PDA

View Full Version : midiproblemen boss DR-880 drumcomputer



apekop
24 juli 2007, 10:14
Ik heb een boss DR-880 drumcomputer. Deze klinkt te gek maar ik heb een beetje problemen als ik hem midi (of via de USB) aansluit op mijn pc.

Als ik een drumpatroon van de DR-880 wil opnemen in Nuendo krijg ik hele andere klanken te horen dan het orginele patroon, het lijkt er wel op maar het is niet hetzelfde.

Ik heb al alles geprobeerd maar ik kom niet verder.

Help!

STW
24 juli 2007, 22:17
eh, als je het geluid van je drumcomputer wilt opnemen moet je het audiosignaal opnemen, niet het midisignaal
midi is geen geluid, alleen informatie
nu stuurt je drumcomputer geluiden aan die in nuendo zitten als ik het goed begrijp

Han S
25 juli 2007, 01:01
In midi moet je de noten die je opneemt in de sequencer ook worden toegewezen aan de bijbehorende geluiden. Dat werkt met keyboards ook zo, je moet ten eerste bijvoorbeeld midikanaal 1 toewijzen aan een bepaalde patch.

Drumcomputers zitten gewoonlijk op midikanaal 10 en de kick triggered een andere noot als de snare bijvoorbeeld.

In Cubase kun je die noten heel makkelijk transponeren zodat ze op het goede geluid terecht komen. In een drummodule als de Alesis D4 en D5 kun je elk geluid toewijzen aan elke noot. Het is ff zoeken, maar in feite is het allemaal heel simpel.

Zo kun je met een drumcomputer via midi piano spelen of met een piano drummen.

apekop
25 juli 2007, 01:29
ok, dat weet ik allemaal...ik heb redelijk wat ervaring met midi.

ik heb de drums inderdaad naar midikanaal 10 toegewezen, dat is allemaal goed...

ik nog meer midiproblemen met de DR-880:

-ik kan wel midi opnemen, maar ik heb vervolgens geen geluid met afspelen terwijl de volumemeter van Nuendo wel uitslaat..

-zodra ik een midi of USB kabel in de DR-880 steek komt er een irritante brom bij

ik heb de drivers ook al een keer opnieuw geinstaleerd maar daar lag het ook niet aan.

Han S
25 juli 2007, 01:48
Ik neem aan dat je opneemt op midikanalen en niet op audiosporen, want zo stom ben je niet toch?

Is er niet gewoon iets defect aan die 880? Heb je geprobeerd of het met een ander midi ding wel werkt, bijvoorbeeld een of ander keyboard?

Ligt het niet aan de instellingen in Nuendo? vaak is het wat heel simpels.

STW
25 juli 2007, 06:11
oh sorry, ik onderschatte je
vaag probleem
ik zou idd een ander midi apparaat proberen zoals han zegt
dan weet je of het aan de 880 of aan nuendo ligt
of t zijn de kabels..
je ne sais pas

succes man

apekop
25 juli 2007, 10:41
ik ga vandaag even terug naar de winkel en wil hem daar eens aan een pc hangen kijken of hij dezelfde problemen geeft.

en ja, ik neem op op midikanalen geen audio...ik ben niet gek...haha

misschien heeft het toch iets met de drivers te maken...ik weet het ook niet meer

apekop
25 juli 2007, 20:05
ik ben vanmiddag naar de muziekzaak geweest en heb een nieuwe Dr-880 meegekregen....

even getest op mijn pc thuis en nu werkt het wel!!! het lag dus aan mijn exemplaar van de Dr-880

wat ik wel nog heb is die brom via de audiouitgang zodra ik en midikabel of USB kabel in mijn DR-880 steek...ook vrij irritant want die brom hoor je dan ook als ik de mididata die ik heb opgenomen afspeel via de dr-880 en als audiotrack weer opneem in nuendo....waarschijnlijk een aardingprobleem...maar hoe kan ik dit verhelpen?

kevaho
27 juli 2007, 16:22
als je zeker weet dat het een probleem is met de aarding, aarding gewoon loskoppelen. Probeer ook eens in de handleiding te kijken of de module gebalanceerde uitgangen heeft. Zo ja, sluit de module dan gebalanceerd aan. Zo nee, probeer de module eens via een di aan te sluiten. Als je het enkel hebt als je de module via usb aansluit, waarom stuur je dan niet gewoon aan via de midi ingang op de module? USB geeft auto een spanning mee. Waarschijnlijk komt deze op een of andere manier op je audiouitgang van je module terecht. Dit is vaak te wijten aan het gebruik van minderwaardige elektronische componenten. Er is meen ik een mogelijkheid om in windows geen spanning toe te wijzen aan een bepaalde usb poort. Hoe je dit doet, weet ik niet zeker, daarvoor kan je best raad vragen aan de winkel die je pc in mekaar geschroeft heeft. Succes!

apekop
27 juli 2007, 19:08
hoi Kevaho,

bedankt voor tips,

maar hij heeft het zowel bij de USB als via midikababel,

zodra ik met een USB of midi kabel ook maar een beetje aan iets iets ijzers kom begint het gebrom.

en wat bedoel je met de aarding gewoon loskoppelen?