PDA

View Full Version : RW strat hardtail gemaakt



frekie
26 juli 2007, 15:50
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RWstrat%20007.jpg

Het weer in de zomer van 2007 doet herfst-achtig aan dus niet luieren aan het strand maar aan het werk! Met de beitel een holte gemaakt voor een humbucker, ik heb geen bovenfrees. De tremolo holte opgevuld met een stukje MDF. Beter zou zijn essen of esdoorn o.i.d. maar ik had niks anders liggen. Een tweede stukje MDF vult de rest van de tremolo holte op. De busjes waar de snaren doorheen gaan zitten er al in.

Zoals altijd, het is niet mooi geworden maar het werkt wel. Eerst had ik toch moeite om er een lekkere sound uit te krijgen, beetje dun en schel zelfs met de GFS elementen. En ik had de tremolo al helemaal vastgeklemd met een blokje hout! Nu klinkt hij veel strakker, meer laag, meer sustain. Hij blijft ook beter op stemming, het is veel stabieler allemaal. Hardtail strats zijn zeldzaam en zelfs losse hardtail bodies zie je niet veel. Als je geen verzamelbare strat hebt en je bent geen tremolo gebruiker, gewoon hardtail maken, dikke aanrader.

Vraagje: Ik heb rood+wit vd humbucker al of niet aan de aarde hangen. Dat geeft in de tussenstand een soort coil tap die niet lekker klinkt, te dun. Als je rood en wit al dan niet met elkaar verbindt zou dat beter klinken?

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/Richwood62LPB.htm

no 1 hops
26 juli 2007, 16:02
misschien kun je wat duidelijker zijn over die humbucker vraag.
heeft deze meerdere draden?
wat geeft de fabrikant aan als hot en ground?

verder op zich mooi geslaagd, en misschien vind je nog eens een mooi stukje hardhout om dat stukje mdf te vervangen.

glasbier
26 juli 2007, 17:30
Komt er ook nog een andere slagplaat op?

Ash ketchum
26 juli 2007, 17:31
Is die gitaar nou groen geworden of ligt dat aan de foto's?

glasbier
26 juli 2007, 17:33
Groen?
Ik zie een blauwe.

Ash ketchum
26 juli 2007, 17:36
In zijn link onderin zijn post zie je foto's. Hierin kun je duidelijk een kleur verschil zien ;)

frekie
26 juli 2007, 19:12
Hij is ongeveer blauw :cooler:
Ik heb groen=hot lead, zwart en mantel=aarde. Rood en wit aan elkaar 'getaped' =humbucking mode. Rood+wit aan aarde = coil tap. Het kan ook zijn dat de humbucker en het middelste element in tegenfase staan. Tussenstandje klinkt dun iig.

Samder
26 juli 2007, 23:05
Ik heb mn strat gister ook ge-hardtailed. Man wat heerlijk! Inderdaad een aanrader. Hout waarmee het is opgevuld is nog wel duidelijk te zien, maar dat vind ik juist gaaf =D

Peace!

vox
26 juli 2007, 23:12
mag ik vragen wat ge-rehardtailed is???

btw vind je strat mooi.. ook al hou ik nietvan strats maar hij ziet er tjah "eigen geknutseld" uit

G.G.
27 juli 2007, 01:11
mag ik vragen wat ge-rehardtailed is???



Ge rehardtailed is een strat die een hardtail was (vaste brug), waar een tremelo opgezet is, waarna de ruimtes opgevult zijn met hout en er een vaste brug opgezet is.

Maar ik denk dat je de "re" weg moet laten. :)

Het betreft hier een strat met een tremelo die vervangen is door een vaste brug.

Samder
27 juli 2007, 09:50
Ja sorry type foutje ;) Ge-hardtailed. Sorry G.G.

haha

vox
27 juli 2007, 11:29
Ge rehardtailed is een strat die een hardtail was (vaste brug), waar een tremelo opgezet is, waarna de ruimtes opgevult zijn met hout en er een vaste brug opgezet is.

Maar ik denk dat je de "re" weg moet laten. :)

Het betreft hier een strat met een tremelo die vervangen is door een vaste brug.

oke dus eigelijk de lege ruimte opvullen??

Samder
27 juli 2007, 20:52
Ja, dus de gehele ruimte waar o.a.eerst ook de veren zaten op vullen met een stuk hout (2 stukken)

Oftewel :

http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm

;)

vox
28 juli 2007, 05:12
ahhhhh oke..

frekie
28 juli 2007, 10:12
Ik heb FF gekeken op de Seymour Duncan site. Veel schema's die zelfs ik kan lezen :satisfie: Ik denk dat de hum in tegenfase staat met het middelste element. GFS maakt die middelste strat pickups reverse wound. SD heeft dezelfde oplossing voor de coil tap: rood+wit al of niet aan aarde mbv de 5 standen schakelaar, heb je dus geen extra schakelaartje nodig.