PDA

View Full Version : Strat voor jazz?



EuroCinema
27 juli 2007, 15:12
Bij jazz hoort natuurlijk een grote dikke holle doos. Of in elk geval een 335. Nou ja, bij hoge uitzondering misschien een tele met nekHB. Maar een stratocaster niet, toch?

Alleen valt me op dat smooth jazzers als Jeff golub, Chris Standring, Chuck Loeb, Nils, Chieli Minucci allemaal met strats of superstrats gesignaleerd worden. Dus de vraag: jazz op een (super)strat, kan dat? En welke strat is er ideaal voor?

Bart_Blueprint
27 juli 2007, 15:19
Alleen valt me op dat smooth jazzers als Jeff golub, Chris Standring, Chuck Loeb, Nils, Chieli Minucci allemaal met strats of superstrats gesignaleerd worden. Dus de vraag: jazz op een (super)strat, kan dat? En welke strat is er ideaal voor?

Niet dat ik rot wil doen ofzo, maar geef je hier zelf al niet antwoord op het eerste deel van je vraag? :)

bass blom
27 juli 2007, 15:23
als je met je vingers speelt is het niet onmogelijk.

EuroCinema
27 juli 2007, 15:23
:sssh: ik wil jullie mening horen! Misschien vinden jullie al die gasten wel een klotesound hebben!

heinz3110
27 juli 2007, 15:26
Tja ,en wat "hoort" ....

Je kan ook metal op een western spelen. Of jazz op een BC Rich Beast, van mijn part. Als de intentie er maar is, denk ik dan.

(en als Leo Fender had bedacht wat "hoort" -qua uiterlijk- had ie nooit de strat bedacht he)

En met de meeste jazz vind ik de meeste gitaristen toch een kl@te-geluid hebben. Te wollig en te braaf. Of the chorussig. Dus aan mij heb je niks.

En als iedereen maar blijft doen wat "hoort" zaten we nu nog steeds de vrouwen aan hun haar de grot intrekken, toch?

bass blom
27 juli 2007, 15:33
En als iedereen maar blijft doen wat "hoort" zaten we nu nog steeds de vrouwen aan hun haar de grot intrekken, toch?

http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/clipart_people_140.gif

NickG
27 juli 2007, 15:39
Smooth jazz is dan natuurlijk ook geen echte jazz! :P Grapje hoor.

Bart_Blueprint
27 juli 2007, 16:46
Tsja de Gibson Explorer was van oorsprong toch ook een Jazzgitaar?

Gitaro
27 juli 2007, 18:15
Ik wou net de warlock vergelijken met de explorer, die gitaren vind ik namelijk nog normaler voor jazz dan een strat. Doe gewoon waar je zin in hebt. Als je een strat lekker vindt spelen en klinken, gaan met die banaan. Standje 4, tone een beetje terug...

Reinhardt stukjes klinken bijvoorbeeld heerlijk met zo'n tone (vi9nd ik dan):

http://youtube.com/watch?v=JMdw7xbCJLw

guitartub
27 juli 2007, 18:56
Bij mijn weten speelt Chuck Loeb niet over Fender maar gebruikt hij voor zijn Smooth Jazz soloprojecten een Yamaha AE.. 1500 en in zijn Metro project over idd een superstrat van???
Overigens vind ik die smooth jazz of fusion ook geen jazz in de zin van bebob of hardbob jazz of de minder toegankelijke gitaarjazz die een
John Abercrombie speelt.