PDA

View Full Version : les paul brug met strat hals



espike
24 juli 2007, 21:32
Even in t kort uitleggen hoe en wat:

Sinds jaren speel ik zelf op zowel een strat, als een les paul studio, en beide hebben, imo voors, en tegens.
Nou heb ik eindelijk, na zo'n 6 maanden er over na denken, de stap genomen om zelf een gitaar samen te stellen.
De body maak ik zelf, de hals wordt een standaard strat hals, maar aangezien ik nooit met een tremelo speel, leek het mij er leuk uitzien, en daarbij ook nog eens practisch, om de brug van een les paul hierbij te gebruiken, waarbij ik de snaren achter de brug, door de body laat gaan als bevestiging in de onderkant.

Het probleem wat ik zie aankomen alleen, is dat de les paul, de hals onder een hoek zet, waarbij de fender deze horizontaal zet.
Heeft iemand ervaring met deze combinatie, en de hoogte van de brug?

DarknessAwaits
24 juli 2007, 22:54
De hals zul je bij zo'n brug onder 3 graden moeten zetten, dan komt het zo'n beetje overeen. Daaruit kun je ook de hoogte van de brug uitrekenen.

Wat je ook nog kunt doen is een tunomatic (les paul brug dus) nemen en verzinken in de body. Zo'n idee:

http://www.warmoth.com/banners/images/large/recessed-tom-banner.jpg

pasqual
24 juli 2007, 23:34
je kunt om de hoek te bereiken wat je wil hebben- de 3 graden waar DA over spreekt- ook krijgen door een strat hals met micro tilt aan te schaffen. moet je wel een vijfde gat boren in en onder je neckplate. je moet wel rekening houden met een afwijkende mensuurlengte. les paul en strat zijn volgens mij niet gelijk, dus krijg je afwijkende fret afstanden. dus: als je een strat hals op een les paul body zet, moet je de afstand van je tune-o-matic daar op aanpassen. dat wordt goed nameten.

groeten Pasqual.

madman
24 juli 2007, 23:42
je kunt om de hoek te bereiken wat je wil hebben- de 3 graden waar DA over spreekt- ook krijgen door een strat hals met micro tilt aan te schaffen. moet je wel een vijfde gat boren in en onder je neckplate. je moet wel rekening houden met een afwijkende mensuurlengte. les paul en strat zijn volgens mij niet gelijk, dus krijg je afwijkende fret afstanden. dus: als je een strat hals op een les paul body zet, moet je de afstand van je tune-o-matic daar op aanpassen. dat wordt goed nameten.

groeten Pasqual.

de body maakt hij zelf, dan kan ie de scalelengte tot aan de brug zelf uitmeten, passend bij de scale van z'n fretboard...

pasqual
25 juli 2007, 00:03
had ik begrepen dat ie 'm zelf maakt, maar meer voor het geval dat hij 'm zonder het te beseffen namaakt met de zelfde maten.

groeten Pasqual.

G.G.
25 juli 2007, 05:26
Wat betretf de hoek. Als je een standaard hals neemt, maar de body zelf maakt, dan kan je de neckpocket onder een hoek fresen.

espike
25 juli 2007, 07:42
die verzonken brug ziet er wel erg strak uit moet ik zeggen, als zal t best even werk zijn om die op de goede plaats te krijgen. Het heeft echter wel als voordeel idd. dat die hoek ineens overbodig kan worden, en dat de snaren mooi strak over de body blijven lopen, wat voor de klank niet echt verkeerd is denk ik

Moet wel zeggen dat dit erg leuk is om te doen tot nu toe.
btw. tnx. DA dat plaatje gaf me iig het antwoord hoe het resultaat er uit zou moeten komen te zien.
De enige vraag die bij mij over blijft is: waar kan ik die busjes en mogelijk andere onderdelen halen in nederland, of is t mischien handiger om dit via warthog te bestellen

Kim Wilson
25 juli 2007, 08:16
Tonefactory heeft alles wel in huis, denk ik. Stringbushes, bruggen, you name it.