PDA

View Full Version : Rectifier gescoord!



Veekeren
24 juli 2007, 17:19
Had ik eerst een tegenvallende Brunetti amp en een tegenvallende Gibson Les Paul Deluxe, ze hebben plaats gemaakt voor deze vervangers (en het kost me niks extraas!):

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/RectoClassic.jpg

Mijn vorige amp bleef fluiten, was al "gerepareerd", maar het hielp niks. Alles leuk en aardig, ik wil best wat proberen, maar als ie dat probleem blijft geven bij volume en gain net over de helft (met alle gitaren) dan raak ik het op een gegeven moment zat. Teruggestuurd die handel :D

Ik speel in mn band slaggitaar en ik moet samen met de bas voor een dikke basis zorgen. En een Rectifier vervult meer dan ruimschoots die behoefte. Gisteren kon ik voor een mooie prijs in Den Helder (das ook wel een uithoek eigenlijk zeg...) een tweekanaals Dual Rectifier halen.

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/Recto.jpg

Klinkt echt superdik. Moet em in de oefenruimte nog echt goed afstellen op mn Bogner V30 straight kast, maar ik ben er echt enorm blij mee!

Waarschijnlijk laat ik er nog wel over een tijdje als de financien het toestaan nieuwe buizen er in zetten. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de ervaringen van wat meer deskundigen. Ik moet zoals ik zei voornamelijk een dik scheurende basis met akkoorden leggen, is het dan verstandiger om 6L6 of EL34 buizen te nemen? En heeft iemand ervaring met het weghalen van 2 eindversterker buizen, aan te raden?

Verder nog iemand tips voor de instelling (tube of diode enz)? Ga zaterdag in de oefenruimte tweaken maar ervaringen zijn altijd een welkom iets om me op weg te helpen. Om een idee te krijgen van de soort muziek die er mee gemaakt wordt: klik op de myspace link in mn sig. Maar das dan met een pod pro opgenomen, niet dat ik dat geluid nastreef ;)

Negative K3 fan
24 juli 2007, 17:24
Ik moet zoals ik zei voornamelijk een dik scheurende basis met akkoorden leggen, is het dan verstandiger om 6L6 of EL34 buizen te nemen? En heeft iemand ervaring met het weghalen van 2 eindversterker buizen, aan te raden?

kwestie van smaak en hoe dat combineert met de speakercab... makkelijk te proberen in het geval van 2 buizen trekken, maar wat lastiger als je moet kiezen tussen 6l6 en el34.

bass blom
24 juli 2007, 17:28
ik kan me voorstellen dat je hem voor puur slaggitaar liever op diode zet.
met tube is ie wat modderiger.

AART
24 juli 2007, 17:55
idd.

De typische recto sound is lead kanaal, bold, diode en 6l6 eindbuizen.

Je hebt trouwens een hele mooie. Die 2 kanaals zijn erg leuk. hoop minder opties maar wat ze kunnen doen ze imo beter. Ik ben ook aan het sparen geslagen voor een nieuwe amp. Zit heel erg aan recto te denken, duurt alleen nog ff. Ze moeten de studiefinanciering eens hoger maken! :sneaky:

Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?

FrankC
24 juli 2007, 18:08
http://www.drtube.nl/tubeshop.htm

Probeer deze is.

Veekeren
24 juli 2007, 18:40
idd.

De typische recto sound is lead kanaal, bold, diode en 6l6 eindbuizen.

Je hebt trouwens een hele mooie. Die 2 kanaals zijn erg leuk. hoop minder opties maar wat ze kunnen doen ze imo beter. Ik ben ook aan het sparen geslagen voor een nieuwe amp. Zit heel erg aan recto te denken, duurt alleen nog ff. Ze moeten de studiefinanciering eens hoger maken!

Mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?

Hahaha... studiefinanciering... mooie tijd was dat (tis nu bij mij op het punt dat het lening is :sneaky:). Maar ik kon er eigenlijk toen ik het nog "kreeg" zelfs niet mn kamer van betalen, dus dan mogen ze het wel effe drastisch opschroeven om in Rectifiers te subsidieren :D Ik heb de mijne voor 1300 euro kunnen kopen, leek mij een redelijke prijs, en hij is in een geweldige staat.

@FrankC, dank je, Dr. Tube is sowieso wel mijn versterker-man.

Nocki
24 juli 2007, 18:49
Leuk man! gefeliciteerd!

wat betreft de instellingen gebruik ik zelf altijd diode maar ik dnekdat je met die mooie kast van je m best wel eens lekker kan laten klinken op het rectifier standje. zelf vind ik alles op diode het mooist want dan is de bas diep er strak. rectifier klinkt bij mij niet lekker. leuke amp! heel veel plezier ermee!

andoni
24 juli 2007, 20:33
Ik vind voorlopig mijne (wel een 3-kanaals) op Tube rectifier leuker klinken. Hij compressed dan iets meer maar op een goede manier vind ik. Klinkt dan wat warmer en smeuiger. Misschien dat ik mijn menig moet herzien als ik hem hoger dan standje 1.5 ongeveer getest heb :) Verder, als je wil beuken zeker de Bold setting gebruiken.

AART
24 juli 2007, 21:27
Hahaha... studiefinanciering... mooie tijd was dat (tis nu bij mij op het punt dat het lening is :sneaky. Maar ik kon er eigenlijk toen ik het nog "kreeg" zelfs niet mn kamer van betalen, dus dan mogen ze het wel effe drastisch opschroeven om in Rectifiers te subsidieren Ik heb de mijne voor 1300 euro kunnen kopen, leek mij een redelijke prijs, en hij is in een geweldige staat.

@FrankC, dank je, Dr. Tube is sowieso wel mijn versterker-man.

Tja, voor een inwonende student is het ook niet veel, maar alle kleine beetjes helpen he ;)

Het is voor mij iets minder dan 140 in de maand. Wordt straks wel meer, zit nu nog op middelbare school(ik had er weg kunnen zijn als ik meer mijn best had gedaan, is ook kut :P ).

Maar ik klus hier en daar wat bij en zo hoop ik het wat te bespoedigen :satisfie:
Als iemand nog een leuke bijbaan in de aanbieding heeft rond Arnhem/Doetinchem hou ik me aanbevolen btw, ik was de supermarkt zat :sneaky:

On-topic: Ik vind diode het lekkerst, maar ik hou dan ook van de rectifier om die typische nu-metal recto scheur. Niet dat ik numetal maak..

new deep
24 juli 2007, 22:56
cool ampje! Veel plezier ermede!

Brord
25 juli 2007, 08:44
tien tekens

Iceman
25 juli 2007, 10:58
Bold
Orange kanaal - Vintage
Rectifier


De meeste gitaristen gebruiken het rode (modern)kanaal voor slag, volgens mij voornamelijk omdat Modern harder klinkt (en ze dit verwarren met direkter). Meer hoog en laag. Erg vet als je dan voor je cabinet staat, maar met een mike ervoor hoor je in de zaal alleen maar OOommMMPP en SSSCCHHHSSVccHHH.
Het Orange kanaal (Vintage) is veel gebalanceerder qua toonregeling, hiermee zul je beter door je bandgeluid heen prikken. Mer toon. De chicks horen wat je speelt.

Rectifier stand geeft het typische dikke rectifiergeluid, alleen hebben de meeste er moeite mee dat het geluid wat modderig wordt. Oplossing hiervoor is de rectifierbuizen te vervangen door JJ 5AR4 / GZ34

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p29_JJ-5AR4---GZ34.html

Kost niets en je hebt best of both worlds. Strakker laag en toch dat dikke geluid.

Ik heb 3 verschillende Recto's gehad en had de voorkeur voor EL34 als eindbuis. De korrel van het scheurgeluid was wat groffer, zeg maar.

casper innosence
25 juli 2007, 18:54
ik heb een 3kanaals recto, ik heb altijd het oranje kanaal het vetste gevonden voor so-cal punkrock, maar heb ehm uiteindelijk toch te koop gezet en een soldano avenger gekocht.

Later las ik hier tips over de vintage mode in het oranje kanaal, dat heb ik pas eens geprobeert in de oefenruimte en ik moet zeggen dat dit inderdaad veel strakker en directer klonk. Maar hij bleef mij toch iets te veel die korrel houden, dus ik blijf zeeeker bij de Soldano!(ook vanwege de mogelijkheden die ik nooit gebruik)

Iceman
25 juli 2007, 22:13
Helaas is het Modern kanaal harder dan de Vintage, maar het is meer een "loudness" idee. Meer laag en hoog, dat vinden wij kids lekker klinken.

Dus kiezen we voor Modern, terwijl Vintage met de Master iets verder open gewoon beter klinkt.

Die Rectokorrel, daar moet je van houden.

Veekeren
25 juli 2007, 23:28
Bold
Rectifier stand geeft het typische dikke rectifiergeluid, alleen hebben de meeste er moeite mee dat het geluid wat modderig wordt. Oplossing hiervoor is de rectifierbuizen te vervangen door JJ 5AR4 / GZ34

http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p29_JJ-5AR4---GZ34.html

Kost niets en je hebt best of both worlds. Strakker laag en toch dat dikke geluid.

Bedankt voor de tip! Heb ze net besteld, ga het zeker proberen.

Ik ben er nu niet over uit of ik 6l6 er in ga zetten of el34... moeilijk te vergelijken als je zeg maar, nou ja, niet kan vergelijken...

Van wat ik thuis speel vind ik tot nu toe diode en modern het lekkerst klinken. Maar das op laag volume en niet over mn V30 cab, dus ik moet het nog écht testen.

Voor zover iedereen bedankt voor de input, voor wie nog wat te melden heeft, graag!

Iceman
26 juli 2007, 09:42
Bedankt voor de tip! Heb ze net besteld, ga het zeker proberen.

Ik ben er nu niet over uit of ik 6l6 er in ga zetten of el34... moeilijk te vergelijken als je zeg maar, nou ja, niet kan vergelijken...

Van wat ik thuis speel vind ik tot nu toe diode en modern het lekkerst klinken. Maar das op laag volume en niet over mn V30 cab, dus ik moet het nog écht testen.

Voor zover iedereen bedankt voor de input, voor wie nog wat te melden heeft, graag!

Op laag volume zal inderdaad diode-modern mooier klinken, maar op hoog volume is voor het bandgeluid Vintage echt beter.

BLOK182
26 juli 2007, 09:50
Ik vond vintage met de rectifiertubes aan ook altijd het lekkerste klinken. Zo'n oude 2 kanaals is wel gaaf, met channelcloning toch? Kan je er meteen 2 vette scheursounds mee maken:-)

Veekeren
26 juli 2007, 10:16
Ik vond vintage met de rectifiertubes aan ook altijd het lekkerste klinken. Zo'n oude 2 kanaals is wel gaaf, met channelcloning toch? Kan je er meteen 2 vette scheursounds mee maken:-)

Ja, met channelcloning. Maar ik heb zo af en toe ook nog wel een beetje clean nodig, dus ik ga em niet gebruiken denk ik.

xmichielx
26 juli 2007, 10:23
Op laag volume zal inderdaad diode-modern mooier klinken, maar op hoog volume is voor het bandgeluid Vintage echt beter.

maar is dat voor rhythym gitaar of voor lead?
de andere gitarist heeft een koch die veel punch heeft..met de bold settings en modern settings heeft de mesa flink een goeie scheur ook voor rhthym maar valt dat dan niet weg als ik hem op vintage en rectifier tubes zet?

minas
26 juli 2007, 10:31
Hey Jeroen, gefeliciteerd met je nieuwe amp. Rectifiers blijven zeer vet!

Raffel
26 juli 2007, 10:52
supergaaf! gefeli!

rectoverb en tremoverb combo's zijn leuke alternatieven voor een recto top trouwens, voor de mensen die op zoek zijn naar een wat goedkopere/compactere oplossing.

Veekeren
26 juli 2007, 11:42
Nog een vraagje trouwens. Aan de hand van wat ik op internet lees neig ik meer naar het vervangen van de eindbuizen met EL34's. Nu lees ik in de handleiding dat ik die zelf zou kunnen plaatsen, kwestie van knopje omzetten, er hoeft niet gebiasd te worden.

In de handleiding adviseren ze echter Mesa buizen, wat ik ook zou zeggen als ik mn eigen buizen zou willen verkopen. Kan ik er zonder problemen andere buizen in zetten (nog suggesties ;)?) zonder alsnog aan de bias te moeten laten prutsen? Iemand ervaring mee?

Ik herinner me trouwens ook dat ik ooit gehoord heb dat Mesa's standaard "koud" gebiasd zijn ofzo, suboptimaal iig... Misschien toch maar langs Dr. Tube?

Iceman
26 juli 2007, 13:47
maar is dat voor rhythym gitaar of voor lead?
de andere gitarist heeft een koch die veel punch heeft..met de bold settings en modern settings heeft de mesa flink een goeie scheur ook voor rhthym maar valt dat dan niet weg als ik hem op vintage en rectifier tubes zet?

Oke, jij hebt en 2-kanaals.
Je kunt Orange gebruiken als clean en Red als rythm.
Dan zet je "red" op vintage, dat kan dmv het channelcloning.

Op Bold/Vintage/Rectifier is ie inderdaad zachter dan Bold/Modern/Silicon, maar laat je daardoor niet gekmaken. Kwestie van je Master harder zetten, een Dual kan hard zat.

Die goeie scheur blijft op Vintage, geen zorgen.

Je zult ook merken dat je in een bandsituatie de middle hoger zal zetten dan thuis. Heeft te maken met hoe je oor anders reageert op hogere volumes, technisch verhaal.

Iceman
26 juli 2007, 13:57
Nog een vraagje trouwens. Aan de hand van wat ik op internet lees neig ik meer naar het vervangen van de eindbuizen met EL34's. Nu lees ik in de handleiding dat ik die zelf zou kunnen plaatsen, kwestie van knopje omzetten, er hoeft niet gebiasd te worden.

In de handleiding adviseren ze echter Mesa buizen, wat ik ook zou zeggen als ik mn eigen buizen zou willen verkopen. Kan ik er zonder problemen andere buizen in zetten (nog suggesties ;)?) zonder alsnog aan de bias te moeten laten prutsen? Iemand ervaring mee?

Ik herinner me trouwens ook dat ik ooit gehoord heb dat Mesa's standaard "koud" gebiasd zijn ofzo, suboptimaal iig... Misschien toch maar langs Dr. Tube?

De bias op Recto's staat standaard erg koud. Je kunt zonder problemen andere EL34 buizen er in gooien, kwestie van uitwisselen en knopje op "EL34" zetten.

Ik adviseer je wel om de Recto dan alsnog te biassen, want de kans is erg groot dat ie nog te koud staat. Koud = levenloos, warm = levend geluid, te warm = korte levensduur buizen.

Het verschil in geluid tussen koud en warm schijnt vrij groot te zijn. persoonlijk weet ik het niet, ik heb bij een nieuw setje buizen altijd de bias opnieuw laten doen.

Ik zou het zeker laten doen, je hebt nu zo'n mooie topset bij elkaar dat je je amp eigenlijk te kort doet zonder de biasjob.

Gibsonman
26 juli 2007, 14:29
Ik zou er gewoon 6L6-en inzetten zo is ie bedoeld dus niet aan gaan klooien.

Je kunt een Recto niet biassen dan moet ie eerst gemod worden!

Veekeren
26 juli 2007, 14:51
Ik zou er gewoon 6L6-en inzetten zo is ie bedoeld dus niet aan gaan klooien.

Je kunt een Recto niet biassen dan moet ie eerst gemod worden!

6l6 zo bedoeld en klooien? Er zit op de versterker toch niet voor niks de optie te switchen tussen 6l6 en el34, anders hadden ze dat knopje net zo goed weg kunnen laten...

Gibsonman
26 juli 2007, 16:30
De eindtrafo voor de Recto is gewikkeld voor 6L6 buizen. Dat willen zeggen dat het rendement van je eindtrap optimaal is voor 6L6. Bovendien is de Recto toch een beetje synoniem voor de 6L6 sound?, want de Stiletto is de Mesa EL34 bak.

bass blom
26 juli 2007, 16:57
inderdaad, er kunnen zowel 6l6 als el34 in
zit een schakelaar voor achterop het ding

is dus voor beiden ontworpen

waarom dan zeggen dat het niet kan of niet gewenst is
de gebruiker heeft de keuze
daar betaal je ook voor :D

en het is en blijft een absolute top versterker!

Gibsonman
26 juli 2007, 17:08
De vraag was of het verstandiger is om 6L6 of EL34 buizen te nemen?
Het antwoord is dus 6L6. EL34 kan ook alleen je rendement gaat ca. 30% achteruit omdat de boel wat uit balans raakt.

Weer wat geleerd? (hoop ik)

Geronimo
26 juli 2007, 17:37
Vette amp man!

Maar Mr. Gibson heeft natuurlijk wel een beetje gelijk. En het heeft ook niet echt veel zin, het zal niet zoveel uitmaken die eindbuizen. Het verschil zal minimaal zijn. Het karakter van de amp zit meer in de preamp dus met andere eindlampen gaat ie niet bruter klinken ofzo.

En koud of warm biassen die verschillen zijn ook niet echt erg opvallend.
En tevens zeker met zo'n scheurmonster moet je zeker niet te warm gaan, daar wordt ie zompig van. Ze hebben hem niet voor niets zo koud afgesteld in de fabriek. Al die verhalen die je leest over biasmods moet je met een korrel zout nemen, de verbeteringen zijn echt niet zo groot als je overal leest.

Mijn amp heeft altijd redelijk koud gedraaid en klonk top.
Een tijdje terug heb ik 'm geretubed en wat hoger gebiast en daar merkte ik weinig van. Dat zou natuurlijk ook aan de nieuwe buizen kunnen liggen maar ik heb 'm hoog en laag gezet en de verschillen bleven minimaal.

Veekeren
26 juli 2007, 18:03
De eindtrafo voor de Recto is gewikkeld voor 6L6 buizen. Dat willen zeggen dat het rendement van je eindtrap optimaal is voor 6L6. Bovendien is de Recto toch een beetje synoniem voor de 6L6 sound?, want de Stiletto is de Mesa EL34 bak.

Hmm, oke, op die manier... bedankt voor de info!

Gibsonman
26 juli 2007, 21:41
Right on!

Mooie amp trouwens.........