PDA

View Full Version : Problemen waar ik op stuit bij recording, tips welkom



Raffel
25 juli 2007, 13:17
WAARSCHUWING: LANG VERHAAL!

Allereerst, laat ik even mijn vaste indeling laten zien van alle projecten die ik tot nu toe heb gemaakt en de hardware/software die ik gebruik:

Hardware:

Creative Audigy 2 ZS (binnenkort M-audio 24/96 kaartje)
Guitarport

Software:

Nuendo 3
Toontrack Ezdrummer + Drumkit from Hell
Steinberg Virtual Bassist
PSP Vintage Warmer
Line6 Gearbox (Software voor gebruik Guitarport)
Roomworks

Trackindeling met actieve FX:

Bus-in: Vintage warmer plugin

1. Midi Drums
2. Midi Bass
3. EZdrummer (preset dry)
4. EZ ch.1 Bass-drum (Vintage warmer met bassdrum preset)
5. EZ ch.2 Snare-drum Top+Bottom (Vintage Warmer snare drum preset + reverb)
6. EZ ch.3 Hi-hat (Volume wat omhoog geschroeft)
7. EZ ch.4 Tom 1 t/m 4
8. EZ ch.5 Overhead
9. EZ ch.6 Room
10. EZ ch.7 Compressor
11. Gitaar 1 left mix (Soldano sound, geen FX, 100% pan naar links)
11. Gitaar 1 right mix (Soldano sound, geen FX 100% pan naar rechts, enkele ms. vertraging)
12. Gitaar 2 left mix (Rectifier sound, geen FX 100% pan naar links)
13. Gitaar 2 right mix (Rectifier sound, geen FX 100% pan naar rechts, enkele ms. vertraging)

(later wil ik hier nog toetsen aan gaan toevoegen met Atmosphere, MiniMoog Acoustic Piano e.d.)

Bus-uit: Geen FX

Probleem 1: In audio channels kan ik in Nuendo geen guitarport opnemen, omdat er als bron ASIO multimedia driver staat, ipv Audigy 2 stereo-in. (oid) Ik kan dit ook nergens in de configuratie aanpassen lijkt het wel. Als ik in Adobe Audition 2.0 een soundtrack op record zet, wordt gitaar wel meteen opgenomen. Waar oh waar vind ik dus de setting om de Audigy 2 als input te gebruiken en niet de ASIO multimedia driver. Nu moet ik mijn audio iedere keer uit Adobe Audition trekken en daar word je ook niet vrolijk van.

Probleem 2: Rechtstreeks uit mijn Guitarport, klinkt de sound redelijk lekker. Zodra het opgenomen is (ik heb voor de duidelijkheid de mic playback en recording op hetzelfde volume niveau staan) lijkt het echter wat aan 'presence' in te leveren. Ik moet de presence dus in guitarport al redelijk (zoniet helemaal) omhoog draaien, (de mids staan al vol open) wat soms een net wat te aggressieve sound oplevert. (maar dan komt de sound in ieder geval wat meer aanwezig over) Ook klinkt het in een totale mix redelijk plat, zelfs met 4 gitaren. (zie boven)

Hier moet ik misschien wat plugins zoals vintage warmer overheen gooien? En doe ik dat dan individueel of over de totale mix? (dan heb ik zometeen wel op iedere track een compressor staan, geen idee of dat de bedoeling is :S )

Ik krijg wel het idee dat ik dus een wall-of-sound idee kan creeren met 2 verschillende gitaarsounds, (ondanks dat het op de achtergrond blijft) maar ik zou het het liefste bij 1 gitaarsound houden, (wel 2 tracks stereo) omdat ik dan meer directe controle heb over de sound van de gitaar in een track. (bij een mix van 2 verschillende sounds is het moeilijk bijstellen) Ik merk wel dat bij sommige opnamen van bands, 1 heel erg treble-ige sound wordt opgenomen en 1 met wat meer bass in de sound. Wordt dit dan achteraf ge-EQ'd?

Probleem 3: Drums. Het klinkt vrij klinisch en vrij 'midi' ondanks de DFH plugin. Reverb op de snare-drum helpt dit wel redelijk tegen te gaan. Het geeft een wat ruimtelijkere sound. Wat kun je verder nog doen om de drums als geheel wat meer als een echte kit te laten klinken? Zoals ik het hoor bij andere opnames lijkt het mij in ieder geval slim reverb verder zoveel mogelijk te vermijden.

Probleem 4: Snare-drum. Kaal alleen de drums klinkt de snare-drum eigenlijk precies zoals ik hem wil hebben. Met de Vintage warmer plugin er op, draai ik de 'low' iets terug, zodat de irritante dikke dreun van de bottom-snare verdwijnt. In de mix klinkt de snare echter heel erg plat, wellicht door het terugdraaien van de 'eq' in Vintage Warmer. Een compressor over de hele mix zou de snare toch in dikte naar voren moeten brengen?


Alle problemen lijken mij op het eerste gezicht wel compressor-gerelateerd, maar ik weet nu niet precies hoe ik dat het beste kan oplossen/aanpakken. Alle tips zijn welkom!

yhcmarc
25 juli 2007, 13:44
Over die drumtracks, in DFH je midi bouncen naar audio tracks, in je construct window 16bit en TPC uitzetten, in je bounce window bouncen naar 24bits (als je zo opneemt iig) .. die bounced tracks importen en je hebt gewoon 24 bits audio tracks van je DFH drums. Klinkt een stuk beter, en je kan er normaal mee mixen. Ik zou dan ook zeker bij je snare en kick in de construct window de ambient en overhead mics ook aanzetten.

Je hebt nu een behoorlijk natuurlijk klinkende kit, om de snare en kick prominenter in de mix te krijgen kan je het signaal gaan clippen, ik gebruik daar zelf Gclip (http://www.gvst.co.uk/gclip.htm) voor, dan knip je simpelweg de pieken eraf en kan je het wat harder in de mix zetten zonder dat het je masterbus gaat oversturen. Wat ik ook doe is group tracks aanmaken, kick/snare, toms, overheads en een group track voor drums, alle losse elementen gaan naar de betreffende group en de drie groups naar de drums. Over die drums group gooi een een multiband compressor met de default drums setting, je drums klinken nu veel duidelijker, natuurlijker en liggen lekkerder in de mix.

succes.

Raffel
25 juli 2007, 14:02
thx, goede tip. Ik merkte echter wel al, dat bij het te hoog instellen van de compressor mix en overhead, je een hele zompige bassdrum krijgt. Ik wil hem het liefst heel strak en kort. Dat kan dmv het clippen? In principe verminder je daarmee het aantal DB's verschil in de drums neem ik aan? Kun je dat niet met een compressor ook bereiken?

En die bounce & construct windows kan ik ook in Nuendo terugvinden?

yhcmarc
25 juli 2007, 14:18
Die clipper dient puur om de pieken eraf te snijden, eigenlijk is het een soort van brick wall limiter die je erop zet. De construct en bounce windows zitten bij mij in het scherm van drumkit from hell. Ik gebruik zelf de superior versie dus ik weet niet of dat erg veel uitmaakt.

Ik heb even die flash tutorial van ezdrummer bekeken, en het lijkt erop dat er geen bounce functionaliteit op zit, echter wel iets met die diverse tracks, volgens mij kan je via die functie je ezdrummer output opnemen naar wav. Wat uiteindelijk een beetje hetzelfde principe is. Maar zo te zien is het wel een stuk beperkter dan superior.


Even een 5 minute job .. Alleen drums (http://moshtradamus.is-a-geek.net:8080/~marc/sample/drsample.wav)
Drums + bas + gitaar (http://moshtradamus.is-a-geek.net:8080/~marc/sample/drsample2.wav)



Voor het selecteren van je guitarport:
- Selecteer eerst de juiste ASIO driver: Device settings -> VST audiobay -> driver selecteren -> save en scherm sluiten
- F4 -> selecteer de juiste inputbussen.

Raffel
25 juli 2007, 17:04
bedankt, ik ga het vanavond proberen. Ik zal mijn bevindingen hier achteraf even neerzetten. :D

Raffel
26 juli 2007, 10:39
ik kan nu opnemen in Nuendo, ik moet wel iedere keer bij de BUSes (F4) een nieuwe stereo-bus aanmaken als ik Nuendo opstart. Op de een of andere manier pakt hij hem dus niet meteen.

Wat betreft het mixen van drums heb ik denk ik nog een lange weg te gaan. Ik heb in ieder geval de optie in Nuendo gezien voor 'bouncen' dus kan ik daarin makkelijk drumtracks opslaan en dan bewerken zoals je zei.

De gitaren springen nu behoorlijk uit de mix. Ik denk dat dit uiteindelijk heel veel met Vintage Warmer te maken heeft aangezien ik het daarvoor niet voor elkaar kreeg.

Nu heb ik wel weer een nieuw probleem. Ik heb op bijna iedere track wel Vintage Warmer staan, nu merk ik dat zodra ik een punch-in doe ergens in het project, vanaf dan het geluid van alle andere tracks vervormt. Als ik de 'silence' uit de opname track delete klinkt het wat dat deel van het project betreft wel weer zoals het zou moeten klinken. Echter wanneer het daadwerkelijk opgenomen geluid inzet, treedt die vervorming weer op. Wat kan ik hier aan doen?

yhcmarc
26 juli 2007, 11:00
ik kan nu opnemen in Nuendo, ik moet wel iedere keer bij de BUSes (F4) een nieuwe stereo-bus aanmaken als ik Nuendo opstart. Op de een of andere manier pakt hij hem dus niet meteen.

Wat betreft het mixen van drums heb ik denk ik nog een lange weg te gaan. Ik heb in ieder geval de optie in Nuendo gezien voor 'bouncen' dus kan ik daarin makkelijk drumtracks opslaan en dan bewerken zoals je zei.

De gitaren springen nu behoorlijk uit de mix. Ik denk dat dit uiteindelijk heel veel met Vintage Warmer te maken heeft aangezien ik het daarvoor niet voor elkaar kreeg.

Nu heb ik wel weer een nieuw probleem. Ik heb op bijna iedere track wel Vintage Warmer staan, nu merk ik dat zodra ik een punch-in doe ergens in het project, vanaf dan het geluid van alle andere tracks vervormt. Als ik de 'silence' uit de opname track delete klinkt het wat dat deel van het project betreft wel weer zoals het zou moeten klinken. Echter wanneer het daadwerkelijk opgenomen geluid inzet, treedt die vervorming weer op. Wat kan ik hier aan doen?

De nuendo bounce is niet hetzelfde als de drumbounce ;) .. kan je die vintage warmer niet gewoon over je masterbus ipv alle losse tracks gooien?

Ic3gl0vE
26 juli 2007, 11:10
Echter wanneer het daadwerkelijk opgenomen geluid inzet, treedt die vervorming weer op. Wat kan ik hier aan doen?

Is je master bus niet aan het clippen? Er gaat dan een rood lampje branden naast de fader.

Raffel
26 juli 2007, 12:30
@ yhcmarc: Ik heb nu een VW op de out bus staan als soort van final mix, en dan nog individueel voor een aantal instrumenten om ze meer naar voren te halen in de mix. Als ik die op de gitaar tracks zou weghalen nu, zouden ze weer op de achtergrond verdwijnen. Geen optie dus eigenlijk, tenzij ik op een andere manier hetzelfde kan bereiken.

@ Ic3gl0vE: Nee het is niet echt een oversturing die plaatsvindt, er is ook geen sprake van clipping. Als puur de drum en bass aan het spelen zijn en ik doe een punch in, dan klinken beiden ineens alsof er een eq plugin op staat.