PDA

View Full Version : master volume toevoegen aan AC30?



Nobler
25 juli 2007, 11:37
Ik heb een Vox AC30 uit 1964, de versie zonder top-boost. Het probleem is natuurlijk altijd om hem goed te laten klinken zonder gehoorbeschadiging op te lopen. Is het mogelijk alsnog een mastervolume op de AC30 te bouwen? Het is geen superorigineel en gaaf exemplaar, dus om het 'aantasten' van de AC30 hoef ik me niet al te veel zorgen te maken.

Chris Winsemius
25 juli 2007, 12:09
Is absoluut mogelijk, zelfs zonder boren en zagen :)

Uit ander topic:
(qua linken kanalen: gewoon proberen, bij de versie zonder topboost heb je op de 2 normale kanalen geen last v/e fase-verschil)

Frits van Mourik
25 juli 2007, 12:15
Ja hoor, is een vrij simpele ingreep.

Nobler
26 juli 2007, 11:01
Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten hoe je een master volume op een non-master versterker bouwt?

bert k
26 juli 2007, 11:40
Ehhh...potmeter net voor de eindtrap?

Nobler
26 juli 2007, 13:03
Ja, sorry als het een domme vraag was, maar ik ben zelf absoluut geen electronicus, ik zal het de technicus van mijn muziekzaak moeten vragen om te doen, maar blijkbaar moet het dus geen enkel probleem zijn.

bert k
26 juli 2007, 14:03
Nee hoor, is geen domme vraag. Maar het is een heel simpele ingreep. (Waar je die knop dan plaatst is een ander verhaal, dat wordt boren.)

Kim Wilson
26 juli 2007, 14:18
Ik heb laatst een MV in mijn Bandmaster laten zetten, en daar heeft de tech de schakelaar van de ground lift voor opgegeven. Netjes eruit gesoldeerd en meegegeven. Geen extra gaten dus in mijn chassis, en cosmetisch is ie niet aangetast omdat de pot aan de achterkant zit.

Nobler
26 juli 2007, 14:47
Klopt het dat mensen daar wel eens een gat van een van de inputs daarvoor gebruiken? Van de 6 inputs gebruik ik eigenlijk altijd dezelfde (de hardste 'normal'), dus ik zou een van de Brilliance inputs (de zachtste) voor de potmeter kunnen gebruiken. Goed idee?

vox
26 juli 2007, 15:10
Klopt het dat mensen daar wel eens een gat van een van de inputs daarvoor gebruiken? Van de 6 inputs gebruik ik eigenlijk altijd dezelfde (de hardste 'normal'), dus ik zou een van de Brilliance inputs (de zachtste) voor de potmeter kunnen gebruiken. Goed idee?

klinkt wel "werkend" maar ik zou de brilliance input alleen dan losschroeven, en dat je hem ff los laat hangen en dan gaat kijken of het werkt

ik heb zat mensen gezien gaan slopen en dingen doen.. en het bleek niet te werken, konden ze alles weer solderen..

Chris Winsemius
26 juli 2007, 16:35
Bij 'n silverface fender is het inderdaad zeer netjes mogelijk ipv de groundswitch.

Ipv 1 v/d inputs raad ik af ivm mogelijke oscillaties/etc.. Ander pm je me even voor 'n elegante oplossing.

beus
3 augustus 2007, 14:33
heel eenvoudig is de condensator van de cut regelaar kortsluiten, dan is wordt die regelaar een mastervolume. om eens te kijken of het bevalt. - die regelaar gebruik je waarschijnlijk toch niet als je geen topboost hebt.

Aart