PDA

View Full Version : gitaar blijft thuis



swing 6
24 juli 2007, 10:12
Ik ga straks drie weken op vakantie en m'n furch blijft thuis.
Zouden jullie hem in de koffer bewaren of juist niet?
Laatst bij Vox humana een discussie opgevangen dat in de koffer het vocht , wat er altijd is niet weg kan en zijn destructieve werk kan blijven doen.
Maar ja, zet ik hem in de standaard in dit steeds vochtigere klote land, wat dan?
Suggesties??? :noob:

steph
24 juli 2007, 10:45
Het zal geen kwaad kunnen om de gitaar 3 weken in een koffer te bewaren.
In magazijnen van imorteurs staan gitaren ook soms een half jaar in een koffer. Als je echt bang bent voor vocht, zou je een zakje silica (zo heet dat geloof ik), er bij kunnen doen, deze vangen vocht op.

--=HANS=--
24 juli 2007, 10:59
Ik heb altijd begrepen dat juist droogte een groter probleem is dan vocht! Ik heb voor in mijn koffers een rond potje met een of ander spul erin. Dit potje leg je een tijdje in een bak met water en als er voldoende vocht in maak je hem droog en stop je hem bij je gitaar in je koffer, juist om uitdrogen te voorkomen.
Bij de gitaarwinkel waar ik meestal kom hebben ze een houten vloer en als het in de winter een periode erg droog is (vrieslucht) dan gooien ze daar voordat ze naar huis gaan een emmer water over de vloer om de luchtvochtigheid op peil te houden.
Een zakje silicagel lijkt me dan ook niet aan te raden omdat dat juist al het vocht opneemt.
Deze potjes (guitar humidifier) zijn van Herco en komen uit de USA, worden ook voor violen en andere houten instrumenten gebruikt.

JanB
24 juli 2007, 11:48
Ik ga straks drie weken op vakantie en m'n furch blijft thuis.
Zouden jullie hem in de koffer bewaren of juist niet?
Laatst bij Vox humana een discussie opgevangen dat in de koffer het vocht , wat er altijd is niet weg kan en zijn destructieve werk kan blijven doen.
Maar ja, zet ik hem in de standaard in dit steeds vochtigere klote land, wat dan?
Suggesties??? :noob:

Een gitaar is het veiligst in de koffer. Misschien zijn er koffers te vinden die helemaal luchtdicht zijn, maar verreweg de meesten zijn het niet, waarmee de luchtvochtigheid binnen en buiten de koffer gelijk is. Ik heb dat wel eens gecontroleerd met een kleine hygrometer in de koffer, en inderdaad, gelijk.

Verder zeker geen hygroscopische stoffen in de koffer doen. Vochtigheid is niet echt een probleem, al klinken veel gitaren minder goed als de vochtigheid boven de 70% komt (zoals meestal zomers hier in NL). Droogte is slecht, en een relatieve luchtvochtigheid van minder dan 40 a 45% dient absoluut voorkomen te worden.

Water over de vloer klinkt erg gezellig... Ik zou gewoon van die bakjes aan de verwarming hangen, en als het echt een probleem is (of je een serieuze gitaarwinkel of -kamer hebt) een luchtbevochtiger met hygrostaat kopen.

Jan

Mattia
25 juli 2007, 10:25
De ideale luchtvochtigheid voor een gemiddelde gitaar is 43 a 55%. Je kunt in-case systemen kopen die de vochtigheid reguleren, maar mits je niet in een druipend natte omgeving woont zou ik 'm gewoon in de koffer bewaren. Het zal op z'n minste grote, snelle schommelingen in temp en vochtigheid teniet doen (een Calton is heel misschien echt luchtdicht, maar daar houd 't ook een beetje mee op, denk ik zo...)