PDA

View Full Version : Engl versterker



RenéZ
25 juli 2007, 23:03
hey
Ik wil een nieuwe versterker kopen en zit te twijfelen tussen 2 verstekers.
Ik twijfel tussen de ENGL THUNDER 50 E322 en de Engl thunder 50 E320.
Op internet kan ik geen verschillen vinden behalve dat op de E322 nog een extra gain regelaar zit.
Weet iemand meer hierover. Klinken ze verder wel hetzelfde?
Iemand ervaring met deze versterkers? Zelfde kwaliteit?

alvast bedankt

Izegrim
25 juli 2007, 23:28
De E322 heeft een extra volumeknop voor het crunch kanaal. Als je live veel rock wilt spelen dan is dat wel aan te raden. Wil je metallen dan heb je er geen drol aan ha ha. Wat is de meerprijs? Het zijn verder exact dezelfde amps.

BartL
25 juli 2007, 23:36
Dat klopt niet helemaal:

De versterker MET extra gain regelaar heeft GEEN reverb. De ander heeft wel reverb. Hangt dus een beetje af van wat je wil...

Izegrim
25 juli 2007, 23:51
My bad. Dat is inderdaad zo. Daarom heet de E320 Thunder Reverb en de E322 Thunder Drive.

Bl44t44p
26 juli 2007, 17:43
Zoals hierboven gezegd, that's it. Wil je dus echt effectief 3 kanalen kunnen bedienen (Clean, Crunch en Lead) dan moet je de Drive hebben, hecht je meer waarde aan een reverb (en een meerprijs), ga je voor de Reverb ;)

bluesbrother
26 juli 2007, 18:40
Hallo,
Ik heb de thunder 50 reverb.
Bovenstaande klopt maar switchen tussen de kanalen werkt niet optimaal door
gemeenschappelijk gain volume en eq maar is wel te doen door met je volume
knop te werken of de gain op 11 uur houden.Bij de screamer is dit opgelost.
Ik heb de reverb genomen omdat ik voornamelijk blues speel op het clean en
crunch kanaal.De meeste mensen kopen hem vooral voor het lead kanaal !
Dit is mijn eerste versterker die geen distortion of overdrive pedaaltjes nodig
heeft en superieur klinkt op alle 3 de kanalen.Ik heb er mijn voxac30cc2 voor
weggedaan en ben blij dat ik dit gedaan heb.De engl kan ook op lage volumes
super klinken bij de vox kwamen de mooie sounds op voor mij te hoge volumes.Ik heb een boss dd20 (delay) in de loop en als ik hem niet nodig heb
draai ik hem weg met de mix knop van de paralell fx loop.Een dunlop 535Q
crybaby ervoor.Als ik hele andere sounds wil prik ik een zoom G9.2tt in de
return van de amp. Dus al met al een zeer veelzijdige amp.

NB;Vanmorgen kreeg ik een mailtje van gitaarnet:gefeliciteerd met je
verjaardag!Zoiets vind ik nou attent!( ook al gebeurd dat automatisch
met computers)
Bluesbrother. :cooler:

Bl44t44p
26 juli 2007, 19:47
Ook gefeliciteerd van mij dan! ;)

Over die gedeelde EQ en gain regeling: je wordt inderdaad wat beperkt in je mogelijkheden. Eigenlijk vind in ik die gedeelde EQ nog het meest vervelend omdat ik -in mijn geval- voor een vette en strakke distortion het hoog en de mids redelijk wegdraai op het Lead-kanaal, met een ultradof geluid op Clean als gevolg.

Wat betreft die gain heb ik het als volgt opgelost: de Gain-regelaar inderdaad tussen de 10-11 uur, Crunch en Lead Volume respectievelijk op ongeveer 3 en 2 uur. Zo komen de volumes redelijk overeen (verschilt natuurlijk per gitaar en setup dus desgewenst wat tweaken), en je kunt nu met de Master het gehele volume van de versterker regelen :) Werkt voor mij prima!

RenéZ
27 juli 2007, 16:33
ik ga een boss gt-8 gebruiken, dan heb ik toch geen probleem met die gedeelde gain regelaar?
ik gebruik dan gewoon het clean geluid van de engl en de disortion van de boss gt-8. dan heb ik dat probleem toch niet of wel?

Izegrim
27 juli 2007, 16:43
Maar dan heb je ook geen reverb nodig. ;)

MjS
27 juli 2007, 19:55
Als je de distortions van je GT8 gaat gebruiken zou ik een goedkope transistorversterker kopen... De Thunder (heb 'm zelf ook) koop je juist voor de scheur (en clean) geluiden van dat ding zelf.

En het is even zoeken met de clean/crunch/lead. In de praktijk sla ik de crunch over en gebruik ik mijn volumeknop. Gain staat iets over de helft bij mij.

Bl44t44p
27 juli 2007, 21:55
Als je de scheur van een Thunder 50 niet gaat gebruiken hoef je 'm ook niet te kopen. Serieus, de Lead van dat ding is zo goddelijk. Probeer 'm een keer uit zou ik zeggen.

Izegrim
28 juli 2007, 01:30
Gewoon laten kopen joh... Ik wilde de poweramp van m'n Fireball ook gebruiken voor de sounds van m'n PODxt Live die nu dus in een hoekje staat te verstoffen. Meer als een paar goede sounds heb je niet nodig.

erwin_ve
28 juli 2007, 09:48
De Engl Thunder heeft wel weinig headroom(d.w.z. de eindtrap overstuurd snel).
Wil je dus humbucker gitaren gebruiken met een clean geluid, dan kun je beter op zoek gaan naar een andere amp.

Een lekkere amp met meer tone dan de Engl Screamer!