PDA

View Full Version : Treble booster of Tube screamer?



Nobler
27 juli 2007, 10:26
Nog weer even in mijn zoektocht om het ultieme uit mijn Vox AC30 te halen. Zoals regelmatige lezers inmiddels weten, de versie zonder top-boost en (nog) zonder master volume. De eerste 15 jaar dat ik hem had kon ik hem alleen voor grote optredens gebruiken, want als je hem anders op aanvaardbaar volume wilde gebruiken was het alleen maar clean, en ik speel blues en soleer, dus dat klonk dan niet. Ik had als tiener natuurlijk weinig geld. Heb toen een 'Fuzzder' van Monacor op een rommelmarkt gekocht op een 1,5volt penlight, man wat een beroerd geluid, dat was het dus ook niet. Geld voor en kennis van 'echte' effecten had ik niet.
Toen kreeg ik van iemand eind jaren '90 een TS9 tubescreamer, gaaf, eindelijk kon ik mijn AC lekker gebruiken, alleen ik kon alleen schakelen tussen clean (de versterker kon nog steeds alleen tijdens grotere optredens wat verder open, anders veel te hard), en het lekkere TS geluid. Pas via dit forum ontdekte ik de SRV setup met twee tubescreamers (briljant, waarom had ik dat zelf niet bedacht). Ik heb er nu dus een Maxon 808 bij. Maar dat is van eind jaren '70 en de periode die ik het gaafst vind ligt eerder. Ik had wel eens gehoord van de treble boosters van Eric Clapton en Brian May, maar nu pas leer ik daar meer over.
Voordat ik daarin ga investeren dus maar eerst eens wat meer informatie opdoen. Voor het blues en rock geluid van rond de jaren '70 met mijn AC30, zou een treble booster dan een 'echter' geluid geven dan met de tubescreamers? Of is het verspilde energie omdat de tubescreamers beter zijn? Als het zinvol is op zoek te gaan naar een treblebooster (bij mij in het noorden liggen de muziekzaken niet voor het opscheppen), welke kunnen jullie dan aanraden en misschien belangrijker, welke raden jullie af?

Paul Heetebrij
27 juli 2007, 10:40
Ik heb sinds deze week voor mijn VOX AC-15 een Boss GE-7 equalizer.
De mijne heeft al een master en zelfs met mijn tele had ik al een licht overstuurd randje. Met +15db (signaal maal 5) wordt het een hele vette scheur, van de buizen zelf. Bovendien kun je de boel nog finetunen. Bij single-coil elementen kun je bijvoorbeeld het gebied rond 600Hz wat opkrikken.

MarkV
27 juli 2007, 11:13
Nog weer even in mijn zoektocht om het ultieme uit mijn Vox AC30 te halen. Zoals regelmatige lezers inmiddels weten, de versie zonder top-boost en (nog) zonder master volume. De eerste 15 jaar dat ik hem had kon ik hem alleen voor grote optredens gebruiken, want als je hem anders op aanvaardbaar volume wilde gebruiken was het alleen maar clean, en ik speel blues en soleer, dus dat klonk dan niet. Ik had als tiener natuurlijk weinig geld. Heb toen een 'Fuzzder' van Monacor op een rommelmarkt gekocht op een 1,5volt penlight, man wat een beroerd geluid, dat was het dus ook niet. Geld voor en kennis van 'echte' effecten had ik niet.
Toen kreeg ik van iemand eind jaren '90 een TS9 tubescreamer, gaaf, eindelijk kon ik mijn AC lekker gebruiken, alleen ik kon alleen schakelen tussen clean (de versterker kon nog steeds alleen tijdens grotere optredens wat verder open, anders veel te hard), en het lekkere TS geluid. Pas via dit forum ontdekte ik de SRV setup met twee tubescreamers (briljant, waarom had ik dat zelf niet bedacht). Ik heb er nu dus een Maxon 808 bij. Maar dat is van eind jaren '70 en de periode die ik het gaafst vind ligt eerder. Ik had wel eens gehoord van de treble boosters van Eric Clapton en Brian May, maar nu pas leer ik daar meer over.
Voordat ik daarin ga investeren dus maar eerst eens wat meer informatie opdoen. Voor het blues en rock geluid van rond de jaren '70 met mijn AC30, zou een treble booster dan een 'echter' geluid geven dan met de tubescreamers? Of is het verspilde energie omdat de tubescreamers beter zijn? Als het zinvol is op zoek te gaan naar een treblebooster (bij mij in het noorden liggen de muziekzaken niet voor het opscheppen), welke kunnen jullie dan aanraden en misschien belangrijker, welke raden jullie af?

Ik heb een Keeley modded TS9 DLX (http://www.robertkeeley.com/product.php?id=36) en als ik deze in de 'baked mode' zet ervaar ik een behoorlijke boost in de treble. Nog nooit over een AC30 gehoord, maar het is misschien een goede tussenvorm tussen een TS9 en een treblebooster.

Pepe
28 juli 2007, 19:53
Nogal een verschil, een TB of een TS. Een TB werkt inderdaad geweldig met een telecaster of LP en een Vox, zet alles vol open en werk met je volumeknop op je gitaar die dan behalve volume ook de vervorming regelt.
Een TS zou ik eerder gebruiken voor een strat en fender amps. De TB voegt nogal wat hoog toe en dat heb je niet nodig bij een Fender amp, andersom voegt een TS veel mids toe en dat kan je weer niet gebruiken bij een Vox.

Ik gebruik ze trouwens beiden. De TB voor een Vox BigBen. De laatste staat op randje en als je de TB bijschakelt krijg je een ongeloofelijk dikke sound die toch dynamisch en helder blijft. Draai je je gitaar volume dicht krijg je een haast akoestisch geluid.

Het geluid van een TB hoor je goed bij Gilmour vanaf Meddle tot en met Dark Side. Dat Harley Davidson slidewerk van hem.... allemaal TrebleBooster (een Orange in dit geval), dat krijg je niet met een TubeScreamer.

Over het algemeen: TB heeft een grove korrel met veel ruimte, TS heeft een fijne delicate korrel zodat het bijna dichtslibt.

Speeddemon
28 juli 2007, 20:14
Over het algemeen: TB heeft een grove korrel met veel ruimte, TS heeft een fijne delicate korrel zodat het bijna dichtslibt.
goed verwoord!

Als ik meer classic rock zou spelen, en een open sound zou willen, zou ik voor een treble boost gaan. De vervorming van een TS is dusdanig, dat ie de 'openheid' of 'jangle' van je sound in de weg zit, zelfs met gain minimaal.
Voor strakke metal vond ik een TS9 als boost voor m'n Tubefactor wel lekker, maar aangezien ik meer oudere heavy metal en hardrock ben gaan spelen, wilde ik meer openheid. Ik heb m'n DOD 250 toen nog een keer gemod, zodat ie ook een soort 'treble booster' stand heeft.

Genoeg vergelijkbare trebleboosters te koop; HBE Germania, Throbak Strangemaster en ook dat leuke blauwe ding in mijn sig.

Uiteindelijk zijn 't afgeleiden van de Dallas Rangemaster. En de één zal meer ruisen dan de ander, de één heeft z'n 'mid' en 'full' ranges anders gekozen, etc.

Yannicks
29 juli 2007, 19:15
Ik heb eigelijk het zelfde probleem, maar dan met een Marshall JTM30. Met de pre-amp bijna open krijg ik het clean kanaal net niet over de kop met me telecaster. Opzich niet zo'n probleem zou je denken, er zit ook een drive kanaal op. Alleen is het drive kanaal een clipping diode distortion kanaal en dus is er geen mooie overdrive uit te halen. Dat wist ik voordat ik de versterker kocht maar ik dacht dat het clean kanaal wel te breken is.
Maar een TS wil ik zowiezo niet, ik wil niet een geluid dat klinkt naar het karakter van een pedaaltje. Ik wil het rauwe geluid van een telecaster op me JTM30 niet meer niet minder, maar wel een overdrive sound op het clean kanaal.
Dus nu zou ik kunnen gaan zoeken in 2 dingen (misschien wel meer, vertel het me ;) ) . Namenlijk, andere elementen met hogere output of een pedaaltje.

Het zou dus een TB kunnen worden, iets van een EQ of een ... (zelf invullen).
Ik ben vrij onbekend op het gebied van effectjes en eigelijk ook op buizen versterkers (dit is me eerste buizen versterker) dus als iemand me een beetje op weg kan helpen, graag!

zjanke
29 juli 2007, 19:44
Ik heb SD quarterpounders in mijn comet en dat is zeker een optie. Ik heb echter ook een TS-9 (die met een beetje drive, dus niet het karakter bepalend) en een rangemaster clone en die kunnen op het cleane kanaal van mijn Marshall 4140 een hele mooi randje geven.

Alle opties die je noemt zijn mogelijk, testen dus....

Yannicks
30 juli 2007, 08:19
Ik heb gehoord dat die SD quarter pounder het twang van een Telecaster nogal doet vertroebelen? Of is dat niet waar? Waar ik alleen bang voor ben is dat een TB me geluid te schel doet klinken, omdat ik voornamelijk op me brug element speel, of is daar geen sprake van?
Ook dacht ik dat de MXR Micro Amp misschien ook wel te proberen was omdat die ook gain toevoegd, of zit ik er daarmee helemaal naast? Is de MA trouwen transparant of heeft ie ook een sterk karakter?

Speeddemon
30 juli 2007, 10:55
Yannicks; de MXR Micro Amp is een lineaire cleanboost, 2 dingen die een treble boost dus NIET doet;
(lineair zijn en clean zijn).
Met de knop voorbij '3 uur' gaat ie enigzins vervormen, maar op dat moment gaat ie ook wel loeihard.

Pepe
30 juli 2007, 11:00
Ik heb gehoord dat die SD quarter pounder het twang van een Telecaster nogal doet vertroebelen? Of is dat niet waar? Waar ik alleen bang voor ben is dat een TB me geluid te schel doet klinken, omdat ik voornamelijk op me brug element speel, of is daar geen sprake van?
Ook dacht ik dat de MXR Micro Amp misschien ook wel te proberen was omdat die ook gain toevoegd, of zit ik er daarmee helemaal naast? Is de MA trouwen transparant of heeft ie ook een sterk karakter?

Zoals met alles, you gain someting, you loose something.
Een QP heeft meer bassen en mids en dat gaat ten koste van het hoog, je twang dus.
Of een TB te schel is hangt af van de de voicing van de TB, en de combinatie van gitaar en amp. Je kan zowiezo geen golden rule voor dit soort dingen geven, boosting frequenties geeft een geluid dat de optelsom is van de losse componenten die op elkaar reageren wat anders is dan een TS die een specifiek geluid in het signaal gooit. Een JMT ingang puur met bruut volume oversturen is nutteloos als je de preamp van de JMT toch niet voluit zet afgezien van het buffering fenomeen. Veel amps reageren niet lekker op decibel oversturing omdat ze daar niet op ontworpen zijn. TB's werken meestal effectiever omdat die maar een deel van je signaal boosten. Eigenlijk zoals de SD QPounder... een pickup die meer uitgangssignaal geeft maar kwa klankleur niks toevoegt is zinloos omdat een amp designed is om signaal te versterken.

Nobler
30 juli 2007, 13:34
Pepe (grappig trouwens, mijn voornaam is Pieter-Paul en ik wordt al sinds mijn kleutertijd PP (Pépé) genoemd): Tot nog toe gebruikte ik de TS9 op mijn non-topboost, non-master AC30 vooral tijdens repetities om vervorming op lager volume te krijgen, dat beviel op zich goed, maar ik wilde graag van de buisoversturing gebruik kunnen maken waardoor dit soort versterkers zo beroemd is geworden. Misschien dat de TS9 me daarom zo goed beviel, want op lager volume is de AC30 natuurlijk nog behoorlijk clean. Bij optredens gebruik ik hem als solo-boost (ik speel op een ES 335), en dat vind ik prima klinken, en niet dat het 'dicht' gaat zitten, maar wie weet denken anderen daar anders over. Door jouw verhaal ga ik in ieder geval wel op zoek naar Treble boosters, om te kijken of dat het geluid weer wat lekkerder maakt.

Pepe
30 juli 2007, 14:01
ja, een TB zal de eerste buis die hij ziet oversturen dus hij zal niet zo effectief zijn bij een heel clean afgestelde nonmaster amp. De TB is origineel bedoeld voor de engelse gitarist die het hoog van een fender amp ook uit een vox wilden halen. Dat Clapton, Gilmour, May, Gallagher en Blackmore er hun solo geluid uithaalden, dat kon omdat ze op podia speelden waar een nonmaster amp openkon.
Wat wel kan natuurlijk is de TB voor de TS zetten. De TS zet je laag, de TB op driekwart en dat is je solosound. Als je je gitaarvolume dichtdraait komt er meer hoog bij (normaal verlies je dan hoog), en wordt het geluid een tikkie zachter (niet veel omdat je voornamelijk compressie wegdraait). Alsof je een 2channel amp hebt. Een 335 kan dan een heerlijke open woody sound krijgen, ouwe Joe Pass.

Yannicks
30 juli 2007, 14:45
Zoals met alles, you gain someting, you loose something.
Een QP heeft meer bassen en mids en dat gaat ten koste van het hoog, je twang dus.
Of een TB te schel is hangt af van de de voicing van de TB, en de combinatie van gitaar en amp. Je kan zowiezo geen golden rule voor dit soort dingen geven, boosting frequenties geeft een geluid dat de optelsom is van de losse componenten die op elkaar reageren wat anders is dan een TS die een specifiek geluid in het signaal gooit. Een JMT ingang puur met bruut volume oversturen is nutteloos als je de preamp van de JMT toch niet voluit zet afgezien van het buffering fenomeen. Veel amps reageren niet lekker op decibel oversturing omdat ze daar niet op ontworpen zijn. TB's werken meestal effectiever omdat die maar een deel van je signaal boosten. Eigenlijk zoals de SD QPounder... een pickup die meer uitgangssignaal geeft maar kwa klankleur niks toevoegt is zinloos omdat een amp designed is om signaal te versterken.
Ik snap echt niets van wat je nu verteld haha. Je wilt zeggen dat ik me clean kanaal niet kan laten oversturen? Maar ik heb het pre-amp volume al helemaal vol staan en met me Tele krijg ik hem niet over de kop maar met me Ibanez HB gitaar wel, dit komt, lijkt mij, omdat die HB meer output hebben? Of ligt het ergens anders aan?
Het is niet zo dat het geluid, met pre-amp helemaal open en Tele, helemaal clean is hoor, verre van dat, maar het klinkt bij lange na niet als buizen die een harde klap krijgen. En dat is nou juist het geluid wat ik graag wou hebben, desalnietemin ben ik SUPER teverden met me JTM30 en is het een prachtige buizen versterker om mee te beginnen.

Pepe
30 juli 2007, 14:51
Nee, dat zeg ik dus juist niet. Als je de preamp volume wel open hebt staan kan een TB een goeie oplossing voor je zijn, slamming the front tubes.

Nobler
30 juli 2007, 16:55
Yannicks: je vergeet dat Pepe rageerde op mijn situatie: non-master amp (waarvan je de pre-amp dus niet kunt regelen) en een ES 335, dus met humbuckers en een van zichzelf al warme toon, dus een heel andere situatie dan met een Tele met een helder geluid maar meestal niet al te krachtige elementen, en een versterker met regelbare voorversterker.
Ik ga de combinatie van treblebooster met tubescreamer verder onderzoeken. Bedankt Pepe!

Yannicks
30 juli 2007, 19:00
Yannicks: je vergeet dat Pepe rageerde op mijn situatie: non-master amp (waarvan je de pre-amp dus niet kunt regelen) en een ES 335, dus met humbuckers en een van zichzelf al warme toon, dus een heel andere situatie dan met een Tele met een helder geluid maar meestal niet al te krachtige elementen, en een versterker met regelbare voorversterker.
Ik ga de combinatie van treblebooster met tubescreamer verder onderzoeken. Bedankt Pepe!

Ah sorry man, ik wou je topic niet kapen maar ik vond het wat onzinnig om er een appart topic over te maken.
Ik ga denk ik voor een TB en dan een zelfbouw pakket van New-Tone, dat is nog leuk ook en als het niets is is er geen man over boord omdat dat iets van 20 euro oid kost.
Thnx in ieder geval iedereen!

Nobler
31 juli 2007, 09:09
Yannicks: Ik zit niet zo in over het 'kapen' van mijn topic, maar het antwoord dat Pepe gaf was volgens mij meer op de non-master amp gericht.
Wat mij trouwens opvalt is dat de meeste trebleboosts die ik op het net vindt boutique effecten zijn en behoorlijk duur in vergelijking tot andere effecten, terwijl je nu juist steeds leest dat het zulke simpele schakelingen zijn! De OC44 transistor die het geheime ingredient schijnt te zijn is 6 euro bij Tube Amp Doctor, en dan schijnt er nog een geheim te zijn, de transistoren verschillen nogal onderling, dus je moet de weerstanden die je gebruikt er op biassen (zo heet dat toch?). Er staat een goede bouwbeschrijving op het net. Ga naar http://www.geofex.com/Article_Folders/Rangemaster/drm.htm
en klik dan op 'And how to build one'. Het duurst zullen het kastje en de knoppen zijn. Ik overweeg om iemand in mijn omgeving te zoeken die het kan bouwen en het dan inbouwen in het kastje van mijn bejaarde en compleet waardeloze Monacor Fuzzder, maar ik ben ook info aan het inwinnen over de Rangemaster van Speeddemon en wat er aan bouwpakketten te krijgen is.

guitaraddict
31 juli 2007, 10:51
Hoi,

Wat jij zoekt is denk ik eindbuizen oversturing.
Inderdaad alleen het oversturen van je voortrap(pen) geeft je niet het gewenste effect.
Wat voor speakers zitten er in je Vox ?
Zelf heb ik ook een ac 15 gehad die verbouwd is tot een ac30 , er waren op dat moment diverse dingen stuk dus dat maakte niet zoveel uit en in de jaren 70 had je nog niet zoveel benul van de waarde van de originelen. Ik tenminste niet.
Maar goed wat ik dus kreeg was een ac30 qua uitgangsvermogen en de speakers van de ac 15 (2x 12 ceramic). Deze kregen dus geweldig op hun donder. Compressie en speaker vervorming waren het gevolg, een prima solo sound. Ik hoefde alleen maar bv een wah ervoor te gebruiken om het gewenste treblebooster effect te krijgen.
Wat ik wil betogen is dat je bv minder efficiente speakers zou kunnen proberen waardoor je de versterker harder gaat zetten en zo de eindbuizen harder laat werken.

Die rangemaster heb ik ook gebouwd en is uitstekend op een versterker die al wat vervormd ( niet op een cleane !!) , het is alleen zaak om een goede OC44 te vinden of een equivalent want soms ruisen die germanium transistoren als de zee.

Groeten Alf

Kim Wilson
31 juli 2007, 10:57
Hoi,

Wat jij zoekt is denk ik eindbuizen oversturing.
Inderdaad alleen het oversturen van je voortrap(pen) geeft je niet het gewenste effect.
...
Wat men door de regel ervaart als eindtrap-oversturing, is eigenlijk de preamp die overstuurt. Eindbuizen oversturen in principe niet. Daarom werkt een mastervolume ook zo goed. Natuurlijk krijg je het beste effect op hoger volume, maar dat is geen eindbuizen overdrive.

Dit heb ik mij iig laten vertellen door de deskundigen.

guitaraddict
31 juli 2007, 11:15
Wat ik bedoel is , misschien drukte ik me niet helemaal goed uit, als de eindbuizen tegen hun maximale dissipatie aan gaan komen , krijg je ook een compressie effect wat je sustain ten goede komt en eindbuizen vervormen wel degelijk , je moet de datasheets er maar eens op na slaan van bv de el84.
Zo'n 5 % zeker bij volle uitsturing.

Hier een quote van "Ampage," de amerikaanse amp site.

"The main thing for me is that the professional (gigging) musicians that have played through my amps claim that there is a compression present in many small (class A or AB cathode Biased) amps that doesn't exist in my amp. I've been building small amps that respond and act like plexis and JTM45's- all fixed-bias amps. I understand your point but these things simply don't sound like a Vox or Matchless"

Alf

ewout
31 juli 2007, 12:27
Wat misschien een idee is: de Diamond Pedals J-Drive TR. Dat is een erggoede overdrive pedaal zonder de mid-hump van een tubescreamer, samen met een clean boost en een treble boost in één pedaal. (!)

J-Drives klinken erg goed op een vox. Hier meer info en wat soundsamples:

http://www.diamondpedals.com/products/jdrive_TR.html

Gvees.com heeft er nog eentje in de sale. Ik heb een aantal maanden geleden er zelf eentje bij hem gekocht en ben er heel erg blij mee. Ik heb ook een fulltone fulldrive, een ts-kloon, maar dit klinkt echt anders.

http://www.diamondpedals.com/images/jdrive_tr/jdrive_tr_oblique.jpg

Pepe
31 juli 2007, 13:30
Hetzelfde idee als de keeley timeboost he... een TB voor een overdrive zetten en dat in 1 package.
Ik heb een paar favoriete buizen overdrives zodat ik zelf de flexibiliteit van een losse TB prefereer maar ja, dat recept werkt uitstekend.

GVees is out of bisnis lijkt het.

Speeddemon
31 juli 2007, 13:59
Die rangemaster heb ik ook gebouwd en is uitstekend op een versterker die al wat vervormd ( niet op een cleane !!) , het is alleen zaak om een goede OC44 te vinden of een equivalent want soms ruisen die germanium transistoren als de zee.

Groeten Alf

Dat ruisen ligt maar voor een deel aan de OC44. Het gebruik van koolstof-komposiet of koolfilm weerstanden draagt er ook aan bij.

Nobler
31 juli 2007, 14:30
Guitaraddict: Toen ik mijn AC30 in 1980 kocht zaten de blauwe alnico's er helaas niet meer in (wel vreselijke speakers, denk audio speakers, de ene met een gescheurde conus en de andere met een piepschuim conus). Ik heb er de eerste jaren speakers uit een zangzuil in gehad (was voor mij toen al duur genoeg), maar die waren veel te fel. Jaren later (maar ook al weer heel wat jaren geleden) kwam ik bij een muziekzaak in Zeeland een stapel oude speakers tegen die volgens hen uit gesloopte jaren '70 Marshall kasten kwamen. Ik dacht dat als de kasten versleten waren maar de speakers nog niet, die wel goed moesten zijn. Ik betaalde er 25 gulden per stuk voor. Pas later kwam ik er achter dat het greenbacks zijn (G12M 20 watt 8 ohm). Van de ene kant lijkt het me niet heel erg 'Vox', maar voor zover ik kan beoordelen doen ze het prima. Als ik de AC30 gewoon absoluut voluit zet heb ik nog niet de oversturing die ik wil (maar wel heel hard). Het is ook gewoon geen marshall. Om de toon te krijgen die ik zoek ben ik dus toch wel afhankelijk van effecten. Ik dacht dit eerst gevonden te hebben in een tubescreamer, maar de meeste van de gitaristen die ik geweldig vind uit de jaren '70 speelden over soortgelijke versterkers (OK, het merendeel over Marshalls, maar Brian May speelde echt over voxen), en die zullen niet voor niets allemaal trebleboosters gebruikt hebben. Bij versterkers met mastervolume, wat tegenwoordig vrijwel elke versterker is, zelfs de oude die je tegenkomt, kun je die gebruiken, maar ik wil het met mijn non-master versterker toch graag op de oude manier proberen. Dat wil ik overigens (Ewout) het liefst op een zo authentieke manier proberen, dus liefst met een vrij originele Rangemaster kloon. Ik ben aan het zoeken ...

Pepe
31 juli 2007, 14:49
Ik heb ook een tijdje geshopt voor een goeie TB ala rangemaster

Ik heb zelf een Toneman -Don Butler- Rangemaster maar daar is lastig aan te komen. De Throbak Strangemaster was mijn 2e keus.

http://gundrymedia.typepad.com/throbak_electronics/files/strange_master_treble_boost_bridge.mp3

misschien heb je iets aan deze tread, vragensteller heeft ook een vintage AC30

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=69277

ewout
31 juli 2007, 15:56
Dat wil ik overigens (Ewout) het liefst op een zo authentieke manier proberen, dus liefst met een vrij originele Rangemaster kloon. Ik ben aan het zoeken ...

Dan is de beano boost van analogman misschien wel wat... maar dat heeft waarschijnlijk iemand al aangeraden. Die is geloof ik erg dicht bij het origineel.

Ik vind trouwens dat er erg weinig verschil zit tussen rangemaster clones. Of je nu een 0C44 of een cv7003 (keeley java boost en ook keeleys TMB geloof ik) of de NOS 2N388 JAN's van de J-Drive TR in je treble booster hebt zitten, het resultaat ontloopt elkaar praktisch niet zoveel. Ervaringen kunnen verschillen natuurlijk. Ik merkte dat er tussen OC44's onderling nog meer verschil kan zitten dan tussen een OC44 en bijv. een cv7003. ZAo consistent zijn die volgens mij niet gemaakt. Met die J-Drive TR's ook, de één booste echt het tophoog en die met één serienummer verder booste meer het hoogmidden...

guitaraddict
31 juli 2007, 20:01
Dat er veel onderlinge verschillen zitten tussen exemplaren van de oc44's daar ben ik het helemaal mee eens, daarom zei ik ook dat ik zelf ervaren heb dat sommige exemplaren anders kunnen klinken of zelfs kunnen ruisen als de zee !!
Ik vermoed dat dit te maken kan hebben met materiaalveranderingen . Germanium heeft blijkbaar niet het eeuwige leven.
Er zullen grotere lekstromen ontstaan. Zoek de info over b.v. de ac 128 maar op.

In de oude rangemasters van dallas arbiter zaten ook koolfilmweerstanden, dit kan wel voor meer ruis zorgen maar dat bedoelde ik niet.

Alf

Negative K3 fan
31 juli 2007, 20:06
Wat men door de regel ervaart als eindtrap-oversturing, is eigenlijk de preamp die overstuurt. Eindbuizen oversturen in principe niet. Daarom werkt een mastervolume ook zo goed. Natuurlijk krijg je het beste effect op hoger volume, maar dat is geen eindbuizen overdrive.

Dit heb ik mij iig laten vertellen door de deskundigen.

nah niet helemaal, het gaat over distortion afkomstig uit de phase invertor. Maar eindbuizen oversturen zeker wel.

Dirk_Hendrik
31 juli 2007, 20:36
Kunnen die "deskundigen" dan ook uitleggen waarom een versterker als hij wordt uitgerust met andere eindpitten ineens een heel ander drive karakter heeft?


Sorry. ben in een kutbui. Iets teveel sjitklussen van "deskundigen" (thuisbakkers) voor m'n donder gehad.

Speeddemon
31 juli 2007, 20:53
Sorry. ben in een kutbui. Iets teveel sjitklussen van "deskundigen" (thuisbakkers) voor m'n donder gehad.
You know I love it when you talk dirty, hon'. :cooler:

Je had nog mail van me trouwens.

Dirk_Hendrik
31 juli 2007, 20:56
You know I love it when you talk dirty, hon'. :cooler:

Je had nog mail van me trouwens.

I know, more later. Ben nog even aan het bijkomen van de "ethics" trutzooi op diystompboxes.com