PDA

View Full Version : Wie helpt mij op weg met mijn laatste loodje?



Jan Buurman
27 juli 2007, 14:47
Ik ben ong. een jaar geleden afgestapt van mijn Boss BCB6 met Boss pedalen en gaan experimenteren met andere pedalen. Nu ben ik zogoed als "klaar" maar één positie op mijn pedalboard wil maar niet goed ingevult worden..
Ik heb veel threats hierover op het forum bekeken en veel info opgedaan maar er onstonden ook weer nieuwe vragen.


Ik speel met mijn LP Custom met Seymour Duncan SH4 JB over een JCM800 Splitchannel. Eén kanaal "clean", ander kanaal vrij veel gain. Ik gebruik de MXR ZW-44 om op het cleane kanaal een lichte overdrive te krijgen (AC/DC) en op mijn Gainkanaal om meer de Zakk Wylde sound te krijgen. Ik ben redelijk tevreden behalve... nu komt het.... als ik de ZW op mijn cleane kanaal aanzet snoept hij van mijn laag af. En dat wil ik niet.

Ik zocht in eerste instantie naar een andere (lichte) overdrive zoals: MI Audio Blues Pro of Blue Boy Deluxe, TRex Alberta, Red Snapper, Barber LTD of een Sparkle Drive die dat probleem hopelijk niet hebben.
Op deze positie heb ik de volgende pedalen al geprobeerd en voldeden om een of andere reden niet:
Ibanez TS-9 (origineel eind 70/begin 80)
Boss SD-1
Boss SD-1 Brown mod
Barber Direct Drive SS
MXR Distortion+
Fulltone OCD

Maar tijdens de zoektocht op het forum kwam ik ook boosterachtigen tegen die misschien voor mij een oplossing zouden kunnen zijn zoals Xotic AC Booster of HWA FA-1.
Zouden deze booster geven wat ik zoek?
Zou één van bovengenoemde OD's wel het ZW-44 geluid hebben zonder mijn bas weg te knabbelen?

Wie kan mij hierover iets zinnigs melden?

henkr
27 juli 2007, 15:02
Blackstone Mosfet overdrive is ontworpen voor dit doel:
http://www.blackstoneappliances.com/

Verder schijnt de MI Tube Zone aardig wat laag te hebben maar hoe die zich
gedraagt op een clean kanaal weet ik niet; proberen dus.

Jan Buurman
27 juli 2007, 15:24
Die Blackstone Mosfet overdrive ziet er goed uit en de reviews zijn ook goed. Twee nadelen: vrij duur en niet even uit te proberen.....

drap
27 juli 2007, 15:26
Kom ik weer met m'n Digitech DF-7 :cooler:

Jan Buurman
27 juli 2007, 15:28
Digitech DF-7 is totaal niet wat ik zoek...

drap
27 juli 2007, 15:30
Dat kan. Maar waarom niet dan? Je kan het absoluut niet vergelijken met de ouwere Digitech meuk, als dat de achterliggende reden is.

Speeddemon
27 juli 2007, 17:25
de HWA FA-1 blijft behoorlijk clean en is dus niet geschikt als vervanging van een overdrive. (wel als een geweldige boost. :satisfie: )
Maar misschien is die MXR GT-OD wat voor je (die groene);
een beetje MXR's take op een Tubescreamer, maar met bizar meer output een grotere range qua tone en drive en niet zoveel verlies van laag.

Het enige nadeel is dat ie als stand-alone overdrive wel dat 'parallele' geluidje heeft, dat een TS9 ook heeft; je hoort een soort clean signaal NAAST je vervormde klank.

Boss OD-3 ook niet over 't hoofd zien trouwens!

Jan Buurman
27 juli 2007, 17:50
De ZW-44 is toch ook MXR's take op een Tubescreamer maar dan naar Zakk Wylde's ideeën? Die heb ik namelijk gekocht ter vervanging van een originele TS-9. Zou de GT-OD veel verschillen van de ZW-44?

robert-gitarist
27 juli 2007, 18:18
Zou de GT-OD veel verschillen van de ZW-44?

Yepz, ik heb beide en vind de GT-OD stuk beter dan de ZW. De GT/OD is stuk pittiger wanneer je de tone knop ver open draaid maar hij kan ook heel romig en vol klinken. De GT/OD is net een stukje rauwer dan een ZW.

CommanderKeen
27 juli 2007, 18:31
De Digitech Bad Monkey. Populair pedaaltje, niet duur, bij de meeste muziekzaken wel uit te proberen. Heeft oa. een regelknop voor de lows.

Jan Buurman
27 juli 2007, 18:33
Yepz, ik heb beide en vind de GT-OD stuk beter dan de ZW. De GT/OD is stuk pittiger wanneer je de tone knop ver open draaid maar hij kan ook heel romig en vol klinken. De GT/OD is net een stukje rauwer dan een ZW.

Bij de ZW vind ik met name het laag verlies het probleem, hoe zit dat met de GT-OD?

Ik speel met mijn LP Custom met Seymour Duncan SH4 JB over een JCM800 Splitchannel. Eén kanaal "clean", ander kanaal vrij veel gain. Ik gebruik de MXR ZW-44 om op het cleane kanaal een lichte overdrive te krijgen (AC/DC) en op mijn Gainkanaal om meer de Zakk Wylde sound te krijgen. Ik ben redelijk tevreden behalve... nu komt het.... als ik de ZW op mijn cleane kanaal aanzet snoept hij van mijn laag af. En dat wil ik niet.

Jan Buurman
27 juli 2007, 18:57
Ter verduidelijking van de situatie mijn totale pedal board. (Even scrollen want hij staat vrij onderaan..)


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=42511&page=328&pp=10

vinni
27 juli 2007, 20:21
Wellicht dat de Retrosonic 808 (goh....:satisfie:) wel wat is.
Daarmee kan je de hoeveelheid laag instellen.
zie : http://www.gtrgear.com/Retro-Sonic/Overdrive-NL.htm

Maar ach....dr zijn zoveel clonen met een toonregeling.....
Xotic RC,AC,BB....moet toch te vinden zijn!

En anders zelf bouwen!.....BYOC!....doe ik zelf ook....

Vinni

Jan Buurman
27 juli 2007, 20:40
De Retrosonic 808 ziet er ook veelbelovend uit. Ga ik zeker checken. Zelf ervaring mee?

vinni
27 juli 2007, 20:54
Nee....
Maar Retrosonic staat wel voor kwaliteit.
Maar je kan altijd contact opnemen met Edwin, de man achter GTRGEAR,
(trouwens.....ook wel bekend als forumlid Maestro_NL)
Hij zit in Emmen. Je kan vast en zeker eens langsgaan om zo'n ding te testen.
Misschien wil hij die 808 wel op zicht aan je toesturen.....

Vinni

Speeddemon
27 juli 2007, 21:38
Wellicht dat de Retrosonic 808 (goh....:satisfie:) wel wat is.
Daarmee kan je de hoeveelheid laag instellen.
zie : http://www.gtrgear.com/Retro-Sonic/Overdrive-NL.htm

Even reageren op dit stukje uit de tekst:
"Het overdrive circuit voorziet in dezelfde tone als een vintage '808,
wat zoveel betekent als een buizen-achtige oversturing terwijl het originele gitaarsound intact blijft. "

Als IETS niet waar is, is dat een TS-808, TS9 of directe aanverwant een BUIZEN-ACHTIGE oversturing heeft. :stop:
symmetrische, ge'smoothe' clipping, waar je je clean nog doorheen hoort vs. een JCM800 op 10... :roll:

Dirk_Hendrik
27 juli 2007, 22:19
Toevoegend,

Als de TS al meerdere tubescreamers heeft geprobeert, waarom em dan nu een tubescreamer aanraden?? Boetiek of niet, het blijft een tubescreamer!

(fantastisceh dingen trouwens! Tubecreamers!)

Ash ketchum
27 juli 2007, 22:26
Een oude (zwarte) bluesbreaker, zijn niet echt bepaalde zware overdrive's maar kunnen goed werken voor clean met een randje. Een beetje ala John Mayer.

interessander
27 juli 2007, 22:29
D'r heeft ook nog iemand een Klon te koop op marktplaats.........

off-topic @D-H: ik heb m helaas nog niet kunnen testen, geen adapter hier, na het weekend meer, de naam is geweldig! ook al viel het kwartje wat laat....

alfred
27 juli 2007, 23:19
Ik heb zelf een Barber LTD en ook een MI Audio Blues Pro, allebei hebben meer gain dan een TS808.
Tevens merk ik geen basverlies bij gebruik van deze pedalen.
In de LTD zit ook een interne Bass regelaar, om het e.e.a. op je eigen versterker af te regelen.

Ben erg tevreden over deze pedalen, waarbij de LTD iets donkerder klinkt, is tevens mijn favoriet van de twee.

Blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak, dus proberen maar !

ewout
28 juli 2007, 00:33
boss bluesdriver met keeley mod of boss ds-1 met keeley mod is misschien interessant. Klinken andes dan een tubescreamer-achtig pedaal die ik dan in jouw geval afraad, ze klinken opener, rauwer en feller en zijn wonderbovenwonder ook te gebruiken als een cleane boost met een vies randje. Erg fijne pedalen.

Je kunt ook een van deze pedalen 'stock' kopen en zef modificeren as je handig bent met een soldeerbout. Hier meer info: http://www.monteallums.com/Product_links.html

vinni
28 juli 2007, 09:43
Toevoegend,

Als de TS al meerdere tubescreamers heeft geprobeert, waarom em dan nu een tubescreamer aanraden?? Boetiek of niet, het blijft een tubescreamer!

(fantastisceh dingen trouwens! Tubecreamers!)

De TS geeft aan dat hij TS-achtige heeft geprobeerd maar dat het laag werd afgesnoept. Kans is dus aanwezig dat als hij een TS treft die het laag niet afsnoept dit het pedaal voor'm is.

Fromthere....

Vinni

Speeddemon
28 juli 2007, 10:52
De TS geeft aan dat hij TS-achtige heeft geprobeerd maar dat het laag werd afgesnoept. Kans is dus aanwezig dat als hij een TS treft die het laag niet afsnoept dit het pedaal voor'm is.

Fromthere....

Vinni
In dat geval kom je dan ook zeer goed uit bij die MXR GT-OD en een Boss OD-3, ook omdat ze meer boost en drive KUNNEN leveren dan een TS9.

Jan Buurman
28 juli 2007, 14:41
Ik zoek het zeker in de Tubescreamer richting. Meer gain heb ik niet nodig. Wat ik eigenlijk wil is een ZW-44 die mijn laag intact houdt. Waar ik mij nu een beetje op ga richten is:

MXR GT-OD
MI Audio Blues Pro
MI Audio Blue Boy Deluxe
Menatone Red Snapper
Retrosonic 808 (heeft ook interne bass-pot)

In tweede instantie ook de Barber LTD en de TRex Alberta. Deze zijn wat aan de grote kant voor mijn pedalboard maar qua geluid lijken mij deze ook interessant.

Dirk_Hendrik
28 juli 2007, 14:52
Waarom laat je je ZW niet modden voor meer laag? Da's een eind goedkoper dan een ander pedaal scoren.

Jan Buurman
28 juli 2007, 14:59
Is dat te doen? Wie kan mij daar meer info over geven?

Thijssie
28 juli 2007, 15:29
Waarom laat je je ZW niet modden voor meer laag? Da's een eind goedkoper dan een ander pedaal scoren.

True, alleen je loopt wel het risico dat je hem dan als booster op je overdrive kanaal niet meer zo lekker vindt, omdat het door het extra "laag" wat modderiger kan gaan klinken.

Mijn duit in het zakje, de Maxon SD9, een heerlijke distortion tot bijna een fuzz met genoeg laag, uit de tubescreamer familie....

Speeddemon
28 juli 2007, 15:57
True, alleen je loopt wel het risico dat je hem dan als booster op je overdrive kanaal niet meer zo lekker vindt, omdat het door het extra "laag" wat modderiger kan gaan klinken.
Zeer waarschijnlijk is het een kwestie van de input cap veranderen.
Stel dat ie in de ZW-44 22nF is, dan vervang je 'm door 47nF of 100nF.

Douw er een DPDT schakelaartje bij en je kan kiezen tussen de 2 waardes.
Overigens werkt 't vaak wel 't beste als een boost/overdrive iets aan laag mist, maar dat zou je dan weer met een EQ in de fx-loop moeten rechttrekken. (beetje 100Hz erbij).

Jan Buurman
28 juli 2007, 17:01
Zeer waarschijnlijk is het een kwestie van de input cap veranderen.
Stel dat ie in de ZW-44 22nF is, dan vervang je 'm door 47nF of 100nF.

Douw er een DPDT schakelaartje bij en je kan kiezen tussen de 2 waardes.
Overigens werkt 't vaak wel 't beste als een boost/overdrive iets aan laag mist, maar dat zou je dan weer met een EQ in de fx-loop moeten rechttrekken. (beetje 100Hz erbij).

Is mij iets te technisch.... Maar begrijp ik dat je dan een kleine toggle switch hebt die kan switchen tussen de standaard ZW en de gemodde ZW met wat meer bas c.q. minder bas verlies?


Waarom laat je je ZW niet modden voor meer laag? Da's een eind goedkoper dan een ander pedaal scoren.

Ik heb een OCD in te ruilen/te verkopen....

Ash ketchum
28 juli 2007, 17:10
De meeste mod's voor de sd-1 en de ts-achtigen werken ook op de ZW-44. Ze hebben namelijk bijna dezelfde schema.

Jan Buurman
28 juli 2007, 22:05
Ik ga de Retro Sonic 808 proberen. Ik ben erg benieuwd... Iemand interesse in een Fulltone OCD?

Jan Buurman
3 augustus 2007, 12:25
Wat een mooi pedaal, die 808!!!! Hij zou mijn ZW-44 vervangen. Na een lang vergelijk is het toch die MXR die "het" doet voor mij. Werkt net iets beter samen met de JCM800 en de humbuckers. Vind het erg jammer want ik had dioe RetroSonic 808 graag op mijn pedalboard gehad..... Je ziet, voelt en hoort dat het een klasse pedaal is.

E-J
3 augustus 2007, 12:53
Misschien wel leuk om te weten voor de Bad Monkey bezitters hier op het forum.
Jammer dat je niet voor de Bad Monkey bent gegaan. Want Gary Moore gebruikt hem nu :seriousf:

http://i68.photobucket.com/albums/i33/Fallon-UK/GarysboardatDublingig.jpg

In full blast:
Gary Moore op Bospop (http://www.youtube.com/watch?v=VQvrMiovfRw)

Jan Buurman
3 augustus 2007, 13:34
Ik lees erg veel goede verhalen over die MXR GT-OD. Hoe verhoudt die zich tot de ZW-44? Ik wil proberen te voorkomen dat ik weer een pedaal koop, uitprobeer en weer moet verkopen. Dat is mij al te vaak overkomen....


Yepz, ik heb beide en vind de GT-OD stuk beter dan de ZW. De GT/OD is stuk pittiger wanneer je de tone knop ver open draaid maar hij kan ook heel romig en vol klinken. De GT/OD is net een stukje rauwer dan een ZW.
@ Robert-gitarist: Over wat voor een versterker en met welke elementen ervaar je dit?

vinni
3 augustus 2007, 17:25
Erg jammer dat je die Retrosonic toch niet behoudt....

Maarru....dr zijn honderden overdrives/distortions op de markt die voldoen aan
de specs zoals jij die omschrijft......dit kan je toch moeilijk allemaal gaan kopen en eventueel weer verkopen?

Enne....ik heb dan het geluk dat ik heel veel kan testen voordat ik het eventueel koop (90% gaat overigens retour hoor) maar dan nog....
Er blijven zoveel goeie pedalen over die ik nooit gehoord heb.
Ben sinds kort zelf aan het bouwen geslagen.
Erg leuk....je kan de pedalen een beetje tweaken.
Maar dan nog......een bepaald ontwerp geeft binnen bepaalde kaders toch
een bepaald geluid. Daar ontkom je niet aan.

Zonder meer....het blijft moeilijk.

Bestond er maar een soort bibliotheek waar je alles wat er te koop is kon lenen voor een week....

Gat in de markt?

Vinni

drap
4 augustus 2007, 09:53
Misschien wel leuk om te weten voor de Bad Monkey bezitters hier op het forum.
Jammer dat je niet voor de Bad Monkey bent gegaan. Want Gary Moore gebruikt hem nu :seriousf:

Ja joh, maar Digitech, dat staat slecht hoor tussen de exotische namen :sssh: :)

Jan Buurman
24 augustus 2007, 11:23
Ik heb net een Atomic FET-boy van T.C. Jauernig Electronics geleend en die gaf een geweldige tone, ik wilde hem eigenlijk niet meer uit zetten. Maar ik verloor wel het gebied waarmee de pinched harmonics er goed uitkomen....... dus die gaat het ook niet doen voor mij...
Zou een Xotic AC-booster iets zijn? Wie heeft ervaring met Humbuckers, JCM800 en een AC-booster?






Ik speel met mijn LP Custom met Seymour Duncan SH4 JB over een JCM800 Splitchannel. Eén kanaal "clean", ander kanaal vrij veel gain. Ik gebruik de MXR ZW-44 om op het cleane kanaal een lichte overdrive te krijgen (AC/DC) en op mijn Gainkanaal om meer de Zakk Wylde sound te krijgen. Ik ben redelijk tevreden behalve... nu komt het.... als ik de ZW op mijn cleane kanaal aanzet snoept hij van mijn laag af. En dat wil ik niet.

Jan Buurman
5 september 2007, 17:27
Weinig reacties op de Xotic AC Booster- JCM800 combinatie.... Jammer, ik ben toch erg benieuwd....


Toen ik de Atomic FET-boy van T.C. Jauernig Electronics uitprobeerde verloor ik het gebied waarmee de pinched harmonics er goed uitkomen Dit had achteraf een andere oorzaak. Eén van de snoeren van mijn FX-loop was niet helemaal jofel. Ik zal mijn testje dus over moeten doen.

Wat betreft de MXR GT-OD die aangeraden werd viel mij op dat er erg weinig verschil zit tussen de ZW-44 en de GT-OD. Ik heb het idee dat deze apparaten bijna identiek zijn aan elkaar..... Aangezien mijn ZW-44 gerepareerd moet worden ( en meteen TB gemaakt) moet ik even wachten om de GT-OD, ZW-44 en de AC-Booster eens naast elkaar te zetten.

Ik zou daarom wat ervaringen met de AC-Booster willen horen (zie boven). Via de zoekknop krijg ik niet heel veel....

Jan Buurman
19 september 2007, 09:19
De Xotic AC Booster- JCM800 combinatie vind ik waanzinnig!!!!! Wat een heerlijk geluid!!! Een blijvertje dus.
Nu mijn ZW-44 gerepareerd en geTBd is (ThanX D_H) gaat de MXR GT-OD er uit. Was sowieso een beetje een impulsaankoop die een beetje gevoed werd door een aantal positieve meningen over het pedaal. Daardoor heb ik de GT-OD te weinig uitgeprobeerd en blind gekocht. Voortaan toch maar weer ouderwets uittesten :)