PDA

View Full Version : Buisje vervangen.... maar welke ? (marshall jvm)



Dude
27 juli 2007, 18:28
Ik las op een marshall forum dat het voor een vermindering van ruis slim is om het gain buisje (V1 ?) van mn JVM te vervangen voor een goed merk buisje. Marshall schijnt niet de meest geweldige buizen stock te gebruiken. Nou heb ik een nieuw electro harmonics 12AX7 buisje liggen dat ik dr in wil prikken.

Bij deze dus mijn vraag, welk buisje is dat ?


De beste foto die ik kon vinden op inet.
http://www.soundhouse.co.jp/shop/prod_img/marshall_jvm410h-03.jpg

Zoals je ziet staan er 5 voorbuisjes, de meest linkse staat echter niet in lijn met de andere 4 voor buisjes. Deze staat namelijk naast de eind buizen.

Het meest rechtse voorbuisje heeft een alu kapje, ik neem eigenlijk aan dat deze het is maar weet niet 100% zeker.


ik zoek nog even een schemaatje op, momento

Mitch
27 juli 2007, 18:41
Logischerwijs het meest linker buisje van de buisjes die op een rijtje staan. Het buisje vlak voor de eindbuizen zal de fasedraaier zijn lijkt me.
Als je nog mooi spul wil proberen moet je me maar effe PB'en.

Geronimo
27 juli 2007, 18:43
Denk eerder dat het dat rechter buisje in het hulsje is. Die is afgeschermd omdat het signaal op die plek nog de langste weg te gaan heeft en dus uiteindelijk het meest versterkt wordt.

bass blom
27 juli 2007, 18:44
in mijn tsl zit de V1 onder dat blikken busje :D

Geronimo
27 juli 2007, 18:45
in mijn tsl zit de V1 onder dat blikken busje :D

Idd, om dezelfde reden dus.

Mitch
27 juli 2007, 19:02
O wacht effe, niet goed gekeken: inderdaad, de afgeschermde, dichtst bij de input. Sorry, lange werkdag gehad :satisfie:

Negative K3 fan
27 juli 2007, 19:17
waarom bestel je niet wat buisjhes extra en verwissel je meteen de hele rit, waarschijnlijk gebruikt marshall standaard sovteks en die hebben geen goede reputatie. Die sovteks die je er dan uithaalt zijn prima backup buisjes (komt altijd wel van pas).

gerrekat
27 juli 2007, 19:19
meestal is de V1 degene die het dichts bij je input zit, maar goed het zou in de handleiding moeten staan.

Dude
27 juli 2007, 20:14
In de handleiding kan ik het niet vinden, volgens mij stond in de marshalls die ik gehad heb inderdaad een beknopt schemaatje in de manual maar deze heeft dat niet.

En lennart, idd dat wil ik wel doen ja, alleen 5 buisjes is toch weer een eurootje of 40 a 50 dus dat is de reden haha.

en mitch, bedankt voor je aanbod, ik ga dit effe proberen en mocht het me niet bevallen doe ik dat !

Dude
28 juli 2007, 16:54
nou hij zit... wel een gepiel want de buisvoet zit een flink stuk onder het chassis, de voorbuisjes zitten dus een eind lager in het chassis terwijl de eindbuizen wel op het chassis staan... is t nog te volgen ?

Anyway.... anradertje om dat buisje te vervangen, amp klinkt voller, warmer, heeft mooiere scheur en above all... minder ruis !

Al die pre buisjes gaan er dus maar uit,

Negative K3 fan
28 juli 2007, 18:48
goeie shit bart.