PDA

View Full Version : Gitaar in vliegtuig



schizo910
25 juli 2007, 00:03
Oké, ik weet dat er al eerder soortgelijke topics zijn geweest. Maar gezien de recente veranderingen op luchthavens toch even een nieuw topicje.

Eind september gaan we met de band naar Cincinnati Amerika om daar op te treden op een festival en wat gigs daar omheen. Nu de vraag: wie heeft er ervaring met het vervoeren van je gitaar in het vliegtuig.

Volgens de regels zijn de koffers te groot om als (hand)bagage mee te nemen in de cabine. Maar wordt hier streng op gecontroleerd? En wat als ze niet instemmen, gaat je instrument dan zo het ruim in? En hoe veilig is dat voor je gitaar?Geeft een goede koffer dan genoeg bescherming? Hoe verpak je anders je gitaar zo dat het wel veilig is? Alle tips en ervaringen zijn welkom...

Nellyrocks
25 juli 2007, 00:18
Ik neem aan dat een koffer voldoet toch? Echt niet dat al die beroemde gitaristen in de afgelopen weet ik veel hoeveel jaar allemaal flightcases hebben laten maken voor hun gitaren. Die stopten hem ook gewoon in een koffer en zagen het daarna weer heel op het podium.

Jayjay
25 juli 2007, 00:20
Tip van flip,
ja handbagage mag eiegenlijk nooit(bijna nooit). Als je je gitaren in het bagage ruim laat..draai dan de snaren los zodat er geen spanning op de hals staat. Dit ivm luchtdruk/temperatuur. Ow ja ..wel in een flightcase natuurlijk. tip twee..doe deze NIET op slot..achtelijke overijverige douana (zeker in VS) knipt dit toch open!

Greetz

Jayjay

Orgasmocaster
25 juli 2007, 00:24
Gewoon Doorlopen met die koffer.. niet eens vragen gewoon doen!
en meestal bieden de stewardessen (of wat is het politiek correct woord ookalweer tegenwoordig) ook nog aan om hem ff voor je in hun persoonlijke gardarobe kastje te zetten.

ik vindt het trouwens een naar idee om een gitaar in het laadtruimte te laten.. volgens mij is dat niet 'climate controlled' en kan het volgens mij behoorlijk koud worden daar.. maar dat weet ik ook niet zeker dus..

Jayjay
25 juli 2007, 00:26
Gewoon Doorlopen met die koffer.. niet eens vragen gewoon doen!
en meestal bieden de stewardessen (of wat is het politiek correct woord ookalweer tegenwoordig) ook nog aan om hem ff voor je in hun persoonlijke gardarobe kastje te zetten.

ik vindt het trouwens een naar idee om een gitaar in het laadtruimte te laten.. volgens mij is dat niet 'climate controlled' en kan het volgens mij behoorlijk koud worden daar.. maar dat weet ik ook niet zeker dus..

Klopt ..heel koud. Sommige maatschappijen hebben een vracht gedeelte op druk en op temperatuur. (voor het geval er huisdieren mee vliegen) Handbagage KAN JE ZEKER PROBEREN..hoe kleiner de maatschappij hoe groter de kans. Mijn ervaring is dat het niet lukt,

yanto
25 juli 2007, 00:50
twee weken geleden voor North Sea Jazz weer heel veel artiesten opgehaald op Schiphol. En genoeg artiesten die hun instrument als handbagage bij zich hadden, van gitaar tot trombone zeg maar.
Dus het kan nog steeds. Ook gitaristen met hun gitaar in een gigbag,
Mike Stern bijvoorbeeld. Volgens mij heb je met een gigbag ook meer kans om je gitaar mee te nemen als handbagage. Hij is zo handzamer dan een grote koffer en je hebt een goed excuus mochten ze moeilijk doen.

G.G.
25 juli 2007, 05:31
Gewoon Doorlopen met die koffer.. niet eens vragen gewoon doen!
en meestal bieden de stewardessen (of wat is het politiek correct woord ookalweer tegenwoordig) ook nog aan om hem ff voor je in hun persoonlijke gardarobe kastje te zetten.



Paar maanden geleden in het buitenland een acc. gitaar gekocht. Gewoon in een hoes op deze manier meegenomen (3 vluchten) Gitaar onbeschadigd gebleven, zelf wel veel stress gehad.

zjanke
25 juli 2007, 07:46
Als je je gitaren in het bagage ruim laat......wel in een flightcase natuurlijk. tip twee..doe deze NIET op slot..achtelijke overijverige douana (zeker in VS) knipt dit toch open!
Jayjay

De krachten die vrijkomen bij een (slecht uitgevoerde) landing van een vliegtuig komt overeen met een val ongeveer 1 meter. Zorg dus voor een goede flightcase waar ook wat bovenop gestapeld kan worden, ze leggen het ding uiteraard nooit bovenop. Als je een passagierstoestel hebt wordt vracht ook vaker los geladen.
De douane knipt geen sloten kapot, dat is gewoon vernielen van eigendommen. Ze moeten kunnen controleren wat er in zit en bij twijfel houden ze de spullen tegen en zul je moeten langskomen om de koffer open te maken. Aangezien je zelf je bagage gaat ophalen als deze van de band rolt na de landing hoeft dit geen probleem te zijn, de douane controleert ook in diezelfde ruimte.

Tip: Neem aankoopbewijzen mee (en evt een uitnodiging voor het festival) zodat je bij terugkomst kunt laten zien dat je de gitaar op de heenweg al bijhad. Zeker bij Gretsch en Gibson (en ook fender, maar volgens mij had je die niet) willen ze nog wel eens extra controleren.

InternEd
25 juli 2007, 08:42
En als ik 't goed lees ben je van plan om meer dan één gitaar mee te nemen? Met 2 of 3 gitaarkoffers bij de handbagage aankomen kan dan wel lastig worden lijkt me. Of een van de bandgenoten (zanger bijv.?) kan wellicht een gitaar van je overnemen als zijn handbagage.

Kim Wilson
25 juli 2007, 08:46
Hun zanger heeft ook een (of meer) gitaar. :D

BLOK182
25 juli 2007, 09:45
Ik had destijds mijn Afri-Can ook gewoon als handbagage mee, al duurde het wel een kwartier voordat ik ze bij de KLM had uitgelegd dat het echt een muziekinstrument was en niet 'een soort van uitlaatpijp'. Kennelijk wordt er inderdaad voor muziekinstrumenten een uitzondering gemaakt, al kan ik me voorstellen dat je er max. 1 de man hebt, en in een gigbag/handzame koffer, geen giga cases want dan kan het net zo goed richting laadruim. Tof trouwens dat je met je band naar de USA gaat!

schizo910
25 juli 2007, 12:01
We gaan met zijn 5-en weg en er moeten drie instrumenten mee. 2 Gitaren en een basgitaar.

Ik denk dat ik de maatschappij ook maar even bel en vraag wat hun regels zijn omtrend dit gebeuren...

Blend
25 juli 2007, 12:12
We gaan met zijn 5-en weg en er moeten drie instrumenten mee. 2 Gitaren en een basgitaar.



interessant. geen back-up gitaren ?

schizo910
25 juli 2007, 12:21
interessant. geen back-up gitaren ?

Nah, dat is erg veel moeite en brengt te veel kosten met zich mee. Maaaaar onze zanger speelt niet in alle nummers gitaar, dus dan is zijn gitaar mijn back-up... snappie

En ik breek eigenlijk nauwelijks snaren dus komt wel goed...

prs
25 juli 2007, 12:25
Dit staat op de website van een site als Ryanair:

http://www.ryanair.com/site/NL/faqs.php?sect=bag&quest=musicalinstruments

Weet niet hoe het met andere maatschappijen zit, maar bij deze maatschappij moet je van te voren inboeken en dan kost het afhankelijk van hoe je boekt tussen de 22,50 euro een 30 euro om je instrument mee te nemen in de cabine.

Overigens, toen wij met onze band 3 maanden geleden naar Zuid-Spanje gingen hebben we er toch maar voor gekozen om de instrumenten door iemand met een busje te laten rijden. Helaas is dat voor de USA geen optie :)

wikwakka
25 juli 2007, 13:16
Wat een gezeik van die vliegtuigmaatschappij dat je extra moet betalen en "boeken".

Ik heb nu al een paar keer met met gitaren en verschillende maatschappijen gevlogen, een keer zelfs met 2 gitaren tegelijkertijd. [wel in gigbag!] meestal wordt er door een stewardess gevraagd of ze hem ergens neer moet zetten - dan krijg je hem aan het einde van de vlucht gewoon terug. Een keer heb ik moeten vragen of ze dat deden, was ook geen probleem. En een keer paste de gitaar gewoon in de baggage dingen boven je. Dus nooit ee probleem gehad, en ik ga echt niet extra betalen hoor.

als je ziet wat sommige mensen meenemen, en dan met name indiers en pakistanen dan is zo'n gitaartje echt niks hoor!

BLOK182
25 juli 2007, 13:56
Nu is Ryanair wel een lowbudget-carrier, kan me voorstellen dat zij wel zeiken over dergelijke zaken.

urezna
25 juli 2007, 16:17
ik zou inderdaad contact opnemen met de maatschappij waar je daadwerkelijk mee vliegt, de verschillen onderling zouden groot kunnen zijn.
Hoewel RyanAir de gitaar ook noemt, gaat het in hun verhaal met name om GROTE instrumenten. Maar als je met een hele band gaat, en dus meer dan 1 gitaarkoffer reist, kan uiteraard hetzelfde gelden.

hebben jullie het huren van instrumenten daar trouwens overwogen? geen idee hoor, maar misschien is dat ook een interessante optie?

schizo910
25 juli 2007, 16:30
We overwegen huren zeker, ik heb al contact met eventuele verhuurders.

Maar we spelen meer gigs en dus zouden we meer dagen moeten huren en de vraag is of dat opweegt tegen eventuele extra kosten als we zelf de instrumenten mee nemen in het vliegtuig.


We vliegen met Continental en daar staat het volgende op de site, wat ook weer op meerdere manieren is op te vatten...


Musical Instruments

Musical instruments can be carried on board or checked as baggage. If necessary, a seat can also be purchased for an instrument.

Carried on Board

A musical instrument can be carried on in place of a carry-on bag.
The maximum combined linear measurement (L + W + H) of the instrument is 51 inches (130 cm).
The maximum weight of the carry-on bag is 40 pounds (18 kg).
Checked as Baggage

Instrument should be in a hard shell case to protect it during normal handling.
Excess charges apply if checking more than the free baggage allowance.
Oversize charges apply to musical instruments that measure 90 - 115 linear inches.
Overweight charges apply to musical instruments that are over 50 pounds.
Musical instruments over 70 pounds will not be accepted.
If the instrument is over 115 linear inches, contact Reservations.
In addition to the above polices, stringed instruments should have the strings loosened to protect the neck from damage due to expansion and contraction which result from temperature variations.

Cabin Seat Baggage

Continental will allow a customer to purchase a ticket for a musical instrument which is too fragile or bulky to be handled as checked baggage. Upright Basses and Contra Basses will not be accepted as Cabin Seat Baggage.
Continental is not liable for damage to musical instrument.

Excess Valuation may not be purchased for musical instruments.

Kim Wilson
25 juli 2007, 17:01
Kortom, gewoon doorlopen dus. :)


Wel supercool dat jullie naar de US gaan! Goed gedaan, heren!

cardinal
25 juli 2007, 19:34
Bespaar je de stress en huur. Het is al spannend die kant op gaan en optreden, alles is al anders en dan de zorgen van je gear er nog bij.

Ik zou het niet meenemen, maar lekker huren. Of daar wat kopen en proberen te importeren. Heb je wel wat terugwegstress, maar wel een mooie bonus, gitaartjes kosten nog steeds behoorlijk wat minder in de states.

bass blom
25 juli 2007, 19:41
lache die continental.. je gitaar moet je dus meten:
lengte + breedte + diepte..
mijn les paul, zonder koffer/bag: 1.40 meter..
die zou dus niet mee mogen of je moet extra betalen.
maar.. 3 gitaren moeten mee?
zou ik ze gezellig met zn 3en in een extra stoel zetten.
op een gehuurde gitaar spelen.. hellup!

Orgasmocaster
25 juli 2007, 20:42
We overwegen huren zeker, ik heb al contact met eventuele verhuurders.

Maar we spelen meer gigs en dus zouden we meer dagen moeten huren en de vraag is of dat opweegt tegen eventuele extra kosten als we zelf de instrumenten mee nemen in het vliegtuig.


We vliegen met Continental en daar staat het volgende op de site, wat ook weer op meerdere manieren is op te vatten...

ik heb 2 keer absoluut geen problemen gehad om een gitaar mee te nemen met Continental

schizo910
25 juli 2007, 21:03
ik heb 2 keer absoluut geen problemen gehad om een gitaar mee te nemen met Continental

Dat zijn goede berichten!

thanks

Rormo
25 juli 2007, 23:04
alsof ze je gitaar daadwerkelijk gaan meten ter plekke...