PDA

View Full Version : schakeling 2x12 kast



Nobler
24 juli 2007, 13:02
Ik heb net de gesloten 2x12 Harley Benton kast met Vintage Celestions binnengekregen van Thomann. Dat er werkelijk Celestions in zitten hebben anderen op het forum al gecontroleerd, dus ik hoef het tolex niet kapot te snijden, want er zit geen uitschroefbaar achterpaneel in. Er zitten twee ingangen op, een voor 8 ohm en een voor 16 ohm met een schakelaar tussen die twee standen. Een van die twee (weet uit mijn hoofd niet welke) is ook geschikt voor stereo, maar ik heb geen stereo gitaar/versterker. Volgens mij is dit precies hetzelfde bij de Marshall 212 kast waar ik in de repetitieruimte over speel.

Ik weet niet wat de impendantie van de afzonderlijke speakers is, maar volgens de celestion site zijn ze de vintage 30's te krijgen in 8 en 16 ohm. Als je twee 8 ohm speakers in serie zet krijg je 16 ohm, parallel 4 ohm. Als je twee 16 ohm speakers in serie zet krijg je 32 ohm en parallel 8 ohm.

Blijkbaar is de schakelaar tussen 8 en 16 ohm op de kast (dus) niet een schakelaar tussen parallel en serie, want anders kon je niet (alleen) de keuze hebben tussen 8 en 16 ohm. Wat voor een schakeling is het dan wel?

Speeddemon
24 juli 2007, 13:19
Ik DENK dat de speakers de 8 ohm versies zijn, en de schakelaar kiest tussen
Mono 16 ohms (in series)
Stereo 8 ohms (iedere speaker z'n eigen input).

Kim Wilson
24 juli 2007, 13:20
Ja, dat klinkt wel aannemelijk idd.

Nobler
24 juli 2007, 13:32
Dus ik begrijp dat ik niet kan kiezen tussen 16 en 8 ohm, maar dat ik moet kiezen tussen mono of stereo, en dat als ik 16 ohm wil gebruiken ik de ene 16 ohm ingang neem en de 8 ohm speakers dan in serie staan, en dat als ik 8 ohm wil gebruiken dat ik dan voor beide speakers een eigen speakersnoer moet gebruiken die in de twee ingangen gaan? Dan kun je dus de 8 ohm stand niet tot zijn recht laten komen als je niet stereo speelt. Wat gebeurt er dan als je een mono versterker met 8 ohm uitgang aansluit op één van de twee 8 ohm ingangen van de kast, gebruik je dan maar één van de twee speakers?

Als ik mijn Epi VJ op de kast aansluit moet ik dus de 16 ohm in- en uitgangen op de kast en versterker gebruiken en niet die van 8 ohm?

Speeddemon
24 juli 2007, 13:33
Als ik mijn Epi VJ op de kast aansluit moet ik dus de 16 ohm in- en uitgangen op de kast en versterker gebruiken en niet die van 8 ohm?
Volgens mij is dat idd het idee. Maar pin me er niet op vast; ik ken alleen mijn Engl 2x12", welke een Input en een Thru heeft. Input is rated op 16 ohm.