PDA

View Full Version : Hoe werkt nou eigenlijk een footswitch?



Blend
24 juli 2007, 20:05
Waarschijnlijk een domme vraag, maar elektrisch is eigenlijk (nog) niet echt mijn gebied.

Ik heb een simpele London City versterker van 25 watten. d'r zitten aan de achterkant 2 footswitch aansluitingen, 1tje voor reverb en 1 voor boost channal geloof ik. wat voor footswitch moet ik hiervoor gebruiken, en hoe werken überhaubt die dingen? :chicken:

Zal ongetwijfelt niet de eerste zijn met zo'n vraag, maar de zoekfunctie maakte me niet echt veel wijzer, dus als er zo'n topic al is: kom maar op, dat gaat 'n stuk sneller dan jullie reacties af te wachten :)

Bvd,

Kristiaan.

G.G.
24 juli 2007, 20:13
Waarschijnlijk een domme vraag, maar elektrisch is eigenlijk (nog) niet echt mijn gebied.

Ik heb een simpele London City versterker van 25 watten. d'r zitten aan de achterkant 2 footswitch aansluitingen, 1tje voor reverb en 1 voor boost channal geloof ik. wat voor footswitch moet ik hiervoor gebruiken, en hoe werken überhaubt die dingen? :chicken:

Zal ongetwijfelt niet de eerste zijn met zo'n vraag, maar de zoekfunctie maakte me niet echt veel wijzer, dus als er zo'n topic al is: kom maar op, dat gaat 'n stuk sneller dan jullie reacties af te wachten :)

Bvd,

Kristiaan.

Stop eens een kabel in een van de ingangen en verbind de ring en de tip van de plug aan het andere eind van de kabel. Dan weet je gelijk wat de schakelaar in de footswitch doet. :cooler:

Blend
24 juli 2007, 20:17
Stop eens een kabel in een van de ingangen en verbind de ring en de tip van de plug aan het andere eind van de kabel. Dan weet je gelijk wat de schakelaar in de footswitch doet. :cooler:

dude, waar heb-bie het over? ik ben nl een n00b als het om effecten gaat hè!

Negative K3 fan
24 juli 2007, 20:32
ik had vandaag ongeveer precies dezelfde vraag als jou, staat in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=95118

is misschien een beetje technisch, maar zoek eens op wikipedia naar het woord relais...

Erikt
24 juli 2007, 20:32
haha, deze kon ik ook even niet volgen.. :P

G.G.
24 juli 2007, 20:52
dude, waar heb-bie het over? ik ben nl een n00b als het om effecten gaat hè!

Je hebt twee aansluitingen, eentje voor reverb en de ander voor het boostchannel.

Als je in zo'n plugingang een kabel doet dan heb je aan de andere kant van die kabel een plug. Die plug heeft een tip en een ring (kijk maar naar een plug).

Wat de schakelaar doet is die twee verbinden, en weer los van elkaar halen. Denk maar gewoon aan een lichtschakelaartje ofzo.

Zo duidelijker?

Dirk_Hendrik
24 juli 2007, 21:15
dude, waar heb-bie het over? ik ben nl een n00b als het om effecten gaat hè!

Dude,

Heel hard chillen ajb. Je krijgt een rechtstreeks antwoord op je vraag Enn goed antwoord ook. Dat je het niet begrijpt is geen probleem van GG maar van jou. Je zou je toon dus wat kunnen matigen.

Misschien nog simpeler:
Je versterker kan een boost en een reverb geven die je met je voetschakelaar aan en uit kunt zetten. Je zoekwerk over wat dat doet gaat dus over wat 'boost" doet en wat Reverb doet.

En daarover is hier genoeg geschreven.

robert-gitarist
24 juli 2007, 21:49
Dude,

Heel hard chillen ajb.

Danku voor deze mooie uitspraak :D Die is opzich wel sig-waardig..Chill man :D

Mitch
24 juli 2007, 21:59
In de eerste plaats gaat deze vraag over je versterker en heeft -ie niets met effecten te maken.
In de tweede plaats is het nogal simpel: je hebt een simpele schakelaar nodig (vraag in een winkel maar eens naar een 1 knops Marshall footswitch of latching' footswitch) en die schakelt (je verzint het niet !) precies datgene wat er achter op je amp staat.
In de derde plaats vraag je dan ook nog in je post of wij even voor jou via de zoekfunctie een topic willen opduiken wat het antwoord geeft op je vraag, want dat zou sneller gaan dan dat wij je antwoord geven ? Te bizar voor woorden.

Collega Dirk was in een erg chille bui en ik niet, deze gaat dicht.