PDA

View Full Version : Nieuwe speakers? Of heel nieuw cabinet?



Fuhgawz
26 juli 2007, 00:47
Geachte mensen, mijn huidige speakercabinet heeft een hele schelle 'snijdende' sound waar ik me al een hele tijd aan erger, ondanks dat mijn presence heeel laag staat. Na mijn top voor het vergelijk eens aangesloten te hebben op mijn Engl Screamer combo kwam ik erachter dat deze sound een heeel stuk aangenamer was. Nieuw speakercabinet dus!
Maar toen zat ik eens te denken, misschien moet ik gewoon nieuwe speakers in mijn huidige cabinet zetten.. Na wat onderzoek te hebben gedaan naar de verschillende klanken van verschillende Celestion speakers kwam ik er echter achter dat ik totaal geen wijs kom uit de recensies van die dingen. Ze zeggen namelijk allemaal nagenoeg hetzelfde over verschillende speakers. Vandaar hier mijn vragen:
1) Heeft het zin om mijn huidige crappy speakers te vervangen door nieuwe of kan ik beter uitkijken naar een nieuw cabinet? Let wel dat ik op een studentenbudget leef en niet zomaar even een Bogner cabje kan gaan halen.
2) Welke speakers (al dan niet incl. nieuw cabinet) zouden het beste bij mij passen? Erg belangrijk is een 'afgerond' hoog, niet prikkend, een duidelijke basweergave aangezien ik downtune naar B, en mids mogen best aanwezig/overheersend zijn.
Mijn dank is groot! :)

Chiel
26 juli 2007, 01:08
Welke cab heb je nu? Ik denk dat een nieuwe cab (lees andere) cab sowieso een betere keuze is als je bestaande proberen te upgraden. Je weet immers nooit hoe deze uiteidelijk zal gaan klinken.

jorrit
26 juli 2007, 09:44
heb een heel mooi engl cabinet voor je in de "aanbieding" pm. maar bij intresse..

Dude
26 juli 2007, 13:59
Geen idee of het wat voor je is, ik heb 2 G12T-75 speakers liggen die weg kunnen. Prijs is gunstig. als je interesse hebt, pm maar effe

Fuhgawz
26 juli 2007, 15:51
Welke cab heb je nu? Ik denk dat een nieuwe cab (lees andere) cab sowieso een betere keuze is als je bestaande proberen te upgraden. Je weet immers nooit hoe deze uiteidelijk zal gaan klinken.

Ik heb nu een Laney cab die ik los via marktplaats heb gekocht nadat ik mijn top kocht. De kast zelf komt behoorlijk stevig/degelijk over (weet niet of hij dat ook is, waar kan ik dat aan zien!?), alleen die HH speakers zijn volgens mij niet echt top. Of kan die schelheid ook door het cabinet zelf komen?
Nou heb ik niet zo heel veel geld ter beschikking. Dus hoe kan ik het beste voor niet al te veel geld toch een redelijke verbetering in het geluid brengen?

Highroller
26 juli 2007, 16:47
Kijk eens op
www.kool-elfring.com

Debaser
26 juli 2007, 20:24
www.kool-elfring.com (http://www.kool-elfring.comlijkt) lijkt me niet zo handig, met weinig geld ... :)


mijn idee :
koop een Benton cabje met v30's
wissel de speakers en zet de benton weer tekoop voor een mooi prijsje :)

Negative K3 fan
26 juli 2007, 20:29
de behuizing kan meer verschil maken dan dat speakers kunnen.

speakers zijn trouwens ontzettend persoonlijk, de enige manier om erachter te komen wat jij mooi vind is zelf uitproberen. Natuurlijk zal je sound veranderen met celestions, maar of dat het probleem oplost weet je past nadat je ze hebt gekocht...

Fuhgawz
26 juli 2007, 20:57
mijn idee :
koop een Benton cabje met v30's
wissel de speakers en zet de benton weer tekoop voor een mooi prijsje :)

http://www.thomann.de/de/harley_benton_g412a_vintage.htm

HOLY CRAP!! Die speakers kosten los toch veel meer!? Hoe de fok doen ze dat!?
Anyway, thanks voor de tip dude, dit is serieus het overwegen waard!!

rinaldo
26 juli 2007, 21:23
ik zou die speakers gauw vervangen, de HH speakers die laney ook gebruikt in de vc 50 klinken idd erg schel. ik had ze ook in mijn vc 50 zitten en heb ze vervangen door celestions g12t75, en dat klinkt al een stuk beter.

dePerik
26 juli 2007, 22:02
Heb je me hierom proberen te PMen, misschien Fuhgawz?
Ik heb dus in m'n Laney cab nieuwe Governors gezet vanwege waarschijnlijk hetzelfde probleem als jij hebt. Heb er dus voor gekozen een nieuwe cab, mét nieuwe speakers te kopen. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de cab nooit gehoord heb met de Premier Vintage speakers. Als iemand me kan vertellen hoe die speakers klinken en of het wat is, hoor ik dat graag (maar goed ik verkoop ze toch, ze zijn over).

Ik kan je alleen nog niet zeggen hoe de Governors in de Lanet cab klinken helaas, ik kan ze nog niet gebruiken (grrrrrr, bummer)

Fuhgawz
26 juli 2007, 22:39
Ja ik heb je proberen te PMen op basis van je topic waarin je een vergelijkbaar probleem beschrijft, en ik was benieuwd naar welke oplossing je uiteindelijk voor had gekozen.
Maar als ik het goed begrijp heb je Eminence Governor speakers in je Laney cab laten zetten, maar je kunt het nog niet gebruiken. Waarom niet?
En inmiddels heb je ook een nieuw cabinet. Wat voor cabinet en hoe klinkt het? Heb je ook nog andere cabinetten geprobeerd?
Wat betreft de HH Vintage 60 speakers. Ik vind het cabinet met deze speakers erg schel. Aangezien Rinaldo op pag 1 dezelfde schelheid constateerde in zijn combo neem ik voor het gemak aan dat dit vooral te weiten is aan de speakers zelf en in mindere mate aan het cabinet eromheen. Daarnaast hebben ze, vergeleken met de V12-80 speaker in mijn Engl combo, weinig definitie in het basgebied, en dat is net precies wat ik wel nodig heb aangezien ik downtune naar B en stoner/doom speel.

dePerik
26 juli 2007, 23:00
Ja ik heb je proberen te PMen op basis van je topic waarin je een vergelijkbaar probleem beschrijft, en ik was benieuwd naar welke oplossing je uiteindelijk voor had gekozen.
Maar als ik het goed begrijp heb je Eminence Governor speakers in je Laney cab laten zetten, maar je kunt het nog niet gebruiken. Waarom niet?
En inmiddels heb je ook een nieuw cabinet. Wat voor cabinet en hoe klinkt het? Heb je ook nog andere cabinetten geprobeerd?
Wat betreft de HH Vintage 60 speakers. Ik vind het cabinet met deze speakers erg schel. Aangezien Rinaldo op pag 1 dezelfde schelheid constateerde in zijn combo neem ik voor het gemak aan dat dit vooral te weiten is aan de speakers zelf en in mindere mate aan het cabinet eromheen. Daarnaast hebben ze, vergeleken met de V12-80 speaker in mijn Engl combo, weinig definitie in het basgebied, en dat is net precies wat ik wel nodig heb aangezien ik downtune naar B en stoner/doom speel.

Om een lang verhaal kort te houden; ik heb een andere Laney cab gekocht omdat die prijstechnisch voordelig zijn én omdat ik een AOR top heb. Blijft het toch nog een beetje in de familie zal ik maar zeggen. En ook ik kan geen Bogner oid betalen en ik denk ook niet dat ik daar het prijsverschil echt aan af 'geniet'. De matching cab bij de AOR is welliswaar mooi, stevig en nog in prima staat, maar ook van spaanplaat en ik wilde een multiplex cab hebben. Maar goed, alvorens dat besluit genomen te hebben wilde ik er eerst nieuwe speakers in zetten. Dus die heb ik gekocht en toen heb wilde ik toch ook een andere cab. Goed, dat is dus van de week gebeurd en ik heb de speakers er de dag erna meteen in gezet. Ik heb nu dus een Laney AOR cab met speakers in originele staat over, én vier HH spekers uit de cab die in deze week gekocht heb.
En ik dacht nog voordat we weer gaan repeteren met de band dat ik nog de oefenruimte in kon om de speakers in te spelen en m'n geluid af te stellen. Maar ik had me verteld in de weken dat we die oefenrumte niet in kunnen en nu zit ik dus toch tot begin de eerste week van augustus te wachten. En daar baal ik van want het heeft lang geduurd, dit alles. En het is toch nog een lang verhaal geworden.

Bins
27 juli 2007, 11:28
Ik kan je alleen vertellen dat mijn ouwe supercheapass H&K attax cab echt een stuk opknapte door Eminence Governors. Die dingen zijn maar 50 euro per stuk, dus net ff iets aantrekkelijker om een "risico" mee te nemen dan celestions.
De speakers in de "low range" cabs zijn nu eenmaal waardeloos. Elke upgrade is een 100% verbetering.

ateng
27 juli 2007, 13:39
Ik heb ook de 2x12 kast van Laney en er zaten ook HH speakers in die ik gelijk vervangen heb want die klinken inderdaad schel en totaal geen body.
Eerst vervangen door V30 maar dat vond ik ook niet super klinken, tenminste niet met mijn Laney VH100R.
Toen maar de speakers (Celestion G12K-85 geloof ik) uit mijn oude Dynacord kast geript en in mijn Laney cab gedaan en het klinkt nu veel en veel beter. Niet meer schel, veel warmer en smoother dus precies wat ik zocht.

bass blom
27 juli 2007, 13:44
Ik kan je alleen vertellen dat mijn ouwe supercheapass H&K attax cab echt een stuk opknapte door Eminence Governors. Die dingen zijn maar 50 euro per stuk... http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/icon_eek.gif

Bins
27 juli 2007, 15:27
http://www.internut.nl/phpBB2/images/smiles/icon_eek.gif

?? 50 eurs is niet veel hoor.. vergeleken met celestions.

bass blom
27 juli 2007, 15:49
?? 50 eurs is niet veel hoor.. vergeleken met celestions.

omdat ik ff googlede..

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=69

pol
27 juli 2007, 15:54
http://www.thomann.de/gb/eminence_governor16.htm

Bins
27 juli 2007, 16:12
http://www.thomann.de/gb/eminence_governor16.htm

:)

(tien tekens)

Negative K3 fan
27 juli 2007, 17:18
omdat ik ff googlede..

http://www.verelec.com/catalog/index.php?cPath=69

dr valt weer iemand met rap tempo door de mand hahaha wat een marge zeg...

Fuhgawz
29 juli 2007, 00:03
http://www.thomann.de/gb/eminence_governor16.htm

Thanks voor de link, dit lijkt mij een heel leuke optie! Voor nog geen 250 euro compleet nieuwe speakers lijkt me erg leuk. Misschien kan ik zelfs meerdere soorten speakers in mijn cab doen. Heeft iemand nog tips hieromtrent? Waar op te letten bedoel ik..?

dePerik
29 juli 2007, 00:13
Thanks voor de link, dit lijkt mij een heel leuke optie! Voor nog geen 250 euro compleet nieuwe speakers lijkt me erg leuk. Misschien kan ik zelfs meerdere soorten speakers in mijn cab doen. Heeft iemand nog tips hieromtrent? Waar op te letten bedoel ik..?
Ik heb mijn Governors (die van de link dus) ook bij Thomann vandaan. Niets mis mee, gewoon doen! Verder zou ik je adviseren het bij één soort te laten, je wint er weining mee door te gaan combineren. Sommigen gaan voor het nuanceverschil maar imho is dat maar weinig waard. Je kan beter focussen op een éénduidig karakter van van cab zodat je geluid eerlijk is en dus ook meer afhangt van de instellingen van de top. Word je sound alleem maar sterker van is mijn opvatting.

vinni
29 juli 2007, 12:50
Heb zelf diverse ENGL kasten gehad.
Vond het ook altijd te schel klinken.
Dr zaten Celestion V30's in.
Een keer Eminence Governors van iemand getest.
Stukken beter! Gebalanceerder, minder schel en laag een heel klein
beetje strakker. En dat voor die prijs!....
Needless to say.....sinds die tijd gebruik ik Governors.

Ohja...nog een tip....als je combo op 16Ohm kan draaien,
Doe dat dat ook en kies daar een 16Ohm speaker bij.
Het is mij opgevallen dat hoe hoger het ohmage het geluid
weer iets beter wordt. Dit zijn uiteraard MIJN bevindingen.

Enne....
Ik gebruik ook nog Evidence Audio Siren bekabeling.
Over dat soort kleine stukkies maakt het niet zoveel uit....
Maar toch....Geeft mij in ieder geval het gevoel dat ik er
het maximale aan gedaan heb om het beste geluid te bereiken.

Vinni

Fuhgawz
29 juli 2007, 20:18
Ohja...nog een tip....als je combo op 16Ohm kan draaien,
Doe dat dat ook en kies daar een 16Ohm speaker bij.
Het is mij opgevallen dat hoe hoger het ohmage het geluid
weer iets beter wordt. Dit zijn uiteraard MIJN bevindingen.


Thanks voor het delen! Ik zat me zelf eigenlijk net af te vragen wat het verschil tussen de 8 ohm en 16 ohm versie was en waarvoor ik zou kiezen, maar dat wordt dus 16 ohm. Eigenlijk ook het meest voor de hand liggend aangezien de huidige speakers ook 16 ohm zijn..

Fuhgawz
29 juli 2007, 20:27
Ik heb inmiddels besloten dat er sowieso Eminence Governors in mijn cab komen. Gezien de prijs en de goede recensies van de dingen kan ik dat gewoon niet laten. Maar nu kan ik ook nog twee oude Celestion g12t75's van iemand kopen voor een goede prijs. Nu vraag ik me af of deze speakers te combineren zijn in mijn cab, dus twee keer Governor en twee keer t75. Of kan ik het beter bij enkel Governors laten?

dePerik
29 juli 2007, 23:01
Dat zou ik zonde van je investering van de Gorvernors vinden, daarmee haal je die sound toch weer wat omlaag. Maar goed, als het geld scheelt kan het het overwegen waard zijn. Ík zou het niet doen.

dr.distortion
29 juli 2007, 23:10
Gisteren 2 stuks Eminence Governors besteld, kan niet wachten om ze in mijn cabje te drukken...reviewtje volgt dan uiteraaaaaard.

dePerik
29 juli 2007, 23:20
Gisteren 2 stuks Eminence Governors besteld, kan niet wachten om ze in mijn cabje te drukken...reviewtje volgt dan uiteraaaaaard.

Ja godver, en ik moet maar wachten.......... :sneaky: Ik wil óók.

dr.distortion
30 juli 2007, 00:06
Waarop moet je wachten dan?

dePerik
30 juli 2007, 00:13
Waarop moet je wachten dan?
Totdat ik de oefenruimte in kan, maar daar heb ik in een eerdere post al een heel verhaal over afgestoken.

dr.distortion
30 juli 2007, 00:19
Ach klopt...ja da's klote inderdaad...maar hee, je kunt dan wel meteen op oorlogsvolume gaan!!

Negative K3 fan
30 juli 2007, 15:17
Ik heb inmiddels besloten dat er sowieso Eminence Governors in mijn cab komen. Gezien de prijs en de goede recensies van de dingen kan ik dat gewoon niet laten. Maar nu kan ik ook nog twee oude Celestion g12t75's van iemand kopen voor een goede prijs. Nu vraag ik me af of deze speakers te combineren zijn in mijn cab, dus twee keer Governor en twee keer t75. Of kan ik het beter bij enkel Governors laten?

je moet op de impedantie van de speakers letten, die zouden bij alle 4 hetzelfde meoten zijn.

Fuhgawz
30 juli 2007, 17:20
Ja precies, zijn allebei (alle vier) 16 ohm en allemaal 75 watt. Verschillen zijn echter dat de Eminence een resonantie van 103 hz en en sensitivity van 102 heeft, waar de Celestion een resonantie van 85 hz heeft een sensitivity van 97 db. Wat is de uiteindelijke uitwerking van deze verschillen?

Negative K3 fan
30 juli 2007, 17:29
resonantie kan ik niet veel over vertellen, over sensitivity kan ik zeggen dat de eminence tonen van 1khz harder weergeeft bij hetzelfde vermogen dan de celestion.

kokeleko
30 juli 2007, 17:32
Schel > beamblocker > schel=weg, super dingen.

Fuhgawz
30 juli 2007, 18:01
resonantie kan ik niet veel over vertellen, over sensitivity kan ik zeggen dat de eminence tonen van 1khz harder weergeeft bij hetzelfde vermogen dan de celestion.

Owkee, maar is het mogelijk deze speakers te combineren zonder dat de ene de andere compleet verzuipt?
Daarnaast ben ik ook beetje bang dat die g12-t75's voor mij weer aan de schelle kant zullen zijn. Dit is precies de reden dat ik juist van die HH speakers af wil.

dePerik
30 juli 2007, 22:40
Ach klopt...ja da's klote inderdaad...maar hee, je kunt dan wel meteen op oorlogsvolume gaan!!

Nou da's geen goed idee, nieuwe speakers moeten ingespeeld worden en dat doe je niet op oorlogsvolume en ook niet met een dikke distortion.
Hier is een bondig maar concreet en praktische guide als je nieuwe speakers gaat inspelen (met dank aan Kool en Elfring, het staat op hun site):

Q: How do I break in my speakers?

Before breaking it in it's advisable to "warm up" the speaker gently for a few minutes with low-level playing or background hum.

Break in a speaker with a fat, clean tone: turn up the power amp volume to full, and control the level with the preamp gain. Use a level that will be quite loud, but not painful in a normal size room. Have the bass and mid up full, and the treble at least half. On your guitar, use the middle pick up position (if your guitar has more than one pick up) and play for 10-15 minutes using lots of open chords, and chunky percussive playing. This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely.

The speaker will continue to mature over the years, but this will get it 95% of the way to tonal perfection in the shortest time.

Fuhgawz
9 augustus 2007, 18:07
Zojuist mijn vier prachtige rode Governors geinstalleerd.. En het schelle is weg!! :) Wat er over is gebleven is een sound met veel body en een strak laag. Moet hem nog fatsoenlijk 'inbreken' zoals hierboven beschreven, maar recht uit de doos bevalt de sound me al een heel stuk beter dan met de oude speakers. Thanks voor al het advies mensen!!

dePerik
9 augustus 2007, 22:16
Heej da's mooi Fuhgwas.
Ook ik heb inmiddels flink kunnen spelen over de Governors en ook ik ben behoorlijk tevreden met de sound die ze geven. Om kort te gaan; meer body, strakke toon, inderdaad in het laag en een behoorlijk gearticuleerde sound, goed voor een hele strakke scheur met voldoende punch. Ik had verwacht dat dat wat weg zou vallen met 300 watt maar ik kon de druk toch goed voelen. Het gekke was dat ik ook meteen moest denken aan m'n ouwe Fender Performer, de clean lijkt er wat op maar dat kan kloppen; ook daar zat een Eninence in.
Ik heb nu wel weer het probleem dat ik er achter kwam dat het fizzy tophoog dus in m'n top zit en niet (alleen) in de speakers. Dus nu moet ik toch écht aan de slag met andere pre-amp buisjes in de hoop dat dat het probleem oplost.
Maar met de Governors ben ik blij. De Laney cab klinkt prima (op de duur maak ik 'm misschien nog wel mono maar datheeft geen haast).