PDA

View Full Version : wie kan mijn recto bias modden?



Misery Signals
26 juli 2007, 15:18
Hallo,

Ik heb al eventjes geleden gepost dat ik voor een batje een Mesa pre-503 Dual Rectifier heb kunnen kopen. EL 34's erin (anders maar minstens even goed als de 6L6 versies)...

Super geluid, enkel tegenover mijn driekanaals die al wel gebias-mod is, klinkt ie natuurlijk... te koud...

Wie kent een goede amp tech die mijn amp kan bias-modden en de bias warmer afstellen? Of wie kan dit zelf doen? Ik ben van Turnhout, België (tegen Nederland)... Ik wil het ergens graag ter plaatse laten doen terwijl ik wacht, bespaart me één nutteloze rit...

Sonicart geeft niet thuis en trouwens die moet ik daar toch laten overnachten...

Ik wil er gerust wel +/- 100 km ver (heen) voor rijden... De versterker is de onderste van de twee Mesa's op de foto

Dank bij voorbaat!

Bart

http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Afbeelding%20030.1.jpg

Brord
26 juli 2007, 15:28
tien tekens

Misery Signals
26 juli 2007, 16:04
net gebeld, die hebben freelance technieker die onregelmatig werkt dus dat schiet al niet op... iemand?

dr.distortion
26 juli 2007, 16:07
We-music in Eindhoven? Hebben een techneut die daar op vaste dagen aanwezig is, dacht ik.

Misery Signals
26 juli 2007, 16:29
Daar kan ik idd terecht... Volgende dinsdag ga ik ernaartoe. Dank!

Ik heb ook al reparateurs aan de lijn gehad die er 't nut niet van inzagen en zeiden dat dat puur aan de lampen lag...

Sarco
26 juli 2007, 17:13
Musiccenter in Tielt (http://users.skynet.be/musiccenter-tielt/intro.htm)

Het is 120km rijden ofzo voor jou maar die gast is een begrip op het vlak van amp service!

Geronimo
26 juli 2007, 17:51
Daar kan ik idd terecht... Volgende dinsdag ga ik ernaartoe. Dank!

Ik heb ook al reparateurs aan de lijn gehad die er 't nut niet van inzagen en zeiden dat dat puur aan de lampen lag...

Kunnen ze best wel eens gelijk in hebben! Zoals ik al in je andere thread zeg je moet er niet teveel van verwachten. Je amp gaat er niet meteen superveel beter van klinken.
Als je er nieuwe lampen inprikt en hij klinkt ruk zonder te biassen, dan klinkt ie nadat je hem goed hebt gebiast waarschijnlijk nog steeds ruk, en moet je andere buizen proberen.

In mijn amp zaten eerst GrooveTubes, van die China prullen, slechte mechanische kwaliteit maar die klonken een stuk beter dan mijn nieuwe Svetlana's! Wat ik ook bias, hoog, laag, het maakt weinig uit.

Misery Signals
26 juli 2007, 21:18
Hij klinkt niet ruk, maar gewoon te koud. Vaste bias zorgt ervoor, ongeacht hoe vet je lampen kunnen, dat er maar een gedeelte van hun kracht wordt benut... Ik wil gewoon het maximum uit mijn lampen halen...

Dat heb ik toch overal zo gelezen en gehoord, want ik heb nog een Mesa die de mod al wel gehad heeft...

Geronimo
29 juli 2007, 12:52
Hij klinkt niet ruk, maar gewoon te koud. Vaste bias zorgt ervoor, ongeacht hoe vet je lampen kunnen, dat er maar een gedeelte van hun kracht wordt benut... Ik wil gewoon het maximum uit mijn lampen halen...

En hoe klinkt dat dan, té koud? Als ie te koud afgesteld staat krijg je last van crossover vervorming en klinkt ie niet goed. En dus ruk. En als ie goed gebiast is betekent dat, dat ie hoog genoeg loopt zodat ie niet vervormt, maar ook weer niet te hoog zodat ze niet kapot gaan, en dan hoef je hem dus niet meer verder af te stellen.
Het is idd zo dat je de buizen meer vermogen kan laten produceren door ze heter te biassen maar die paar extra watts laten je amp nou niet echt "vetter" klinken.
Misschien moet je eens meer verdiepen in wat bias precies is en je niet alles laten wijsmaken door al die praatjes op internet. Vooral bij dit soort higain ontwerpen moet je de eindtrap juist niet zo heet zetten omdat bij zware overdrive het dan floppy kan gaan klinken, vooral bij palmmutes. Voor cleane amps kan het idd verbeterend werken maar daar heb je deze amp denk ik niet voor gekocht...


Dat heb ik toch overal zo gelezen en gehoord, want ik heb nog een Mesa die de mod al wel gehad heeft...

En heb je aan ook aan die biasmod gedraaid en dan zelf het verschil gehoord tussen warm en koud afgesteld, met dezelfde buizen? Want misschien ligt het dan toch aan de buizen in die amp en heeft die kerel toch gelijk :)

Misschien moet je de buizen in de amp gewoon eens vervangen en kijken of dat al beter klinkt voordat je de biasmod laat installeren.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten maar ik probeer alleen maar wat tegenwicht te geven aan al die praatjes die mensen overal maar te horen en te lezen krijgen.

Meer over biasen:

http://www.aikenamps.com/WhatIsBiasing.htm

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69543

Succes ermee, whatever je ook doet!

Negative K3 fan
30 juli 2007, 15:08
Hij klinkt niet ruk, maar gewoon te koud. Vaste bias zorgt ervoor, ongeacht hoe vet je lampen kunnen, dat er maar een gedeelte van hun kracht wordt benut... Ik wil gewoon het maximum uit mijn lampen halen...

Dat heb ik toch overal zo gelezen en gehoord, want ik heb nog een Mesa die de mod al wel gehad heeft...

zolang je je goed aan die kleurcodes van mesa houdt dan is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Die codering is er niet voor niets.

AART
30 juli 2007, 19:25
Ik heb het kunnen vergelijken met mijn Mk 4.

Eerst eentje die standaard was. Sovtek buizen in de marge.
Daarna Nocki's amp, die had een bias mod en JJ buizen. Er was nauwelijks verschil, misschien wat donkerder vanwege de JJ/Sovtek wissel.
Volgens mij maakt ht heel weinig uit, nocki zei dat later ook.

robby w
17 augustus 2007, 02:53
biassen heeft niks met geluid te maken wat een lulverhalen.je buizen gaan gewoon langer mee .En mensen zeggen,ik denk,er valt niks te denken het is een feit.hoe beter gebiast hoe langer je buizen meegaan.

Kim Wilson
17 augustus 2007, 09:23
biassen heeft niks met geluid te maken wat een lulverhalen.je buizen gaan gewoon langer mee .En mensen zeggen,ik denk,er valt niks te denken het is een feit.hoe beter gebiast hoe langer je buizen meegaan.
Yoyo, jij lijkt er verstand van te hebben. Lijkt, want biassen heeft wel degelijk invloed op de klank. Hoe hoger de biasspanning, hoe warmer de versterker klinkt. Als je wil dat de buizen langer meegaan, moet je de amp koud afstellen. Maar dan klinkt ie ook minder dynamisch en geknepen.

Welkom op het forum trouwens. Ga je ook nog inhoudelijk iets posten, of ga je alleen maar ouwe topics kicken met onzinnige posts en flames?

Geronimo
17 augustus 2007, 10:17
Niet zo leuteren jongens!

Mr williams het heeft wel degelijk invloed op de klank. Niet superveel, maar er zijn absoluut wel verschillen. Ze zijn alleen veel kleiner dan je overal leest.

En Kim het gaat niet over de gloeispanning maar over de biasspanning. Das wat anders. Je buizen harder laten gloeien is niet aan te raden :D

Kim Wilson
17 augustus 2007, 10:18
Biasspanning idd, mijn fout. Inmiddels aangepast. :)

Geronimo
17 augustus 2007, 10:50
Het moest wel een foutje zijn idd. Damn wat heb jij veel gepost trouwens, valt me nu pas op!

Misery Signals
17 augustus 2007, 10:56
Soit, ouwe topic terug naar boven dus ik post toch maar ff.

Mesa terug gehad van de techneut met bias mod erin (een potmetertje dat gemonteerd is in een bestaand gat naast de linker transfo en waar je dus aan kan draaien) en de lampen warm afgesteld.

Technieker die er vooraf niet in geloofde zei 't zelf al toen ik binnenkwam. Veel warmere tone, vettere klank, rijkere harmonics.
Thuis aangesloten en ik kon dit enkel beamen. Hij klinkt nog wel dunner dan mijn driekanaals maar deze heeft EL34's in de eindtrap en de driekanaals 6L6GC/KT88 lampen.

Preamplampen heb ik nieuwe besteld bij Dr. Tube, 2 JJ en 2 EHX (vijfde preamplamp op V4 is voor FX send/return dus die moet ik niet vervangen). Zal ook wel een verschilletje geven hoop ik, want die Mesa preampbuisjes lijken er origineel al 15 jaar in te zitten...

Geronimo
17 augustus 2007, 12:51
Gefeliciteerd met de geslaagde operatie!

En zijn het dezelfde lampen die je voor de mod ook al gebruikte of zijn er nieuwe ingezet?

En dat ie nog steeds dunner klinkt dan de andere amp, denk niet dat verschil in de 6L6 zit.

Gibsonman
17 augustus 2007, 17:33
EL34's klinken inderdaad juist warmer en smeuiger dan 6L6en naar mijn smaak.

Misery Signals
18 augustus 2007, 06:48
Gisteren Dr Tube gebeld ivm preamplampen, en die zei dat het bijna zeker lag aan het feit dat die driekanaals voor de helft KT88's heeft steken die ongelofelijk warm klinken. Soit, hetzelfde moeten beide amps niet klinken, het is nu goed zo...

EDIT: Ik heb wel extra buisjes voor de effects loop besteld, want om de master van je rectifier te gebruiken, moet je de loop aanzetten, en worden die V4 buisjes wel degelijk gebruikt, stom van me...

randyman
27 september 2007, 19:17
aangepast wegens dom spamgedrag

DH

AART
27 september 2007, 19:43
aangepast wegens dom spamgedrag

DH

Alweer zo'n spammer voor WE-Music?
Ik hoop dat jij(jullie?) weten hoe het met het imago van Krank afliep na een spamkannonade op HC....

Je lijkt namelijk aardig op een eerdere spammer. 2 posts en beiden aanprijzing van WE-music.
Mij zul je er iig niet mee naar je winkel krijgen. Zorg gewoon dat je klanten en je aanbod aan amps/gitaren de reclame voor je doen, en dat kan alleen door gewoon goed je best te doen.

hoofd
27 september 2007, 20:37
Zowel Randyman als Robby W hebben een ban aan de broek.. IP is bekend en als 't weer gebeurd zal de provider van deze gezellige spammer worden ingelicht.

De mod van dit subforum zal de post van Randyman wel verwijderen, ik verzoek iedereen de post gewoon te negeren.

bass blom
27 september 2007, 20:42
so.. we is not for us :D

AART
27 september 2007, 20:43
thanks hoofd.

Jimwoud
27 september 2007, 22:16
Spammen kan ook beter genuanceerder, dan komt het wat geloofwaardiger over. Misschien een tip voor de volgende keer, hehe

it's amazing!!! wat een losers