PDA

View Full Version : Oefenen cq live spelen met drumsamples..!!



TIMBER
27 juli 2007, 12:46
Tot dat we een nieuwe drummer hebben gevonden willen we graag in de oefenruimte en eventueel live met drumsamples gaan werken. Echter het afspelen via de zangversterker werkt niet echt. Op zich klinkt het wel goed maar zodra we live met de gitaren, bas en zang los gaan verdrinken meerdere drumonderdelen in de totale sound. Enkele suggesties cq ervaringen..??

Ic3gl0vE
27 juli 2007, 13:13
Wat voor samples gebruik je?

STW
27 juli 2007, 13:45
gitaren moeten oorspronkelijk altijd zo hard om boven de drums uit te komen toch
(en vanwege de wapperende broekspijpen natuurlijk.. )


is alles zachter zetten geen optie?

TIMBER
27 juli 2007, 13:48
Wat voor samples gebruik je?

DFH via de LM10 in Cubase..

TIMBER
27 juli 2007, 13:49
gitaren moeten oorspronkelijk altijd zo hard om boven de drums uit te komen toch
(en vanwege de wapperende broekspijpen natuurlijk.. )


is alles zachter zetten geen optie?

Blijft hetzelfde probleem..!!

TIMBER
31 juli 2007, 09:10
Wellicht komt het door de zangversterker die afbreuk doet aan het brede frequentie spectrum van een echt drumstel. Iemand sugesties waar ik het anders over zou kunnen afspelen..??

guhlenn
31 juli 2007, 09:44
euh? een gewone versterker?

TIMBER
31 juli 2007, 17:03
euh? een gewone versterker?

Mmm een gewone versterker + speakers... dan wordt het dus meer een PA... en ja eigenlijk zou dat het probleem wel moeten oplossen... maarja we hebben geen PA dus das nogal een dure tussen oplossing. Dacht misschien iemand ervaring met keyboards wellicht..!!!

guhlenn
1 augustus 2007, 09:25
? Een keyboard? Ik volg je totaal niet. Je wilt toch gewoon een normale uitversterking? Die krijg je met een gewoon (krachtig) setje speakers en amp. Mogleijk mis ik het dillema.

rjong999
1 augustus 2007, 18:19
Het dilemma is toch klassiek, Glen: alles moet harder dan de rest.

Han S
1 augustus 2007, 19:28
Ik had zondag twee gitaristen, een bassist en een echte drummer. Gitarist nummero uno speelde op de Engl Powerdinges met een 4*12 Marshall kast met greenbacks en gitarist nummero dos speelde op een Fender Hotrod met een SA 4*12 kast met Vintage Celestions.

De drummer was hoegenaamd niet te horen, zo hard kunnen die gitaarversterkers. Als ik met een Hammond met de Leslie 122 (40 watt buizen) meespeel kan ik die Hammond helemaal niet horen terwijl die Leslie naast me staat. Zo hard gaat de moderne gitarist dus.

Er is maar één optie die echt werkt: die zooi zachter zetten, echt het werkt.

bass blom
1 augustus 2007, 19:30
hebben ze hun oren kapot gespeeld dan?
of kwamen ze met oordoppen of loze koptelefoons? :D
als ik mijn marshall TSL 60 watt bijna openzet doet het pijn..

Han S
1 augustus 2007, 20:15
Het verhaal wat ik altijd hoor is: hij kinkt pas echt goed als hij hard gaat. Maar als ik hem de helft zachter zet, een microfoon er voor en ik zet het op de main monitoren in de controlroom loeihard dan heb je toch weer dat zelfde geluid. Het ligt dus aan je oortjes.

Tja, de mannen zullen op latere leeftijd worden geplaagd door tinnitus en in gezelschap niets meer kunnen verstaan.

Ik heb om de hoek van de controlroom een paar van die bouwvakker geluiddempers hangen en die zet ik regelmatig op als ik in de opnameruimte wat moet doen.

bass blom
1 augustus 2007, 20:55
ja ik had ooit een stel gassies die een demo kwamen opnemen en die hadden zelf van die dingen bij zich :D

guhlenn
2 augustus 2007, 09:23
Nou ja, het si op zich wel bekend dat buizen op hun flikker moeten hebben om lekker te klinken. Maar idd. word dat feit misbruikt om alles gewoon harder dan hard te zetten.

TIMBER
2 augustus 2007, 09:32
Alles zachter zetten is het eerste wat we gedaan hebben... maar het probleem is dat we bijvoorbeeld de basdrum en floortom (lage frequenties) goed kunnen horen maar de snare en de highat (hoge frequenties) bijna niet. En met keyboard-ervaring doelde ik meer op muzikanten die vaker in de weer zijn met kunstrmatige drumsamplers..!!

guhlenn
2 augustus 2007, 09:49
er zijn twee mogelijk problemen en oplossingen, die mekaar uitlsuiten; 1; de snare en hi-hatt smaples moeten harder; oplossing... eh ja, deze begrijp je wel

twee; die 'zang' versterker (volgens mij vertserk je zang gewoon met een normale versterker uit maar goed) heeft een beperkte weergave en dus moet je een andere versterker.

Zo moeilijk is het toch niet?

madman
2 augustus 2007, 10:06
zet je drums op een cdtje en neem een ghetto-blaster mee, dat gaat niet zo hard, maar het zou je probleem wel op kunnen lossen, die dingen geven je geluid immers anders weer dan een monitor/zangsetje...

ja het is soms leuker om harder te spelen, maar probeer maar eens zachtjes te spelen, is vaak nog een heel stuk moeilijker dan met de volumeknop op 11....

Kim Wilson
2 augustus 2007, 10:07
Een zangversterker, is die niet gewoon fullrange?

TIMBER
7 augustus 2007, 07:00
er zijn twee mogelijk problemen en oplossingen, die mekaar uitlsuiten; 1; de snare en hi-hatt smaples moeten harder; oplossing... eh ja, deze begrijp je wel

twee; die 'zang' versterker (volgens mij vertserk je zang gewoon met een normale versterker uit maar goed) heeft een beperkte weergave en dus moet je een andere versterker.

Zo moeilijk is het toch niet?

Zal een combinatie worden van beiden..!! Via een normale versterker zodat de frequenties goed worden weergegeven en de samples van zich zelf er al beter uitspringen... en degenen die dan nog te zacht zijn los van elkaar harder kunnen zetten. En neen zo moeilijk is het niet maar dacht dat men wellicht een speciale versterker/box gebruikte voor dit soort gelegenheden.

harrie-beton
7 augustus 2007, 09:24
In juni heb ik een Eagles-coverband opgenomen en de drummer had een digitaal drumstel. Hij gebruikt een Hartke basversterker als monitor - dat klonk lekker - een zang installatie mist vaak wat boem-boem in het laag.

Misschien is dat een idee.

ps onze drummer versterkt zich in de oefenruimte :rockon: