PDA

View Full Version : Veel gitaren bezitten.. Snaren vervangen?



Ic3gl0vE
17 januari 2003, 22:55
Hallo grootbezitters
vervangen jullie op al je gitaren regelmatig de snaren?
Het kost toch wel heel erg veel als je een stuk of 8 planken hebt die elke 2 maanden nieuwe snaren moeten...

Mijn strat doet al sinds april 2002 met dezelfde set ernie ball 0.10 :smile:

Luca P
17 januari 2003, 23:01
Ik heb 8 gitaren waarvan 2 om de maand nieuwe touwtjes krijgen. De rest is in rust.

Bas
17 januari 2003, 23:33
Ik heb dan niet zoveel planken, maar ik vind snaren pas lekker als ze er minimaal 1 week opzitten. En dan doe ik er ook zeker 2 a 3 maanden mee. Als het niet langer is :smile:

Anders Destium
17 januari 2003, 23:39
Ik speel eigenlijk maar op 3 van de 5 elektrische en op 0 van de 2 akoestische tegenwoordig. Ik heb laatst wel op drie vam de vijf elektrische gitaren de snaren vervangen, tentamentijd :wink:

Ic3gl0vE
17 januari 2003, 23:42
ja in tentamentijd ga je echt van alles doen wat je anders niet zou doen hè? alles om het leren te ontwijken :\

vulvasonic
17 januari 2003, 23:49
Ik word er gek van!
Vooral omdat de meeste zijn bespannen met andere diktes. Ik heb er met standaard 009 setjes, 010 setjes, skinny top, heavy bottom setjes, 011 setjes en 012 setjes......

Heb ik ook nog de neiging om gelijk alle snaren op een gitaar te vervangen als er een knapt.

En wat dacht je van de afstelbeurten?
Het meeste doe ik zelf, maar sommige dingen laat ik liever over aan een prof.....



Het is een grote ellende!

MIJN ADVIES:
Koop een goede plank en een reserveplank en LAAT HET HIERBIJ!!

Anders Destium
17 januari 2003, 23:54
Ik denk dat mijn problemen alleen maar erger worden met de jaren, ik heb mijn gitaren ook het liefst in het zicht (en niet in de koffer), dat scheelt ook. Gelukkig ben ik niet zo'n zwetende gitarist en ook geen notoire snarenbreker, ik denk dat dat al een heel stuk helpt :smile:

En over tentamentijd: Ik heb mijn kamer opgeruimd, de keuken gedaan, de badkamer, een lichte herinrichting gepleegd en nog wat kleine dingen (en absoluut GEEN verslavende compuspelletjes :wink: ). Mijn eerste cijfer: een 3 :sad:

sash
17 januari 2003, 23:59
Ik ben niet echt een groot gitaarbezitter, maar van de 4 gitaren gebruik ik er hoofdzakelijk maar 2. De Les Paul gaat dan nog weg en aankomende zomer wil ik een '57 Vintage Reissue strat erbij kopen. Dat zal dan m'n main gitaar worden en die andere 2 reserve.
Wat ik nu merk is dat alleen op m'n mex strat speel en die andere 3 staan in rust. Daar zijn de snaren dus soms wel maanden oud, en op m'n mex strat vervang ik ze om de 2 a 3 weken.
Voor nu wil ik dan nog die '57 RI en misschien in de toekomst nog wat leuke dingen, maar veel hoeft er niet bij.

vinni
18 januari 2003, 02:03
Hoi,
Had er vier....speel er momenteel op twee (Vigier Excalibur Ultra en een Fender Tele) en er staat nog een JS-100 van me te koop.
Heeft voor mij (speel alleen maar live, geen opnames) totaal geen zin om er meerdere te hebben. Vervang elke maand de snaren. Ben telkens andere merken aan het proberen....D'addario, SIT, Dean Markley, GHS, Slinkys...de winnaar is momenteel DR....die blijven op stemming en een heel gebalanceerde toon....
Vanaf heden maak ik wel mn snaren schoon na een avondje spelen met pure alcohol....heb nogal zweetjaten namelijk!

Groet,
Vinni

Jay Cal
18 januari 2003, 05:01
Van de 4 elektrische 6 snarige gitaren die ik heb worden om de maand de snaren vervangen. Al kan het zo zijn dat bij de Gibson Gothic dat ook wel eens 3-4 maanden is omdat ik er zo verdomd weinig op speel. Op al deze gitaren zitten Dean Markley Blue Steel snaren (.009-.042). De Les Paul is op dit moment uitgerust met Elixers (zelfde dikte) als uitprobeersel. Mijn 7-snaar heeft ook dezelfde Dean Markleys maar dan met een toegevoegde .054 snaar.
Op mijn 4 snarige bas zitten al 1,5 jaar dezelfde snaren en op mijn 5 snarige BTB heb ik het afgelopen jaar de snaren ook niet echt vervangen.
En mijn acoust.... nah, daar speel ik niet meer op.

Greetz,

PS mijn ervaringen met Dean Markleys zijn vreselijk goed om het feit dat ze erg lang een goede toon hebben en bij mij nooit breken. De prijs in NL is kloterig hoog en ik koop de mijne dan ook in bulk in in duitsland.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jay Cal op 2003-01-18 05:04 ]</font>

BLOK182
18 januari 2003, 14:47
mijn elektrisch gitaren worden zo rond de
2-3 maanden versnaard, en die akoustische, tja, daar zitten al 3 jaar dezelfde snaren op, en hij speelt nog.

Ic3gl0vE
18 januari 2003, 15:03
vinni--> is de alcohol niet slecht voor je gitaar?

Kjiratsiekoedel
18 januari 2003, 15:46
elektrische, heeft net nieuwe snaren, maar blijven er een paar maanden op zitten

western, heeft elixirs

klassiek, nylon roest niet en de bassnaren missen op een begeven moment wat helderheid, maar ik vervang die niet zo snel

western-2, dit uis mijn vakantie-gtaar, krijgt geen nieuwe snaren

speleding, heeft al twintig jaar dezelfde set :grin:

Ic3gl0vE
19 januari 2003, 15:40
Op 2003-01-17 23:49, schreef vulvasonic:
MIJN ADVIES:
Koop een goede plank en een reserveplank en LAAT HET HIERBIJ!!


Ik denk dat ik het niet kan laten om ooit ook nog een (zelfbouw) Explorer te hebben

Kitaarhiero
19 januari 2003, 20:10
Ik heb maar 2 elektrische gitaren, waarvan er een door mijn broer is toe ge-eigend (hij is eigenlijk van m'n oom), die mist nu al ruim een maand z'n hoge E-snaar...

qwerty
19 januari 2003, 21:18
TIP: gooi elixir snaren op de gitaren die je niet zo vaak gebruikt. Ik vind de klank ietsje minder dan normaal (na 2 weekjes spelen merk je het verschil amper meer) maar ze gaan vooral als er niet zo vaak op gespeeld wordt een eeuwigheid mee.

:B :B :B :B

Anders Destium
19 januari 2003, 21:25
Zijn elixers die gevallen die niet kunnen roesten? Dat zou voor twee gitaren van mij een uitkomst zijn, daar speel ik (letterlijk) nooit op (ze liggen dan ook half uit elkaar)

Ic3gl0vE
19 januari 2003, 21:27
ze kunnen wel roesten, maar er zit een coating omheen waardoor dat veel minder snel gebeurd

vinni
19 januari 2003, 23:57
Alcohol slecht voor 'm snaren?
Nou....ze worden er schoion van...blijven alnger goed. Ik zweet nogal en dat zuur tast je snaren aan vandaar....

De alcohol is in bepaalde hoeveelheden slechter voor mij dan voor mn snaren..hahaha!

Groet,
Vinni