PDA

View Full Version : Help Wanted !!



guitarnijboer
27 juli 2007, 00:17
De intonatie van mijn gitaar is moeilijk in te stellen. Bij alle snaren gaat het goed behalve de lage E. Zelfs als ik het zadeltje klem vast zou schroeven klopt de intonatie nog niet helemaal. De gitaar is een oude amerikaanse Fender strat. Op foto's zie ik bij andere fenders (ik had al rondgekeken) wel vaker dat het zadeltje van de lage E helemaal achterin geschroeft is. Is dit normaal, en zo niet is er wat aan te doen?

G.G.
27 juli 2007, 01:14
De intonatie van mijn gitaar is moeilijk in te stellen. Bij alle snaren gaat het goed behalve de lage E. Zelfs als ik het zadeltje klem vast zou schroeven klopt de intonatie nog niet helemaal. De gitaar is een oude amerikaanse Fender strat. Op foto's zie ik bij andere fenders (ik had al rondgekeken) wel vaker dat het zadeltje van de lage E helemaal achterin geschroeft is. Is dit normaal, en zo niet is er wat aan te doen?

Twee opties:

Veertje inkorten, dan kan het zadeltje verder naar achteren

of

Hals shimmen (achterover) en de brug wat hoger zetten geeft extra snaarlengte

Derde optie is laatste redmiddel bij een construciefout: Trem verwijderen, gaten vullen en 6 nieuwe gaten maken

no 1 hops
27 juli 2007, 14:39
misschien kun je het veertje eerst ook wel even heel laten en zonder deze monteren om te zien of het dan wel klopt.

Minda
27 juli 2007, 23:01
... De gitaar is een oude amerikaanse Fender strat...

En daar ligt waarschijnlijk je probleem. De vroege strats zit de trem ietsje te ver naar voren, omdat meneer Fender zei dat je met een trem alleen de snaren zou moeten kunnen ontspannen. Strakker spannen doe je immers door de snaar op te duwen. De trem hoort ongebruikt dus vlak op de body te liggen. Maar al gauw kwamen mensen erachter dat als je de tremveren wat ontspande en de boel opnieuw intoneerde, dat je dan de trem beide kanten op kon gebruiken. Jeeeeeee.... Da's leuk. Alleen was het niet zo bedoeld, en kan dan inderdaad soms het lage E zadeltje niet ver genoeg terug gesteld worden.

Dus inderdaad, veertje er tussenuit en stellen maar!
Succes,

guitarnijboer
28 juli 2007, 11:59
Tja, goeie tips alleen..... het is een hard tail, dus zonder trem en snaren door de body...

Het afstellen zal wel lukken door veertjhes te verwijderen of in te korten, maar ik begrijp niet goed waarom er juist alleen bij de lage E zo'n grote afwijking zit??

Wheelie
28 juli 2007, 13:36
Heeft de gitaar dit altijd al gehad, ook met een andere set snaren? Of heb je toevallig een extreme snaardikte erop liggen?

California Jam
28 juli 2007, 17:19
Ik zou haast denken dat je de intonatie van die lage E niet goed doet..... Er kan onmogelijk zo'n verschil in zitten dat je dat veertje moet inkorten of dat je iets anders aan je brug moet doen. Bij mijn US strat en m'n Squier zitten die zadels op exact dezelfde positie als die van de A snaar. Als je die wel kunt intoneren en je zet dan de zadel van de E ernaast dan moet het haast wel goed zijn. Natuurlijk nog wel even 'fijntunen'.....

guitarnijboer
28 juli 2007, 18:33
Heeft de gitaar dit altijd al gehad, ook met een andere set snaren? Of heb je toevallig een extreme snaardikte erop liggen?

Ik heb de gitaar nog niet zo lang dus ik weet niet of hij dit altijd had. Wat is extreem qua snaardikte? Ik gebruik .011 - .050 gewoon 'concert pitch' gestemd.

Zou het misschien aan de fretware kunnen liggen? Ik las ergens dat wanneer frets plat zijn gesleten de snaar niet meer in het midden contact maakt maar aan de zijkanten en dus niet zuiver is..... Maar ja, ik zou dat dan bij alle snaren moeten hebben toch? Ondanks dat de frets natuurlijk flink gesleten zijn speelt ie nog goed en denk ik niet dat dat het is, maar ik ben geen expert.

G.G.
28 juli 2007, 22:09
Ik heb de gitaar nog niet zo lang dus ik weet niet of hij dit altijd had. Wat is extreem qua snaardikte? Ik gebruik .011 - .050 gewoon 'concert pitch' gestemd.

Zou het misschien aan de fretware kunnen liggen? Ik las ergens dat wanneer frets plat zijn gesleten de snaar niet meer in het midden contact maakt maar aan de zijkanten en dus niet zuiver is..... Maar ja, ik zou dat dan bij alle snaren moeten hebben toch? Ondanks dat de frets natuurlijk flink gesleten zijn speelt ie nog goed en denk ik niet dat dat het is, maar ik ben geen expert.

Zou kunnen, maar fretwear is nooit over de hele hals, dus krijg je fretbuzz, daardoor moet de actie omhoog, daardoor moet je de snaren verder indrukken, dus verder uitrekken, dus klinkt de toon te hoog, en dat wil je dan compenseren door de zadeltjes verder naar achteren te zetten
oorzaak > gevolg > oorzaak > gevolg > etc....

Heb je fretwear en een normale actie?

guitarnijboer
28 juli 2007, 22:39
Zou kunnen, maar fretwear is nooit over de hele hals, dus krijg je fretbuzz, daardoor moet de actie omhoog, daardoor moet je de snaren verder indrukken, dus verder uitrekken, dus klinkt de toon te hoog, en dat wil je dan compenseren door de zadeltjes verder naar achteren te zetten
oorzaak > gevolg > oorzaak > gevolg > etc....

Heb je fretwear en een normale actie?

De actie moet ik vrij hoog afstellen om buzz te voorkomen inderdaad, vooral bij de lage E dus... ik denk dat de oorzaak hiermee gevonden lijkt te zijn.

Met een capo op de eerste fret is de actie bij de 17de fret (onderkant snaar tot fret) 3 mm.... en nog steeds buzz, deze instelling is een beetje een compromis. Toch speelt ie beslist niet verkeerd...

madman
29 juli 2007, 09:43
De actie moet ik vrij hoog afstellen om buzz te voorkomen inderdaad, vooral bij de lage E dus... ik denk dat de oorzaak hiermee gevonden lijkt te zijn.

Met een capo op de eerste fret is de actie bij de 17de fret (onderkant snaar tot fret) 3 mm.... en nog steeds buzz, deze instelling is een beetje een compromis. Toch speelt ie beslist niet verkeerd...

fretbuzz hoeft niet altijd een probleem te zijn, van sommige gitaristen is het een onderdeel van hun sound, bijv daron malakian

G.G.
29 juli 2007, 10:39
fretbuzz hoeft niet altijd een probleem te zijn, van sommige gitaristen is het een onderdeel van hun sound, bijv daron malakian

Nee, maar hoge actie kan wel betekenen dat de je verder moet compenseren qua snaarlengte dan de brug in dit geval aankan.

no 1 hops
29 juli 2007, 10:59
als ik dit zo lees vraag ik mij af hoe de hals is, recht, te hol of juist een backbowe

G.G.
29 juli 2007, 11:10
als ik dit zo lees vraag ik mij af hoe de hals is, recht, te hol of juist een backbowe

Precies. Ik denk dat de intonatieproblemen eerst bij de hals gezocht moeten worden. Die gitaar is ooit eens goed geweest en het intonatiebereik van de zadeltjes moet ook eens goed geweest zijn. Die brug blijft echt wel op dezelfde plek, dus er moet iets veranderd zijn in de hals.

guitarnijboer
29 juli 2007, 22:51
Nou vandaag de hele gitaar uit elkaar gehaald. Incl. hals van de body... alles er op en eraan dus... Best eng als ie dan uit elkaar ligt! Brrrr....

Maar goed alles weer in elkaar gezet, halshoek bijgesteld, nieuwe snaren, stemmen, halspen gesteld, halshoek nog een beetje, intonatie ruw afgesteld, actie afgesteld, halspen nog een stukje en nog een stukje en nog een stukje... (de hals stond achteraf gezien behoorlijk hol) Dit keer precies opgemeten en iets holler gelaten dan aangegeven op de fender site (0.35mm) Gelukkiig draaide alles nog soepel! elementen afgesteld en tenslotte de intonatie fijn afgeregeld.

Je bent er een hele dag aan kwijt maar dan heb je ook wat!
Bij de lage E staat het zadeltje nog steeds wat verder naar achter maar de gitaar speelt en klinkt als een trein! Ik ben dus erg blij!! :)

Bedankt voor alle reacties

oknarb180
30 juli 2007, 00:02
Je bent er een hele dag aan kwijt maar dan heb je ook wat!


Hey,

Nou, dat zeg je nu wel, maar ik ben best ervaren met het afstellen van m'n gitaren, en met m'n Malmsteeen strat ben ik ook een hele avond bezig geweest hoor!!! Die hoefde niet uit elkaar, maar van snaren wisselen, tremolo afstellen, intoneren, hals afstellen, etc, mag best wat tijd in gaan zitten voordat ie helemaal naar je zin is, toch?! Snelheid met afstellen is de verkeerde snelheid!!!

Blij dat het probleem opgelost is en je tevreden bent over je gitaar!

vr.gr.

Branko

G.G.
30 juli 2007, 08:46
Mooi dat ie weer helemaal in orde is.