PDA

View Full Version : Topboost bij AC30



Nobler
25 juli 2007, 11:47
Ik heb een Vox AC30 uit 194, de versie zonder topboost. Ik heb op 'de werkbank' al de vraag gesteld of het mogelijk is om daar alsnog een mastervolume aan toe te voegen, maar op een website heb ik ook gezien dat Vox vroeger losse 'tobboosts' leverde om oudere AC30's daarmee uit te rusten. Op de site werd zelfs gesteld dat die conversiekits nog steeds te krijgen zouden zijn (haaks plaatje waaraan een buis op zijn kant is bevestigd met electronica en twee potmeters, dat je aan de achterkant van de versterker bevestigt). Het circuit zou hetzelfde zijn als wat bij latere AC30's mét topboost werd ingebouwd.

Wat doet die topboost nu eigenlijk, en lijkt het jullie zinvol er achteraan te gaan om dit ook op mijn AC30 te krijgen? Wat wordt eigenlijk geboost? Zorgt het voor (verdere) oversturing, of is het een 'treblebooster' zoals eind jaren '70 geloof ik veel werd gebruikt, die zorgt dat er bij vervorming niet te veel hoog verdwijnt? Ik verwacht dus dat het een ander effect heeft dan een master volume, of vergis ik me, is het hetzelfde maar onder een andere naam? Wat ik wil bereiken is een warm overstuurd sologeluid zoals de rockgitaristen eind jaren '60 en begin jaren '70 hadden, maar dan op een lager volume dan 'voluit'.

Ik heb dit al proberen te bereiken met Tubescreamers (wat op zich goed werkt, maar nog niet helemaal perfect), en met een Vox 'over the top' boost, met een buis op laagspanning er in. Die laatste valt tot nog toe tegen.

Antoon
25 juli 2007, 14:15
De top boost optie is een extra toonregelingstrap. Heeft niets met oversturing te maken, je krijgt er een aparte Treble en Bass regelaar bij.

the sure thing
25 juli 2007, 18:53
Dat klopt. Je maakt van je oude AC30 een AC30TB. Hiermee is de klank wat anders instelbaar. Ze blijven hiermee even clean als altijd.

Chris Winsemius
25 juli 2007, 22:39
Die extra buis voor het topboost circuit bestaat uit 'n gaintrap en 'n buffer, 'n behoorlijk gedeelte gain wordt teniet gedaan door de verzwakking v/h toonregel-circuit maar 't geeft zeker ietsje extra versterking. Daarnaast is het zo dat j door die extra trap en buffer wat meer sustain/etc. krijgt als je de amp harder zet.

Zowel bij de normale als bij de topboost versie krijg je pas vervorming op hogere volumes, wil je dat ook op lagere volumes dan helpt 'n goed geplaatste MV zeker.

Brian May gebruikt bijvoorbeeld het normale kanaal met daar 'n treble booster voor maar voor 't gros v/d gitaristen is de topboost versie favoriet.

Nobler
26 juli 2007, 10:20
Van die treble-boosters heb ik vaak gehoord, oa ivm het oude geluid van Clapton en inderdaad ivm Brian May. Wat wordt daar precies mee bedoeld, is dit een aanduiding voor een bepaalde familie van effecten en zo ja, kun je daar een voorbeeld van geven, of zijn het stukjes electronica die je zelf in elkaar moet zetten. Heb je adviezen om aan een geschikte treble booster te komen?

Antoon
26 juli 2007, 16:41
kijk eens rond op:
http://www.treblebooster.net/
Bernd Meister maakt hele goede kopien van bijna elke bekende TB

guitaraddict
31 juli 2007, 20:07
En luister ook eens naar de oude opnames vam Rory Gallagher. Allemaal rangemaster treblebooster met Vox ac30.
Die Bernd Meiser schrijft elke maand een column in Gitarre & bass een gerenomeerd duits vaktijdschrift een heeft zeer veel kennis van dit soort effecten.

Alf