PDA

View Full Version : Het mixen is begonnen!



X-Rated
24 juli 2007, 21:05
http://www.zvenix.com/music/ruins.mp3

Dit is mijn eigen nummer, ik ben er stiekem wel trots op. Nu ben ik druk bezig met mixen en heb ik al veel tips toegepast maar het kan altijd beter. Afgezien van een kraakje hier en daar zit ik vooral op zang te letten. Ik kopieer de mix voor gitaren, bass, drums en synth van een ander nummer dat in in mix al af is.

Graag jullie kritiek :)

STW
24 juli 2007, 22:26
netjes hoor
de zang verzuipt wel een beetje, heb ik het idee, klinkt vrij live ofzo
en ik hoor amper bass

ps. ik ben geen expert

X-Rated
24 juli 2007, 22:31
Bass als in gitaar? Of kick van de drums?

Het kan kloppen ik heb nog een ander stukje mix waarin de zang een stuk beter is. Bij ruins.mp3 zit er wel wat compressie op. Misschien dat ik dat er maar helemaal af moet halen.

Han S
25 juli 2007, 00:49
Ik vind het erg goed gedaan, de bas mag idd wat harder en wat meer laag rond 50hz en de zang mag wat minder in de galm zitten van mij, of een andere galm of een beetje langere early reflextion, zodat de zang wat losser komt te staan van die galm.

Ik zet wel eens een korte delay op de zang, 30 miliseconden of zo en dan gaat die delay niet naar de mix, maar ik zet wel de galm op die delay en niet op het kanaal met de vocals snappie. Je krijgt dan die stem helemaal los van de galm en je kunt er relatief veel galm op zetten als je dat mooi vindt, zonder dat die stem er in verzuipt.

Jezus, nou ben ik alweer geheimen aan het rondstrooien.

Maarre, erg goed gedaan, prettig om naar te luisteren, mooi nummer en een lekkere stem ook. Er zit ook bij mij vrij veel tophoog in, ik schat ergens bij 11 a 12 khz maar dat is geen ramp.

X-Rated
25 juli 2007, 01:14
Ik vind het erg goed gedaan, de bas mag idd wat harder en wat meer laag rond 50hz en de zang mag wat minder in de galm zitten van mij, of een andere galm of een beetje langere early reflextion, zodat de zang wat losser komt te staan van die galm.

Ik zet wel eens een korte delay op de zang, 30 miliseconden of zo en dan gaat die delay niet naar de mix, maar ik zet wel de galm op die delay en niet op het kanaal met de vocals snappie. Je krijgt dan die stem helemaal los van de galm en je kunt er relatief veel galm op zetten als je dat mooi vindt, zonder dat die stem er in verzuipt.

Jezus, nou ben ik alweer geheimen aan het rondstrooien.

Maarre, erg goed gedaan, prettig om naar te luisteren, mooi nummer en een lekkere stem ook. Er zit ook bij mij vrij veel tophoog in, ik schat ergens bij 11 a 12 khz maar dat is geen ramp.

Shit, Han. Het betekent echt heel erg veel voor me om dat van jou te horen! We zijn hier een jaar mee bezig geweest met opnemen alleen. Het heeft ons meer dan 3-4 maanden gekost om de drumtracks op te nemen. Daarna hebben we in de verloren uurtjes alle andere tracks opgenomen.

Ik zal kijken wat ik met die zang kan doen.

Han S
25 juli 2007, 01:53
Ja hoor, ik wou dat je bij mij een jaar had opgenomen met dat lekkere bandje van je. :D

X-Rated
25 juli 2007, 08:47
Ja hoor, ik wou dat je bij mij een jaar had opgenomen met dat lekkere bandje van je. :D

Stiekem hou ik wel een beetje van je :hippie:

Solidkick
25 juli 2007, 12:31
Veer -> Bibs

Knap werk!
Eindelijk eens een heavy track zonder oeverloos zolderkamer gepriegel met DFH.

Minimaal zeikpuntje:
Dat synth riedeltje (oa 2:02 en 2:10) zou ik meer benadrukken of weglaten.
Heeft nu wat lulligs imho.

X-Rated
25 juli 2007, 12:43
Ja het moest een soort conversatie worden tussen de gitaar en de synth, hij is wel wat minimaal inderdaad. Hij kan best naar voren komen.

Het staat allemaal nog niet helemaal vast he ;) Ik heb gister een uurtje of 2 zitten prutsen en ben daarna lekker gaan gamen om niet "doof" te worden en zo de boel alleen maar te verneuken.

Bedankt voor de veer trouwens ;) Ik ben wat rectaal gefixeerd momenteel :D Na een jaar aankloten begint het eindelijk zijn vruchten af te werpen!

stevie_vp
26 juli 2007, 02:12
ok aangezien iedereen erg positief is zal ik voor de balans wat tegengas geven :) Ik vind de bas veel te verweg. Ook de kick klink wat sponzig wat enigzins is opgelost met de felle klick maar de basis ligt me niet helemaal lekker. andere comp?? Zang is veel te dof. Probeer een de-esser en dan meer helderheid toe te voegen met eq. (Of n Xciter maar daar moet je van houden hehe :) ) Zoals han al vermelde is er met galm aanpassing veel te fixen. Probeer ook is heel lichtjes een delaytje... daarmee ligt hij wat stabiler in de mix. De volume verschillen met uithalen e.d. zijn ook te groot.. probeer een limiter/compressor of misschien gewoon automation... Overheads staan wmb te hard. Het trekt alle aandacht weg van de gitaren. Snare mag iets sneller comp. dan beukt ie wat meer wat wel gepast is met dit soort muziek...
Om t een beetje samen te vatten (ik ben blij dat je idd geen dfh gebruikt heb hehe) maar de drums en ook gitaren missen punch en helderheid. Drums zijn ok maar de kick beukt m nog niet echt. En de vocals moeten echt beter want die kunnen een mix maken of kraken...
succes!

X-Rated
26 juli 2007, 08:49
Dat is een goed lijstje met tips!

Ik moet je wat drums betreft al meteen teleurstellen. In Cubase staat deze maar op één spoor. Het mengpaneel liet niet toe dat we alle drumcomponenten appart op konden nemen. Ik heb de drums moeten pre-mixen met EQ settings op het mengpaneel. Ik heb dan ook voor de volgende keer dat we gaan opnemen bij de band een nieuw firewire mengpaneel op het verlanglijstje gezet zodat ik in ieder geval de 8 microfoons die we gebruikt hebben appart kan tracken. Ik moet het met de drums dus maar doen zoals het is, helaas.

De zang ga ik zeker nog wat mee spelen met de galm en een delay. Verder stond alles beter uitlevelen al bovenaan de lijst :) De basgitaar tip stond ook al op de lijst.

Voor de eq balans ga ik naar aanleiding van Han z'n verhaal wat tophoog weg halen en wat laag rond 50 Hz bijdraaien. Moet dit trouwens piek of plank zijn (of hoe je het ook zegt)?

Bedankt voor je nuttige reactie! Ik zal het drums verhaal onthouden voor een eventuele volgende keer :)

P.S. Ik weet niet hoe ver ik wil gaan en echt de mix doordrijven tot z'n uiterste, het is in principe voor een album-achtige demo en we willen het cd'tje kunnen verkopen. En ik ben nu eigenlijk al best tevreden over het geluid. Maar zoals ik hierboven al zei, ik ga nog wel wat aan die punten doen. Dat staat vast. Als ik dit ook aan de band laat horen zijn ze er helemaal weg van en komt het niet in ze op dat het eventueel nog net dat kleine beetje beter kan.

Edit: Ach fuck het ook maar, ik wilde dit in eerste instantie niet posten, maar het is een ander nummer waar ik nog mee bezig was.

Dit dingetje heeft tevens een level probleem, de zang is helderder met een deesser erop maar de galm zit weer in de weg. Gewoon ff laten hoor. Ik vind het zelf een sterk nummer.

http://www.zvenix.com/music/impossible.mp3

X-Rated
26 juli 2007, 09:53
Trouwens, misschien een domme suggestie, maar ik kan misschien op de track van de drums wel wat laag wegdraaien op de plek waar hij zit om het sponzige wat weg te halen? Is dat een idee?

Han S
26 juli 2007, 11:50
Luistert, dit gaat over een bandje dat bestaat uit hardstikke jonge gasten. Ze zijn een jaar bezig met het opnemen van een CD en dat is een ervaring waar je mega veel van leert.

Als ik mijn producerspet opzet hoor ik een hele berg dingen die beter zouden kunnen, maar perfect gaat het nog niet worden, wat je ook gaat doen, al gebruik je voor een miljoen aan apparatuur.

Het luistert gewoon heel prettig weg en ik vind het voor zo'n jonge band knap gedaan. Als ze over vijf jaar nog bezig zijn ga je iets heel anders horen en je kunt nu alle kleine probleempjes gaan benadrukken, maar of je die nog kunt oplossen is zeer de vraag.

Ik heb Berry via PM al een lijst met opmerkingen gestuurd waar hij hopelijk wat mee kan. Dat hij een goede compressor op die mevrouw zet, bijvoorbeeld een Vintage Warmer, welke dat vrouwmens wat meer één met de muziek kan maken. Daarvoor moet je wel stoeien met de instellingen van zo'n apparaat.

Wat ook goed kan werken is 'multing' of parallel compressie, hierbij laat je de vocal track gewoon zo als hij is, maar voert hem ook door heftige compressie en dat voeg je er aan toe naar smaak. Daarbij wordt de zang niet zo geknepen als hij bij heavy compression alleen doet.

Maar dit gaat tot nog toe over het geluid, het samenspelen van mensen is een mogelijk veel belangrijkere factor. Ik merk in de praktijk dat mensen vaak wel voor een vermogen aan apparatuur meezeulen, maar zelf niet merken dat het belangrijkste nog niet klopt, namelijk hun spel, de timing daarvan en hoe het in het geheel past.

Een echt goede band is een verzameling mensen die hun ego ondergeschikt hebben gemaakt aan het uiteindelijke doel: een stuk muziek waarvan je onderkaak met een knal op de vloer valt.

X-Rated
26 juli 2007, 12:34
Wederom bedankt Han ;)

Ja het klopt: wij zijn een jonge band. We zijn nu zo'n 3 jaar bij elkaar en onze leeftijd loopt van 16 jaren tot 21 jaren oud.

Bij het opnemen had ik meerdere doelstellingen:
- Ik wilde zelf meer bekend raken met het opnemen gebeuren.
- We wilden onze liedjes vastleggen op een medium zodat we mensen naast concerten kunnen laten horen wat we nou eigenlijk doen.
- We wilden onze liedjes vastleggen voor onszelf waarmee we een hoofdstuk konden afsluiten en een gezamenlijke weg inslaan in plaats van door te blijven expirimenteren. Meer één geluid proberen te krijgen.
- Ik wilde in ieder geval mijn tracks van betere kwaliteit hebben dan een (in mijn opinie) rivaliserende band die hun tracks in een studio hadden opgenomen (man wat klonk dat kut). Ze zijn uit elkaar en ik kan daarom hun tracks niet laten horen.
- Het is voor ons dé perfecte manier om te kijken naar je tracks en ze echt "af" te maken met details en het samenspel verbeteren door ook goed te luisteren naar wat een ander eigenlijk speelt. Zo komt het voor dat we geregeld dingen wijzigen omdat het toch niet zo goed klonk als dat we dachten.

Terug naar mixen

Ik vond het multing trucje op de zang erg aantrekkelijk en heb ik ook in ieder geval redelijk toegepast op Ruins (Ruins Of Memory voluit). Die techniek bevalt mij prima.

Het is nu gewoon een kwestie van roeien met de riemen die we hebben. Ik probeer ook zoveel mogelijk indrukken te krijgen van andere mensen met betrekking tot hoe het klinkt over verschillende geluid systemen. Vooralsnog heb ik kritiek terug gekregen die allemaal hetzelfde zeiden, zowel hier in het topic als in mijn vriendenkring. Als ik dit verbeter en kan toepassen op alle tracks dan denk ik dat we klaar zijn en dat het beestje naar de pers kan :)

De timing in de tracks is soms ver te zoeken, misschien kan ik met wat knip en plak werk het invallen van sommige partijen net iets beinvloeden waar het toch goed samenvalt. Ik moet Han hierin gelijk geven: partijen appart opnemen is ook niet alles als je niet zo strak kunt spelen als studio muzikanten. Maar als je de middelen niet hebt om een live multitrack record te maken dan is het gewoon de enige optie die je hebt als je alle partijen los wilt kunnen editen.

Wellicht ben ik ook voor andere bands een inspiratiebron om toch eens te kijken wat zij kunnen doen om hun werk te vereeuwigen voor zichzelf en misschien voor anderen.

Zo en nu weer verder werken :)

stevie_vp
27 juli 2007, 02:01
@Han: inderdaad leuk dat ze zo bezig zijn! ik probeer alleen nuttige tips te geven die de rauwe tracks net effe dat beetje meer kunnen geven...
aan kritiek heb je een heel hoop meer dan aan lof. :)

Over die sponzige kick: daar ga je met de stereo mixdown eigenlijk niks meer mee doen.. misschien een klein beetje door een eq de kick heftig uit te laten versterken (pre-comp) en dan de comp hem te laten terug trekken.. maar ik zou er maar niet aan beginnen.. het resultaat zal nihiel zijn :)
Ik zou toch iets meer werk in de gitaren steken.. klinken vrij dun en verweg.
heel veel succes en vooral plezier!
/
s