PDA

View Full Version : Help, ik heb een Ud!



Pais
26 juli 2007, 14:44
Mijn vader heeft uit Damaskus een arabische 'ud' (luit?) meegenomen. Ik heb een paar vraagjes erover dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

De ud heeft 2*5 snaren maar op de brug zitten nog gaatjes voor 2 extra snaren. Ik heb ook twee stemsleutels over (geen mechanieken, nee. Sleutels :( Wat een gefrunnik is dat). Als ik op internet plaatjes bekijk van gelijksoortige instrumente, hebben deze 2*5 snaren.
Weet iemand hoe hij gestemd moet worden?

En hoe wordt het gespeeld, met vingers, plectrum (geitennagel of kamelentand ;-) ) ?


Er zitten ook bijzondere snaartjes op. 2*2 goudkleurige omwonden snaren, 1*2 clear nylon snaren en 2*2 ruwige nylon snaren (beetje ijle klank, wel bijzonder). Ik zal er nog wle even voor langs mn muziekwinkel, maar misschien weet hier iemand waar ik dit soort snaren vandaan haal?

http://i175.photobucket.com/albums/w160/PaisAD/PICT0002-1.jpg
http://i175.photobucket.com/albums/w160/PaisAD/PICT0003.jpg

hendrix2
26 juli 2007, 15:19
Bij 2 maal 6 snaren is dit de stemming
DD GG AA DD GG CC

Ik kan je voorlopig niet verder helpen, maar ik zoek het deze avond wel even op (moet eerst nog werken).

Wel kan ik je zeggen dat ik ongelooflijk jaloers ben :mad:

telepathic
26 juli 2007, 16:59
Volgens mij staat hier alles wat je wil weten:

http://larkinthemorning.com/article.asp?AI=46&bhcd2=1185458639

Pais
26 juli 2007, 22:54
Ah kijk dat ziet eruit als een intressante link! Als ik meer tijd heb, ga ik het even rustig doorlezen. Hartelijk bedankt.

Ik ben er inmiddels achter dat er 1000 en 1 stemmingen in de omloop zijn, en dat ik niet in staat ben om het beste ding zover te krijgen.... De snaarspanning valt best mee, maar iedere keer knalt er wel een stemsleutel uit als ik een beetje in de buurt ben. Het zal wel een handigheidje zijn.

Ik zal er niet net zo driftig op studeren als ik met mn gitaar doe, maar het lijkt me sowieso heel goed voor gehoorontwikkeling om op een fretloos instrument te leren spelen.

Wanneer iemand nog informatie of tips heeft; van harte welkom!

dunnoaname
27 juli 2007, 12:53
Snaren kan je denk ik gewoon bestellen bij lordofthestrings, goede ervaringen mee!

dePerik
29 juli 2007, 01:01
Leuk Pais!
Ik heb ook al tijden lang een Ud (zal binnenkortwel een ff foto plaatsen) maar ik heb, afgezien van wat jammen en improviseren nooit de moed gehad me er serieus in te verdiepen. Dat als jij nou eens de kolen uit het vuur haalde, misschien dat dit schaap dan wel volgt :dance:

'K heb ook nog een Saz hangen, daar heb ik veel meer op gespeeld omdat dat geluid me wat meer trekt. Maar ook daarmee: het klinkt al gauw lekker oosters, maar als je me vraagt wat ik doe heb ik geen FLAUW idee :eek:

Pais
29 juli 2007, 14:49
Leuk Pais!
Ik heb ook al tijden lang een Ud (zal binnenkortwel een ff foto plaatsen)
Leuk, doen! Ben wel benieuwd. Ik zie ze op YouTube bijvoorbeeld soms met hele rijke bewerking, heel mooi. Maar mn vader weet dat ik ook bij mn gitaar iets heel degelijks wilde dus heeft hij daar met het uitzoeken van de Ud rekening mee gehouden.
Vind ik ergens jammer, want ik ben bang dat de ud hoofdzakelijk interieur wordt, in tegenstelling tot mijn gitaar.



maar ik heb, afgezien van wat jammen en improviseren nooit de moed gehad me er serieus in te verdiepen. Dat als jij nou eens de kolen uit het vuur haalde, misschien dat dit schaap dan wel volgt :dance:


Ehmm.... :sssh: Ik heb trouwens een mogelijk intressante site gevonden. LearnOut.com Ze zijn met de engelse versie van de site bezig en ik kon ergens mn mail adres invullen om gewaarschuwd te worden wanneer de engelse versie af is, maar nu kan ik het niet meer terugvindenden waar dat was.

dePerik
29 juli 2007, 23:49
LearnOut.com? Ik ga wel ff kijken zo. Het is nu te laat om een foto te maken, als ik morgen tijd vind zal ik het overdag doen. Die van mij is wel met siertoestanden en rozetjes en dergelijke. Maar dat zegt verder weinig over de kwaliteit van de klank. Een ud klinkt zowieso wat dof en modderig, dat weet ik wel.

dePerik
31 juli 2007, 22:58
Heh verdorie vergeet ik het wéér. En is het dus weer te donker al. Njah, morgen écht!

Pais
1 augustus 2007, 18:35
Foto maken!!!

dePerik
2 augustus 2007, 00:32
Foto maken!!!
Nou hier dan!!! :D :cheerup:
http://i156.photobucket.com/albums/t35/dePerik/Ud2.jpg
http://i156.photobucket.com/albums/t35/dePerik/Ud1.jpg

Ik heb 'm voor de gelegenheid ook maar eens afgestofd. Het is wel een mooi ding om te zien maar ik moet je zeggen dat er op spelen toch een beetje kut gaat als je een gitaarhals gewend bent. De oplettende kijker ziet ook dat er al een snaar geknapt is (de tweede 'D').

En Pais, kan je al wat op die van jou?

Pais
2 augustus 2007, 13:47
Mooi! Mooie rozetdingetjes in de klankgaten. Ziet er fraaier uit dan die van mij. Hoe ben je eraan gekomen?

Ik kan er wat vals op jengelen, maar meer niet. Ik heb wat toonladders en simpele deuntjes op gitaar ingespeeld om het met de Ud mee te spelen, zodat ik wat houvast heb zegmaar. Maar het is al zo'n drama om hem te stemmen (ben er zeker een kwartier mee zoet) dat ik hem niet zo snel pak.
Ik vind het wel makkelijk te hanteren. Kort halsje, dubbelen snaren, kort en bol. Maar alleen jammer dat er geen frets in zijn getimmerd, want mn gehoor is echt niet best.

dePerik
2 augustus 2007, 15:18
Hoe ik er aan kom? Ja eigenlijk hetzelfde verhaal als bij jou; door m'n ouders meegenomen uit Turkije, (daar komt m'n saz dus ook vandaan).
Moeten de snaren van het ding nog wat uitzakken? Dat ie daarom zo moeilijk te stemmen is?
Je begrijpt natuurlijk dat je opnames moet laten horen hè? Als je denkt dat je er klaar voor bent!

Pais
2 augustus 2007, 16:30
Moeten de snaren van het ding nog wat uitzakken? Dat ie daarom zo moeilijk te stemmen is?
De stemsleutels zijn van crappy kwaliteit. Ik ben effe langs de muziekwinkel geweest, en die zetten me aan het werk met schuurpapier. Afijn, leuk voor een regenachtige middag :)



Je begrijpt natuurlijk dat je opnames moet laten horen hè? Als je denkt dat je er klaar voor bent!

<slik> Moet ik er ook bij zingen? :D

dePerik
3 augustus 2007, 00:38
<slik> Moet ik er ook bij zingen? :D

JAAAAAHHHHH !!!!

Geef je beste Ud-medley ten beste, met krakers als: "Gachjz Krbnoz ud Bwarh", "Jiggyjiggu", en het onvergetelijke "Zjedhough kah Uzhjbagdah ni Örzduh"











:D

hendrix2
3 augustus 2007, 14:01
Zo een hals is een kwestie van wennen. Toen ik overschakelde van klassieke naar elektrische gitaar was dat ook heel erg vreemd. Van gitaar naar mandoline was nog vreemder. Maar uiteindelijk went zoiets wel en gaat het heel natuurlijk. Op een erg dunne/fijne hals spelen vraagt wel een andere techniek dan op een gitaar spelen. Het is echt allemaal een kwestie van gewoon worden.

Ik vind eerlijk gezegd muziek op een ud (oud) niet echt geweldig. Zou veel mooier klinken met frets, maar daar hebben ze de Luit al voor :)

Pais
7 augustus 2007, 16:56
Je begrijpt natuurlijk dat je opnames moet laten horen hè? Als je denkt dat je er klaar voor bent!



<slik> Moet is er ook bij zingen? :D


JAAAAAHHHHH !!!!

Succes met wachten tot ik daar psygisch klaar voor ben :hippie:



Ik vind eerlijk gezegd muziek op een ud (oud) niet echt geweldig. Zou veel mooier klinken met frets, maar daar hebben ze de Luit al voor :)

Ik vind veel Ud muziek ook niet zo aantrekkelijk. Mijn vader is arabier en heeft vaak arabisch gepingel opstaan wat al mijn lichaamsopeningen uitkomt. Maar een paar artiesten kan ik wel goed waarderen, vooral de muziek met griekse invloeden.