PDA

View Full Version : Voetschakelbare opties (relais)



Negative K3 fan
24 juli 2007, 16:02
Ik ben bezig met een nieuw amp project, ik ga een London City ombouwen naar een SLP+tweaks en 1 van de tweaks die ik had bedacht is een voetschakelbare master volume. In een plexi zit normaal gesproken geen master volume, maar ik ga er sowieso een post phase invertor master volume inbouwen omdat ik nu nog voornamelijk thuis speel. Maar ik krijg binnen een maand of 2 de kans om eens te gaan spelen in een band en dan zijn een paar voetschakelaars eigenlijk wel nodig, vandaar de keus voor 2 schakelbare pre PI master volumes. Het circuit daarvoor heb ik al in mn hoofd zitten, 2 1MEG pots met een DPDT geschakeld.

Maar ik heb totaal geen algemene electrotechnische ervaring, alleen met het solderen van buizenamps. Maargoed, ik zal dus moeten gaan werken met relais, die zal ik moeten gaan voeden vanaf de gloeispanning tab zoals bijvoorbeeld te zien in dit schema van een soldano (http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_50-100_hotrod.pdf) (onderaan). Dit schema ziet er redelijk simpel uit, maar ik heb er een paar vraagjes over:
- welke relais moet ik daarvoor gebruiken en waar kan ik die kopen/bestellen?
- krijg ik op die manier geen last van plop geluiden? ik heb namelijk gehoord dat dat het nadeeel is van relais en dat om die reden LDRs worden gebruikt zoals bv. in mesa's. Hoe erg is dit probleem?
- die weerstandwaardes vind ik vreemd (zal wel aan de 6 volt liggen), is de eenheid gewoon ohm en zijn die weerstandwaardes een beetje gangbaar?

Negative K3 fan
24 juli 2007, 16:58
ik heb al ff wat verder gezocht...

een 6 volt DV relais http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_78&products_id=476

met dit schemaatje (deze is voor 5 volt, maar die 20% zal het hem toch niet doen?)
http://www.jark.fr/Looper/Looper_Schematics.gif

met een gelijkgerichte spanning vanaf de 6.3 volt op een experimenteerbordje...

ik doorgrond het alleen nog niet, die footswitch, wordt dat gewoon een SPST schakelaartje die hem naar de massa schakelt?

strak plan of niet?

bentium
24 juli 2007, 17:24
finder relaytjes zijn redelijk "stille" relays, je kunt best de dil reeks pakken (30 reeks), verkrijgbaar van 3 tot 48V dacht ik :)

ik heb in mijn laatste project (2204/1987 hybride) de relays gewoon naar massa laten trekken, zonder enige transistor, werkt prima, maar ik moet wel nog eens (dringend) mijn vrijloopdiodes installeren

Negative K3 fan
24 juli 2007, 17:32
finder relaytjes zijn redelijk "stille" relays, je kunt best de dil reeks pakken (30 reeks), verkrijgbaar van 3 tot 48V dacht ik :)

ik heb in mijn laatste project (2204/1987 hybride) de relays gewoon naar massa laten trekken, zonder enige transistor, werkt prima, maar ik moet wel nog eens (dringend) mijn vrijloopdiodes installeren

ok bedankt! Nu nog drie vraagjes en ik kan verder:
Waar kan ik die kopen?

(edit: dat is gewoon die van newtone online)

Je bedoelt met de relais gewoon naar massa met behulp van die SPST schakelaar in de footswitch?
Wat zijn vrijloopdiodes, en waarom zou je die willen nstalleren?

aad
24 juli 2007, 18:10
Dit transistorschakelingetje in het schema van NK3 dient als anti-denderschakeling.
De 2 4K7 weerstanden i.c.m. de C van 4,7u vormen een T-filter (laagdoorlaat)
zodat het "geprel" van je footswitch wordt afgeblust.
De vrijloopdiode is de 1N4148 die direct over de spoel van het relais zit.

Je kunt idd de schakeling weglaten en de switch rechtstreeks aan de -kant van het relais leggen.

Negative K3 fan
24 juli 2007, 18:30
ok dank jullie, ik denk dat ik hem een beetje begin te vatten, ik ga denk ik de schakeling wel gebruiken, dan bouw ik meteen op dezelfde gaatjesprint het gelijkricht circuit en die schroef ik dan ergens in mn london city (plek genoeg).

coony
25 juli 2007, 08:37
Hey!

Wat is je bedoeling? Gewoon 2 verschillende volumes kunnen instellen? Of een knop voor wat meer vervorming?

Mvg,
Koen

AutoStatic
25 juli 2007, 10:07
ik heb al ff wat verder gezocht...

een 6 volt DV relais http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_78&products_id=476

met dit schemaatje (deze is voor 5 volt, maar die 20% zal het hem toch niet doen?)
http://www.jark.fr/Looper/Looper_Schematics.gif

met een gelijkgerichte spanning vanaf de 6.3 volt op een experimenteerbordje...

ik doorgrond het alleen nog niet, die footswitch, wordt dat gewoon een SPST schakelaartje die hem naar de massa schakelt?

strak plan of niet?Hé Negative K3 fan, ik heb dit schemaatje voor mijn invertlooper à la WoBo op een perfboardje gezet, maar nog niet kunnen testen. Wat ik al wel heb begrepen is dat het klikken met dit schemaatje wel wordt verholpen maar doordat het uitschakelen van de relais door het schemaatje vertraagd wordt heb je dus weer het probleem dat heel even beide kanalen/loops aanstaan en dat kan bepaalde consequenties hebben: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,767.msg6823.html#msg6823

Dat je het weet ;) Oja, en zonde dat je de LC gaat modden, maar da's mijn persoonlijke mening.

Negative K3 fan
25 juli 2007, 15:44
Hey!

Wat is je bedoeling? Gewoon 2 verschillende volumes kunnen instellen? Of een knop voor wat meer vervorming?

Mvg,
Koen

2 volume knoppen in de vorm van 1 meg logaritmische spanningsdelers, waartussen ik kan schakelen (kiezen) met behulp van een DPDT schakelaar in een relais zodat ik dat met een voetschakelaar kan doen.

hoezo vraag je ernaar?

Negative K3 fan
25 juli 2007, 15:47
Dat je het weet ;) Oja, en zonde dat je de LC gaat modden, maar da's mijn persoonlijke mening.

ik ga hem eigenlijk alleen maar ten positieve modden, hij heeft sowieso onderhoudt nodig en daarnaast heb ik een paar tweaks in gedachten om hem iets meer marshallig te maken, vind je dat zo erg?

ik heb het topic doorgelezen en ik kan me voorstellen dat die vertraging een probleem oplevert als je twee scheurpedalen tegelijk aan hebt staan, maar bij het schakelen tussen mastervolumes zou dat eigenlijk geen groot probleem moeten vormen, toch?

bentium
25 juli 2007, 17:52
zoals ik zei heb ik 2 relays (soon to be 3) in mijn 2204/1987 hybride gestoken, 2 ervan veranderen van gain en volume pot (en natuurlijk gainstage bypassen) en je hoort amper een plop :)

coony
25 juli 2007, 19:01
2 volume knoppen in de vorm van 1 meg logaritmische spanningsdelers, waartussen ik kan schakelen (kiezen) met behulp van een DPDT schakelaar in een relais zodat ik dat met een voetschakelaar kan doen.

hoezo vraag je ernaar?

Nou, misschien kan je 't zelfde effect bereiken met een cleanboost? Gewoon je amp op 't randje van wel/geen vervorming zetten en als 't wat meer moet zijn de cleanboost ervoor. Werkt perfect en je kan je versterker gewoon stock laten...
Zo doe ik het toch ten minste, klinkt heel goed naar mijn mening.

Koen

bentium
25 juli 2007, 19:05
nkf, heb je al eens gedacht om een regelbare weerstand (250k log) serieel te zetten met de 1M log volume pot?

Negative K3 fan
25 juli 2007, 19:24
zoals ik zei heb ik 2 relays (soon to be 3) in mijn 2204/1987 hybride gestoken, 2 ervan veranderen van gain en volume pot (en natuurlijk gainstage bypassen) en je hoort amper een plop :)

ah ok, dat wou ik ff weten, maar waarvoor heb je die vrijloopdiodes dan nodig??


Nou, misschien kan je 't zelfde effect bereiken met een cleanboost? Gewoon je amp op 't randje van wel/geen vervorming zetten en als 't wat meer moet zijn de cleanboost ervoor. Werkt perfect en je kan je versterker gewoon stock laten...
Zo doe ik het toch ten minste, klinkt heel goed naar mijn mening.

Koen
Cleanboost heb ik en ga ik ook zeker gebruiken, maar dan neit als volume boost, maar als pure gain boost (Speel af en toe ook nog wel eens metal, vandaar. Daarnaast kan ik hem dan ook gewoon gebruiken als cleanboost mocht dat nodig zijn. Maar ik wil dit grapje graag puur en alleen voor het volume verschil bij eenzelfde sound, komt in een band vast wel van pas lijkt me.


nkf, heb je al eens gedacht om een regelbare weerstand (250k log) serieel te zetten met de 1M log volume pot?
ik heb er wel aan gedacht om nog een volume pot (dus gewoon een spanningsdeler) serieel eraan te zetten, maar parallel lijkt me eigenlijk wat makkelijker. MAakt alleen een regelbare weerstand trouwens wel zo veel verschil in volume?? Echt veel stroom loopt er namelijk niet in het signaalpad, dus dan valt de voltage drop wel mee, die fout had ik gemaakt bij de laatste amp die ik heb gebouwd. Maar misschien werkt het bij een volume knop wel anders omdat hij voor de PI zit.

AutoStatic
25 juli 2007, 20:53
ik heb het topic doorgelezen en ik kan me voorstellen dat die vertraging een probleem oplevert als je twee scheurpedalen tegelijk aan hebt staan, maar bij het schakelen tussen mastervolumes zou dat eigenlijk geen groot probleem moeten vormen, toch?De relais worden vertraagd uitgezet dus je hebt theoretisch heel even allebei de kanalen aanstaan, weet niet of je dat hoort en of het een probleem is. Only one way to find out :D

bentium
25 juli 2007, 21:16
waarom vrijloopdiodes: om te schakelen heeft een relays een interne spoel

spoelen staan erom gekend dat ze, als de spanning afgezet wordt, deze spanning kunnen teruggeven (zelfinductie). deze inductiespanning is (geloof ik) ook hoger als de normale voedingsspanning (en ook tegengesteld van teken), waardoor de voeding in problemen komt, je transistor mogelijk terug aan komt, ...

door zo'n vrijloopdiode te plaatsen (in normale aan stand staat hij in sper) laat hij, zodra de relay geen stroom meer krijgt, alle stroom doorvloeien naar grond, waardoor de relay sneller kan reageren (de inductiespanning wordt tevens gebruikt om de relay langer aan te houden, en nu loopt deze sneller weg)

ik heb op mijn amp het probleem dat hij blijft "plakken", dus als je de schakelaar induwt, hij een fractie van een seconde nog blijft hangen in 1 kanaal (technisch ok, maar als gitarist voelt het toch "verkeerd")

bentium
25 juli 2007, 21:24
ah, nog vergeten van de regelbare weerstand


ik heb nu in mijn huidig project een leadboost zitten, gewoon met de (huidig gekozen volumepot) een extra 250k weerstand ertussen, je hoort het inderdaad wel goed, behalve als de pot volopen staat, dan doet hij amper nog iets

als het volume zeer laag staat, krijg je een harde sprong in volume, daarom dat ik die 250k weerstand ga vervangen door een variabele weerstand

Geronimo
26 juli 2007, 21:41
Gast ik heb ook een met relais geschakelde dubbele mastervolume en ik heb van die elcheapo 12v printrelaitjes gebruikt, met alleen een vrijloopdiode.

Je hebt daar geen last van ploppen omdat je zo ver achterin de schakeling zit waardoor het geklik nagenoeg verwaarloosbaar klein is in tegenstelling tot het signaal wat er door geschakeld wordt.

Je hebt dus geen antiklikschakeling nodig.

Als je iets helemaal voorin gaat doen kan je er wel last van hebben.

Succes!

Negative K3 fan
27 juli 2007, 16:30
ok bedankt, de shit is besteld, de weerstand waardes (33 en 75 ohm) hadden ze alleen niet bij newtone dus heb ik 36 en 82 besteld, maar ik heb al naar de specs van dat relais gekeken en hij slikt een ruim bereik aan voltages dus ik maak me er niet te veel zorgen om.

aad
27 juli 2007, 18:12
waarom vrijloopdiodes: om te schakelen heeft een relays een interne spoel

spoelen staan erom gekend dat ze, als de spanning afgezet wordt, deze spanning kunnen teruggeven (zelfinductie). deze inductiespanning is (geloof ik) ook hoger als de normale voedingsspanning (en ook tegengesteld van teken), waardoor de voeding in problemen komt, je transistor mogelijk terug aan komt, ...

Lees hier: je transistor zeker kapot is. De energie wordt door de spoel idd in tegengestelde richting teruggegeven. (mede) Omdat de transistor voor die energie in sper staat loopt de spanning cumulatief op. De transistor gaat dan meestal idd aan en nooit meer uit.



door zo'n vrijloopdiode te plaatsen (in normale aan stand staat hij in sper) laat hij, zodra de relay geen stroom meer krijgt, alle stroom doorvloeien naar grond, waardoor de relay sneller kan reageren (de inductiespanning wordt tevens gebruikt om de relay langer aan te houden, en nu loopt deze sneller weg)

Je kunt de vrijloopdiode ook over de spoel naar de plus plaatsen (zoals in dit schema). Dan vormt de diode voor de tegengestelde stroom een kortsluiting en vloeit die stroom dus in de spoel terug.



ik heb op mijn amp het probleem dat hij blijft "plakken", dus als je de schakelaar induwt, hij een fractie van een seconde nog blijft hangen in 1 kanaal (technisch ok, maar als gitarist voelt het toch "verkeerd")

Heb je die terugloopdiode wel geplaatst over de 1e 4K7 weerstand?
Anders kun je experimenteren met de waarde van de elco.
Als je die kleiner maakt wordt de afvalvertraging korter. Je moet wel oppassen dat je de functie (anti-dender) zo goed mogelijk in tact laat natuurlijk.
De waarde van de elco is natuurlijk een algemene waarde en die kun je best "tunen" naar de gebruikte schakelaars. De ene schakelaar heeft een langere dender dan de andere namelijk.

bentium
31 juli 2007, 20:33
Heb je die terugloopdiode wel geplaatst over de 1e 4K7 weerstand?
Anders kun je experimenteren met de waarde van de elco.
Als je die kleiner maakt wordt de afvalvertraging korter. Je moet wel oppassen dat je de functie (anti-dender) zo goed mogelijk in tact laat natuurlijk.
De waarde van de elco is natuurlijk een algemene waarde en die kun je best "tunen" naar de gebruikte schakelaars. De ene schakelaar heeft een langere dender dan de andere namelijk.
ik heb de schakeling van nk3f niet gebruikt, gewoon 12v relaytje en geen antidenderschakeling ^^

aad
1 augustus 2007, 13:08
ik heb de schakeling van nk3f niet gebruikt, gewoon 12v relaytje en geen antidenderschakeling ^^

Dan is het idd een beetje vaag waarom je relay blijft hangen.
Misschien is de veerkracht niet groot genoeg (meer).
Zoals je denk ik wel weet worden de NO kontakten van het relay door een veer uit elkaar gehouden (of op elkaar voor de NC kontakten).

Vervangen lijkt mij. Dat is toch irritant zo'n verschijnsel.
Je kan natuurlijk ook proberen die veer wat aan te spannen ;)

Mr.Bluesbreaker
2 augustus 2007, 11:55
He Lennart,

ik heb niet het hele topic doorgelezen en weet niet of je al onderdelen hebt gekocht voor je schakelbare master van je LC.

Aanstaande zaterdag krijg je mijn 2203 binnen: die heeft ook een schakelbare master ingebouwd, misschien kun je inspiratie opdoen door naar dat printje te kijken die er inzit? Ik zal de switch en kabel voor je meenemen als je het interessant vind.

Negative K3 fan
2 augustus 2007, 17:51
ik heb de onderdelen al binnen en weet al precies hoe ik het ga doen, maar bedankt voor het aanbod. Ben benieuwd naar de schade in je amp ehehe