PDA

View Full Version : tags wav



kokeleko
25 juli 2007, 12:30
Ik heb een projectje afgemixed (mixdown) in Cubase SX3 en er een WAV bestand van gemaakt.
Nou wil ik dast dus op een demo-cd plaatsen, maar hoe krijg ik daar nou tags in die op de cd-speler en op de Mediaplayer te lezen zijn.
Brand programma is Nero.

Als van de WAV een wma maak kan ik er wel tags in zetten, als ik die dan brand, zijn ze wel op de cd speler te lezen, maar niet in Mediaplayer.

Wie weet hoe dit werkt.

Groeten, Ko.

Roman
25 juli 2007, 13:22
Wat bedoel je met tags?
WAV is in feite een kale PCM file. (een sample)

erwin_ve
25 juli 2007, 13:34
Tags is bijV; Cd-text, die komt niet in de wav te staan maar wordt meegebrand als je in Nero daar opdracht toe geeft. Zie de help file van Nero->>Cd-text

Edit: Als je de wav file selecteert, komt deze in een schermpje te staan waar je ook de titel e.d. vd song kan opgeven, deze worden meegenomen als cd-text.

kokeleko
25 juli 2007, 16:28
Ok dat snap ik, als ik er een WMA van maakt kan ik alles erin kwijt wat ik wil qua tags.
Zodra ik deze brand dan zijn ze niet meer in mediaplayer te lezen, als ik met Nero brand.

erwin_ve
25 juli 2007, 17:17
Ok dat snap ik, als ik er een WMA van maakt kan ik alles erin kwijt wat ik wil qua tags.
Zodra ik deze brand dan zijn ze niet meer in mediaplayer te lezen, als ik met Nero brand.

Als je WMA files brandt naar cd dan zet NERO ze automatisch om naar wav en ben je dus al je tags kwijt. Dus moet je in je brandprogramma opnieuw titels e.d. invoeren voordat dat je gaat branden.

kokeleko
25 juli 2007, 17:21
Ok dank je dat zal ik eens proberen, misschien een ander brand programmaatje zoeken.

bert k
25 juli 2007, 19:19
Sowieso niet naat WMA omzetten, dan pak je het in, en ff later wordt het weer uitgepakt. Zo krijg je compressiefouten die je niet wilt. Lekker in wav blijven.

kokeleko
25 juli 2007, 19:29
De enigste reden om er wma van te maken zij die tags, met WAV krijg ik het niet voor elkaar, liefst blijf ik ook in WAV.

Heb jij nog tips omtrent benoemen van tracks die in zowel pc als in de cdplayer te lezen zijn ?

yhcmarc
25 juli 2007, 19:54
Ik zie het nut er niet helemaal van in, maarja here goes.

Nero -> Nieuwe audio cd maken, CDTEXT vinkje aanzetten en auteur + cd titel invoeren

Nummers, in wav formaat toevoegen en per nummer de eigenschappen bekijken en titels in de CDTEXT vakjes invullen.

kokeleko
25 juli 2007, 20:10
Tot zover gaat het allemaal goed alle teksten zijn te lezen op mijn cd speler.
Maar, als ik em afspeel in mediaplayer is het artiest onbekend, titel onbekend.

Ik heb trouwens Nero 6, en de laatste mediaplayer.

Ja wat is het nut voor een demootje is het wel leuk dat er titels te lezen zijn.

harrie-beton
25 juli 2007, 20:20
ik denk dat de media player alleen maar de titels van de cddb haalt. Van internet dus en de tekst niet leest.

yhcmarc
25 juli 2007, 20:28
ik denk dat de media player alleen maar de titels van de cddb haalt. Van internet dus en de tekst niet leest.

Volgens mij ook, dus ook even in de CDDB invoeren.

harrie-beton
25 juli 2007, 20:35
www.cddb.com


Q: I make my own compilation discs. Can I add these to the database?

While we try to discourage this, there is often no way to avoid it -- many applications do not provide a way to type the CD information for display on your computer without also submitting it to the Gracenote Media Recognition Service. However, keep in mind that once in the database, they may show up in Searches on our web site. So don't put anything personal (like your name or email address) in the title of your custom CD, if you don't want other people to see it.

kokeleko
25 juli 2007, 20:42
Volgens mij ook, dus ook even in de CDDB invoeren.

Wat houdt dat in voor mij CDDB invoeren?

yhcmarc
25 juli 2007, 21:33
Wat houdt dat in voor mij CDDB invoeren?

Dat je de nummers + titels + auteur + cd titel in de cddb moet invoeren, dan worden die titels in bv. media player, vlc player, winamp, cdex of wat voor media speler je dan ook gebruikt vanaf het internet gedownload en getoond. http://www.cddb.com/

harrie-beton
26 juli 2007, 09:59
als je je eigen cd's maakt heeft het weinig zin omdat er dan maar 1 cd van is.
DE cddb is bedoeld voor grotere oplages maar ik liet zien dat het wel kan.

Trouwens, mijn jongere personeel heeft helemaal geen cd's meer.

Roman
26 juli 2007, 10:58
Okay, voor de duidelijkheid:

- WAV, kale sample (zelfs geen envelopes etc)
- WMA, compressed audio format with attributes. Net als MP3

Oftewel, WMA is gewoon een ander formaat waar je dat soort dingen in kunt zetten. Gewoon verschil in fileformaat.

CD text wordt net als index op de CD gebrand (een paar spoortjes voor extra info). Ookwel PQ codes genoemd.
In deze PQ codes geef je bijvoorbeeld ook aan waar een stukje pauze na een track moet komen (ipv dat je 2 seconden stiltje aan je WAV plakt.. wat ik TE vaak mensen zie doen). Ook staat hier info over de tracks in genoemd (welke track staat waar en duurt hoelang) Met deze codering kun je ook van die geintjes uithalen zoals aan het eind van de plaat 100 tracks over te slaan en op track 101 je laatste nummer te zetten. Dat soort dingen. Maar goed, wellicht al te veel info

Wil je in winamp/mediaplayer/whatever op je PC info over de files. Maak dan een COPY in mp3/wma formaat. De WAV brand je gewoon op CD (voor archief op mijn part)

kokeleko
26 juli 2007, 12:14
Ok heren hartelijk dank voor de input.

Ik maak en mini oplage demo's (75 stuks) van mijn band, ter promotie.

Had graag gehad dat zowel cd speler en pc-afspeel gebeuren info liet zien mbt tracks, zoals titels, bandnaam en componist, maar met WAV is dat dus niet mogelijk.
Omdat heel veel mensen alles op de pc afspelen, dus om er allen daarvoor er MP3 van te maken is ook zonde van de demo.

Dus het is of-of en niet en-en.

Of heb ik het helmaal mis nou :-)

Roman
26 juli 2007, 12:48
In dat geval zou ik zeker MP3tjes op je website zetten. Meeste zalen/promotors etc zijn daar toch meer in geïnteresseerd.

kokeleko
26 juli 2007, 18:06
Niet eenvoudig dus om cddb aan eigenwerk toe te voegen.
Ik doe het dan ook niet, mp3 tjes op de site en de rest gewoon een cdtje.

Trouwens wat Mediplayer leest als onbekend leest Realplayer wel de cd-text van Nero.