PDA

View Full Version : Winst te halen met nieuwe versterker



Raf.
24 juli 2007, 23:35
Even mijn setje van 15 jaar geleden onder het stof gehaald:

- met wat googlen ben ik er inmiddels exact achter welke gitaar ik toen (2de hands) heb gekocht: Fender Stratocaster Model 027-1000 '62 Reissue (made in Japan 1984 - 1989)
- de amp is een Roland DAC 15XD (15 Watt, met wat ingebouwde effecten)

Daarnaast heb ik ooit nog wat pedalen aangeschaft (Marshall Blues Breaker, Boss GE-7 Equaliser en Boss EH-2 Enhancer), maar geen van de drie vond ik een wezenlijk verschil geven op de amp.

Kortom, het geheel klinkt niet echt overtuigend (kan ook aan de gitarist liggen natuurlijk ;) ). Volgens mij is voornamelijk de amp in deze set bagger. Ik merk dat de huidige amps ook opmerkelijk goedkoper zijn. Misschien kan iemand van jullie wat zinnigs zeggen of er veel winst valt te behalen met een modernere amp (iets in de prijsklasse van een VOX AD30VT).

Jayjay
24 juli 2007, 23:39
Sjouw je gear mee naar de eerste de beste muziek winkel en probeer het..wat voor de eenbagger is is vor de ander mooi! Gewoon lekker proberen.
Daarnaast denk ik om antwoord te geven op jou vraag. Dat het met je gitaar wel ok zit en dat de versterkers de afgelopen 15 jaar best wel beter zijn geworden in het wat goedkopere segment (ik heb het dus niet over de kei goede vintage amps)

Suc6

Epipaul
25 juli 2007, 01:13
Ik denk dat er voor niet al te veel geld echt een amp te vinden is die veel beter reageert op je pedaaltjes en ik weet niet of de vox ad30vt dat doet maar dat is een kwestie van testen. Een modeling amp slikt volgens mij niet zo pedaaltjes, zoiets had ik eens ergens gelezen. Anyway er zijn mensen op dit forum die je daarover meer kunnen vertellen. Gewoon testen en dan zie je het vanzelf, wat JayJay ook al zei.

Raf.
25 juli 2007, 10:47
Bedankt voor de reacties.


Ik denk dat er voor niet al te veel geld echt een amp te vinden is die veel beter reageert op je pedaaltjes en ik weet niet of de vox ad30vt dat doet maar dat is een kwestie van testen.

Ik heb me even verder ingelezen, en als ik het goed heb begrepen zijn er drie opties:
- een modeling versterker, zoals de Vox AD30VT (maar daar kan het effect van de bestaande pedalen minder goed uitpakken)
- modeling (iets als een Boss GT-8 ) + pedalen en een power amp
- pedalen en een buizenamp, zoals de Vox AC15

Inderdaad maar eens gaan testen. Ik hou van een clean geluid (a la Dire Straits) tot licht overstuurd (electrische gitaar blues), maar het is voor in de "huiskamer" (en dus soms ook met hoofdtelefoon) ... wat is dan het beste startpunt ? Zijn buizen hiervoor geschikt ?

Speeddemon
25 juli 2007, 11:09
Raf, ivm je laatste voorkeuren, zou ik vooral kijken naar lage wattage buizen-amps van Fender, Vox en Laney.

Raf.
25 juli 2007, 11:25
Raf, ivm je laatste voorkeuren, zou ik vooral kijken naar lage wattage buizen-amps van Fender, Vox en Laney.
Kortom, eens gaan testen met volgende drie dus:
- Fender Blues Junior (15W)
- Laney VC 15 (15W)
- Vox AC 15 CC1 (of CC1X) (15W)

Speeddemon
25 juli 2007, 11:29
Kortom, eens gaan testen met volgende drie dus:
- Fender Blues Junior (15W)
- Laney VC 15 (15W)
- Vox AC 15 CC1 (of CC1X) (15W)
Yep.
Ik vond die Laney qua klank heerlijk, alleen ik merkte dat die 10" speaker te weinig laag voor MIJN smaak had. Misschien vind jij 't wel helemaal te gek. Qua gain gaat ie i.i.g. ver genoeg om er ouwe lullen-rock mee te spelen, en 't clean heeft echt een smoel.

Epipaul
25 juli 2007, 15:19
Je zegt dat het vooral voor huiskamer gebruik is. In dat geval kan je mijns inziens toch veel beter een modeling of een transistoramp met pedalen hebbe. Een buizen versterker gaat veel te hard voor 'ie lekker klinkt. Niet ideaal voor je huiskamer. Daarbij kan je ook niet met een koptelefoon inpluggen in je buizenversterker (zie Impedantie FAQ ). Dus koop een mooie transistor of modelingversterker met pedaaltjes die jij mooi vindt en dan heb jij voor thuis een hele mooie set. Wanneer je ooit nog in een bandje speelt kan je altijd nog een buizenversterker kopen.

Raf.
25 juli 2007, 18:30
Je zegt dat het vooral voor huiskamer gebruik is. In dat geval kan je mijns inziens toch veel beter een modeling of een transistoramp met pedalen hebben.

Ben ik net maar even langs een muziekwinkel geweest.
Die raadde mij een Line 6 Spider III 75 aan welke niet te onderscheiden zou zijn van een buizenamp.

Vind het altijd vreemd meteen advies te krijgen zonder dat men nog mar vraagt welke gitaar er op komt te hangen, of is dat met dit type versterker niet zo belangrijk meer ?

400 presets, 12 versterkersmodellen, ... nu nog iemand die komt spelen ;)

Zijn die Vox Valvestates gewaagd aan die Line6. Welke benadert best de wat warmere buizenklank.


Daarbij kan je ook niet met een koptelefoon inpluggen in je buizenversterker (zie Impedantie FAQ ).
Daar had ik dus inderdaad niet bij stilgestaan :(

Eventueel kan ik mijn Roland op die momenten nog gebruiken.

tjeabele
26 juli 2007, 10:29
Valvestates zijn toch echt Marshalls. En zoals met ALLE Marshalls, ze moeten hard staan voor een goed geluid. Niet geschikt voor de huiskamer dus, zelfs niet de Valvestates met laag vermogen. Maar, eenmaal ver open klinken ze best lekker, vind ik zelf.

Goeiemorguh
26 juli 2007, 10:38
En dat zeg je uit ervaring? Zo'n valvestate is kompleet anders als een 'echte' marshall amp met buizen, een jcm800 moet idd hard om lekker te scheuren maar dat is echt totaal anders as een valvestate, het kan aan mij liggen hoor maar ik vind het nogal onzin wat je over die valvestate's zegt.

En om RAF nog een beetje te helpen, ik denk dat je meer aan een vox valvetronix hebt dan aan een Line6 spider, die valvetronix zijn echt perfect voor thuis en de zwaardere modellen hebben genoeg vermogen om met een band te spelen (ik heb zelf de ad50vt).

Izegrim
26 juli 2007, 10:42
Hij bedoelt Valvetronix.

Raf.
26 juli 2007, 10:53
Hij bedoelt Valvetronix.
Ah, een wakkere burger ;)
Wishfull thinking, een valvestate... ik bedoel inderdaad een Vox AD30VT Valvetronix

Maar goed... ik zal eens naar het volume gaan luisteren van een buizen AC15CC1.

Als het echt "te hard" moet, en ik kan de buizenwens opbergen, wat is dan de beste combinatie (meest natuurlijk geluid voor een cleane sound !):
- een modeling versterker, zoals de Vox AD30VT
- iets als een Boss GT-8 en een power amp

Izegrim
26 juli 2007, 11:07
Mijn 'droomoefenversterker-die-ook-mee-naar-jamsessies-kan' is een Line 6 Flextone III XL. Ziet er ook goed uit en is niet duur voor de klank en kwaliteit. Tenzij je buizenpurist bent denk ik dat er niets is dat hem verslaat in die prijsklasse. En ik speel op een buizenamp trouwens. ;)

Epic
26 juli 2007, 11:42
Ik heb de VOX AD30VT, en is een prima versterker. Ook door een koptelefoon goed te gebruiken. Achterop zit een wattage potmeter die van slaapkamervolume tot redelijk bandvolume gaat.
De dire-straits en crunch geluiden zijn erg goed, voor metal kan je beter line6 nemen.

Het enige nadeel is het flubberige laag, maar dat komt volgens mij door de speaker.

Een AC15 is ook mooi, alleen dan heb je niet zoveel geluiden, en een koptelefoon gebruiken wordt dan ook lastig.

Op http://www.valvetronix.net/ staan presets en samples.

Raf.
27 juli 2007, 19:04
Net een 30VT afgehaald. Eerste indruk is echt wow


Op http://www.valvetronix.net/ staan presets en samples.
Gouden tip ! Txs

Epipaul
27 juli 2007, 23:20
Gefeliciteerd, mooie aankoop. Veel plezier :hippie: