PDA

View Full Version : neckangle hoofdbrekert



niekb
26 juli 2007, 22:44
Ik heb vanavond mn hoofd gebroken over neckangle in combi met brug en top.

Ik ben bezig met een les paul. Ik heb de tekening van stewmac. Hierop staat een halshoek van 4 graden. De top op deze gitaar is een goeie 17 mm. Als ik de maten van een Gotoh tune o matic neem en uitmeet op de tekening zit de brug direct op de body. Gotoh gaat uit van een halshoek van max 3 graden...

Mijn conclusie is dus dat de dikte van de top invloed heeft op de halshoek!? Klopt dit?
Ik wil dat de brug goed verstelbaar is en niet direct op de body zit. Dit komt ook de klank ten goede.

Klopt mijn gedachtengang zover? en kan ik dus een gotoh gebruiken met de hoek van 4 graden ipv de 3 graden die ze aangeven?

Hopelijk kan iemand duidelijkheid geven hierin
Thnx

Groet'n
Niek

madman
26 juli 2007, 23:23
dat hangt er vanaf, als de top uiteindelijk een hoogteverschil gaat krijgen tussen de neck en de brug, dan zal de halshoek toe moeten nemen, als de top tussen de neck en brug vlak is (dwz, tov de achterkant van de body) heeft deze verder geen invloed op de hoek...

niekb
27 juli 2007, 00:20
uh als ik het goed begrijp bedoel je dus dat bij een carved top invloed is op de angle?

De top loopt vanaf de hals op waardoor de brug hoger staat dan bij een flattop.

Mattia
27 juli 2007, 07:14
Top dikte, brug hoogte, fret maat, toets dikte, waar je de hoek wil laten beginnen, hoever je de toets boven de top uit wil laten steken, hoe je carve er uitziet (drop-off vanaf de brug of niet, hoeveel)...het heeft allemaal invloed op je halshoek, ja. Tekenen, dus. En dan een beetje rekenen (doe ik, tenminste, anders gewoon meten) Ziehier:

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=14036

orreltak
27 juli 2007, 09:36
die 17 mm staan toch ook op de carved top van de tekening?na grondig meten zou ik als ik jou was toch oppassen met graden afsprokkelen.
had mijn zelfbouw LP ook op (lekker eigenwijs)3 graden gemaakt.
maar de stelwieltjes van de brug staan helemaal plat aan op de top.
daarna kan je alleen nog het oplossen door de stelwieltjes te verzinken in de top.gelukkig hoefde ik dat niet.

niekb
27 juli 2007, 10:48
die 17 mm staan toch ook op de carved top van de tekening?na grondig meten zou ik als ik jou was toch oppassen met graden afsprokkelen.
had mijn zelfbouw LP ook op (lekker eigenwijs)3 graden gemaakt.
maar de stelwieltjes van de brug staan helemaal plat aan op de top.
daarna kan je alleen nog het oplossen door de stelwieltjes te verzinken in de top.gelukkig hoefde ik dat niet.

Dat las ik inderdaad:nervous:
Dat was ook de reden dat ik ben gaan denken en meten. Ik hou dus maar gewoon de tekening aan.

@ Mattia
Die link had ik gezien. Ik was een beetje in twijfel maar je bevestigd dus mijn gedachtengang dat de dikte vd top invloed heeft.

bedankt