PDA

View Full Version : wat is een rectifier?



Nobler
25 juli 2007, 11:21
Ik lees regelmatig dat bij bepaalde buizenversterkers een voordeel is dat de rectifier buisgestuurd is. Wat doet een rectifier?

bert k
25 juli 2007, 11:23
Dat is de gelijkrichter. Uit het stopcontact komt wisselspanning, en de amp heeft gelijkspanning nodig. Dat doet de gelijkrichter dus.

Meestal zijn het een paar diodes dus, halfgeleiders, maar je kan ook met een gelijkrichtbuis werken. Het levert soms een klein klankverschil op.

Nobler
25 juli 2007, 12:02
Je hebt het over een klein klankverschil, niet voldoende dus om een versterker met een transistor rectifier voor te laten staan? Concreet: Met mijn Vox AC30 (uit 1964, dus met buizen rectifier) kan ik een heerlijk geluid krijgen, maar alleen op hoog volume omdat hij geen topboost of mastervolume heeft. Ik heb een Epiphone Valve Junior 5 watt op een kast met twee Vintage Celestions, maar dat is bij repetities soms net wat te weinig. Ik wil daarom eens gaan kijken naar een Vox Ac15 als tussenoplossing, een sleepbaardere versterker die voor repetities en kleine optredens te gebruiken zou zijn. De huidige, in china gebouwde, exemplaren van ongeveer 800 euro hebben een transistor rectifier terwijl de in de jaren '90 nog in Engeland gebouwde maar toen aanzienlijk meer kostende exemplaren een buizenrectifier hadden. Bovendien worden die nu al als collectorsitem gepresenteerd, dus ik moet beoordelen hoeveel zin het heeft om voor een ouder tweedehands Engelse exemplaar te gaan.

Paul Heetebrij
25 juli 2007, 14:29
Ik kan mij niet voorstellen dat een gelijkrichterbuis iets aan je geluid kan aanpassen, behalve dan dat er door verliezen wat lagere spanningen op de buizen terechtkomen. :confused:

Maar dit beredeneer ik puur uit de theorie. Misschien kan iemand mij overtuigen.

heinz3110
25 juli 2007, 14:35
...Door een buizengelijkrichter krijg je wat meer compressie op hogere volumes omdat de voedingsspanning op(o.a.) de eindbuizen inzakt- "sag" zoals het in het engels heet... maakt het geluid wat voller en losser. Gewone halfgeleidergelijkrichters hebben dat niet. Blijft het geluid wat "strakker" op hogere volumes.

Nou kan ik een mooie electronische verhandeling doen hoe het precies werkt. Maar dat doe ik maar effe niet :)

Dirk_Hendrik
25 juli 2007, 15:31
...Door een buizengelijkrichter krijg je wat meer compressie op hogere volumes omdat de voedingsspanning op(o.a.) de eindbuizen inzakt- "sag" zoals het in het engels heet... maakt het geluid wat voller en losser. Gewone halfgeleidergelijkrichters hebben dat niet. Blijft het geluid wat "strakker" op hogere volumes.

Nou kan ik een mooie electronische verhandeling doen hoe het precies werkt. Maar dat doe ik maar effe niet :)

Doe idd maar niet ;) Straks snappen ze het weer niet. Het Komt er inderdaad op neer dat buisgelijkrichters een kleinere maximale vermogen kunnen leveren en op signaalpieken dat vermogen dus afneemt met compressie/sag als gevolg.

Negative K3 fan
25 juli 2007, 15:42
ik denk dat je gewoon voor die ac15 moet gaan als je hem goed vindt klinken.

buizenrectifiers zijn trouwens ook een stuk kwetsbaarder en onderhevig aan onderhoud ivm solid state gelijkrichters.