijst met pedalen die je gebruikt, lijkt dit me toch niet handig. Alhoewel ik best wel een pedalen man ben, wil ik het toch liever met minder pedalen gaan doen, alhoewel je toch wel aan een paar blijft zitten. Wah, stempedaal, delay, flange/phase, dan heb je minstens 4 pedalen. Verder heb ik op het moment 2 of 3 drive pedalen en een boost. Is mij gewoon te veel. Het moet echt met minder kunnen...

Tja, en Lex maakt dan wel de grap over de DSL, maar misschien heeft ie nog wel ergens gelijk ook, en moet ik misschien meer gaan zoeken naar een amp die wat meer mogelijkheden (of juist minder) heeft. De 20 watters hebben mij bij de marshall meeting behoorlijk blij gemaakt. Maar of zoiets de oplossing zou zijn?

@ Mitch, ik stuur wel even een mailtje.

Lexvandoef
11 juli 2008, 13:18
Tja, en Lex maakt dan wel de grap over de DSL, maar misschien heeft ie nog wel ergens gelijk ook, en moet ik misschien meer gaan zoeken naar een amp die wat meer mogelijkheden (of juist minder) heeft. De 20 watters hebben mij bij de marshall meeting behoorlijk blij gemaakt. Maar of zoiets de oplossing zou zijn?

Die 20 watters klonken inderdaad errug goed, maar je lost daarmee het 'probleem 'van het hebben van veel pedalen niet echt op. Dan blijf je aan je 2 drives+boost zitten, voor je basissounds. Als je daar echt vanaf wil, moet je toch aan channelswitcher, denk ik. :sssh:

Kim Wilson
11 juli 2008, 13:27
Ik ben idd ook bang dat je veel pedalen zult houden, vooral bij een éénkanaals amp. Naast je wah, delay, flanger/phaser (heb je die echt nodig?) moet je ook alle soorten drive uit je pedalen halen. Dus een transparante overdrive, een vette drive met veel compressie en een boost zul je wel blijven houden. Of je moet een pedaal zoeken met overdrive en distortion in één, zoals de H&K Tubefactor. Maar die zijn weer net zo groot als 3 pedalen bij elkaar...

renevanveen
11 juli 2008, 13:35
Uh.. en het goede oude volumeknopje van de gitaar zelf dan? Dit begint echt een lost art te worden. Alle gradaties van vervorming onder handbereik.
Zie gary moore, jeff beck, noem maar op.

Lexvandoef
11 juli 2008, 13:39
Dat is gewoon niet handig als je, net als Nielsje, in een coverband zit. Dan moet je gewoon een aantal basissounds (clean, crunch, drive, lead) onder je voeten hebben om snel te switchen.

Nielsje
11 juli 2008, 13:40
Uh.. en het goede oude volumeknopje van de gitaar zelf dan? Dit begint echt een lost art te worden. Alle gradaties van vervorming onder handbereik.
Zie gary moore, jeff beck, noem maar op.

Ja hoor, maak ik wel eens gebruik van. Probleem is dat 1), m'n volume pot erg 'los' is, dus hij verschuift snel (maar dat is op te lossen), 2) m'n amp schoont niet echt mooi op, dus dat is op het moment geen oplossing.
Vond bijvoorbeeld de CMW 20 watter erg goed met opschonen.

Ibanez666
11 juli 2008, 16:44
Gezien de lijst met pedalen die je gebruikt, lijkt dit me toch niet handig. Alhoewel ik best wel een pedalen man ben, wil ik het toch liever met minder pedalen gaan doen, alhoewel je toch wel aan een paar blijft zitten. Wah, stempedaal, delay, flange/phase, dan heb je minstens 4 pedalen. Verder heb ik op het moment 2 of 3 drive pedalen en een boost. Is mij gewoon te veel. Het moet echt met minder kunnen...

Tja, en Lex maakt dan wel de grap over de DSL, maar misschien heeft ie nog wel ergens gelijk ook, en moet ik misschien meer gaan zoeken naar een amp die wat meer mogelijkheden (of juist minder) heeft. De 20 watters hebben mij bij de marshall meeting behoorlijk blij gemaakt. Maar of zoiets de oplossing zou zijn?

@ Mitch, ik stuur wel even een mailtje.


Handig misschien niet, maar het gaat uiteindelijk om de sound. Ik heb nu een zeer milde TS sound (TS-9), een stevigere TS sound (SD-9 custom), een distortion sound (DP-1) voor de slag. Deze drie geluiden kan ik boosten met mn ge-7 voor solo's. En voor het extremere werk wat solo's betreft gebruik ik dus de Crunch box. Werkt prima voor mij..

Ibanez666
11 juli 2008, 16:46
Ik ben idd ook bang dat je veel pedalen zult houden, vooral bij een éénkanaals amp. Naast je wah, delay, flanger/phaser (heb je die echt nodig?) moet je ook alle soorten drive uit je pedalen halen. Dus een transparante overdrive, een vette drive met veel compressie en een boost zul je wel blijven houden. Of je moet een pedaal zoeken met overdrive en distortion in één, zoals de H&K Tubefactor. Maar die zijn weer net zo groot als 3 pedalen bij elkaar...


Als ik eerlijk ben gebruik ik de flanger en chorus zeer weinig, maar ja het staat leuk en je zal het net een keer nodig hebben. Met mijn ee-kanaals amp is meerdere drives/distortions wel erg handig

cruncher
11 juli 2008, 18:54
CrunchBox...eh,valt veel over te zeggen. Toen ik hem een paar weken had mocht hij van mij wel weer weg. Op dat moment kon ik geen andere distortion vinden wat beter bij mijn set-up paste. Dus ben ik aan de CB blijven 'hangen'. Nu zou ik hem niet meer kwijt willen! Met de gain op 11:00uur speel ik er slag en solo mee. Moet het wat heftiger dan trap ik ook nog mijn BadMonkey in; een heerlijk zingende leadsound! Ik ben er héél tevreden mee.

Willlem
14 april 2009, 10:54
even een vraagje. als ik het goed lees moet ik dus de 2e generatie crunchbox hebben (met interne presence pot), maar hoe kun je van buiten zien of je te maken hebt met een 1e of 2e generatie? moet je hem daar per se voor openmaken? dit ivm een evt 2e hands aankoop.
alvast bedankt!

Epic
14 april 2009, 12:21
Volgens mij zit de presence er al sinds 2006 in (http://www.mieffects.com/cbindepth.htm).

Er zit redelijk veel gain in het pedaal, wat ik gemerkt heb is dat hij bij hogere gain wat fuzzy gaat klinken. Met een lagere gain (+- 12:00) en iets hoger volume klinkt ie beter / strakker.

Willlem
16 april 2009, 17:51
de verkoper zegt de knop niet te kunnen vinden bij het openschroeven. dan gaat het dus om een oud model. of is dat ding moeilijk te vinden? lijkt me raar op zich ... en andere manieren om oud van nieuw te onderscheiden zijn er niet?

MjS
16 april 2009, 18:29
De versie met de witte (crèmekleurige) knoppen heeft in principe de interne trimpot voor presence. Die ziet er niet uit als een gewone knop, maar dat is een klein dingetje op de printplaat, waar je een kleine kruiskopschroevendraaier in kunt steken.

Nielsje
16 april 2009, 19:03
De versie met de witte (crèmekleurige) knoppen heeft in principe de interne trimpot voor presence. Die ziet er niet uit als een gewone knop, maar dat is een klein dingetje op de printplaat, waar je een kleine kruiskopschroevendraaier in kunt steken.

De crunchbox heeft een klein potje wat je met duim en wijsvinger kan verdraaien, of met een platte schroevendraaier. Het is een wit 'knopje', volgens mij gekleurd met een stift. Maar dat laatste kan ook zijn bij de barber pedalen... :dontgeti:

MjS
16 april 2009, 20:00
De crunchbox heeft een klein potje wat je met duim en wijsvinger kan verdraaien, of met een platte schroevendraaier. Het is een wit 'knopje', volgens mij gekleurd met een stift. Maar dat laatste kan ook zijn bij de barber pedalen... :dontgeti:

Hm ja? Toen ik mijn Crunchbox had heb ik die ook een keer open gehad, en dat potje kon je echt niet met je vingers verdraaien. Kruiskop of platte twijfel ik nu ook over, maar het was bij mij zeker geen klein knopje wat je met je vingers kunt draaien.