PDA

View Full Version : Jullie mening gevraagd: Ibanez talman



joytoy83
24 juli 2007, 18:19
Hallo,

Ik ben druk bezig om een elektrische gitaar aan te schaffen, maar dat is nietzo makkelijk vrees ik.. Na gisteren veel te hebben opgezocht dat ik vandaag ik ga eens naar de gitaar winkel mezelf laten adviseren om wat duidelijkheid te krijgen,maar helaas heb ik het tegenovergestelde effect :s

Ik wilde graag weten hoe de starters pakketten zijn en of het wat is of dat je deze na een tijdje in de kast gooit... Ik dacht nl. dat als je van fender een starters pakket zou kopen dat je wel wat kwaliteit kan verwachten toch?
Ik snap dat er ook eenhop verkooppraat bij zit waarschijnlijk,maar hij zei tegen mij: vergelijk het met auto's dan is een starterspakket een fiat panda vergeleken met andere modelen.Ook het fender starters pakket omdat deze zijn gemaakt in china ofzoiets hebben deze niet het resultaat wat je verwacht.


Hij raadde mij echter een Ibanez Talman aan. Omdat dat een wat lichtere en fijnere gitaar was, aangezien ik niet een al te groot dametje ben ;)...
Deze komt dus (omdat er alles nog bij gekocht moet worden) wél een stukje boven mijn "ideale budget" uit. Nou wil ik wel liever wt meer uitgeven en er echt iets aan hebben als dat ik nu zou besparen en er over een half jaar spijt van heb...wat denken jullie?


En kan iemand mij AUB wat duidelijkheid geven over de verschillende soorten elementen..want ik ben nu helemaal de weg kwijt.
Wat is het verschil tussen humbucker en single coil. (Het uiterlijke verschil weet ik wel,maar qua geluid) wat bereik je bv qua geluid met de ene en wat met de ander? En wat is het effect van deze twee gecombineert?? Ik denk als ik dat nl duidelijk heb dat ik al een stuk verder kom,want na vanmiddag snap ik er nog minder van, plus dat de Ibanez Talman wéér een ander soort elementen had. Als ik het goed heb waren dat lipstick elementen (van die glade half ronde elementen) ..is dat nou juist goed of juist niet? want in de winkel waren er maar enkele met die elementen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik z.s.m een gitaar kan aanschaffen :p


Alvast bedankt,

Groetjes Joy


hier de link voor een plaatje van de gitaar:

http://www.eig.nl/pi/072417262300-2.jpg

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:09
ik zou nog eerder een starterspakket nemen dan dat:P, maar wat is je budget dan? en je muzieksmaak?

Sjel
24 juli 2007, 21:28
Hoi Joy,

eerst even antwoorden op jouw vragen:
- humbuckers klinken wat doffer en zwaarder, single coils wat scherper en feller. Wat je moet kiezen hangt af van persoonlijke smaak en het soort muziek dat je wil gaan spelen. Ik persoonlijk ben een single-coil-liefhebber. Humbuckers worden vaker gebruikt voor stevige rock en metal (ze kunnen behoorlijk zwaar klinken met distortion) of voor blues en jazz. Single coils zijn dan weer ideaal voor mainstream rock, rock'n'roll, country, surf, ....

- die halfronde elementen van een Talman zijn gewoon single coils hoor (je hebt single coils in verschillende soorten en maten). De Talmanelementen (lipsticks genaamd, omdat ze daar wel een beetje op lijken) hebben een heel helder en "sprankelend" geluid. Een beetje tussen een stratocaster een telecaster in. Maar er zijn ook Talmans met humbuckers hoor. Hier heb ik echter geen ervaring mee. 'k Heb geen idee of ze goed klinken.

Ik heb zelf een Talman met lipsticks gehad en was er best tevreden over, zeker waar voor zijn geld. Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat ik toch liever een Fender Telecaster had. Maar nu soms heb ik er wel spijt van dat ik hem niet meer heb....

Als je nog vragen hebt, shoot! :-)

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:38
Hoi Joy,

eerst even antwoorden op jouw vragen:
- humbuckers klinken wat doffer en zwaarder, single coils wat scherper en feller. Wat je moet kiezen hangt af van persoonlijke smaak en het soort muziek dat je wil gaan spelen. Ik persoonlijk ben een single-coil-liefhebber. Humbuckers worden vaker gebruikt voor stevige rock en metal (ze kunnen behoorlijk zwaar klinken met distortion) of voor blues en jazz. Single coils zijn dan weer ideaal voor mainstream rock, rock'n'roll, country, surf, ....

- die halfronde elementen van een Talman zijn gewoon single coils hoor (je hebt single coils in verschillende soorten en maten). De Talmanelementen (lipsticks genaamd, omdat ze daar wel een beetje op lijken) hebben een heel helder en "sprankelend" geluid. Een beetje tussen een stratocaster een telecaster in. Maar er zijn ook Talmans met humbuckers hoor. Hier heb ik echter geen ervaring mee. 'k Heb geen idee of ze goed klinken.

Ik heb zelf een Talman met lipsticks gehad en was er best tevreden over, zeker waar voor zijn geld. Ik heb hem uiteindelijk verkocht omdat ik toch liever een Fender Telecaster had. Maar nu soms heb ik er wel spijt van dat ik hem niet meer heb....

Als je nog vragen hebt, shoot! :-)

nice beantwoord :satisfie: , ik wist zelf niet helemaal hoe ik het zou moeten uitleggen:P, ik ga natuurlijk voor de humbuckers omdat ik rock/metal style leuk vind.

@topicstartster, je zou echt eens je budget en je muzieksmaak moeten vertellen:P, en misschien wat voor soort model gitaar je mooi vind.

joytoy83
24 juli 2007, 21:46
@ sten:
Waarom zou je eerder een starterspakket nemen? Kan je dat toelichten misschien?
Mijn budget, tja,dat is niet helemaal duidelijk. Ik zat zelf te denken tussen de 300 en de 400 euro. Ik vind het lastig te zeggen..als er nou bv een gitaar zou zijn die perfect zou zijn voor mij en hij is iets duurder dan denk ik dat ik toch daarvoor zou gaan snappie?? maar 300/400 euro is mijn richtlijn.(als dat haalbaar is wat daar zou eigenljik ook de versterker bij inmoeten zitten..)

Mijn smaak..tja..Ik hou van blues e.d. meer de fingerpicking stijl zeg maar..zou graag mooie solo's willen spelen,dus geen metal enz...


@ sjel,bedankt voor je antwoord...hier heb ik tenminste wat aan!
Aangezien je aanbood dat als ik nog meer vragen had dat ik deze kon stellen ga ik je nog een keer overspoelen met vragen :p...

Maar als ik het goed begrijp valt het gene wat ik wil tussen de humbuckers en de single-coils in of niet? Begrijp ik het dan goed dat ik voor een gitaar moet gaan met deze twee allebei? of krijg je dan een half-half geluid zeg maar..is het misschien beter om een keuze te maken?


En de Telecaster die je nu hebt ligt qua prijsklasse hoger he?
Wat is bv het verschil of de rede dat je bent over gegaan naar deze? en wat is de rede dat je er soms wel spijt van hebt dat je hem weg hebt gedaan?


Owja, nog een vraagje...heb je nog tips van welk hout de gitaar het beste zou zijn? klopt het dat dat essenhout is?


Bedankt maar weer alvast..ik had niet verwacht dat de aanschaf ZO moeilijk zou zijn....

joytoy83
24 juli 2007, 21:49
@ Sten:

Eerlijk gezegt, het model maakt mij persoonlijk niet zo veel uit moet ik zeggen..als je het puur over het uiterlijk hebt dan. Nouja, het enige wat ik liever niet zou willen is zo'n hoekige gitaar zeg maar.. ben meer van de mooie ronde soepele vormen :satisfie: ..

Verder maakt het me tot nu toe niet zo veel uit, heb wel vaker mijn kop gestoten door naar het uiterlijk te kijken.Dus ben ik nu zo "wijs" om dat nog maar even niet te doen,maar een leuk kleurtje is nooit weg ...

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:50
weet je zeker dat je met gitaarspelen wilt doorgaan, dus er een bak geld aan uitgeven? ja= kies geen starterspakket nee = kies wel een starterspakket

want als je er snel mee ophoud ben je natuurlijk minder geld kwijt.

voor blues zou ik gewoon singlecoil nemen, kan je ook prachtige solo's mee maken. misschien een 2e hands fender strat?

tja het moet gewoon singlecoil zijn, en voor de rest een goed merk, en een uiterlijk naar je smaak.

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:52
hier een 2 handsje strat usa: linkie (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/105287200-fender-highway-one-strat.html?return=eJwtzEEKgzAQBdC7CHFpErWbiBS9STAR gzEZMiOWlt69U9rN532Y%2BdZo8wpGDWh035sKvS3LNmxEYKTc M%2FjUHLbsBNFawiZF%2BTtpYIP7I466djji6lB0kxbdTPmPSI xnAObBMaXz8CUsXOHkqhj7xVh9cr6I9tYqpGL5a84QviM1jLoa 3h8NxTO5&df=1&fta=eNpNkltu3DAMRfcioP0WSYmiZGQtAyN2UqOeGcPyJIMG2X sp%2BZUfATrg416SbZL0lfUxj3m8fLRjNk1OzMk8xxf43eWX%2 FNblBM1y12dc0r9haq5Tuj2u%2FTy8NtMj2ebvZ3rrb10%2F%2 F0Kbl7ldmvs0JCiVXDJT%2B96bRv%2F6pWSGTlu0iWz6GjQ3p5 gMWBetuEh73MbIeZHCcGfeMYLnwqipuiUyRWBfkFtRhMAaWpE% 2FMlnEh1gYHywIW8bCws4AvAdnC5MjDqJ3rsbFk3kSDlWxPQsq DrUxHD48YhSqnQE3hcFTdFR9AO2BRBxxbQ27legEJaxtDi%2Fo bbDsKjzNgCDJGhl%2BQt4Eyd5bRJiqG%2FhhR8jxOuxzK84FpF oSYctm0DkyVHauRTWircqRzv2BY79mu3MNqn4dG%2Fq9JFMI6z DwsAOMAWNVjocdAp1lrMbxsFMj1%2By4V%2FQWIqqbb71dPbrl PrVdvoz97X35UyKLRbDJvD7m%2BTLo7T53qn2u7fNSrlYPtatn hsm0n%2BWcNcNs%2F4%2Fj%2F%2F0ff3TQ3Q%3D%3D&fta_ind=23)

Sten_Vampire
24 juli 2007, 21:55
een klein tipje: ga naar een gitaarwinkel, zeg dat je blues leuk vind en dat je graag een gitaar zou willen kopen met single coil. en dat je er graag wat uit zou willen proberen. voel de hals aan, dat je lekker snel kan spelen (is nodig bij solo's ) en let op het geluid natuurlijk.

en laat je lekker informeren door die winkelier, maar laat je niet verleiden door zijn verkooppraatjes.

joytoy83
24 juli 2007, 21:55
Ja dat ik wil doorgaan met spelen weet ik zeker! Ik zit al een tijdje op les met mijn acoustische gitaar en het word alleen maar leuker! Dus ik wil wel graag iets kopen idd waar ik wat langer plezier van heb,maar ik heb geen eindeloos budget helaas..
Ik denk dat je idd wel gelijk hebt als je zegt een tweedehandse,dan kan je denk ik qua gitaar een stapje hoger nemen voor even veel geld of niet?
Maar is dat niet een enorm risico als een onervaren persoon zoals ik een tweedehandse gitaar gaat aanschaffen? Zijn er geen dingen die je moet weten waar je op moet letten?

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:01
Ja dat ik wil doorgaan met spelen weet ik zeker! Ik zit al een tijdje op les met mijn acoustische gitaar en het word alleen maar leuker! Dus ik wil wel graag iets kopen idd waar ik wat langer plezier van heb,maar ik heb geen eindeloos budget helaas..
Ik denk dat je idd wel gelijk hebt als je zegt een tweedehandse,dan kan je denk ik qua gitaar een stapje hoger nemen voor even veel geld of niet?
Maar is dat niet een enorm risico als een onervaren persoon zoals ik een tweedehandse gitaar gaat aanschaffen? Zijn er geen dingen die je moet weten waar je op moet letten?

de fretten die kunnen na veel spelen zeg maar een beetje vergaan, kijken naar vocht, verkleuringen, stofhopen, krassen, en vraag in wta voor staat de gitaar is.

vaak zijn tweedehandsjes dik in orde, want gitaren zijn nu eenmaal dingen die je als het ware liefhebt, dus de vorige eigenaar zou er heus wel zeer zuinig mee hebben gedaan. (ik ben zelf ook van plan om een tweedehandsje te kopen, vaak de helft goedkoper... dat scheelt dus een hele hoop, terwijl ze evengoed spelen. en hoe ouder gitaren zijn hoe beter ze spelen zeggen ze...)

en bespeel de gitaar natuurlijk als je langkomt om het te kopen.

joytoy83
24 juli 2007, 22:01
weet je toevallig ook zo of een Fender als deze ook een beetje geschikt is voor mijn inieminie handjes? Ik ben ondetussen hard aan het oefenen maar ik merk dat het zijn voor en nadelen heeft om niet van die mega handen te hebben. Het voordeel is dat ik niet zo veel moeite heb om maar 1 snaar aan te raken ipv meerdere enzo,alleen de afstand tussen de fretten wil nog niet echt soepel gaan altijd. Ik denk (als dat een optie is) dat dat misschien wel belangrijk is bij de aanschaf?? of is dat gewoon een kwestie van gewoon doorgaan met oefenen en dat komt vanzelf goed :P

joytoy83
24 juli 2007, 22:04
Owja, nog een vraagje over Fender. De verkoper vanmiddag zei dat er een verschil was tussen Fender en Fender.. De goedkopere klasse is niet de kwaliteit wat je zou verwachten zei hij omdat deze in china ofiets in een fabriek worden gemaakt..maar ik kan dus niet zo duidelijk ergens terug vinden welke Fender's tot deze klasse behoren..weet je dat misschien?

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:05
naar mijn weten staan fretten van normale gitaren altijd wel op dezelfde afstand, (dus niet de basgitaren). het is gewoon een kwestie van oefenen, daar had ik op het begin ook last van, maar ik zou het juist helemaal niet handig vinden om lange vingers te hebben, volgens mij zou ik niet meer weten waar ik heen zou moeten als ik bijv heel dicht op elkaar moet spelen.

ik weet nog dat mijn broertje zei dat hij geen barre kon spelen, vloeken dat ie deed...

hij speelt een week later weer, en hij doet het met gemak... volgens mij is alles wel te oefenen. alvast veel succes!

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:06
Owja, nog een vraagje over Fender. De verkoper vanmiddag zei dat er een verschil was tussen Fender en Fender.. De goedkopere klasse is niet de kwaliteit wat je zou verwachten zei hij omdat deze in china ofiets in een fabriek worden gemaakt..maar ik kan dus niet zo duidelijk ergens terug vinden welke Fender's tot deze klasse behoren..weet je dat misschien?

heeft ie gelijk in, die heet: squier fender, squier is zeg maar de b merk van fender, net zoals epiphone de b merk is van gibson. dus geen squier kopen, daarom heb ik je ook een tweedehandsje aangeraden. (dat is zeg maar een de goedkoopste ECHTE fenders)

fender is echt een heel duur merk:P

joytoy83
24 juli 2007, 22:12
Echt heel erg bedankt tot nu toe!!!
Ik ben echt een heel stuk wijzer geworden dan die heletijd in dewinkel vandaag...Ik weet iig nu duidelijk wat ik dus NIET moet hebben..
Dan kan ik idd beter een tweedehandse zoeken!! Super! Echt bedankt!
Je raad me dus aan om een single-coil aan te schaffen he? en geen combinatie van die twee? en verder zou ik er slim aan doen om naar een Fender of een Gibson uit te kijken en dan niet die twee die je net noemde..
Klopt het zo? of mis ik nog wat?



Goh...valt me ineens op dat er dan al een hele hoop op Marktplaats weg vallen waar ik niet meer naar hoef te kijken!! Da's relax..een beetje overzicht :p

Uhm.als je het niet heel vervelend vind.Kan je me dan ook misschien nog even wat tips geven voor een versterker?? Ik heb vernomen van de verkoper dat 15 of 20 watt voor thuis genoeg zou zijn..is dat zo? En zijn er nog merken die ik dan vooral NIET moet nemen? En de verkoper zegt tegen mij dat voor een beginner de versterker basic moet zijn..maar ik denk: als ik er nu een aanschaf en het is qua prijs te overbruggen dan heb ik er liever een met meer mogelijkheden zodat ik niet aan het kopen hoef de blijven,maar in een keer een leuk setje heb...ben je het hier mee eens?? of zie ik dat verkeerd?

joytoy83
24 juli 2007, 22:21
Owja ennuh.. Ibanez? Is dat ook een goed merk? en heeft dit merk ook een B-lijn zoals Fender? zoja,welke is dat?

Echt super relax dat je me zo geholpen hebt!Je hebt me echt in een korte tijd geholpen mijn blik een stuk helderder te krijgen!

Zodra mijn eerste concert is in Ahoy of de Heineke music hall dan krijg je gratis vip kaartje en een Meet&Greet hihi..

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:22
Echt heel erg bedankt tot nu toe!!!
Ik ben echt een heel stuk wijzer geworden dan die heletijd in dewinkel vandaag...Ik weet iig nu duidelijk wat ik dus NIET moet hebben..
Dan kan ik idd beter een tweedehandse zoeken!! Super! Echt bedankt!
Je raad me dus aan om een single-coil aan te schaffen he? en geen combinatie van die twee? en verder zou ik er slim aan doen om naar een Fender of een Gibson uit te kijken en dan niet die twee die je net noemde..
Klopt het zo? of mis ik nog wat?

niet de gibson, dat zijn allemaal humbuckers:P, ik wil je niet op een verkeerd spoor zetten ik zal wel wat geluiden proberen te vinden.

en ga nog een keer naar een gitaarwinkel, en speel een fender clean, en een gibson clean (dus zonder effecten). dan hoor je het verschil tussen een humbucker en single coil.

hier de links (allebei ook hetzelfde liedje!):

single coil (http://youtube.com/watch?v=E9nIVghA1OI&mode=related&search=)
humbucker (http://youtube.com/watch?v=qTmKFLO_gMw&mode=related&search=)

maar het ligt ook erg aan je amp hoe het geluid eruit komt, ik hoop dat je hier wat aan hebt. (als er nou meerdere mensen antwoordden was het wat betrouwbaarder) kommop! naar 1 persoon luisteren is toch zo erg:P, die ene kan het ook zo fout hebben:P

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:26
Owja ennuh.. Ibanez? Is dat ook een goed merk? en heeft dit merk ook een B-lijn zoals Fender? zoja,welke is dat?

Echt super relax dat je me zo geholpen hebt!Je hebt me echt in een korte tijd geholpen mijn blik een stuk helderder te krijgen!

Zodra mijn eerste concert is in Ahoy of de Heineke music hall dan krijg je gratis vip kaartje en een Meet&Greet hihi..

vette shit! ibanez mag geloof ik wel tot de a merk gerekend worden, ook al zijn ze niet zo vet duur als gibson en fender. zover ik weet heeft ibanez geen b merk. jackson is wel zoiets als ibanez, allebei a merken zeg maar.

ibanez is een prima merk (vooral voor mij), ibanez heeft een heleboel metal/rock gitaren, maar ook allrounders natuurlijk.

vette shit dat ik gratis kaartje krijg! van mij krijg je er ook een als ik beroemd ben, zal ik wel nooit worden... al die beroemde gasten zeggen dat ze 8 uur / dag spelen... nou dat gaat het met mij nooit worden: school, andere hobbies (lezen, gamen, badminton)

joytoy83
24 juli 2007, 22:33
Vind het aan de hand van die clipjes best moeiljik te zeggen, het heeft denk ook heel veel te maken met hoe het is opgenomen of niet?? maar, ik ga nog eens ff lekker rond kijken op youtube en van de week nog een keer naar een gitaar winkel...en dan een andere en eens kijken wat die mij verteld..denk dat dat wel slim is..

joytoy83
24 juli 2007, 22:35
vette shit dat ik gratis kaartje krijg! van mij krijg je er ook een als ik beroemd ben, zal ik wel nooit worden... al die beroemde gasten zeggen dat ze 8 uur / dag spelen... nou dat gaat het met mij nooit worden: school, andere hobbies (lezen, gamen, badminton)



... je mag van mij ook op "safe" spelen en dan krijg je nu al vast een handtekening voor als ik ooit beroemd wordt :p..je kan hem maar vast binnen hebben he.. hihi

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:37
Vind het aan de hand van die clipjes best moeiljik te zeggen, het heeft denk ook heel veel te maken met hoe het is opgenomen of niet?? maar, ik ga nog eens ff lekker rond kijken op youtube en van de week nog een keer naar een gitaar winkel...en dan een andere en eens kijken wat die mij verteld..denk dat dat wel slim is..

heel slim, want je hebt helemaal gelijk. ik vind dat die fender niet helemaal lekker is opgenomen, of dat die amp slecht is... ik heb mooiere fenders gehoord hier nog een link: voodoo chile - jimmi hendrix (http://youtube.com/watch?v=f_k00iqNpxw)

voor de duidelijkheid: dit is niet clean
maar ik vind het zeker wel dik klinken:P

en hoe wil je mij die handtekening dan sturen?xD

nog een mooie cleane: link (http://youtube.com/watch?v=b7eyyt98-Ng)

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:41
ach nu weet je tenminste HOE een humbucker eruit ziet, en hoe een single coil eruit ziet. kan je altijd zelf naar filmpjes zoeken en naar het verschil zoeken wat je liever hebt.

nu nog een gibson clean: knock knock! (http://youtube.com/watch?v=CCxIkE4WPeE)

ik zou zelf zeggen dat de humbucker veel warmer is, veel zwaarder:P

maar je moet het helemaal zelf weten

joytoy83
24 juli 2007, 22:43
en ga nog een keer naar een gitaarwinkel, en speel een fender clean, en een gibson clean (dus zonder effecten). dan hoor je het verschil tussen een humbucker en single coil.



...Ik heb nog niet zo veel ervaring met elektrische gitaren hé,kan ik dan wel een goeie keuze maken door te proberen vraag ik me af..ik kan natuurlijk op dit moment totaal niet uit een gitaar halen wat er in zit denk ik..

Sten_Vampire
24 juli 2007, 22:51
...Ik heb nog niet zo veel ervaring met elektrische gitaren hé,kan ik dan wel een goeie keuze maken door te proberen vraag ik me af..ik kan natuurlijk op dit moment totaal niet uit een gitaar halen wat er in zit denk ik..

weet je wat je moet doen, een tipje van mij:P

ik speel ook pas een jaar en speel behoorlijk wat liedjes. leer TABS te lezen, dat zijn alternatieven voor noten, dan hoef je dus niet het fretboard uit je hoofd te kennen, en kan je hartstikke leuke liedjes spelen met TABS, meeste liedjes zijn ook alleen maar met TABS. het is snel te leren en makkelijk, en het is ook stimulerend omdat het liedjes zijn die je zelf leuk vind (dat heb ik nou nie tmet klassieke zooi, dan leert het gewoon slomer)

een goed programma om tabs mee af te spelen: guitar pro 5, www.911tabs.com is een site waar je guitar pro 5 tabs kan downloaden.

dan speel je binnen de kortste keren sweet child of mine helemaal:D

joytoy83
24 juli 2007, 23:00
Hey,Ja ik doe alles door elkaar :p
Ik zit op les,daar leer ik wel noten en vooral het tellen (vind ik het moeilijkst) idd met tabs kom je sneller bij de liedjes die je persoonlijk leuker vind en dat leert idd een stuk makkelijker. Ik vind alleen bij tabs het tellen veel onduidelijker dan bij noten...
Van de week heb ik even een elektrische gitaar geleend en toen ben ik maar een beetje liedjes gaan klooien met guitar pro...

Hier heb je een link met het geluid wat ik mooi vind (wel ff wachten tot de solo he...) maarja, dat ligt denk ik meer aan de man die speelt als aan het soort gitaar ofnie??

http://youtube.com/watch?v=NMOqzLR2XIo

Sten_Vampire
24 juli 2007, 23:09
Hey,Ja ik doe alles door elkaar :p
Ik zit op les,daar leer ik wel noten en vooral het tellen (vind ik het moeilijkst) idd met tabs kom je sneller bij de liedjes die je persoonlijk leuker vind en dat leert idd een stuk makkelijker. Ik vind alleen bij tabs het tellen veel onduidelijker dan bij noten...
Van de week heb ik even een elektrische gitaar geleend en toen ben ik maar een beetje liedjes gaan klooien met guitar pro...

Hier heb je een link met het geluid wat ik mooi vind (wel ff wachten tot de solo he...) maarja, dat ligt denk ik meer aan de man die speelt als aan het soort gitaar ofnie??

http://youtube.com/watch?v=NMOqzLR2XIo

tellen:S bedoel je de maat?

het klopt dat bij guitar pro de maat wat onduidelijker is, maar er staan ook normale noten boven.
dit wordt me laatste antwoord:P, ik moet morgenochtend er weer om 6 uur uit om te werken:( nog 3 dagen te gaan:D, heb het geld nodig voor me gitaar :hippie:

nou over dat liedje, totaal niet mijn smaak:P, maar daarvanaf gezien, dat speciale blues geluid, is gewoon de versterker en ook de manier waarop die man speelt. die gitaar heeft btw wel humbuckers.

het ligt voornamelijk aan de versterker en hoe die man speelt jah;p, hele korte noten zeg maar

joytoy83
24 juli 2007, 23:13
Oky,nou erg bedankt voor je hulp vandaag!
en werkse morgen!

renier
25 juli 2007, 01:06
@ sten:
Waarom zou je eerder een starterspakket nemen? Kan je dat toelichten misschien?
Mijn budget, tja,dat is niet helemaal duidelijk. Ik zat zelf te denken tussen de 300 en de 400 euro. Ik vind het lastig te zeggen..als er nou bv een gitaar zou zijn die perfect zou zijn voor mij en hij is iets duurder dan denk ik dat ik toch daarvoor zou gaan snappie?? maar 300/400 euro is mijn richtlijn.(als dat haalbaar is wat daar zou eigenljik ook de versterker bij inmoeten zitten..)

Mijn smaak..tja..Ik hou van blues e.d. meer de fingerpicking stijl zeg maar..zou graag mooie solo's willen spelen,dus geen metal enz...


@ sjel,bedankt voor je antwoord...hier heb ik tenminste wat aan!
Aangezien je aanbood dat als ik nog meer vragen had dat ik deze kon stellen ga ik je nog een keer overspoelen met vragen :p...

Maar als ik het goed begrijp valt het gene wat ik wil tussen de humbuckers en de single-coils in of niet? Begrijp ik het dan goed dat ik voor een gitaar moet gaan met deze twee allebei? of krijg je dan een half-half geluid zeg maar..is het misschien beter om een keuze te maken?


En de Telecaster die je nu hebt ligt qua prijsklasse hoger he?
Wat is bv het verschil of de rede dat je bent over gegaan naar deze? en wat is de rede dat je er soms wel spijt van hebt dat je hem weg hebt gedaan?


Owja, nog een vraagje...heb je nog tips van welk hout de gitaar het beste zou zijn? klopt het dat dat essenhout is?


Bedankt maar weer alvast..ik had niet verwacht dat de aanschaf ZO moeilijk zou zijn....

doe jezelf een lol, en laat je niet gekmaken door al die onzin die je leest over houtsoorten, types elementen etc. er zit allemaal wel een kern van waarheid in, maar het is op zon forum zwaar uitvergroot.

kies een gitaar die je lekker vind klinken, er leuk uitziet en prettig speelt voor jou, dan komt het allemaal wel goed. of dat nu humbuckers of singlecoils zijn, en welk soort hout is allemaal niet spannend. voor je het weet zit je (zoals minimaal de helft van dit forum) te debateren over het geluidsverschil tussen 1 en 3 laags slagplaten en staat je gitaar in de hoek te verstoffen.

that said: talmans zijn leuke gitaartjes. prima bouwkwaliteit en als je van de retro/surf look houd zien ze er goed uit. check gewoon of je een beetje wegkomt op de hals en of alle knopjes en schuifjes voor jou op goed bereikbare plaatsen zitten.

succes!

Sjel
25 juli 2007, 10:44
@ sjel,bedankt voor je antwoord...hier heb ik tenminste wat aan!
Aangezien je aanbood dat als ik nog meer vragen had dat ik deze kon stellen ga ik je nog een keer overspoelen met vragen :p...

Maar als ik het goed begrijp valt het gene wat ik wil tussen de humbuckers en de single-coils in of niet? Begrijp ik het dan goed dat ik voor een gitaar moet gaan met deze twee allebei? of krijg je dan een half-half geluid zeg maar..is het misschien beter om een keuze te maken?
En de Telecaster die je nu hebt ligt qua prijsklasse hoger he?
Wat is bv het verschil of de rede dat je bent over gegaan naar deze? en wat is de rede dat je er soms wel spijt van hebt dat je hem weg hebt gedaan?
Owja, nog een vraagje...heb je nog tips van welk hout de gitaar het beste zou zijn? klopt het dat dat essenhout is?
Bedankt maar weer alvast..ik had niet verwacht dat de aanschaf ZO moeilijk zou zijn....

Ik las dat je nogal van fingerpicking muziek houdt, dan zou ik single-coils aanraden... Maar ook met humbuckers kan dit goed klinken hoor. Je moet het gewoon voor jezelf uitmaken wat je het mooiste vind. Voor mij zijn dat single-coils.
Die Telecaster kostte inderdaad behoorlijk wat meer. Ik wilde een nog fellere sound dan ik had met m'n Talman, vandaar. Daarnaast vind ik ze qua uitzicht ook mooier dan de Talman (ik had overigens zo'n verschrikkelijk, bijna lichtgevende groene). Maar zoals gezegd soms spijt dat hij weg is... Ik vond hem dan wel niet zo mooi, maar het was een leuk goed klinkend gitaartje...
Wat het hout betreft: ook dit is een kwestie van smaak. Elke houtsoort heeft z'n eigen sound. Meer info hierover op: http://www.rinzesgitaarweb.nl/hout.html Op deze site zal je trouwens nog heel wat antwoorden vinden.

In verband met je keuze tussen nieuw kopen of tweedehands: ik koop alles tweedehands. Op deze manier kan je vaak wanneer je je gitaar verkoopt bijna dezelfde prijs vragen als die je zelf betaald hebt. Als je een nieuwe gitaar koopt en je wil ze nadien verkopen, gaat er een flinke hap uit het bedrag dat je kan vragen. En zoals je ziet kopen en verkopen we er allemaal flink op los Bijna niemand heeft vanaf het begin zijn droomgitaar te pakken.

Sten_Vampire
25 juli 2007, 16:59
doe jezelf een lol, en laat je niet gekmaken door al die onzin die je leest over houtsoorten, types elementen etc. er zit allemaal wel een kern van waarheid in, maar het is op zon forum zwaar uitvergroot.

kies een gitaar die je lekker vind klinken, er leuk uitziet en prettig speelt voor jou, dan komt het allemaal wel goed. of dat nu humbuckers of singlecoils zijn, en welk soort hout is allemaal niet spannend. voor je het weet zit je (zoals minimaal de helft van dit forum) te debateren over het geluidsverschil tussen 1 en 3 laags slagplaten en staat je gitaar in de hoek te verstoffen.

that said: talmans zijn leuke gitaartjes. prima bouwkwaliteit en als je van de retro/surf look houd zien ze er goed uit. check gewoon of je een beetje wegkomt op de hals en of alle knopjes en schuifjes voor jou op goed bereikbare plaatsen zitten.

succes!

ik geef je helemaal gelijk, je moet het niet zo nauw zien, als jij naar een gitarist luistert dan maak je mij niet wijs dat je aan het geluid kan horen wat voor houtsoort het is. alleen een HEEEL geoefend oor kan misschien een beetje verschil horen, het is gewoon onrelevant. maar het verschil tussen humbuckers en singlecoils is toch wel groot hoor...

pupanus1
25 juli 2007, 17:26
houtsoort is zeker niet irrelevant, Agathis of Nato klinkt ECHT een stuk minder.
Ook met je opletten dat je geen stuk multiplex koopt heheh

Verschil in Fender en Fender is niet alleen Fender vs. Squier.

Je hebt Japanse Fenders, Mexicaanse Fenders, Indonesische Fenders en Amerikaanse Fenders.

Amerikaanse Fenders worden over het algemeen gezien als de 'beste' Fenders. Ik weet het zelf niet want ik speel niet op Fender :D

Om nog even je vraag te beantwoorden over de combinatie single coil en humbucker.

Ik heb een gitaar en die heeft twee single coils en 1 humbucker. De single coils zitten in Neck/Hals en midden positie en de Humbucker in de brug positie. Hiermee kan ik heel veelzijdig spelen. Ik krijg er heerlijke blues geluiden uit maar ook dikke rock. Dus je hebt zeker niet het Half Half gevoel :)

Sten_Vampire
25 juli 2007, 17:49
houtsoort is zeker niet irrelevant, Agathis of Nato klinkt ECHT een stuk minder.
Ook met je opletten dat je geen stuk multiplex koopt heheh

Verschil in Fender en Fender is niet alleen Fender vs. Squier.

Je hebt Japanse Fenders, Mexicaanse Fenders, Indonesische Fenders en Amerikaanse Fenders.

Amerikaanse Fenders worden over het algemeen gezien als de 'beste' Fenders. Ik weet het zelf niet want ik speel niet op Fender :D

Om nog even je vraag te beantwoorden over de combinatie single coil en humbucker.

Ik heb een gitaar en die heeft twee single coils en 1 humbucker. De single coils zitten in Neck/Hals en midden positie en de Humbucker in de brug positie. Hiermee kan ik heel veelzijdig spelen. Ik krijg er heerlijke blues geluiden uit maar ook dikke rock. Dus je hebt zeker niet het Half Half gevoel :)

hoe vaak gebeurt het dat je multiplex koopt of agathis of nato, het meeste is gewoon mahonie essen of iets in die richting:P, das volgens mij allemaal wel okay