PDA

View Full Version : Vox 'over the top' boost



Nobler
25 juli 2007, 11:52
Ik heb bij 'de werkbank' en 'vintage versterkers' al wat vragen gepost over mijn Vox AC30 uit 1964 zonder topboost, waar ik graag een warm overstuurd sologeluid uit wil krijgen op een lager volume dan 'voluit' (wat namelijk veel te hard is).

Iemand op dit forum adviseerde mij een effect, de Vox 'over the top' boost, die werkt met een buis op laagspanning. Weten jullie in hoeverre dit hetzelfde circuit is of hetzelfde effect heeft als de Topboost die je begin jaren '60 van Vox kon kopen om alsnog op je AC30 te bouwen (extra paneeltje met een buis en twee knoppen dat je achterop je versterker bouwde) of wat in latere AC30's vast werd ingebouwd?

Ik moet zeggen dat het effect mij tot nog toe tegenvalt, maar misschien heb ik nog niet de magische setting gevonden, of biedt het eenvoudig niet wat ik zoek.

Dirk_Hendrik
25 juli 2007, 12:37
Weten jullie in hoeverre dit hetzelfde circuit is

Niet.
Vergelijkbaar met de overeenkomst tussen een mens en een vis... ze leven allebei.

Mitch
25 juli 2007, 13:09
Warm overstuurd sologeluid uit een goeie ouwe non-master amp als een AC30: één van de vele moderne clean boosts of germaium boosts proberen. In tegenstelling tot mastervolume amps knalt je volume niet zo snel omhoog, maar je sound krijgt wel lekker meer body.

Negative K3 fan
25 juli 2007, 15:32
treble boosters zijn leuk, maar voor een echt lekkere scheur moet hij nog steeds gewoon hard, misschien dat een PPIMV iets doet. Ik denk niet dat je op zoek bent naar een top boost circuit of iets dergelijks.

ik heb mijn ac30 een tijdje terug ook verkocht omdat hij gewoonweg te hard ging, en dat was een reissue met topboost, ook met treble boost/fuzz pedaal moest hij nog steeds hard.

vulvasonic
25 juli 2007, 15:38
ik heb mijn ac30 een tijdje terug ook verkocht omdat hij gewoonweg te hard ging, en dat was een reissue met topboost, ook met treble boost/fuzz pedaal moest hij nog steeds hard.

Hahahaha...., te hard!
Dat KAN toch helemaal niet, gekkie! :seriousf:

Nobler
25 juli 2007, 17:27
Zeker in de repetitieruimte is een AC30 die lekker voluit staat voor de klank echt wel te hard, in ieder geval bij de blues die wij spelen. Ik gebruik mijn tubescreamers om toch een lekkere vervorming voor het sologeluid op een aanvaardbaarder volume te krijgen, maar dan haal je naar mijn mening niet het geluid uit de versterker dat er in zit. Overigens vind ik de marge tussen 'nog niet hard genoeg om lekker te oversturen' en 'niet hard genoeg om onversterkt op het podium te staan' eigenlijk maar vrij klein!

De reden waarom ik op dit subforum een vraag stelde was over de 'over the top' boost. Ik begrijp dus al dat deze niet hetzelfde circuit heeft als het 'topboost'-circuit, maar wat zijn de ervaringen van andere forumlezers met dit effect?

the sure thing
25 juli 2007, 19:00
Ik ken de TOPBOOST "mod"wel, die is origineel van VOX. Maar de "over the top" boost ken ik niet en nooit van gehoord. Ik heb zelf een AC30TB uit Engeland en ik gebruik overdrive pedalen. De VOX reageert goed op pedalen, mits ze kwalitatief goed zijn. Of je zou een powersoak kunnen gaan proberen.

Negative K3 fan
25 juli 2007, 19:46
Hahahaha...., te hard!
Dat KAN toch helemaal niet, gekkie! :seriousf:

sorry, oh grote vulva, je hebt natuurlijk helemaal gelijk :)

hij ging niet te hard... ik ben gewoon een mietje



(zo goed? :D)

Chris Winsemius
25 juli 2007, 23:42
treble boosters zijn leuk, maar voor een echt lekkere scheur moet hij nog steeds gewoon hard, misschien dat een PPIMV iets doet. Ik denk niet dat je op zoek bent naar een top boost circuit of iets dergelijks.

ik heb mijn ac30 een tijdje terug ook verkocht omdat hij gewoonweg te hard ging, en dat was een reissue met topboost, ook met treble boost/fuzz pedaal moest hij nog steeds hard.

Waarom heb je d'r dan geen post pi mv ingebouwd?

Nobler
26 juli 2007, 10:30
Sure Thing: ik gebruik al pedalen, een TS9 van Ibanez en een 808 van Maxon achter elkaar (om twee gradaties van vervorming te hebben), en dat bevalt eigenlijk heel goed, maar het geluid is alleen aanvaardbaar in de repetitieruimte als de Vox zelf op het laagst mogelijke volume staat. Zachter kan ik hem met de volumeknop niet zetten, en dan maak je in feite natuurlijk geen gebruik van je buisoversturing.

Ik gebruikte de laatste tijd in de repetitieruimte een hybride versterker (Fender Champ 25SE), maar omdat ik meer repeteer dan optreed wil ik wel graag vaker van mijn AC30 kunnen genieten.

Da laatste repetities heb ik met mijn Epiphone Valva Junior Top en een Marshall 212 kast (1922) gespeeld, en dat gaat ook redelijk.

Ik heb een paar jaar geleden een Marhall Power Brake aangeschaft. Pokke duur ding, en hij brengt eigenlijk niet wat ik wil. Als je hem méér dan een tandje dicht zet (dus op één tandje na vol open) klinkt het al niet meer, wat ze op de Marshall site ook ophemelend over het ding zeggen. Ik ben er achter dat de meesten ze niet geweldig vinden en ik beter een andere attenuator had kunnen kopen. Gebruik ik hem niet goed of kan ik hem beter verkopen?

Ik ben nu inderdaad de mogelijkheden aan het onderzoeken om er master volume op te laten bouwen. Eens kijken wat er nieuw is in mijn topic daarover op 'de werkbank'.

the sure thing
26 juli 2007, 21:55
He Nobler,

Ik zou geen mastervolume laten inbouwen. Je VOX moet je echt origineel houden vanwege de waarde. En de powerbrake van Marshall is de slechtste die je op de markt kan krijgen. Ik hoor goede verhalen over de LTD powerplate en de loadbox van Koch. Kan je die niet een keer uitproberen in de winkel?

hankd
27 juli 2007, 08:31
Heej,
Ik heb mijn vox ac30 tb (ergens uit begin jaren 70) laten ombouwen. Ik gebruik nooit de tremolo/vibrato ingang. Een (erg) handige vriend van mij heeft het ding jaren geleden omgebouwd door een buis uit die ingang los te koppelen en als extra voortrap te gebruiken. Ik heb dus een master regelaar op mijn vox die prima functioneert. Verder heb ik een cleane ingang en een boost ingang waartussen ik kan schakelen met een schakelaar. Je bent wel je trem/vib igang kwijt. Voor de technische ins en outs kan ik je helaas niet verder helpen dan dit oppervlakkige verhaal maar een goed verstaander heeft hier genoeg aan lijkt me. Als je iemand kent die versterkers om kan bouwen is dit een prima optie.
Tja en als je je druk maakt over de waarde na ombouwen heb ik het volgende: Je hebt je versterker voor de muziek. Gaat het je om de waarde dan zijn er handiger manieren om je geld te investeren. Het apparaat is er voor jou, niet andersom.

Voor oversturing van de eindtrap moet ie toch hard vrees ik. Zo'n powersoak heb ik geen ervaring mee. Is dat wat??

Kim Wilson
27 juli 2007, 09:07
He Nobler,

Ik zou geen mastervolume laten inbouwen. Je VOX moet je echt origineel houden vanwege de waarde. En de powerbrake van Marshall is de slechtste die je op de markt kan krijgen. Ik hoor goede verhalen over de LTD powerplate en de loadbox van Koch. Kan je die niet een keer uitproberen in de winkel?
Als je het door een goeie tech laat doen, kun je een mastervolume in laten bouwen zonder dat het originele wordt aangetast. En ook weer in originele staat kan worden teruggebracht. Ik heb het ook laten doen, en mijn mv-pot zit op de plek van de groundswitch. Als ik hem eventueel zou willen verkopen (zeer onwaarschijnlijk, maar toch), kan ik hem weer gewoon terug laten brengen in originele staat.

Nobler
27 juli 2007, 10:15
Mijn AC30 is niet echt origineel meer. De plastic hoekjes zijn gebroken, de handvaten en helaas het grilldoek verdwenen (heb ik toen ik hem als 16-jarige in 1980 vond door mijn moeder afgedankte zwarte (!) vitrage voorgeniet, echt, van een afstandje ziet het er heel redelijk uit, krijg er in ieder geval nooit opmerkingen over), het VOX logo is afgebroken (de pinnetjes, ik heb het nog wel, vind het niet erg dat hij niet herkenbaar is als oude AC30, word hij ook niet zo snel gestolen bij een optreden of zo), voetjes ontbreken, in de achterplaat zitten zoveel extra schroeven om de boel op de kast te houden dat het gatenkaas lijkt, de originele VOX plaat zit er wel achterop, de speakers zijn niet origineel (zaten hopeloze, ik denk audio, speakers in toen ik hem vond, één zelfs met een pipeschuim conus!), zitten nu '70's Greenbacks uit een oude Marshall kast in, De versterker was gemodificeerd door de vorige eigenaar (een zendpiraat die hem als draaitafelversterker gebruikte!!!), is begin '90 door een goede amp-tech gerestaureerd en aan de hand van de dateringen op onderdelen gedateerd op 1964 (klopt ook met andere dateringen aan de hand van kleur achterplaat etc.). Ivm gebruik van de Power Brake heb ik jacks voor de speakers laten plaatsen zodat de PB er tussen kon, dat echter wel met brackets, dus geen gaten geboord, zodat dat weer teruggedraaid kan worden. Ik heb hem destijds voor 150 gulden gekocht en ik wil hem nooit meer kwijt. Ik heb gezien dat een orginele AC30 uit de jaren '60 1200 euro opbracht, best een hoop geld, maar ook weer niet zoveel dat ik moet denken dat ie zijn gewicht in goud waard is (in geld dan, voor mij is hij het wel). Dus lijkt mij dat er best een master volume op mag. Áls ik hem ooit zou verkopen is hij daardoor voor de volgende eigenaar (wat een gebruiker moet zijn, geen handelaar of verzamelaar) toch alleen bruikbaarder, dus waardevoller?

JeroenSchaaf
27 juli 2007, 10:24
ik ben nu wel heel benieuwd hoe die vox eruit ziet!

kun je een foto posten?

Mitch
27 juli 2007, 11:13
Onze band heeft bij CMW een master volume in een '90's Korg re-issue AC30 laten zetten en het resultaat is perfect. Je maakt er geen slaapkamer-amp van, maar het vettere geluid is duidelijk op een aanvaardbaarder repetitie niveau te krijgen en ook het podiumgeluid is beheersbaarder.
Een absolute aanrader.

Nobler
27 juli 2007, 12:14
Joene 20: ik ben niet zo handig met foto's plaatsen en zo, maar ik denk ook dat een foto niet overkomt, te klein, maar als je je een oude AC30 voorstelt (met hier en daar een kring van een bierflesje, wat verfspatten en wat vergrijsd tolex en natuurlijk de normale wear&tear, zonder logo en zonder handvaten (gelukkig nog wel de ventilatieroosters), en met een vaag maar onopvallend zwart doek in plaats van het Vox doek met het ruitpatroon dat er hoort te zitten, dan kun je je ook mijn AC30 voorstellen.

Negative K3 fan
27 juli 2007, 17:31
Waarom heb je d'r dan geen post pi mv ingebouwd?

Het ding was PCB, in uiterlijk goede staat en ik had er al teveel kuren mee gehad waardoor ik er gewoon compleet geen lekker gevoel meer bij had, daarnaast kreeg ik toen het zelfbouw virus te pakken. Inmiddels heb ik mezelf al een amp gebouwd die de ac30 overtreft en met slechts 2 el84s, een ef86 en zonder PPIMV (heeft ie op dit moment nog niet eens nodig), maar ik heb er wel een dummy pot in hangen, dus ik zou er zo een matchless style PPIMV in kunnen solderen....