PDA

View Full Version : microfoon beter of niet?



Wokkie
24 juli 2007, 18:37
Ik wil op mijn pc mijn fingerstyle muziek opnemen, Ik kan het via de gitaar doen door rechtstreeks met een kabel naar de pc en dan opnemen, maar zit te twijfelen of het geluid met een microfoon niet beter is?

Wat word er over het algemeen aangeraden als je wilt opnemen? met de microfoon of rechtstreeks inpluggen en dan opnemen?

zet zelf aan deze te denken http://www.rjshop.nl/product/1492/

harrie-beton
24 juli 2007, 23:53
Ik schrijf ook in de recording FAQ, een element in een akoestische is wel praktisch maar de klank van gitaar met een lekkere microfoon is superieur.

Ik zit te denken aan een grootmembraam zoals deze bij www.feedback.nl
Superlux CM H8 CH. Groot-membraan (dual 1,1”) condensatormicrofoon met een schakelbare karakteristiek (omni, cardioide en achtvorm), laag-af filter, -10dB pad en een maximale belasting van maar liefst 142 dB.


129 euro.

Wokkie
25 juli 2007, 00:48
Thx voor je reactie. Ik heb al "cool edit pro aangeschaft" Mooi programma is dat! beter als audacity en reaper, dus een microfoon word toch wel aangeraden?

Han S
25 juli 2007, 00:54
Harrie heeft een sterk punt hoor, in al die jaren dat ik met akoestische gitaren heb opgenomen waar een piezo element in zat was er maar één die een goed geluid had en dat was een dure Takamine. Meestal klinken die elementen niet zo goed. Live is dat geen ramp maar als je gaat opnemen krijg je 99 van de 100 keer een beter resultaat met een microfoon.

Als je er bij gaat zingen is het weer een ander probleem. Je kunt ook opnemen met de microfoon en het element, kun je nog kiezen of blenden.

harrie-beton
25 juli 2007, 10:38
Een piëzo element in een akoestische heeft een aparte klank, denk aan "private investigations" maar het mooiste geluid komt uit de klankkast zelf. Beide bronnen opnemen kan best leuk zijn maar zoals Han zegt, 99% van de gevallen is de akoestische klank mooier dan de piëzo.

Live is het een ander verhaal. Omdat een microfoon voor een akoestische gitaar snel rond gaat zingen gebruikt men piëzo's. In grote zalen moet dat gewoon, het klankgat wordt dan vaak afgedicht met een rubberen dop.

Het hoeft niet: als ik Paco zie spelen hangt daar toch mooi een microfoon voor, of in sommige schouwburgen helemaal niks! Live met een microfoon moet je wel gaan zitten..

Wokkie
25 juli 2007, 13:35
Ik heb uiteindelijk toch een microfoon gekocht de Shure 16A. Thx allemaal