PDA

View Full Version : bassdrum en bass



JvD.
26 juli 2007, 01:13
Ik heb laats de drum en de bass opgenomen voor een track van mij. Maar de bassdrum en de bass vechten echt om je oor. En de bassdrum verliest. Met andere woorden, zelfs met een 15db boost op de bassdrum hoor je hem niet. Zijn hier mix truckjes voor?

stevie_vp
26 juli 2007, 01:56
is een veel voorkomend probleem..
wat je het beste kan doen is een freq analyzer op de twee sporen zetten.
Kijken op welke freq. ze zitten (blijkbaar op dezelfde) en dan met ietswat extreme eq die bult opschuiven... maar dan zonder het goede geluid te comprimeren (das nou net t truukje ;) )
Succes...

PS: Ik gebruik de Blue Cat FreqAnalyst VST plugin...

yhcmarc
26 juli 2007, 09:20
high pass filter ergens tussen 50 en 100Hz op de bas. High pass op de kick op +- 20Hz, een bump op 60Hz, dip op 125Hz en een klein bumpje op 200Hz en bumpen ergens tussen de 4000 en 5000Hz (gitaar hier een klein beetje dippen en die boosten rond de 3000Hz) een clipper (http://www.gvst.co.uk/gclip.htm) erover gegoeg eraf knippen tot ie lekker klinkt en niet gaat distorten en daarna de schuif omhoog, en daarna een compressor, maar die zou je ook over je hele kit kunnen gooien, wel een multiband compressor in dat geval.

Als je je kick echt niet kunt horen, kan je beter andersom gaan mixen, kick op ong. -6 db en je mix eromheen draaien, dus alles omlaag faden ipv je kick maar harder en harder proberen te zetten. Zorgen dat je eindmix op +- -6DB zit en dan een compressor + maximizer erover.