PDA

View Full Version : boeken/dvd's over gitaar en theorie



JV
26 juli 2007, 18:12
ik ben altijd op zoek naar meer boeken en dvd's die "goed les kunnen geven". ik heb eigenlijk niet zo'n zin meer in echte gitaarles simpelweg omdat dat mij voor mijn gevoel alleen maar tegenhoudt. als je op een baaldag ook nog naar les >moet< dan gaat de lol er bij mij snel af en dan is ook een hoop progressie verloren voor die week.

een tijdje geleden ben ik dus begonnen met het leren van boeken en dvd's maar op dit moment heb nog niet hét boek of dé dvd gevonden die me uit alle problemen gaat helpen. de lessen van het forum waren ook zeer nuttig, maar toch mist er nog die link waarmee je het allemaal in 1 keer snapt. ook het leren van dit soort dingen van een computerscherm vind ik zelf enorm vervelend. uitprinten kan, maar het liefst heb ik gewoon een boek op schoot liggen of kijk ik een dvdtje waar de artiest zelf uitlegt hoe hij een bepaald iets doet en wat de gedachte erachter is.

nu snap ik dat het ene boek voor de ene persoon wel kan werken, maar dat dat voor een ander persoon enorme abacadabra kan zijn. daarom lijkt het mij een goed idee om een soort register te maken met een hele hoop lesboeken en dvd's bij elkaar (eventueel met links naar winkels). als jullie alle goede boeken die jullie zijn tegengekomen met de jaren er dan bijzetten krijgen we een enorme lijst met nuttige informatie.

hopelijk kunnen we er dan allemaal wat uitkrijgen. het is in ieder geval nuttiger dan dat ik jullie gewoon om enkele boekentitels vraag en dat dit topic daarna gewoon weer laat afzakken naar het topickerkhof.


boeken

Boeken waar ik zelf mee bezig ben op het moment:

voor de techniek:
The Art of Contemporary Travis Picking - Mark Hanson (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004000726036&Section=BOOK_EN)
The Art of Solo Fingerpicking - Mark Hanson (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001762592&Section=BOOK_EN)

deze 2 boeken zijn bedoeld om je van een totale nieuweling die nog nooit gefingerpicked heeft om te bouwen tot een nieuwe Tommy Emmanuel. Het begint stap voor stap met het aanleren van patronen waarbij je aan het einde van het eerste boek een behoorlijke ritmesectie neer kunt zetten. het 2e boek gaat verder door juist ook buiten de patronen te gaan spelen waar je mee leert soleren.

voor de theorie:
pfoe, kzit nu op werk en heb geen isbn's van de meeste boeken die ik gebruik liggen nu. die zou ik thuis even op moeten zoeken. wat ik hier heb liggen is alleen

Fretboard Logic SE - Bill Edwards (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004000729044&Section=BOOK_EN)
Dit boek leert je niet alleen aan wat akkoorden en toonladders zijn en hoe die opgebouwd zijn, maar geeft ook op een slimme manier ezelsbruggetjes om die dingen ook daarwerkelijk op de hals te kunnen vinden.



dvd's en video's

The Guitar of Chet Atkins (]http://www.amazon.com/Guitar-Chet-Atkins/dp/B000SKUBE2/ref=sr_1_24/103-0223186-3112663?ie=UTF8&s=dvd&qid=1185465856&sr=8-24)

Een dvd waarin chet atkins enkele van zijn arrangementen voorspeelt en vervolgens stap voor stap uitlegt hoe de nummers zijn opgebouwd en wat hij doet. In het boekje staan volledige transcripties van alle nummers.

Brian Setzer: The Guitar of Brian Setzer (http://www.amazon.com/Brian-Setzer-Guitar/dp/B000GRUVW4/ref=sr_1_8/103-0223186-3112663?ie=UTF8&s=dvd&qid=1185465982&sr=1-8)

Een dvd met een hoge entertainment factor en je kunt er een technieken uit leren, echter door de manier waarop Setzer alles uitlegt leer je weinig over de achterliggende gedachte van de opbouw van de nummers die hij speelt. Alle oefeningen staan wel in het boekje en je ziet ook heel goed hoe hij alles speelt, dus in weze kan je zelf wel 1+1 optellen, maar alleen de theoretische uitleg mist wel.



nu ben ik voorlopig een beetje uitgetypt. ik zal later nog wel een hoop toevoegen, als ik wat meer energie heb. als jullie dus nog boeken of dvd's hebben kun je ze hier ook neerzetten en dan edit ik die er ook bij.

Pais
28 juli 2007, 03:57
Ik denk dat het veel te persoonlijk is, wat een goed boek voor je is en wat niet. Het klinkt mij in de oren als een register maken welke schoenmaat het beste zit. Het beste is nog altijd om een boek te kunnen bladeren of de cd/dvd te kunnen bekijken voor je het koopt. Maar omdat dat niet mogelijk is wanneer je over internet besteld (bij gebrek aan een goede muziekboekenwinkel) ga ik ook regelmatig 'op mn bek' bij het kopen van muziekboeken.
Ik heb al een heel stapeltje van ongebruikte boekjes verzameld, dikwijls met CD. Misschien maar een keertje spammen..

terrasbeest
28 juli 2007, 09:34
Alles hangt er idd van af waar aan je behoefte hebt, en wat DVD's betreft zijn er idd een heleboel die geen educatieve waarde hebben maar veeleer een soort van ' clinic' of ' demonstratie' zijn van wat het kunnen van de betrokken artiest : om iets te leren heb je er niks aan.
Boeken met transcripties ( al dan niet met bijgeleverde CD ) zijn evenmin aan te raden als je nog een beginner bent want gewoon te ingewikkeld.

Aan een absolute beginner zou ik zeker de DVD met Jodie Fisher ' Beginning Jazz Guitar' ( Alfred Publishing ), laat de naam jullie niet afschrikken, het heeft niet echt met Jazz te maken, maar je krijgt de zeer duidelijke uitleg over majeur toonladders en de bijbehorende diatonische akkoordenreeks van een zeer rustige en geduldige kerel. Meer staat er niet op, dus je zou kunnen zeggen dat het een dure DVD is ( was zo'n USD 25 ) maar dat kost een uur privé les je tenslotte ook, en dan ben je niet eens zeker of de informatie correct en volledig is, en afhankelijk van het humeur van de leraar.*** ( 3 sterren)

De ' cursussen' van Don Mock (lecturer aan het GTI ) zowel DVD's als boeken zijn zeer goed en helder , al is een zekere voorkennis van theorie zeker noodzakelijk.*****
Uitstekend voor wie het bij blues houdt ( met wat extra's, een soort blues deluxe), zijn de DVD's van Robben Ford.****

Ik doe het niet om reklame te maken maar alles wat er op dat vlak bestaat is te vinden bij ' MUSIC44' in de US ( dus opgelet als je DVD speler regio 2 is, altijd checken of je de DVD's hier gaat kunnen spelen....) hun site is makkelijk te vinden

Ik besluit met een waarschuwing : na het GAS syndroom moet je opletten voor het syndroom van boeken en DVD's, want die dingen zijn op het eerste zicht niet direct duur, maar voor je het weet heb je een fortuin uitgegeven, want die kerels zijn net zo gehaaid als de fabrikanten van instrumenten.

Wie op zoek is naar ' iets specifiek' mag het mij altijd vragen, als autodidact heb ik intussen genoeg verzameld om de volgende twee eeuwen voltijds mee bezig te zijn

telepathic
30 juli 2007, 10:40
ik ben altijd op zoek naar meer boeken en dvd's die "goed les kunnen geven".
Een absolute aanrader:

http://www.guitarprinciples.com

Lost problemen op waarvan ik niet eens wist dat ik ze had. :cool: