PDA

View Full Version : brug



ivor
26 juli 2007, 19:43
http://members.chello.nl/goude/brug.jpg
wat kan je met die zes schroeven die aan de brug zitten? 't enigste wat ik nog niet begrijp. op welke stand staan ze goed? of horen ze te staan:)

Dribbel_
26 juli 2007, 19:48
http://members.chello.nl/goude/brug.jpg
wat kan je met die zes schroeven die aan de brug zitten? 't enigste wat ik nog niet begrijp. op welke stand staan ze goed? of horen ze te staan:)

Je gitaar intoneren
Als je E snaar een E is precies op je stemapparaat moet diezelfde snaar op de 12e fret ook een E zijn.
Wijkt deze af dan kan je dat met dat schroefje bijstellen.

Als die dus fout staat staat je gitaar infeite nog steeds vals terwijl je stemapparaat aangeeft dat hij wel goed staat.

ivor
26 juli 2007, 19:53
met het blote oor kan ik het dus niet horen?
want het klinkt nu wel goed allemaal als ik het zo beluister, maar ik weet natuurlijk niet wat de stemmachine er van zegt hehe.

Dribbel_
26 juli 2007, 19:58
met het blote oor kan ik het dus niet horen?
want het klinkt nu wel goed allemaal als ik het zo beluister, maar ik weet natuurlijk niet wat de stemmachine er van zegt hehe.

Gewoon per snaar nalopen dat de 12e fret ook precies dezelfde toon aangeeft als de snaar open
Als je opeens een andere dikte snaren gebruikt zal je het weer opnieuw af moeten stellen. Makkelijkste is dus 1 keer goed afstellen kost je even wat tijd maar dat klinkt alles goed en dan gewoon dezelfde soort snaren steeds gebruiken :chicken:

strwbrry
26 juli 2007, 20:05
nee je kan het waarschijnlijk niet zoo goed op gehoor horen. als een open G akkoord op de 10e fret niet goed klinkt dan kan het ook de intonatie zijn. en als je dat niet hoort probeer het stem apparaatje, maar ik geef je een tip: als het afwijkt en je weet niet veel van gitaren probeer er dan niet te veel aan te kloten want dan kan je heel de intonatie verprutsen.

ivor
26 juli 2007, 20:11
okeej, thanks:speed:

cobbe007
26 juli 2007, 22:22
ik heb ook nog een klein vraagje:
Bij m'n Les Paul is de kam niet volledig ingeschroefd in de body. De winkel waar ik hem destijds gekocht heb, heeft hem zo afgesteld. Heeft dit enig nut?

Noid
26 juli 2007, 23:57
ik heb ook nog een klein vraagje:
Bij m'n Les Paul is de kam niet volledig ingeschroefd in de body. De winkel waar ik hem destijds gekocht heb, heeft hem zo afgesteld. Heeft dit enig nut?Ik neem aan dat je de brug bedoelt (de kam zit aan de kop van je gitaar, dat witte ding waar de snaren door lopen). Ja, die hoogte van de brug zorgt ervoor dat de snaren op de juiste hoogte over de hals lopen. Als je die brug verlaagt gaan de snaren aanlopen op de frets (zeker bij het indrukken van snaren) en dan krijg je iets wat fretbuzz heet.

cobbe007
27 juli 2007, 13:12
ik bedoelde niet de brug, maar dat stuk op de foto die eronder is, waar de snaren in moeten. Sorry voor de verwarring van de termen.

bass blom
27 juli 2007, 13:37
met het blote oor kan ik het dus niet horen?
want het klinkt nu wel goed allemaal als ik het zo beluister, maar ik weet natuurlijk niet wat de stemmachine er van zegt hehe.

jahoor, het is met het blote oor te doen
lage e stemmen..
a, volgende snaar, stemmen, kan 'open'.. je hoort een 'golf' als het niet goed is.
dan op 7e fret a snaar checken met e (octaaf) en op (ff tellen) 19e.
ook daar moet je de golf niet horen.
eventueel tussenchecks op 14e fret a snaar, intoneren blijft schipperen..

en zo verder het rijtje langs, bij b snaar ff oppassen, 1 fret verder alles..

dat is de ouderwetsche ambachtelijke wijze.
stemapparaat maakt het leven wel een stuk makkelijker :D

heinz3110
27 juli 2007, 13:54
Intoneren zonder stemapparaat:
(Ik heb nog een stemvork ipv een stemapparaat, ouderwets he)

-Gitaar stemmen
-Flageolet pakken op de 12e fret, en dan 12e vakje indrukken. Dit moet zo goed mogelijk gelijk klinken!
- Zadeltje verdraaien (welke kant op vergeet ik meestal, ahum)
-Weer stemmen en checken etc, etc

En inderdaad , stemmen blijft altijd een beetje een compromis. Omdat de intonatie eigenlijk ook een compromis is.

strwbrry
29 juli 2007, 12:21
ja stemmen kan zeker met het blote oor, ik haat het stemapparaatje soms zelfs.
Maar als je dat niet kan horen en helemaal met de intonatie bepalen zou ik het stemapparaatje wel raadplegen.

cobbe007
30 juli 2007, 10:26
Niemand een idee waarom je de hoogte van het staartstuk verhoogt of verlaagt?

Danieldg
30 juli 2007, 10:40
Jawel, om de snaarlengte te verlengen of verkorten, als je je snaren niet geïntoneerd krijgt, kan dit de oplossing bieden.