PDA

View Full Version : Wat is beter voor mijn gitaren?



Arch_Evil
25 juli 2007, 18:29
Kan ik mijn electrische gitaren beter in een standaard laten staan of in mijn koffer laten liggen?
Het gaat mij dan met name om de warmere dagen in de zomer. Waarom? Omdat hier driekwart van de dag de zon op mijn kamer staat dus de temperaturen kunnen dan overdags behoorlijk stijgen (en afhankelijk hoe koel het savonds is, redelijk dalen) Maakt het dan nog veel verschil of een gitaar open en bloot in mijn kamer staat of veilig in een koffer opgeborgen ligt?
(sowieso heb ik tegenwoordig overdags de rolgordijnen omlaag, anders staan ze de hele middag in de zon...)

Sten_Vampire
25 juli 2007, 18:31
als het echt zo warm is zou ik het gewoon in je koffer doen, is een stukje isolatie he

Frankiefrank2
25 juli 2007, 18:46
op den duur maakt het geen ene moer uit, alsof het in je koffer 18 graden blijft als jehele kamer 32 graden is. En het zal nog wel een zwarte zijn ook.

Ik adviseer je, je kan hem het beste onder de douche onder koud stromend water zetten.

nickbongers
25 juli 2007, 18:51
t beste is denk ik aan de muur hangen? omdat t gewicht van de gitaar dan gelijk met de snaar en nekspanning loopt?

niet dat een standaard zoveel extra kracht op je nek zet dat ie wel/sneller krom trekt, maartoch.

het zal eerder uitmaken voor de verkleuring van je gitaar, dan t kromtrekken van de nek.

Frankiefrank2
25 juli 2007, 19:29
Ik denk dat je gitaar erop gebouwd is dat er spanning op de neck staat... ik heb mijn gitaren in 5 jaar nog nooit opgehangen, en ik heb nergens last van.

bass blom
25 juli 2007, 19:34
een koffer vangt de temeratuurwisselingen een beetje op.
en felle zon op een gitaar zou ik ook niet doen.
ja als je een les paul hebt met die groene inlays dan schijnen ze er wat witter van te worden :D

almarvk
25 juli 2007, 19:50
Gewoon in de koffer doen. Dan gaat er niets kapot en blijft de temperatuur zoveel mogelijk gelijk.

California Jam
26 juli 2007, 08:19
Ik heb mijn gitaren al jaren aan de muur hangen en daar gebeurd ook niks mee (behalve dat ik er speel natuurlijk....)
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt zolang ze maar niet niet in direct zonlicht staan/hangen. De temperatuursverschilen zijn alleen slecht wanneer de overgang te groot is, bijvoorbeeld in de winter als je gaat oefenen en je komt uit de vrieskou zo'n warm oefenhok binnen. Dat vinden ze niet leuk en het best is dan ook om je koffer nog even dicht te laten zodat-ie 'langzaam opwarmt'....

toon-
26 juli 2007, 15:14
Laat die gitaar gewoon aan de muur hangen..
Ook al is het soms warmer en kouder in je kamer, de temperatuur gaat niet opeens 10 graden zakken ofzo, dat gaat geleidelijk en is zeker niet slecht voor je gitaar.

jan jansen
26 juli 2007, 16:15
Kan ik mijn electrische gitaren beter in een standaard laten staan of in mijn koffer laten liggen?
Het gaat mij dan met name om de warmere dagen in de zomer. Waarom? Omdat hier driekwart van de dag de zon op mijn kamer staat dus de temperaturen kunnen dan overdags behoorlijk stijgen (en afhankelijk hoe koel het savonds is, redelijk dalen) Maakt het dan nog veel verschil of een gitaar open en bloot in mijn kamer staat of veilig in een koffer opgeborgen ligt?
(sowieso heb ik tegenwoordig overdags de rolgordijnen omlaag, anders staan ze de hele middag in de zon...)

De enige manier om de temperatuur constant houden is invriezen... :rockon: :rockon:

Hendriks
26 juli 2007, 16:20
op den duur maakt het geen ene moer uit, alsof het in je koffer 18 graden blijft als jehele kamer 32 graden is. En het zal nog wel een zwarte zijn ook.

Ik adviseer je, je kan hem het beste onder de douche onder koud stromend water zetten.

Demonteren en ik de koelkast.

NielsW
26 juli 2007, 16:39
Temperatuurwisselingen gaan over het algemeen vrij geleidelijk. Dan is er niet zoveel aan de hand. En al dat gebeuren over drukverschillen of je hem nou ophangt of niet dat zal ook wel weinig uitmaken.

Arch_Evil
26 juli 2007, 18:30
De enige manier om de temperatuur constant houden is invriezen... :rockon: :rockon:

Dat noem ik pas cool 8-)

danny a thousand
27 juli 2007, 10:25
De temperatuur is niet zo van invloed op een gitaar, het grootste probleem is het verschil van vochtigheid! Als de lucht de ene keer heel droog is en en de andere keer vochtog, dan kun je wel eens problemen krijgen. En aangezien hij op je slaapkamer staat en je raam regelmatig open laat staan, dan zou ik 'm in je koffer laten.

Nobler
27 juli 2007, 10:42
Danny a thousand: nee, vochtigheid is erger dan warmte op zich, maar het hangt wel van het soort warmte af. Warm weer maakt niet zoveel uit (al is het dan in Nederland wel vaak meteen vochtig). Dat je een gitaar niet te dicht of zelfs tegen een radiator of kachel moet zetten vermoeden we allemaal wel! Warmte door rechtstreekse zon is echter net zoiets. De temperatuur van een gitaar kan dan heel snel oplopen en, wat erger is, de voorkant wordt veel warmer dan de achterkant en dat is, net als bij een kachel, een groot risico, want dan kan het door de werking in de materialen barsten of kromtrekken. Een ander probleem van direct zonlicht is UV-straling, die zeer destructief is voor lakken en kunststoffen. Van de andere kant, als je van relics houdt, moet je je gitaar natuurlijk wel zoveel mogelijk in de felle zon hangen ... Mij lijkt aan de muur hangen prima als de plek waar hij hangt niet in de felle zon komt, maar een kist waarin de hals wordt ondersteund lijkt mij nog altijd het beste.