PDA

View Full Version : Rare G-snaar



Emieltje
23 juli 2007, 22:14
Beste mensen,

Mijn gitaar doet raar! Ik heb een Richwood les paul kopie (re-129) met een rare g-snaar. De gitaar is een maand geleden afgestelt door een gitaarbouwer, maar de g-snaar blijft onzuiver klinken. Nu heb ik gemerkt dat hij wel zuiver te stemmen is, dus open klinkt hij goed. De flageoletten op de 7e en de 12e klinken ook wel ok, maar als ik mijn vinger op de toets zet klinkt hij vreselijk vals! Waar kan dat nou aan liggen? Moet ik terug naar degene die hem afgesteld heeft om het opnieuw te laten doen (voor 80 euri mag je toch wel verwachten dat hij het doet...)?

Ik snap er geen snars van :sneaky:

cas121
23 juli 2007, 22:19
Zeker terug gaan, voor 80 euro mag je wel iets degelijks verwachten! Check ook zelf de intonatie even met een stemapparaat.

q-elvis-p
23 juli 2007, 23:53
gewoon terug gaan, kan ook iets met je kam of brug zijn...

no 1 hops
24 juli 2007, 07:29
hoe is de actie/snaarhoogte?
als je hem nogal een eind in moet drukken zou dat de reden van het verschil kunnen zijn.

Emieltje
24 juli 2007, 08:49
Actie is volgens mij goed, heb nog geen verschil gemerkt. Heb hem nu even niet bij de hand, maar zal vanavond ik kijken of er verschil in zit. Ik ga de gitaarbouwer maar weer eens bellen...

Minda
24 juli 2007, 10:46
Hoe oud zijn de snaren? Ik mag hopen dat er voor dat geld nieuwe op zitten (ik vraag meestal de helft voor zo'n klus...) Een hele oude snaar wil wel eens onzuiver gaan klinken op hogere posities. Vraag me niet waarom, maar ik heb het al vaker meegemaakt.

Succes,

Kim Wilson
24 juli 2007, 10:53
De g-string blijft een gevoelig iets, vooral op een LP...

Emieltje
24 juli 2007, 12:18
Snaren had ik zelf al vervangen (maand of 2 oud nu denk ik), maar het is inderdaad niet goedkoop. Probleem is een beetje dat als ik een A aansla hij al vals klinkt... Heeft dus niets met een oude snaar te maken. Heb een nieuw setje Elixers liggen, omdat ik dacht dat het aan de snaren lag, maar daaar wacht ik nu mooi mee.

Eerst maar eens even terug

Minda
24 juli 2007, 13:11
Dan is je nut waatschijnlijk niet goed. Stem eens met de stemapparaat dat alle posities zuiver zijn, behalve de open snaar. Als dat lukt, moet je nut bijgewerkt worden.

Succes,

Emieltje
25 juli 2007, 17:41
Minda, heb geprobeerd wat je zei, maar krijg hem in positie in het geheel niet zuiver (of eigenlijk moet ik zeggen soms wel soms niet, verschilt per aanslag). Krijg een mailtje van de reparateur terug dat ze er waarschijnlijk niets aan kunnen doen. Ik vind dat moeilijk te geloven! Zou het ook nog aan de tune-o-matic kunnen liggen? of ander gedeelte van de hardware?

vincedepooh
25 juli 2007, 19:41
sorry dat ik dit er tussendoorgooi... ik heb laatst een acoustische gitaar aangeschaft die echt heerlijk klink alles zuiver maar de 5 op de hoge E een A dus , valt helemaal dood. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Mattia
26 juli 2007, 13:48
sorry dat ik dit er tussendoorgooi... ik heb laatst een acoustische gitaar aangeschaft die echt heerlijk klink alles zuiver maar de 5 op de hoge E een A dus , valt helemaal dood. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Vanalles...resonantie voor die noten die niet helemaal lekker is, fretten die niet helemaal lekker zitten, een hals die niet helemaal egaal is (dead spot)...iets meer info is wel handig. Valt dood als in 'helemaal niet te horen' is een fretting probleem, valt dood als in 'andere/slechtere sustain' is al ingewikkelder. Is het die noot, of alleen die noot op die fret? Snaren zijn nieuw? Andere maat (mediums ipv lights, lights ipv mediums) geprobeerd? Ergens een buzz of rattle te horen? Actie goed? Genoeg (minimaal 3mm) zadel boven de brug te zien?

cas121
26 juli 2007, 13:54
Krijg een mailtje van de reparateur terug dat ze er waarschijnlijk niets aan kunnen doen. Ik vind dat moeilijk te geloven!

Idd niet te geloven, ik denk dat ze sowieso nog maar eens moeten kijken, want dit is wel heel makkelijk. Gewoon zeggen 'daar kan ik niks aan doen'...

De andere hardware lijkt me ook onwaarschijnlijk, zoveel kan een tuneomatic niet.. Kan je de intonatie zelf ook nog even nakijken?

C

Mattia
26 juli 2007, 14:43
Nou, kijk, al is de nut goed afgesteld, kan het nog steeds zo zijn dat de G snaar 'vals' klinkt, en dan met name in de lage posities; heeft nul komma niks met hoogte bij de topkam te maken, of intonatie bij de brug, maar meer dan waarschijnlijk met compensatie bij de nut. Zie:

http://www.mimf.com/nutcomp

En ik moet de gitaartechneut (die in 'n winkel werk) die standard dit soort ongein uit gaat halen. En al helemaal bij een Richwood.

madman
26 juli 2007, 20:13
kan het niet zo zijn dat de er bij de nut iets verkeerd zit, de brug daarop is afgesteld, en daarom dus op de 12e fret wel zuiver klinkt, maar op de rest niet, of denk ik nu iets te voor de hand liggends?

oknarb180
26 juli 2007, 21:41
Hey,

Als ik je verhaal goed begrijip, heeft de gitaarbouwer een set snaren van 1 maand oud geïntoneerd? Hoeveel had je er al op gespeeld voordat je 'm weg bracht? Als ik een gitaar intoneer, dan doe ik dat alleen met een nieuwe set snaren. Snaren erop, op spanning zetten, oprekken, stemmen, tremolo afstellen (helling van het blok) en zadelhoogte afstellen, dan intoneren en dan moet het goed zijn.
Hoe meer er met de snaren gespeeld is, hoe meer aanslag en onzuiverheden er op de snaren komen. Dit is van invloed op de "zuiverheid" van de snaar en uit ervaring weet ik: hoe meer aantasting op de snaar, hoe beter de snaar te intoneren is.
Heb je al eens geprobeerd met de hoogte van je pickups te spelen, wat hoger of lager kan ook verschil uitmaken. Dat heb ik met m'n eerste USA fender strat gehad.

vr.gr.

Branko

madman
26 juli 2007, 21:46
kan het niet zo zijn dat de er bij de nut iets verkeerd zit, de brug daarop is afgesteld, en daarom dus op de 12e fret wel zuiver klinkt, maar op de rest niet, of denk ik nu iets te voor de hand liggends?

ik ga mezelf nog maar eens quoten, kan het zo zijn dat alle noten vóór de 12e fret te laag zijn en alle noten daarboven te hoog? (of andersom, weet het uit m'n hoofd zo 123 ff niet...)

Mattia
26 juli 2007, 21:50
Kijk, makkelijke manier om te kijken of het bij de topkam zit: capo op de 1ste fret.

Speelt 'ie nu zuiver? Nou, probleem gelocaliseerd.

enneh, Madman: nee, zo werkt dat niet. Of de fretslots moeten echt verkeerd gezaagd zijn.

madman
26 juli 2007, 21:55
Kijk, makkelijke manier om te kijken of het bij de topkam zit: capo op de 1ste fret.

Speelt 'ie nu zuiver? Nou, probleem gelocaliseerd.

enneh, Madman: nee, zo werkt dat niet. Of de fretslots moeten echt verkeerd gezaagd zijn.
je mist m'n punt geloof ik, als er iets in de nut verkeerd zit, en de brug is daarop afgesteld (zie het zo dat die dan is afsteld op een íets langere mensuur), dan zal de 12e fret zuiver klinken, alleen de rest is vals

[edit]; aan ts dit hele verhaal dan he

Mattia
27 juli 2007, 07:10
je mist m'n punt geloof ik, als er iets in de nut verkeerd zit, en de brug is daarop afgesteld (zie het zo dat die dan is afsteld op een íets langere mensuur), dan zal de 12e fret zuiver klinken, alleen de rest is vals

[edit]; aan ts dit hele verhaal dan he

Zou kunnen. Maar dan zou de 7de ook vals klinken, en die zat goed, dacht ik.

Enfin, zwz altijd intonatie checken met capo op 1.

Emieltje
27 juli 2007, 08:30
Heb de capo op de eerste gezet. Geen resultaat. Heb ook eens goed naar de toon gekeken. Hij zwabbert ontzettend. Ik kan de snaar zuiver stemmen, maar bij de volgende aanslag kan hij weer ontstemd zijn, daarna weer gestemd enz. enz. Zo zuiver is hij dus ook weer niet (ja, heeeeel even :mad:)

Kan dat aan de tuners liggen? Ik snap er echt de ballen meer van. Hoop dat jullie het nog begrijpen...

Mattia
27 juli 2007, 09:18
Heb de capo op de eerste gezet. Geen resultaat. Heb ook eens goed naar de toon gekeken. Hij zwabbert ontzettend. Ik kan de snaar zuiver stemmen, maar bij de volgende aanslag kan hij weer ontstemd zijn, daarna weer gestemd enz. enz. Zo zuiver is hij dus ook weer niet (ja, heeeeel even :mad:)

Kan dat aan de tuners liggen? Ik snap er echt de ballen meer van. Hoop dat jullie het nog begrijpen...

Zitten de tuners en zadel echt goed vast? Zou aan een van de twee uiteinden kunnen liggen, klinkt alsof de snaar ergens niet helemaal 'vast' zit.