PDA

View Full Version : Van Marshall naar Vox?



Epipaul
24 juli 2007, 00:16
Hallo,
De laatste weken heb ik zitten denken over een iets waarvan ik denk dat het een probleem is. Ik ben momenteel in het bezit van een Marshall JCM800 2204. Een aantal maanden geleden gekocht in de tijd dat ik nog ac/dc, Guns 'n Roses e.d speelde. Aangezien mijn muzieksmaak nogal is verschoven naar hoofdzakelijk de jaren 60/70 ben ik eigenlijk steeds minder tevreden over mijn Marshall. De versterker is heel vet voor een scheur van ac/dc, Guns 'n Roses en Led Zep maar wanneer ik een lekkere Beatles sound wil of Rolling Stones/The Jam/ Libertines dan klinkt 'ie gewoon net niet lekker genoeg. Nu is mijn vraag, zou ik toch nog een lekkere 60's/70's sound uit mijn marshall kunnen halen of moet ik dan toch echt richting Vox? Ik heb overigens even kort op een ac30 gespeeld en het beviel me wel maar ik kon zo snel niet meer dan een '' lichte overdrive '' krijgen. Ligt het aan mij dat ik er niet meer uitkrijg (en zo ja wat moet ik daarvoor doen, mocht ik 'm ooit weer testen) of moet er dan een pedaal voor. Wanneer jullie advies is om toch een ander versterker te kopen zouden jullie dan ook evt alternatieven voor de Vox kunnen geven?

Alvast hartelijk bedankt,

Groet, Jeroen

PS. Ik speel een Epi LP

M.COM
24 juli 2007, 00:31
Haai Epipaul,

Mijn advies is om je Marshall niet weg te doen. Ik heb een jaar geleden dezelfde fout gemaakt (een JCM800 2204 was ook ooit de mijne) en heb er nu nog spijt van. Probeer eens met je volumeknop te spelen. Gebruik de treble-stand op je gitaar (neck pick-up) en draai die volumeknop redelijk dicht. Zorg wel dat je preamp nog redelijk ver openstaat. Dan krijg je zo'n lekkere crunch die doet denken aan een 'op z'n staart getrapte vox'.

Maar dit natuurlijk slechts persoonlijk. Ik merk alleen dat als ik op mijn podxt speel, dat ik vaak teruggrijp naar het Marshall 100 watt lead-model en met je volumeknop kan je er -naar mijn mening- lekkere '70's rock mee spelen.

Grtz, M.

DaveItUp
24 juli 2007, 00:55
Ja 70s rock, dan denk ik sowieso aan marshall. Wat hij waarschijnlijk bedoelt is een totaal andere sound.

Ik zou zeggen probeer wat uit, maar doe je marshall niet zomaar weg. Ik zou zeggen probeer je low input. Idd wat met je volumeknop spelen. Wat pedaaltjes proberen. Wat je ook niet moet vergeten is de gitaar die je gebruikt. Libertines, Beatles, ouwe Stones enz zijn natuurlijk niet echt bands die om Les Paul's bekend staan. Moet je toch meer aan single coils denken. P-90's of echte single coils. Probeer eens een strat/tele of iets anders met single coil elementen.

Lexvandoef
24 juli 2007, 01:23
Die die 2204 zeker niet weg. Daar istie veels te mooi voor :hippie:

Je zou idd een andere gitaar kunnen proberen over de low-input. Met de master daarop vol open en de preamp voor volume krijg je er lekkere cleane tot rauwe crunchy sounds uit.

Je zou ook even door kunnen sparen voor een 2dehands AC15, die gaat wat eerder over zijn nek dan een AC30, en klinkt ook zeer lekker. Ik heb zelf ook die combi (JMP 2203 en AC15) en die vullen elkaar perfect aan.

ColourofFire
24 juli 2007, 08:57
Tijd om een tele te kopen denk k :) Niet die jcm weg doen, daar ga je zeker spijt van krijgen. Gewoon een beetje minder gain, dan moet het wel lukken.

BLOK182
24 juli 2007, 09:46
En je zou eens met een zooitje leuke (treble)boosters en overdrives kunnen experimenteren, om net dat andere soundje deruit te krijgen.

cas121
24 juli 2007, 09:49
JCM800 2204. Een aantal maanden geleden gekocht in de tijd dat ik nog ac/dc...etc

Voor hetzelfde geld speel je over 2 maanden weer wat anders, zou toch zonde zijn als je dan ent al je gear hebt ingeruild...

treblemaster
24 juli 2007, 10:17
Wat M COM ook al zei, heb je al met je gitaar volume gespeeld? Ik zet m'n gitaar volume meestal op driekwart voor een wat meer 'vintage' geluid (moeilijk te omschrijven...meer sparkle??).
En anders idd een tele ;) Die JCM800 zeker niet wegdoen (tenzij je naar een jaar nog niet tevreden bent).

Veldonk
24 juli 2007, 17:54
Ikzelf heb geen Marshal maar een Mesa Boogie F50.
Ik speel in twee bandjes. Een pop-rock formatie en een golden '60 band.
Voor de pop-rock gebruik ik enkel het 2° kanaal, zet de gain half en de volumeknop van mijn gitaar op 5à6 voor de crunch/clean. Moet het meer scheuren dan draai ik mijn volumeknop open en met mijn volumepedaal in de FX-loop regel ik mijn mastervolume.
Voor de 60' speel ik op het 1° kanaal (clean) gain op 14u en met mijn T-rex moller maak ik het crunch geluid. Moet het dan toch eens echt scheuren dan ga ik over naar het leadkanaal.
Ik zou zeggen probeer het eens op deze manier vooraleer kosten te doen.

Ronny

Nellyrocks
25 juli 2007, 13:02
Je zou ook even door kunnen sparen voor een 2dehands AC15, die gaat wat eerder over zijn nek dan een AC30, en klinkt ook zeer lekker. Ik heb zelf ook die combi (JMP 2203 en AC15) en die vullen elkaar perfect aan.

+1

Dan kan je zo'n beetje alles van 1964 tot nu.

Mitch
25 juli 2007, 13:34
Gitaar erbij met veel minder output of een andere amp erbij, maar doe inderdaad die 2204 niet weg !

Epipaul
25 juli 2007, 14:17
Harstikke bedankt voor de reacties allemaal. Er komt na de zomer sowieso een tele. Ik zat te denken aan een LC Comet. Dan zal ik nog kijken wat ik kan met mijn sound en misschien inderdaad een ac15 erbij kopen maar ik ga er nog rustig over nadenken. Bedankt in ieder geval.