PDA

View Full Version : zelfbouw talkbox



thekid
25 juli 2007, 19:49
hey ik wil zelf een talkbox maken.
ik had een filmpje gezien op youtube en die gast deed het met een oud computerboxje inplaats van met een horn driver.

dus zoon boxje heb ik hier nog wel liggen .

ik dacht aan men oude cube 15 te gebruiken als versterker.
maar gaat dit kan ik een klein boxje aan die cube hangen of niet.

alvast bedankt

Negative K3 fan
25 juli 2007, 19:59
hangt er vanaf, je moet letten op twee dingen; impedantie en vermogen.

thekid
25 juli 2007, 20:07
daar ken ik zelf niet veel van mss jullie

robert-gitarist
25 juli 2007, 20:59
daar ken ik zelf niet veel van mss jullie

Ai dan zou er maar niet aan beginnen. Mits je voor schade wilt zorgen ;)
Een talkbox maken is een specifiek ding waar je echt vanstand moet hebben van de 2 zaken die NK3F opnoemt. Het is dan ook niet voor niets dat je bijna geen zelfbouw talkbox tegenkomt ;)

thekid
25 juli 2007, 23:12
alee het leek zo simpel

Nobler
26 juli 2007, 13:01
Ik heb er als 16 jarige (1980) een gebouwd die wonderwel voldeed, beginners luck denk ik. Van 6mm triplex of zoiets een kubusje van ongeveer 15x15x15 gebouwd, klein audio speakertje er in 3 inch of zo, impendantie of vermogen niet bekend, althans niet naar gekeken, aan andere kant gaatje er in, slangetje er door, boxje aangesloten op het buizenversterkertje (dat iemand ooit zelf gebouwd had en dat ik via via in mijn bezit had gekregen), waarvan eveneens vermogen en impendantie niet bekend was (en is, ik heb hem nog steeds), slangetje in de mond voor een microfoon en spelen maar. Ik was echt Peter Frampton! Boxje is in de loop der jaren kwijt geraakt. Op grond van deze herinnering heeft een bandlid nog eens geprobeerd zoiets te maken, maar dat werkte echt niet.
Het was voor mij trouwens een hobby en een uiting van mijn onvermoede destructieve kant, om met het genoemde buizenversterkertje allerlei goedkope audio- en autospeakertjes kapot te spelen. Geld voor échte speakers had ik niet. Ik speel hem nu over een 2x12 kast met Celestion Vintages en verbaas me er over hoe goed en hard dat klinkt. Als ik dat toen had geweten ....

Valoosj
26 juli 2007, 22:17
ik heb mijn talkbox eens open gevezen, lijkt me toch niets moeilijk. een buis, een lampje, een luidspreker, een metalen behuizing, 2 inputs, en een schakelaar, meer is er niet