PDA

View Full Version : Dit moet ik even delen met jullie: rondleiding Fender fabriek (erg intressant)



joytoy83
24 juli 2007, 22:38
Hoi,
Aangezien ik druk bezig ben met uitzoeken welke gitaar ik zal gaan aanschaffen kom ik heel wat informatie tegen op internet.
Dit filmpje vond ik echt super leuk om te kijken en ook erg intressant!
Vandaar dat ik het even met jullie wil delen!
(al zullen de ervaren spelers onder jullie het wel weten!)

Groetjes Joy


http://youtube.com/watch?v=aL9fUomMA8Y

Izegrim
24 juli 2007, 22:45
Waar? Waar? Waar-o-waar?

Frankiefrank2
24 juli 2007, 22:45
leuk filmpje.... waar is de link??

Frankiefrank2
24 juli 2007, 22:46
http://youtube.com/results?search_query=fender+factory


hier vind je ook wel wat denk ik

chubbyfan
25 juli 2007, 00:42
leuk filmpje,als ik dat zo zie dan snap ik niet waarom ze zo duur zijn,
ik denk ook dat er daar niemand bijloopt die zo,n gitaar all the way kan bouwen,wat een productiehok zeg :sneaky:

jemke
25 juli 2007, 01:09
Fender's concept was en is nu eenmaal een gitaar in massaproductie bouwen die uit een fabriek kan komen. Er zit weinig atelier-sfeer in natuurlijk. Denk je dat het bij Gibson, PRS of Ibanez tegenwoordig anders is?

Dat er niemand rondloopt die een gitaar kan bouwen? Dan is het toch straf dat er volwaardige instrumenten van de band lopen. Ik begrijp wel dat je 1 iemand die van a tot z een gitaar kan bouwen bedoelt en de hokjesmentaliteit bekritiseert, maar als er geen mensen zijn die alle hokjes apart begrijpen en het verband tussen elkander kennen, zaten ze daar met een hoopje halzen en bodies. Leve de ingenieurs:)

Dat ze zo duur zijn, dat is omdat wij blijkbaar dat geld er voor willen neerleggen.

Maurice_732
25 juli 2007, 08:57
Daar wil ik werken!!!

Kim Wilson
25 juli 2007, 09:05
leuk filmpje,als ik dat zo zie dan snap ik niet waarom ze zo duur zijn,
ik denk ook dat er daar niemand bijloopt die zo,n gitaar all the way kan bouwen,wat een productiehok zeg :sneaky:
Denk je dat een werknemer bij een autofabrikant een volledige auto in elkaar kan zetten? Wat een domme redenering zeg.

Megadeth_
25 juli 2007, 09:53
Denk je dat een werknemer bij een autofabrikant een volledige auto in elkaar kan zetten? Wat een domme redenering zeg.


Z'n punt is als je zo'n dure fender koopt denk je niet dat het een massaproduct is. "k Dacht ook eerder dat de hele dure door 1 iemand gemaakt worden. En de vergelijking met een auto gaat niet echt op hé:).

Kim Wilson
25 juli 2007, 09:57
De vergelijking met een auto gaat prima op. Het zijn beide massaproducten uit een fabriek.

NielsW
25 juli 2007, 10:01
De vergelijking met een auto gaat prima op. Het zijn beide massaproducten uit een fabriek.
Er zijn nog steeds veel mensen/merken die aan handbouw doen. Bij auto's is dat zo ontzettend weinig dat ik deze vergelijking ook erg slecht vind.

Kim Wilson
25 juli 2007, 10:03
Fender is toch net zo goed een massaproduct als een auto? Dat er ook handgebouwde gitaren worden gemaakt, vind ik in deze vrij oninteressant.

Overigens worden er ook nog steeds auto's met de hand gemaakt. Bentley, Rolls, Donkervoort...

NielsW
25 juli 2007, 10:14
Fender is toch net zo goed een massaproduct als een auto? Dat er ook handgebouwde gitaren worden gemaakt, vind ik in deze vrij oninteressant.

Overigens worden er ook nog steeds auto's met de hand gemaakt. Bentley, Rolls, Donkervoort...
Dat neemt niet weg dat het algemene beeld dat wij als consumenten hebben van dure gitaren is dat ze toch wel tot op zekere hoogte handgemaakt zijn of dat er extra moeite in wordt gestopt. Bij een Ferrari weet je van tevoren dat het fabriekswerk is. Ik vind het nog steeds gek dat bv mijn ESP met 1 druk op een knop uit de machine zou komen rollen. Die kerels daar scheppen altijd op over dat ze het hout helemaal gaan selecteren en nog meer van die dingen.

InternEd
25 juli 2007, 10:19
Maar wat je in het filmpje ziet zijn toch niet de dure gitaren van Fender? Dit zijn de normale usa modellen volgens mij.

Badman
25 juli 2007, 10:21
Toen ie dat body stuksloeg... : 'tja, 6000 dollar in de goot' ...'Haha, nu zijn het er 12000' :confused:

Mattia
25 juli 2007, 10:35
De Custom Shops zullen niet erg veel verschillen van deze. De Gibson shop tour is ook erbarmlijk (ik vind 't nog erger eruit zien), en het zijn gewoon fabrieksgitaren, hoor. Taylor idem, al is hun gebruik van vernuftig CNC/computermateriaal ook boeiend om te zien.

Hamer doet het aardig 'met de hand' (google Hamer shop tour op youtube), maar Fender is redelijk standard.

Kim Wilson
25 juli 2007, 10:41
Ik snap niet zo goed waarom iedereen hier plotseling zo verbaasd reageert. Iedereen weet toch dat de standaard Fenders uit de fabriek komen? Als je er vanuit gaat dat elke gitaar met de hand gemaakt wordt, heb je het volgens mij niet helemaal begrepen.

DarknessAwaits
25 juli 2007, 10:51
Bij een Ferrari weet je van tevoren dat het fabriekswerk is.

Dat zal je flink tegenvallen. Onlangs nog een special over de Ferrari factory gezien, en bijvoorbeeld voor iedere motor maken ze een nieuwe mal die ze met de hand afwerken. Dat soort dingen.

Maar goed, ontopic: houtselectie zal natuurlijk gewoon handmatig gedaan worden maar verder is het gewoon een massaproduct (Fender, Gibson etc.). Niets raars aan.

EuroCinema
25 juli 2007, 11:46
Inderdaad, Fenders zijn typisch producten van Amerikaanse massaproductie. Daar zijn ze op ontworpen: ze zitten in elkaar als een soort bouwpakketten, met de hals aan de body geschroefd.

Mij kan het mij echt geen ene r*k schelen of een gitaar van de lopende band komt of met de hand gemaakt is. Ik heb ook heel slechte handgemaakte gitaren gezien. En een computergestuurd apparaat kan secuurder werken dan welke vakman dan ook. (Zelfs de handbouwfetisjisten van The Heritage werken hun frets computergestuurd af.) Jimi Hendrix wou per se een lopendebandmodel, vandaar dat hij geen linkshandige gitaar liet maken. Typisch het Amerikaanse vertrouwen in massaproductie.

En over de prijs: ja, als die lopende band eenmaal draait, kun je efficient werken.Maar op maat gemaakte productiemachines ontwikkelen inclusief de software die het aanstuurt, is dan weer loeiduur. Bovendien is de prijs maar voor een deel gekoppeld aan de productiekosten. Het is ook een kwestie van vraag en aanbod en van prijspsychologie. Een hogere prijs kan een product aantrekkelijker maken.

(jeetje wat een lap.)

Kim Wilson
25 juli 2007, 11:52
...

(jeetje wat een lap.)
Nou, inderdaad! Man, lul toch niet zoveel! :D

Ik ben het overigens wel met je eens.

Dirkdewaard
25 juli 2007, 12:21
Ik schat dat 3/4 van de prijs van fender/gibson en PRS gewoon marketing kosten zijn. Tegenwoordig is het product zelf niet zo heel belangrijk meer en kan goedkoop gemaakt worden omdat computers en (chinese) arbeiders niet zoveel meer kosten.

De kosten gaan zitten in het op de markt zetten van een product.

Reclame werkt

orreltak
25 juli 2007, 13:14
ff verderop op youtube....een filmpje van HAMER.ook leuk.
hier wordt toch wel meer met de hand gedaan.bindings en inlays enzo.precies werkje.


http://www.youtube.com/watch?v=4wicSQKLVNs

filmpje bestaat uit 3 delen.
alles wordt onder de loep genomen.
leerzaam voor zelfbouwers.

Baker
25 juli 2007, 13:53
Ik snap niet zo goed waarom iedereen hier plotseling zo verbaasd reageert. Iedereen weet toch dat de standaard Fenders uit de fabriek komen? Als je er vanuit gaat dat elke gitaar met de hand gemaakt wordt, heb je het volgens mij niet helemaal begrepen.

ik snap dat ook niet Hans,

Wat dacht iedereen dan, dat er ergens een mannetje in de amerikaanse dessert zit met een beitel en een veil om stuk voor stuk fenders uit te bikken?
En als er een klaar is: "yeah man, this is one of the best i made for years!"

Wake up!

Om eerlijk te zijn, ik had de fender fabriek nog nooit eerder van binnen gezien, maar het filmpje sluit precies aan bij mijn verwachtingen.

Sterker nog, ik zag nog verrassend veel mensen rondlopen!
Ik denk dat dat ook en beetje voor het flimpje is.
De ouwe vrouw die de pick-ups opwindt, die zit er echt alleen voor de custom shop. (en in dit filmpje een beetje voor het mooie plaatje, ze zou zo naast die eerder beschreven man in de dessert kunnen gaan zitten)
Een pick-up voor in een standaard USA strat wordt gewoon volautomatisch geproduceerd.

Misschien scheelt het dat ik vroeger wel in fabrieken gewerkt heb. Welliswaar geen gitaarfabrieken, maar ik heb wel een idee hoe dat soort processen gaan.

Kim Wilson
25 juli 2007, 14:03
Exactemundo, Martin! En dit geldt natuurlijk voor alle massa-gitaren. Gibson, Fender, Jackson, noem ze maar. Het hout zal vast met de hand (of met het oog eigenlijk) worden geselecteerd, maar dat wordt aan de ene kant in de machine gedonderd, en aan de andere kant komen er gitaren uit. Lijkt me niet zo raar. Voor alles wat in de massa gemaakt wordt, worden machines ontwikkeld waardoor het nog efficienter en sneller kan. Zo dus ook bij gitaren.

MizZoo
25 juli 2007, 14:04
En hier die van PRS:

http://uk.youtube.com/watch?v=6T_tXP0W2zU&mode=related&search=

Komt toch wel wat handwerk bij kijken hier en daar.

Misschien moeten we dit maar het grote-gitaar-fabrieken-rondleidingen-topic noemen. :satisfie:

Megadeth_
25 juli 2007, 15:27
ff verderop op youtube....een filmpje van HAMER.ook leuk.
hier wordt toch wel meer met de hand gedaan.bindings en inlays enzo.precies werkje.


http://www.youtube.com/watch?v=4wicSQKLVNs

filmpje bestaat uit 3 delen.
alles wordt onder de loep genomen.
leerzaam voor zelfbouwers.


Zo verwachtte ik het meer, puur vakwerk ipv massaproductie.

Sten_Vampire
25 juli 2007, 16:33
ik heb liever een machinaal product dan een handwerk hoor, zag je hoe die machines die body's uitslepen, dat gaat gewoon 99,9999 procent goed. als je dat met de hand laat doen dan gaat het 90 procent goed, misschien dat hij een keer verkeerd slaat ofzow.

wat is er mis met een machinaal product?

en ik vind het ook wel logisch dat het machinaal is, hoe veel werknemers zou fender wel nie tmoeten hebben als het niet machinaal was, misschien verkopen ze 1 mill gitaren / jaar, misschien doe je 20 uur met het bikken van een gitaar, dan zou je dus 20 mill uren nodig hebben / jaar, :52 (weken) : 40 (full time baan = 40 uur / week) = 9615 werknemers...

denk je dat fender gek is?

Megadeth_
25 juli 2007, 16:44
ik heb liever een machinaal product dan een handwerk hoor, zag je hoe die machines die body's uitslepen, dat gaat gewoon 99,9999 procent goed. als je dat met de hand laat doen dan gaat het 90 procent goed, misschien dat hij een keer verkeerd slaat ofzow.

wat is er mis met een machinaal product?

en ik vind het ook wel logisch dat het machinaal is, hoe veel werknemers zou fender wel nie tmoeten hebben als het niet machinaal was, misschien verkopen ze 1 mill gitaren / jaar, misschien doe je 20 uur met het bikken van een gitaar, dan zou je dus 20 mill uren nodig hebben / jaar, :52 (weken) : 40 (full time baan = 40 uur / week) = 9615 werknemers...

denk je dat fender gek is?

Ja

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000zMzsnVSI?Ca talogVideo=&ProductUUID=yC3VqHzlb0sAAAESq4N_Z_G7&CatalogCategoryID=m3bVqHzmhlkAAAERyZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Riky
25 juli 2007, 17:10
Ja

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000zMzsnVSI?Ca talogVideo=&ProductUUID=yC3VqHzlb0sAAAESq4N_Z_G7&CatalogCategoryID=m3bVqHzmhlkAAAERyZsvKPl9&JumpTo=OfferList

hey die gitaar en nog een andere heb ik in het echt gezien
(bennamelijk als eens in die zaak geweets in keulen,
d8 wat een leuke zaak later op internet checken blijkt het een vd grootste van europa :P)... toen hing er geen prijskaartje bijdie gitaar... vond het maar een lelijk ding... laat een kind finger verven op je gitaar en je hebt hetzelfde..
maar ja..

ccc
25 juli 2007, 21:59
ff verderop op youtube....een filmpje van HAMER.ook leuk.
hier wordt toch wel meer met de hand gedaan.bindings en inlays enzo.precies werkje.


http://www.youtube.com/watch?v=4wicSQKLVNs

filmpje bestaat uit 3 delen.
alles wordt onder de loep genomen.
leerzaam voor zelfbouwers.


Hamers : The Ultimate, maar jullie weten dat nog niet.

heinz3110
25 juli 2007, 22:05
Ik wil ook een Hamer! :blast: Ik vind ze prachtig.!


Want deze doet het niet zo goed.

http://www.koffiekoek.nl/design/afb/hamer.gif

Veekeren
25 juli 2007, 22:53
Ik schat dat 3/4 van de prijs van fender/gibson en PRS gewoon marketing kosten zijn. Tegenwoordig is het product zelf niet zo heel belangrijk meer en kan goedkoop gemaakt worden omdat computers en (chinese) arbeiders niet zoveel meer kosten.

De kosten gaan zitten in het op de markt zetten van een product.

Reclame werkt

3/4e marketing? Ik vraag me wel eens af waar bij gitaarmerken nou daadwerkelijk de marketing in gaat zitten. Ik bedoel, de markt is te specifiek en te klein om algemene kanalen er voor aan te boren. Wat er over blijft zijn "vakbladen", endorsements en dan houdt het volgens mij wel zo'n beetje op (wellicht mis ik een heleboel hoor).

Hoeveel kan je mogelijk aan die opties tot marketing uitgeven? Ik wordt zelf vrijwel nooit geconfronteerd met reclames voor gitaren, en ik ben er toch best mee bezig. Volgens mij rust het verkoopsucces van dergelijke merken niet eens zo zeer op marketing, maar op reputatie / historie / hyping via bijvoorbeeld forums. Maar ik kan het mis hebben :D

nickbongers
25 juli 2007, 23:00
waarom zegt die gast dat het nekhout veel meer uitmaakt voor je geluid dan de pickups? hier zit ie dr toch naast, ofniet?

Neals
26 juli 2007, 16:31
Als ik dat filmpje zie, moet ik eerlijk zeggen dat ik de 1200 euries nieuwprijs die Fender rekent voor een Strat het eigenlijk helemaal niet waard vind. Zelf zou ik 600 á 700 euro voor een Strat veel normaler vinden.

glacius
26 juli 2007, 16:40
uit het fender filmpje ''it looks as good as it sounds''

ik vind het zoooo'n lelijke gitaar

Slevin
26 juli 2007, 18:03
Smaken verschillen heh

Bruvtilov
26 juli 2007, 18:33
leuk filmpje,als ik dat zo zie dan snap ik niet waarom ze zo duur zijn,
ik denk ook dat er daar niemand bijloopt die zo,n gitaar all the way kan bouwen,wat een productiehok zeg :sneaky:

SCHANDALIG GEWOON!

Pepe
26 juli 2007, 21:27
3/4e marketing? Ik vraag me wel eens af waar bij gitaarmerken nou daadwerkelijk de marketing in gaat zitten. Ik bedoel, de markt is te specifiek en te klein om algemene kanalen er voor aan te boren. Wat er over blijft zijn "vakbladen", endorsements en dan houdt het volgens mij wel zo'n beetje op (wellicht mis ik een heleboel hoor).

Hoeveel kan je mogelijk aan die opties tot marketing uitgeven? Ik wordt zelf vrijwel nooit geconfronteerd met reclames voor gitaren, en ik ben er toch best mee bezig. Volgens mij rust het verkoopsucces van dergelijke merken niet eens zo zeer op marketing, maar op reputatie / historie / hyping via bijvoorbeeld forums. Maar ik kan het mis hebben :D

Marketing voor de dealers voornamelijk, je moet je produkt zien ingekocht te krijgen. Daarnaast is produktontwikkeling een grote post. Als een model flopt kan dat een grote impact hebben op je omzet. En dan bedoel ik niet de Joe Strummer telecaster maar de VG strat en Cyber twin.

Pepe
26 juli 2007, 21:30
waarom zegt die gast dat het nekhout veel meer uitmaakt voor je geluid dan de pickups? hier zit ie dr toch naast, ofniet?

Daar ben ik het wel mee eens ja. Ik heb hier een paar necks liggen en als je wat experimenteert met een body kan dat dramatische verschillen geven. De pickups maken ook uit natuurlijk maar dat is toch meer nuance verschillen van de grondtoon uiteindelijk.

Veekeren
26 juli 2007, 22:09
Marketing voor de dealers voornamelijk, je moet je produkt zien ingekocht te krijgen. Daarnaast is produktontwikkeling een grote post. Als een model flopt kan dat een grote impact hebben op je omzet. En dan bedoel ik niet de Joe Strummer telecaster maar de VG strat en Cyber twin.

Moeten alle producenten niet marketen om er voor te zorgen dat retailers hun producten inkopen?

En productontwikkeling... wellicht heb je gelijk, ik heb er geen inzicht in, maar ik heb niet het idee dat de gitaarbranche aan dusdanig hevige veranderingen onderhevig is dat productontwikkeling een gigantische post is. De meeste nieuwe producten zijn aanpassingen op oudere successen, hoe vaak zien we iets échts vernieuwends voorbij komen?

Baker
26 juli 2007, 22:39
SCHANDALIG GEWOON!


nou ja,
ik vind dat dus helemaal NIET schandalig.
(Zie mijn eerdere post.)

Pepe
26 juli 2007, 22:41
Moeten alle producenten niet marketen om er voor te zorgen dat retailers hun producten inkopen?

ja, dat wel natuurlijk maar Epiphone is zo'n succes omdat werkelijk elke winkel in Nederland een vrachtauto met die dingen voorbij heeft zien komen. Hamer zou populairder zijn, denk ik, als je ze ook werkelijk kon kopen, om maar eens wat te noemen. Een dedicated dealernet opzetten is een grote investering natuurlijk.


En productontwikkeling... wellicht heb je gelijk, ik heb er geen inzicht in, maar ik heb niet het idee dat de gitaarbranche aan dusdanig hevige veranderingen onderhevig is dat productontwikkeling een gigantische post is. De meeste nieuwe producten zijn aanpassingen op oudere successen, hoe vaak zien we iets échts vernieuwends voorbij komen?

Ik las een tijdje geleden een artikel over muziekprodukten die geflopt waren wat gelijk ook het einde van de manufacturer betekende. Ik denk de Fender de slag om de digitale amps verloren heeft en ik stel me zo voor dat een middelgrote company dat niet zou kunnen bolwerken, al die jaren van research die er inzitten. Dat is de policy tegenwoordig, veel modellen op de markt zetten zodat een flop niet zo'n pijn doet. Dat kan een kleine companie niet.

Dirkdewaard
26 juli 2007, 22:45
Europa is niet echt een gitaarmarkt, er zijn vele reclames in de VS van gibson en Fender. Overal in elk blad/beurs of wat dan ook moet je er staan als groot merk. Zo krijg je een naam, daarna moet je hem onderhouden.

Megadeth_
26 juli 2007, 23:43
Hamer zou populairder zijn, denk ik, als je ze ook werkelijk kon kopen, om maar eens wat te noemen.

Maakt dat ze niet juist aantrekkelijker?

Noid
26 juli 2007, 23:53
Leuke film. Het mooiste vind ik dat CS gedeelte rondom het relicen. Zo wordt een standaard productie body ineens heel wat meer waard :)

EricSw
27 juli 2007, 00:17
Ik heb een een tijdje terug ook een flimpje gezien vanuit de fender fabriek.
Ik weet niet meer waar dat filmpje te zien was.
Wat me wel is bijgebleven is oa de manier van afwerken van de achterkant van de hals.
Een kerel achter een schuurband die met een noodgang halzen staat glad te schuren. Hij pakte een hals van de ene stapel, trok hem een paar keer langs de schuurband en legde hem weer op de volgende stapel.
Dit ging in zo'n enorm hoog tempo dat ik mij afvraag in welke mate er wordt gekeken naar kwaliteit.

Zoals men in de muziekwinkel wel zegt: bij fender schieten ze met hagel, dan raak je altijd wel wat.

G.G.
27 juli 2007, 01:41
Een kerel achter een schuurband die met een noodgang halzen staat glad te schuren. Hij pakte een hals van de ene stapel, trok hem een paar keer langs de schuurband en legde hem weer op de volgende stapel.
Dit ging in zo'n enorm hoog tempo dat ik mij afvraag in welke mate er wordt gekeken naar kwaliteit.


Dat dacht ik dus ook. Als ik een hals maak, dan ben ik ongeveer 4 uur bezig met het profiel. Denk ook dat het stukje in het filmpje geen schuren was, maar polijsten van de lak.

Wel grappig, in de tijd dat ik 1 strat bouw, bouwt fender er 10.000.

Veekeren
27 juli 2007, 12:46
Ik vind het wel een interessante discussie. Ik wil er niet zo zeer tegeningaan omdat ik het beter denk te weten zeg ik maar bij voorbaat, wellicht dat jullie meer inzicht hebben of dichter bij "het vuur" zitten, maar ik probeer er slechts meer over te weten te komen :D


ja, dat wel natuurlijk maar Epiphone is zo'n succes omdat werkelijk elke winkel in Nederland een vrachtauto met die dingen voorbij heeft zien komen. Hamer zou populairder zijn, denk ik, als je ze ook werkelijk kon kopen, om maar eens wat te noemen. Een dedicated dealernet opzetten is een grote investering natuurlijk.

Hmm... oke, maar ligt het succes van Epiphone niet voornamelijk in het feit dat het de "poor man's Gibson" is? Als het Hamer by Gibson was geweest, en niet andersom, was Hamer dan niet heel populair?

En een investering in een grote voorraad bij je dealers, waar gaan dan de kosten in zitten? Voornamelijk in de productie van die gitaren zelf toch? Waar volgens mij weer gewoon een normale winstmarge op zit. Je moet contacten onderhouden met je dealers, maar dat moeten kleinere merken ook... Of wil je met die "vrachtwagen Epi's" zeggen dat die allemaal met geen of een nihile marge de winkels ingepompt zijn om het populair te maken voor dealers en consumenten, wat je eventueel als een buitensporige investering in marketing zou kunnen beschouwen.


Ik las een tijdje geleden een artikel over muziekprodukten die geflopt waren wat gelijk ook het einde van de manufacturer betekende. Ik denk de Fender de slag om de digitale amps verloren heeft en ik stel me zo voor dat een middelgrote company dat niet zou kunnen bolwerken, al die jaren van research die er inzitten. Dat is de policy tegenwoordig, veel modellen op de markt zetten zodat een flop niet zo'n pijn doet. Dat kan een kleine companie niet.

Als een klein bedrijf een risico neemt door nieuwe producten op de markt te zetten kan ik begrijpen dat de investering ten opzichte van hun omzet zo groot kan zijn dat ze er aan onderdoor gaan. Wat de impact van diezelfde investering ten opzichte van omzetten van Fender en Gibson is, ik zou het niet weten, maar zouden die investeringen verhoudingsgewijs dan juist niet lager zijn?

Ik moet wel bekennen dat ik niet zou weten hoe groot dergelijke investeringen in productieontwikkeling zijn. Ik moet zelfs toegeven dat ik eigenlijk geen idee heb hoe groot de bedrijven Fender en Gibson zijn, met welk bedrijf in een andere markt ik het kan vergelijken...


Europa is niet echt een gitaarmarkt, er zijn vele reclames in de VS van gibson en Fender. Overal in elk blad/beurs of wat dan ook moet je er staan als groot merk. Zo krijg je een naam, daarna moet je hem onderhouden.

Ja ik heb niet zoveel inzicht in de reclames in de US, echter heb ik nog steeds het idee dat dat dus alleen maar in de specifieke gitaar/muziek bladen het geval is. En de beurzen, ja daar moeten ze zijn, maar zullen dit allemaal gigantische kosten zijn?

Ik bedoel, als ik gitaarbladen hier in Nederland lees zie ik minstens zoveel reclames van Ibanez e.d. Zij teren wat mij betreft veel minder op historie, waar Fender en Gibson een enorm deel van hun verkopen door binnen weten te halen. Ik vraag me nog steeds af of merken als Fender en Gibson verhoudingsgewijs zo enorm veel meer aan reclame uitgeven dan andere merken. Wellicht een kwestie van meer verkoop, meer omzet, meer budget voor reclame?

Bruvtilov
27 juli 2007, 13:16
nou ja,
ik vind dat dus helemaal NIET schandalig.
(Zie mijn eerdere post.)

Beste,

Ik vind het ook verre van schandalig. Mijn post was als ironisch weerwoord op de post van "chubbyfan" bedoeld. Veel mensen zijn m.i. teveel bezig hun neus op te halen voor in massa geproduceerde muziekinstrumenten en randapparatuur. Uiteindelijk zijn het slechts middelen tot een doel, nl. het scheppen van (muzikale) kunst. Van diegenen die onmiddellijk klaarstaan met termen als "productiehok" (merkwaardig woord eigenlijk) en daarachter kwaadkijkende smileys plakken vraag ik me altijd af in hoeverre ze daawerkelijk in staat zijn kunst te maken, of zien ze gitaren etc. alleen als platform om hun elitaire flauwekul te ventileren?

Ach, ik word misschien gewoon oud. Gitaren om muziek mee te maken, wat een ouderwets idee!

EricSw
27 juli 2007, 18:45
Nog een mooi filmpje van de fender fabriek:
http://nl.youtube.com/watch?v=ERV5E5uhLAM

Hier is te zien dat er toch best veel handwerk aan de gitaren zit.

Ook zie je wel veel kwaliteitscontrole tijdens het produceren.
Dit wordt zo nadrukkelijk in beeld gebracht dat ik denk dat het speciaal voor de video is.
Ik werk zelf ook in een grote fabriek en weet uit ervaring dat het kwaliteitsbesef de neiging heeft in te zakken bij massaproductie.

Pepe
27 juli 2007, 20:06
Hmm... oke, maar ligt het succes van Epiphone niet voornamelijk in het feit dat het de "poor man's Gibson" is? Als het Hamer by Gibson was geweest, en niet andersom, was Hamer dan niet heel populair?

.. epiphone is al sinds begin '70 een ondermerk van Gibson. Orville by Gibson zou dan ook -analoog aan Epi- goed moeten lopen maar dat doen ze niet omdat ze hier simpelweg niet in de winkels hangen. Begin '90 hingen binnen 4 weken tijd alle winkels waar ik kwam vol met Epiphones, voor die tijd nauwelijks te krijgen hier. Een zwaar marketing offensief deed de rest. Omdat een zaak maar zoveel gitaren in voorraad kan nemen verdwenen concurenten als Hondo en Fenix uit de winkels.
De farmaceutische industrie is een beetje vergelijkbaar (?), weinig produktie onkosten maar veel research en marketing onkosten omdat je je produkten door huisartsen voorgeschreven moeten worden. Er zijn honderden hoofdpijnpoeders op de markt wereldwijd maar bij de drogist zie je er maar een paar.


En een investering in een grote voorraad bij je dealers, waar gaan dan de kosten in zitten? .

Het is voor een dealer kostbaar om gitaren in huis te halen kwa opslag. Een Epi LP is er in tientalle kleuren en uitvoeringen dus is het belangrijk dat je snel kan aanvullen. Bovendien moet je coulant kunnen zijn in teruggestuurde gitaren. Je moet dus ergens een loods opzetten met personeel of, zoals Unilever werkt, een aantal vierkante meters huren bij een grote dealer en een dealermedewerker op jouw loonlijst zetten. Bij Albert Heijn wordt nogal wat personeel in winkels betaalt door fabrikanten zodat hun schappen altijd vol staan.



Als een klein bedrijf een risico neemt door nieuwe producten op de markt te zetten kan ik begrijpen dat de investering ten opzichte van hun omzet zo groot kan zijn dat ze er aan onderdoor gaan. Wat de impact van diezelfde investering ten opzichte van omzetten van Fender en Gibson is, ik zou het niet weten, maar zouden die investeringen verhoudingsgewijs dan juist niet lager zijn?

Dat denk ik wel ja, maar een bedrijf als Phillips heeft grote klappen opgelopen door de flop van Video 2000 en sindsdien hun researchafdelingen in Nederland gelaten (die zijn per definitie verliesgevend) en hun fabrieken naar belastingvriendelijker klimaten verhuisd.


Ik bedoel, als ik gitaarbladen hier in Nederland lees zie ik minstens zoveel reclames van Ibanez e.d. Zij teren wat mij betreft veel minder op historie, waar Fender en Gibson een enorm deel van hun verkopen door binnen weten te halen. Ik vraag me nog steeds af of merken als Fender en Gibson verhoudingsgewijs zo enorm veel meer aan reclame uitgeven dan andere merken. Wellicht een kwestie van meer verkoop, meer omzet, meer budget voor reclame?

Ibanez is kampioen is marketing en die doen het sinds de mid eighties ook geweldig, van copiemerk naar top merk. Als ik in de bladen kijk dan zie ik precies de merken die veel adverteren het ook goed doen. Maar ik kan het verkeerd hebben, ik lees alleen een Guitarplayer af en toe...