PDA

View Full Version : geluid opnemen erg zacht



Wokkie
28 juli 2007, 00:39
hallo,

Ik wil mijn eigen gemaakte muziek opnemen op mijn pc en heb een "shure 16A" microfoon gekocht die goed werkt op mijn versterker, maar als ik geluid wil opnemen op mijn pc dan neemt hij wel geluid op, maar heeeeeeel zachtjes. De instellingen van het opnameprogramma staan wel goed (heb er meerderen geprobeerd, maar neemt overal zeer zachtjes op)

Ik heb een "realtek AC 97 audio" geluidskaart en draai op vista en pc is vrij snel

Ik heb driver geupdate gedaan en voor zover ik weer staan de instellingen goed.

Er moet gewoon toch iets mis zijn met de instellingen lijkt mij, want met de microfoon is niks mis. Als ik zonder de mic hetzelfde doe en de gitaar direct aan de pc link gebeurd er precies hetzelfde.

Misschien dat iemand hier mij verder kan helpen, want ik weet het echt niet meer

gr wokkie

PS-: met de webcam opnemen ging wel prima

Gitaristje 18
28 juli 2007, 00:43
hallo,

Ik wil mijn eigen gemaakte muziek opnemen op mijn pc en heb een "shure 16A" microfoon gekocht die goed werkt op mijn versterker, maar als ik geluid wil opnemen op mijn pc dan neemt hij wel geluid op, maar heeeeeeel zachtjes. De instellingen van het opnameprogramma staan wel goed (heb er meerderen geprobeerd, maar neemt overal zeer zachtjes op)

Ik heb een "realtek AC 97 audio" geluidskaart en draai op vista en pc is vrij snel

Ik heb driver geupdate gedaan en voor zover ik weer staan de instellingen goed.

Er moet gewoon toch iets mis zijn met de instellingen lijkt mij, want met de microfoon is niks mis

Misschien dat iemand hier mij verder kan helpen, want ik weet het echt niet meer

gr wokkie

Is de Mic een condensator mic? Want dan heeft ie fantoom voeding nodig om goed krachtig het geluid op te pikken. Zonder fantoom voeding is het signaal van de mic heel zacht.
Klopt het dat jouw geluidskaart on board is? Heb je dan niet dat het ontzettend lang (1 seconde) duurt voordat het gene wat jij op dat moment speelt wordt opgenomen?

Frits van Mourik
28 juli 2007, 00:48
Als je echt zeker bent van je instellingen:
Probeer eens een verse batterij van een onverdacht merk in je mic.

Wokkie
28 juli 2007, 01:11
Heb een nieuwe batterij al geprobeerd, maar blijft helaas hetzelfde. Weet niet wat een fantoom voeding is. Ik sluit de mic rechtstreeks aan op het geluidskaart. Ik neem aan dat dit normaal gesproken wel moet werken.

hij is inderdaad onboard ja

vreemd allemaal :mad:

Han S
28 juli 2007, 01:24
Vraagje: heb je die microfoon aangesloten op de microfooningang van je geluidskaart, of op de line ingang? De mic ingang is rood/roze, de line ingang is blauw.

Fantoomvoeding is voor echte condensatormicrofoons en die hebben geen batterij. Jij hebt een zg electret condensatormicrofoon, die heeft de batterij nodig voor de interne electronica, fantoomvoeding is 48 volt.

Wokkie
28 juli 2007, 01:30
Vraagje: heb je die microfoon aangesloten op de microfooningang van je geluidskaart, of op de line ingang? De mic ingang is rood/roze, de line ingang is blauw.

Heb allebei de ingangen geprobeerd, ze zijn allebei rood/roze. Heb gen blauwe ingangen zie ik net

Han S
28 juli 2007, 01:38
Heb je die microfoon ergens anders op geprobeerd waar hij het wel goed op deed? Een mengpaneel of op je gitaarversterker?

Edit: ik zie dat hij het op je versterker goed doet, het moet dus liggen aan je instellingen van je geluidskaart of windows.

Heb je de link doorgenomen in Harrie Beton's FAQ?

Wokkie
28 juli 2007, 01:44
ja op de gitaarverterker werkt de mic gewoon goed. Een mengpaneel heb ik niet. Een mengpanel zal wel de oplossing zijn denk ik of niet? ( daar zit toch ook een geluidskaart in?)

Werk met vista en merk dat je instellingen minder uitgebreid zijn dan in XP

Han S
28 juli 2007, 01:50
Weet je wat, ga eerst ff dit verhaal van Harrie (http://www.besidesdata.nl/opname/) even mooi uitvogelen en doornemen, dan kom je er vast wel uit.

Wokkie
28 juli 2007, 02:02
Weet je wat, ga eerst ff dit verhaal van Harrie (http://www.besidesdata.nl/opname/) even mooi uitvogelen en doornemen, dan kom je er vast wel uit.


Had hem al gelezen, maar werkt zo een mengtafel wel goed? Ligt dat los kwa opnemen van mijn interne geluidskaart? Ik kan mijn mond 1 mm op de mic zetten en praten dan is het geluid nog miniem :mad: Je hoort het wel maar erg zacht:(

Wokkie
28 juli 2007, 02:47
ben er al 6 uur mee bezig. Hij neemt nu het geluid redelijk op als ik mijn mond op de mic houd, maar als ik hem er 5 cm vanaf houd dat hoor je het nauwelijks :mad:

STW
28 juli 2007, 16:44
het lijkt er op alsof ie in de line-ingang van je computer zit

de meeste pc's hebben een lin-in en een mic-in
het verschil is dat er achter de mic-in een voorversterkertje zit om het signaal van je mic of gitaar te boosten, dat lijk je nu te missen

geen nood, die ingebouwde preamps in een pc zijn toch van matige kwaliteit. je kunt beter een aparte preamp of mixer (waar preamps in zitten) aanschaffen, of een geluidskaart met goede preamp.

als je heel handig bent is zo'n preamp ook zelf te bouwen

nog een optie is een usb-microfoon.. maar ik weet niet hoe goed die zijn




dit is wat ik denk dat het is.. ik ben geen expert


succes!

Wokkie
29 juli 2007, 01:05
Thx voor je reactie. Ik kom al een stuk verder :)