PDA

View Full Version : info over mondharmonica



@rt!fex
25 juli 2007, 13:57
Ik heb juist een diatonische mondharmonica in D gekocht en ik vraag me af wat ik hier allemaal mee kan spelen, welke toonaarden bvb., welke noten, toonladders. Ik ken niet veel van muziektheorie, en blaas en zuig maar wat op dat ding eigelijk... Ik ken btw ook niet veel van mondharmonica's :D, kan iemand mij die uitleggen :-p?

Mvg

-=JEROEN=-
25 juli 2007, 16:47
alles wat in D staat :listen:

dus alles met deze akkoorden:

D Em F#m G A Bm

maar ook een G blues (dacht ik), dus G C D of G7 C7 D7

Jeroensnake
3 augustus 2007, 17:31
http://www.harmonicaclub.com/common/lessons.htm

Even scrollen, en check dan
de "Harmonica Key Change Table"

Eigenlijk kun je met bijna alle toonsoorten en -ladders wel iets meespelen, alleen moet je je steeds meer gaan beperken in het aantal te gebruiken noten. Maar als je voornamelijk blues wilt (leren) spelen, dan is cross harp (de tweede positie) aan te raden. Men neme de grondtoon van de betreffende mondharmonica en gaat een reine kwint omhoog. Speel in deze grondtoon en je zou zonder al teveel moeite een bluesachtig geluid uit je mondharmonica moeten kunnen toveren. Dan alleen nog de boel flink leren buigen, en niet teveel op dat ding bijten...

Bend it,
don't break it.


___________
inter
.:.
.;.
net

jaspie
3 augustus 2007, 20:13
1e positie is indd gewoon Dmajeur, en je kan in 2e positie uitmen hoofd A blues spelen

heavy-metal-thunder
13 augustus 2007, 14:09
1e positie is indd gewoon Dmajeur, en je kan in 2e positie uitmen hoofd A blues spelen


een blues in G

Rutger
13 augustus 2007, 14:17
én in A!

k Heb er zelf ook eentje in D, blues in A werkt het beste

Aat
13 augustus 2007, 23:14
He @rt!fex,

Op joetoeb even harmonica intikken bij de search functie en je de lessen vliegen je om de oren...su6