PDA

View Full Version : in een lied veranderen van fingerpicking naar akkoordslagen



RullyRulez
26 juli 2007, 13:48
Hoi allemaal,

Ik speel nog geen jaar (meetal akkoustische) gitaar (en ben 35 jaar, dus eigenlijk te laat om het goed te leren). Ik heb wel les van een goede motiverende leraar.

Hij heeft mij op vakantie gestuurd met het couplet gedeelte van "Michel" van "Anouk" in fingerpicking stijl, waarbij ik wel een duimplectrum gebruik.... Op zich niet al te moeilijk , maar het refrein gedeelte gaat over in 1/8e en 1/16 akkoord slagen, waar we na zijn vakantie op terugkomen

Ik ben erg benieuwd hoe ik dat refrein moet "strummen" in fingerpick stijl (met en zonder duimplectrum). Wordt daar het duimplectrum voor gebruikt of 1 of meerdere vingers....

En hoe moet dit dan met het ritme van 1/8e en 1/16e slagen.... Het ritme per maat is

8 8 8 16 16 16 16 8 8 16 16

waarbij 8 = 1/8 en 16 =1/16....

Ik ben benieuwd, want ook dat deel wil ik graag al spelen.

InternEd
26 juli 2007, 14:21
Ik speel 'm acoustisch ook zonder (duim)plectrum, dus ook het refrein. Dan doe ik dat met duim/wijsvinger. Tja, zoals je strumt op acoustisch eigenlijk. Alsof je een plectrum tussen je duim en wijsvinger hebt, maar dan zonder ;)

Je ritmevraag begrijp ik niet helemaal. Die slag is toch niet zo ingewikkeld als je naar 't origineel luistert?

RullyRulez
26 juli 2007, 15:28
Dat is het hem net. Ik wist als beginnend gitarist niet hoe je precies strumt. (up en down slagen.). Doe je dat met de wijsvinger of met meerdere vingers ? Ik ken deze techniek nog niet zonder plectrum, of alleen met een duimplectrum...

Ook wat het ritme betreft: met een plectrum snap ik het wel, je strumt dan volgens mij

8 8 8 16 16 16 16 8 8 16 16
d d d d u d u d d d u

waarbij d = down en u = up ?

Maar geldt dit ook voor fingerpicking strummen ????

InternEd
26 juli 2007, 23:32
Gewoon proberen. Je kunt 't met alleen duim doen of met zowel duim als wijsvinger. Ik doe 't met alleen de duim.

Strummen blijft hetzelfde met of zonder plectrum.

RullyRulez
29 juli 2007, 15:15
Met duimplectrum, kan ik me eigenlijk niets anders voorstellen dan dat het refrein waarschijnlijk alleen met het duimplectrum wordt gespeeld, of alleen met de anders vingers dan de duim...

Zonder duimplectrum kan dat natuurlijk met duim en vingers samen

-=JEROEN=-
29 juli 2007, 15:39
ik speel down stroke met mn vingernagels en up met duimnagel