PDA

View Full Version : Mogelijkheden Midi Footcontroller



avioniko
28 juli 2007, 11:10
Beste lezers,

Als enthousiast rack gebruiker, wordt het eens tijd om naar een Midi Footcontroller te kijken. Echter, ik ben een eerste klas midi kluns.

Iemand vertelde mij, dat ik moest kijken naar een footcontroller die zowel PC's als CC's aan zou kunnen...(eerste klas abacadabra en hocus pocus voor mij dus).

Mijn wens is om een 3 tot 4-tal preamp versterker presets te gebruiken en bijvoorbeeld 1 effectprocessor preset met daarin delay, chorus, phaser, comp, pitchshift e.a. Waarbij middels de footcontroller de 3-4 versterker presets worden gelinkt aan een knoppie en de effects als stompbox (on/off of in/out) te linken zijn aan overgebleven knoppies op de footcontroller.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld een Engl Z12 Midi Footcontroller? Alsmede eens setup waar een preamp samen met een midi effectprocessor (via effectloop preamp) kan worden geschakeld met een stompbox -achtig idee zoals omschreven?

De Behringer FCB1010 is al afgevallen, die wil ik dus niet.

Zijn er mensen met advies? Bij voorbaat heel erg bedankt.

Niko
----------------------------------------------------------
Music Man Luke II Limited Edition 2006
Behringer Racktuner
Tech 21 Sansamp PSA-1 (preamp)
Rocktron Xpression (effect processor)
Tech 21 Power Engine 60 (60 watt solid state power amp / 12" Celestion Seventy-Eighty)

avioniko
28 juli 2007, 12:09
Goed zoeken dus :-)

Heb al heel wat info gevonden en de beoogde Engl Z12 kan alleen PC's aan volgens dit forum (diverse posts).

Damn it, wat nu?

Daemon
28 juli 2007, 12:52
Ik weet er zelf ook niet veel vanaf, maar ik wilde alleen ff zeggen dat als ik jou was, ik ook nog ff de rack & midi faq bovenaan zou lezen. Die is zeer goed & er staat veel nuttige info in.

vinni
28 juli 2007, 18:01
Ground Control Pro......leuke prijs....voldoet aan je eisen en
betrouwbaar.

Geloof niet al die verhalen op internet over ondeugdelijke switches.
Dat was de eerste serie en dat probleem is al lang verholpen.
Maar ja...iedereen praat elkaar na.

De GCP is gewoon een hele goeie controller voor relatief weinig geld.
Ze worden soms ook tweedehands aangeboden.

Ander opties worden vaak duurder. Goedkopere zijn vaak van mindere kwaliteit of minder mogelijkheden.

Vinni

avioniko
28 juli 2007, 18:26
Na een dagje intensief bellen, internetten etc. kom ik tot de makkelijke conclusie dat een Engl Z15 voldoet en de al oude Rocktron Midi Mate.

Zijn er mensen die bezwaren zien tegen één van die twee controllers?

Ik zal de Ground Control nog eens opzoeken!

Hoe kom ik bij de FAQ's --> Rack en Midi zaken uit?
Probeer van alles maar systeem vind niks...

Ciao,

Niko

avioniko
28 juli 2007, 23:25
Heb de FAQ's over Rack & Midi gevonden :satisfie:

Echter mijn laatste vraag over midi footcontrollers:

Wie weet of de Engl Z15 of Rocktron Midi Mate 'slim' zien of een effect aan of uit staat als je een patch oproept via je footcontroller? Scheelt enorm programmeren met 2 extra CC's naar het schijnt?

Wie oh wie weet dit?

Adios,

Nikoz

----------------------------------------------------------
Music Man Luke II Limited Edition 2006
Behringer Racktuner
Tech 21 Sansamp PSA-1 (preamp)
Rocktron Xpression (effect processor)
Tech 21 Power Engine 60 (60 watt solid state power amp / 12" Celestion Seventy-Eighty)

vinni
29 juli 2007, 11:45
Dat heet Active Sensing......en nee.....

Beide controllers kunnen die niet.

Groet,
Vinni

avioniko
29 juli 2007, 12:40
Hallo Vinni,

Bedankt tot zover!

Heb wel een nieuwe (DMC) Ground Control Pro gevonden voor € 439.-
Dit is de identieke uitvoering als de Voodoo Lab versie!

De GCP moet dan toch hoop ik echt wel Active Sensing aankunnen?
Of een patch maken met alles uit en vanaf dat moment stompbox-alike een presetje aanzetten naar gelang nodig? Wil 1-2-3-4 patches voor amp presets (PSA-1 preamp via midi), rest stompbox idee (Xpression FX).

Zag dat je uit Paterswolde kwam? Goede herinneringen aan, woonde daar 9 maanden (1995) toen ik op het vliegveld op school zat.

Tjuuss

SimonS
29 juli 2007, 12:55
je kunt de midimate en GCP programmeren dat je fx aan/uit switches de juiste status weergeven van de effecten. Stel, je roept preset 1 op, die heeft bijvoorbeeld chorus en delay aanstaan. dan programmeer je de controller zo dat het ledje van de chorus en delay aan staan, en bij aantikken een CC versturen die de corresponderende fx uitzet.

zo kun je active sensing redelijk immiteren.

vinni
29 juli 2007, 12:55
De Ground Control Pro wordt gemaakt door Voodoo Lab 8-)

en nee.......ook geen active sensing.
Ik heb er zelf ook 1 gehad.
Wat ik deed is per patch op de CC's aangeven welke effecten aan/uit staan.
Dat kan je namelijk per patch meegeven. Maar moet je handmatig doen.
Dan zie je meteen wel welke FX er aanstaan en kun je het betreffende
FX meteen (de-)activeren. Active Sensing zou automatisch detecteren of
Effecten(FX-blocks) aanstaan ja/nee. Nu moet je dat handmatig meegeven.
En tja....als je je effecten aanpast moet je niet vergeten de patches in de
GCP aan te passen.

En die Eur 439 is een nette prijs.....

En yep....ik woon in Paterswolde. Maar dit lang meer....

Vinni

vinni
29 juli 2007, 12:58
Aanvulling...

De CC's op de GCP en op de FX-apparatuur moeten natuurlijk wel overeenkomen evenals het midikanaal voor die CC's.
Die CC's moet je op de GCP wel global instellen.
Je kunt per Patch dus niet lukraak een CC gebruiken.

Vinni

avioniko
29 juli 2007, 14:27
Hoi Vinni,

Superbedankt voor de antwoorden, alsmede de anderen.

De Ground Control Pro, zoals Voodoo Lab die nu maakt, is exact identiek/hetzelfde als de DMC uitvoering, daar DMC=Voodoo Lab

DMC maakte wel een nog smaller ding, een soort van voorloper en denk dat jij aan deze refereerde vanwege evt slechte reviews? Volgens mij heet dat ding Ground Control (zonder Pro)

http://www.musicplayers.com/images/DMC.jpg

http://www.voodoolab.com/gcontrolpro.htm

http://www.tonymckenzie.com/images/gcont2.jpg

Ciao,

Niko

Raffel
30 juli 2007, 11:40
ik begin ondertussen de nadelen van het niet hebben van active sensing wel in te zien. Soms wil je best rap een CC bijschakelen in een patch, maar bij een FCB1010 moet je dan dus 2 keer drukken.

Welke midi-controllers hebben het wel? De Rocktron AA, Skydstrup, Bradshaw, what else?

dml
30 juli 2007, 12:08
Ik heb een T-rex BigFoot. Deze heeft ook geen active sensing maar ik programmeer de CC's net als Vinni aangeeft, dus ik zie in één oogopslag wat aan en uit staat. De CC's op de BigFoot geef ik dan ook nog de status MIDI ACTIVE mee, dus ze zenden de geprogrammeerde stand (aan of uit) ook mee. Op die manier is het dus niet persé nodig de betreffende effecten op je processor ook aan of uit te zetten, dat doet de footcontroller voor je. Ditzelfde is ook mogelijk met de Rocktron MidiMate.

rjong999
30 juli 2007, 20:58
Voor de FCB is er een 3rd party chip die dat regelt.

SimonS
30 juli 2007, 23:10
dat is de UnO, zie http://www.mtnsys.com/faq-fcb/UnO%20Firmware.htm en de Yahoo groep ervan.

rjong999
31 juli 2007, 01:03
...waarmee de fcb gelijk weer het beste alternatief is - hoewel ik geloof dat TS leidt aan de gevreesde Behryfobie...

avioniko
31 juli 2007, 23:25
Vandaag de Voodoo Lab (DMC) Ground Control Pro besteld.
Morgen in huis. Zullen eens zien hoe dat programmeren gaat. :chicken:
Moet dus een midi preamp en multi fx gaan bedienen, word nog leuk :)

Bedankt weer voor alle reacties! :rockon:

Ciao

Niko
----------------------------------
Music Man Luke II Limited Edition 2006 -->
Behringer BTR2000 Racktuner -->
Tech 21 PSA-1 Sansamp preamp --> (serieël)
Rocktron Xpression -->
Tech 21 Power Engine 60 (Solid State; Celestion Seventy/Eighty)

vinni
31 juli 2007, 23:43
Hee gefeliciteerd!

Denk toch wel de beste koop.
Enne....gewoon ff rust goed de manual doornemen.
Gaat vast en zeker lukken.

Vinni

avioniko
15 oktober 2007, 20:10
Aan Vinnie, Raffel e.a.

Al weer een tijdje aan het knoeien met mijn rackje met de Voodoo Lab Groundcontrol Pro (waanzinnig fijn ding overigens).

Paar 'losse' laatste vraagjes, misschien kunnen jullie adviseren en met het volgende in gedachte van mijn geprogrammeerde setup:

(ik heb de midi footcontroller ingesteld op 4 preamp kanalen van mijn Tech 21 Sansamp PSA-1, te weten 1. Clean (Fender Twin) 2. Crunch (SRV) 3. Rhythm (Plexi) 4. Lead (Rectifier) en de rest van de buttons als stompboxes ingesteld i.s.m. mijn Rocktron Xpression multi-fx)

- Hoort het nu zo te zijn, als ik bijvoorbeeld clean sound samen met een chorus en delay aan heb staan, en ik naar een ander amp geluid schakel bv rhythm, dan moeten de effecten chorus en delay toch active blijven? Nu moet ik als ik van clean naar bv rhythm ga, èlke keer weer chorus en delay erbij aanklikken, ze gaan dus uit bij schakelen naar ander amp geluid. Hoe 'hoort' het in jullie opinie te zijn? :-)

- Een volume pedaal kan ik aansluiten op de midi footcontroller en dan middels een CC de multi-fx het output volume laten regelen. Maar je leest ook wel dat Lukather bijvoorbeeld juist een volume pedaal meteen in het begin gebruikt want dan sterft de delay niet uit qua volume. In mijn optie volgens mij dus wel. Wat is 'deftiger' om te doen? Of hoe hoort het? :-)

- Wat heeft jullie voorkeur? Om mijn BBE 362 Maximizer achter de preamp te zetten en dan naar multi-fx, of als laatste, achter preamp èn multi-fx?
De volgorde is nu helemaal serieel: Behringer racktuner -> preamp PSA-1 -> stereo naar -> Xpression multi-fx -> BBE 362 -> speaker

Kan nog zijn dat een paar laatste kleine vraagjes me nu zijn ontschoten, maar dat komt dan nog wel.

Alvast bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp/adviezen.

Ciao,

Niko

p.s. krijg geen fotootje van m'n spul ingevoegd

rjong999
15 oktober 2007, 21:46
Ik heb mijn volume ergens middenin zitten, na de preamp sectie maar voor de timebased sectie, dus reverb, delay enzo, idd om de boel mooi uit te laten sterven. Ik heb wel 1 preset met een 'endless delay' die ik aan het einde van een nummer gebruik en waarbij ik de volume achterin heb zitten, om het signaal incl. delay te kunnen regelen. maar ja, GT8 he, dus nogal veel mogelijkheden ;-)
Ik heb ook een BBE en die heb ik in de loop direct voor de eindtrap gezet, daar komt 'ie naar mijn smaak het beste tot z'n recht. Ik heb wel een vrij ordinaire smaak. De BBE is slagroom op je koffie en dan wil ik ook altijd wel VEEL slagroom op mijn koffie.

vinni
15 oktober 2007, 23:12
Aan Vinnie, Raffel e.a.

Al weer een tijdje aan het knoeien met mijn rackje met de Voodoo Lab Groundcontrol Pro (waanzinnig fijn ding overigens).

Paar 'losse' laatste vraagjes, misschien kunnen jullie adviseren en met het volgende in gedachte van mijn geprogrammeerde setup:

(ik heb de midi footcontroller ingesteld op 4 preamp kanalen van mijn Tech 21 Sansamp PSA-1, te weten 1. Clean (Fender Twin) 2. Crunch (SRV) 3. Rhythm (Plexi) 4. Lead (Rectifier) en de rest van de buttons als stompboxes ingesteld i.s.m. mijn Rocktron Xpression multi-fx)

- Hoort het nu zo te zijn, als ik bijvoorbeeld clean sound samen met een chorus en delay aan heb staan, en ik naar een ander amp geluid schakel bv rhythm, dan moeten de effecten chorus en delay toch active blijven? Nu moet ik als ik van clean naar bv rhythm ga, èlke keer weer chorus en delay erbij aanklikken, ze gaan dus uit bij schakelen naar ander amp geluid. Hoe 'hoort' het in jullie opinie te zijn? :-)
Volgens mij heb je de preamp en de Rocktron op een zelfde midikanaal staan. Dat kun je beter niet doen. Je kunt (uit het hoofd effe) 8 mididevices definieren. In jou geval dus twee met ieder hun eigen midikanaal. Nu is het waarschijnlijk zo dat als je van patch verandert beide apparaten van patch veranderen. Volgens mij wil jij dit dus niet. kan wel maar dan moet je er voor zorgen dat de nieuwe patch op de Rocktron met de juiste effecten AAN geselecteerd worden. Beetje moeilijk uit te leggen.

- Een volume pedaal kan ik aansluiten op de midi footcontroller en dan middels een CC de multi-fx het output volume laten regelen. Maar je leest ook wel dat Lukather bijvoorbeeld juist een volume pedaal meteen in het begin gebruikt want dan sterft de delay niet uit qua volume. In mijn optie volgens mij dus wel. Wat is 'deftiger' om te doen? Of hoe hoort het? :-)
Hoe het hoort bepaald je lekker zelf!.....daar zijn geen regels voor.

- Wat heeft jullie voorkeur? Om mijn BBE 362 Maximizer achter de preamp te zetten en dan naar multi-fx, of als laatste, achter preamp èn multi-fx?
De volgorde is nu helemaal serieel: Behringer racktuner -> preamp PSA-1 -> stereo naar -> Xpression multi-fx -> BBE 362 -> speaker
Ik zou'm helemaal niet gebruiken....maar goed.....waar zit dan je eindtrap?
Zou'm dus direct voor de eindtrap plaatsten als een soort master-EQ.
En die Behringer racktuner zou ik in een True-bypass looper plaatsen voor de preamp.

Kan nog zijn dat een paar laatste kleine vraagjes me nu zijn ontschoten, maar dat komt dan nog wel.

Alvast bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp/adviezen.

Ciao,

Niko

p.s. krijg geen fotootje van m'n spul ingevoegd

Groet,
Vinni

avioniko
16 oktober 2007, 08:28
Vinnie,

De preamp is midichannel 1 en de multi-fx is midichannel 2, da's echt wel goed geregeld. Ik heb het vermoeden dat bij het programmeren van de midi footcontroller iets anders moet worden ingesteld mbt de instant access buttons (mijn stompboxes als het ware).

Ik denk dat ik als eerste probeer de BBE 362 Maximizer in de effectloop van de preamp te zetten. Hoe ik die racktuner beter kan aansluiten, I don't know hoe/wat true bypass looper is :dontgeti:

Ook maar eens uitzoeken of mijn preamp een CC heeft voor volume, dan schakel ik een volumepedaal daarmee, dus voor de timed based effects.

De eindtrap is een Tech 21 Power Engine 60 (da's een speakercabinet met 12" full range Celestion en ingebouwde transistor eindtrap) speciaal om de Tech 21 PSA-1 Sansamp preamp helemaal tot z'n recht te laten komen, echt heel erg leuke combi. Moet ooit nog een tweede bij voor stereo :rockon:

Keeping in touch,

Niko

avioniko
17 oktober 2007, 11:24
Het zal anders moeten. Of de gitaar meteen inprikken op een volume pedaal (levert dat tonesuck op???) of eenzelfde pedaal in effectloop (dan ben ik de BBE daarin kwijt) zoals in onderstaand bericht, of een expression pedal met CC ctrl 007 aan de multi-fx, maar dan dus geen mooie delays die doorklinken :???: Iemand ervaring met volume pedal in effectloop?


Thanks for your inquiry. The PSA-1 does not respond to continuous control commands, so an easy way to accomplish this task is to use a low impedance volume pedal in the PSA's effect loop (before the processor, if that's where that's placed), so you can drop the guitar/preamp volume and keep the "tail" of the delays intact. An even easier method is just to simply roll off your guitar's volume knob.

Regards,
Lloyd Schwartz, Product Manager