PDA

View Full Version : Terratec EWS64 XL



Zarath
27 juli 2007, 23:12
Ik heb sinds kort een Terratec EWS64 Xl, een al wat verouderde, doch redelijke geluidskaart aangeschaft via Marktplaats, om eens wat te gaan expirimenteren. Alles zat erbij enzo, alleen, ik krijg het kreng niet geïnstalleerd!

Nu zijn er een paar mogelijkheden waardoor dit zou komen, maar van geen ben ik zeker.

-Er mist een bestand op de installatie CD (er komt een foutmelding die vraagt naar een bestand dat niet op de CD staat) of de .cab file waar het bestand in zou moeten staan is deaud.
-De kaart werkt niet op Windows XP.
-De kaart zelf is stuk (Lijkt me niet, windows vind hem wel maar kan de benodigde software niet installeren)

Heeft er iemand verstand van deze of andere Terratec geluidskaarten of kan iemand me hiermee helpen? Alvast bedankt.

madman
27 juli 2007, 23:58
al geprobeerd nieuwere drivers bij terratec zelf vandaan te halen? (lees; te downloaden van de site ofzo?)

Zarath
27 juli 2007, 23:58
al geprobeerd nieuwere drivers bij terratec zelf vandaan te halen? (lees; te downloaden van de site ofzo?)

Nieuwe Drivers? Hoezo?

madman
28 juli 2007, 00:05
op het moment dat zo'n stukkie hardware de fabriek verlaat zit er een cd-rom bij met drivers
alleen die drivers worden vaak nog verder doorontwikkeld om er bugs uit te halen en verder te verbeteren, en soms om ze compatible te maken met nieuwe hard/software...
vandaar dus dat fabrikanten vaak een downloadsectie hebben waar je die nieuwere drivers vandaan kan halen...

mijn videokaart bijv; als ik de drivers probeer te installeren die op de bijgeleverde cd-rom staan loopt m'n comp helemaal vast, als ik de nieuwste drivers download van de website van de fabrikant loopt ie als een zonnetje...

Zarath
28 juli 2007, 00:22
Ah zo bedoel je. Nee dat gaat niet werken. A, ik heb hem gekocht via marktplaats, B, ik heb even gekeken op de site van terratec, maar het model is al aardig verouderd. De eerste versie ervan kwam uit in '98. (Geloof ik) Er was nog wel een support pagina voor de ESW64 XL, maar die krijg ik niet geopend. Ik vrees dat hij is weggehaald en alleen de link er nog staat.

Maar juist vanwege die veroudering dacht ik eraan dat het komt doordat hij niet compatibel is met Windows XP.

Ik hoop dat er iemand hier meer van de desbetreffende kaart weet...

Jedeel
28 juli 2007, 00:24
Nieuwe Drivers? Hoezo?
Ik dacht dat Terratec voor de oudere kaarten geen ondersteuning voor XP
(meer) leverde.

Zoek maar eens op hun site;
http://supportde.terratec.net

Zarath
28 juli 2007, 00:26
Ik dacht dat Terratec voor de oudere kaarten geen ondersteuning voor XP
(meer) leverde.

Zoek maar eens op hun site;
http://supportde.terratec.net

Ja dat heb ik gedaan. Support is er inderdaad niet meer, maar volgens mij moet het alsnog mogelijk zijn om zo'n kaart te gebruiken onder windows XP. Als dat niet zo is dan moet ik weer gaan klooien met bootmagic en dergelijke om XP en ME tegelijk te kunnen installeren. Ik weet dat het onder ME nog wel kan.

Edit:
Ik heb van de persoon waar ik het van heb gekocht een andere driver ontvangen. Nu krijg ik echter de foutmelding: "Kan geen toegang tot het opgegeven apparaat, pad of bestand krijgen. Mogelijk hebt u geen toegangsmachtigingen voor het item."

Edit²:
Ik heb weer andere drivers ontvangen en nu doet hij het! Ik heb even ruw wat opgenomen, zeer goed geluid. Net alsof er echt iemand in de kamer gitaar zit te spelen.

Bedankt voor de hulp!