PDA

View Full Version : Beginners home-studio (Noob-alert)



minoin
23 juli 2007, 20:23
Beste studiofreaks,

Ik heb de afgelopen week 6 dagen in de studio gezeten om de cd van mijn band op te nemen en te mixen. Een geweldige ervaring moet ik zeggen en een heerlijke bezigheid! Dit alles in BigMouth studios in Nijmegen (niet om te spammen, maar om het soort studio meteen te vermelden).
Al eens bij Eurosound in Gelderland een demo opgenomen.
Nou viel me toch op dat er een hele hoop gedaan kan worden met relatief weinig apparatuur in combinatie met een computer. Na een dagje surfen na informatie is me een hoop duidelijk geworden wat betreft opnemen met een PC of MAC.
Nou ga ik ook maar eens aan de homestudio! (Budget na verloop van tijd 1500 euro)
De volgende benodigheden heb ik uitgedacht:

Zelfgebouwde Krachtige PC (Dual Core2, 2GB RAM, enz.)

Geluidskaart: GEEN IDEE

Controlling Surface: Tascam US 428, Behringer BCF 2000, Miditech MTB Command

Near-Field monitoren: Samson Resolv 65A

Studiomicrofonen: AKG Perception 200, Shure SM 57

Microfoon Pre-amp: ART Tube MP studio V3? Of een Focusrite TrakMaster Pro
Software: Cubase


Zoals jullie zien heb ik werkelijk geen idee wat voor geluidskaart ik in gedachte heb. Ikzelf zat misschien te denken aan een Terratec Phase 88 SE.

Gewoon uit interesse; wat gebruiken jullie voor controller bij software als Cubase, Pro Tools, Logic enz?

Het uiteindelijk doel is om zelf de gitaar/basgitaar partijen op te nemen voor een cd, maar backing vocals en toetsen moet ook kunnen.
Heel het album "The Odyssey" van Symphony X is opgenomen in een thuisstudio met twee computers, wat laat zien hoeveel mogelijk is! (Het budget in oogschouw nemend uiteraard)
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,

Een enthousiaste newbie!

STW
23 juli 2007, 21:46
ik ben geen kenner, maar volgens mij zijn de geluidskaarten tegenwoordig allemaal wel ok. laatst las ik dat de kwaliteit in de prijsklasse tot ong. 500e niet veel verschilt. zelf heb ik een m-audio kaart, bevalt prima, emu is ook goed en terratec lijkt me ook niet verkeerd.

er zijn ook geluidskaarten met ingebouwde preamps trouwens

je uitgedachte pc lijkt me ook prima, stuk sneller dan de mijne iig : )

een vriend van me heeft die behringer controller en die bevalt m prima. behringer maakt n hoop troep, mn preamps van dit merk gaan allemaal stuk maar die midi-controller doet gewoon zijn ding.

qua monitoren: daar weet ik ook niet veel van maar ik hoor veel goeds over de alesis M1A520 qua prijs/kwaliteitsverhouding, is misschien ook een optie

qua microfoon is de studio projects b1 misschien ook een optie (condensatormic van ong. 100 euro, klinkt goed)

je hebt volgens mij al een behoorlijk leuke setup bedacht hoor


nogmaals: ik ben geen expert, er zijn vast anderen hier die je meer kunnen vertellen

succes er mee!

harrie-beton
23 juli 2007, 22:01
Een pc is een krachtige home studio, als je wel weet wat je doet.
er is hier meer aandacht aan besteed. Audio is niet zo zwaar dat je meteen een peperdure core2 duo hoeft te hebben. Zeker niet als je maar 8 sporen neemt. Een van de belangrijkste dingen ben je zelf, de opname technicus. Verder zijn de microfoons van belang, als je de zoek functie had gebruikt was de sm57 niet genoemd, hij is bekend, net als Gordon, maar niet heel goed.

Geluidskaarten is inderdaad ook niet zo punt als je hierboven goed leest naar de merken.

Cubase is vrij ingewikkeld, je kunt een hoop mooie dingen maken als je je echt serieus verdiept in het programma.

bert k
23 juli 2007, 23:19
Ik krijg de indruk dat je alles alleen gaat opnemen, spoor voor spoor, zeg maar. Dan heb je genoeg aan een geluidskaart met maar twee inputs, gewoon stereo. Die Terratec die je noemt is vooral bedoeld voor surroundspul, heb je niet nodig.

Ik zou ook niet meteen zo'n controller kopen, het gaat prima met de muis.

Geef wel zo veel mogelijk geld uit aan je monitors, die zijn superbelangrijk.

appyhaan
23 juli 2007, 23:34
Vorige week nog in een studio geweest voor gitaar opnames. Shure SM58 voor de versterker i.p.v. SM57. Technicus haalde gewoon de kap er af en zij dat het dan net als een SM57 klinkt... oftewel twee mic's in 1.

q-elvis-p
23 juli 2007, 23:49
wat je kan doen ipv geluidskaart en mic versterking is een mengpaneel met phantoom voeding en usb aansluiting... Alesis maakt hele goede die ook nig eens betaalbaar zijn!

q-elvis-p
23 juli 2007, 23:51
de actieve monitors van alesis zijn ook supergoed voor een kleine thuis studio!
surf gewoon wat merken langs en kijk naar de award winnende en in test goed uitkomende producten. koop je iig goed spul! succes

Han S
24 juli 2007, 00:07
Man, als je de pro forums afstruint kom je zo veel meningen tegen die 180 graden uit fase staan :D, daar kun je niet echt op afgaan.

Wat Bert zegt is belangrijk, monitoren zijn naast microfoons wellicht je balangrijkste gereedschap en als je daar op gaat zoeken op de forums kom je de meest wilde en onzinnige beweringen tegen.

Aan een studiomonitor worden andere eisen gesteld dan aan speakers welke in de eerste plaats zijn ontworpen om naar te luisteren.
De bedoeling van een monitor is dat hij goed vertaalt naar ander speakers en dus problemen laat horen als ze er zijn. Ik kan je niet vertellen welke je zou moeten kopen, maar als een monitor popular is en in veel studio's wordt gebruikt is daar een goede reden voor. Wel moet je elke monitor leren kennen voordat je er goed mee kunt werken.

Persoonlijk zou ik mijn NS10 monitoren niet willen missen, maar die zijn niet ontworpen als main monitoren en daar ook niet voor geschikt. Je moet er dus een paar grotere bij hebben om het laag te beoordelen. Ik beoordeel het geluid op minstens acht paar verschillende speakers bijvoorbeeld.

Veel plezier met de hobby, je blijft wel kopen hoor, besef dat wel.

minoin
24 juli 2007, 00:12
Bedankt voor de reply's! Die gaan zeker helpen!

@ harrie-beton: Ik ken de SM 57 al van mijn live gitaarset-up en vind die altijd prima zijn werk doen, vandaar.
En een Dual Core is misschien wel makkelijk als je zware plug-ins draait over je mix.

@ bert-K: Ja, misschien is een Terratec overkill. Maar als ik later nog een drumpartij wil opnemen, is het misschien wel makkelijk. Maar welke twee kanaals geluidskaart stel je dan voor?

Heb de Tannoy Reveal, Thruth en Samson Resolv serie al eens langs elkaar gehoord en de Resolv vond ik het meest transparante geluid geven voor zijn prijs.

- Hoe ervaren jullie verschillende microfoon pre-amps?
- Er wordt veel kwaad gesproken over de ART TUBE series, maar maakt het echt zo'n verschil?

Misschien is een controller niet nodig, maar het is zeker wel handig, want het non stop gesleep met je muis lijkt me niet al te fijn.
Maar als ik in het begin alleen gitaar en baspartijen ga opnemen, is het natuurlijk geen must.

Ik vind inderdaad de kwaliteit wel heel belangrijk! Heb zelf verschillende pre-amps en versterkers om mee op te nemen dus dat komt goed.
- Hoe nemen jullie vaak een baspartij op? Via DI of zou het over een Trace Elliot stack beter klinken? (Zou de frequentiegevoeligheid van de microfoon een grote invloed hebben?)

Bedankt voor de reacties, ik hoor het graag :)
Groeten,

Sjoerd

PS. Voor de liefhebber de specs voor mijn toekomstig werkstation:

AMD Athlon 64 X2 5200+
MSI K9N Platinum, nForce 570
Corsair 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz
2 x WD 250GB SATA II 7200RPM 16MB
Cooler Master RS-380-PCAR⁄P Extreme Power, 380W
Asus Radeon X1650 256MB DDR2
Cooler Master Centurion 534
NEC AD-7173 18x (RAM. Labelflash. Dual-layer. Zwart)
-----------------------------------------------------------------------

bert k
24 juli 2007, 00:22
Die computer wordt een beest, daar kom je niks tekort mee. Puntje van aandacht: als dat ding naast je staat, moet hij zo stil mogelijk zijn. De voeding die je noemt is niet echt de stilste. Ik heb zelf een Seasonic van 430 watt, en die hoor je gewoon helemaal niet. Ik heb om dezelfde reden de harde schijf verend opgehangen, dat scheelt ook. De processorkoeler, zelfde verhaal, zorg dat je een stille koopt. Kijk hier eens; http://www.silentpcreview.com/
Qua geluidskaart, tja, als je echte drumstellen gaat opnemen moet je idd meer inputs hebben; ik doe het zelf alleen maar met samples. Geluidskaarten kan je kiezen tussen PCI, intern dus, dan is de bekendste M-Audio Audiophile 24/96, nog geen 100 euro, en prima kwaliteit. Je kan ook een USB oplossing kopen, het wemelt van de USB kastjes, ook met ingebouwde pre-amp. Moeilijk adviseren, ik heb zelf voor de laptop de Tascam US122, maar die is al een paar jaar oud, dus ongetwijfeld is er wat beters voor minder geld op de markt.

Roman
24 juli 2007, 07:55
Er is een groot verschil tussen je eigen "studio" beginnen en aanschaffen van apparatuur waarmee je een brongeluid kunt opnemen en afspelen.

Veel voorkomende gedachte overigens. Er is al aangestipt wat minstens nodig is hiervoor, belangrijkste is wellicht vergeten; De ruimte waar je opneemt.

Maar dat vinden de meeste mensen "toch niet" belangrijk. Ik persoonlijk vind het jammer dat digitale spullen om opnames te maken zo goedkoop (kunnen) zijn. Het verzadigd de markt met een (vaak) negatief aandeel. Dat is jammer voor zowel de huidige engineers, studiobezitters als de bands zelf. Hoeveel bands heb ik niet gehad die met hun "troep" langs kwamen met de vraag of ik er in godsnaam nog iets van kon maken. (Het eindigde vaak in een afspraak voor studio opnames in mijn ruimtes.) Een band probeert zijn best te doen met opnames en brengt rotzooi uit wat niet positief uitpakt voor de band zelf.

Afijn, genoeg gezeik. (ik erger me nu eenmaal snel aan slechte producten)

guhlenn
24 juli 2007, 11:00
Roman, dat is een non discussie die altijd aangezwengeld word door studio eigenaren. Er komt ook genoeg rotzooi uit zogenaamde 'echte' studio's.

Han S
24 juli 2007, 11:40
Is wel lachen hier, hoeveel 'echte' studios denk je dat er nog zijn? Is geen droge boterham meer mee te verdienen, althans niet met muziek.

guhlenn
24 juli 2007, 11:48
Ach, een paar goede zullen overblijven. Jij bent er toch ook nog? Dat er geen droog brood aan te verdienen valt; dan blijven alleen de liefhebbers over. Is niet zo heel erg. Net als met muziek.

Han S
24 juli 2007, 12:02
Voor mij is het geen probleem, ik word over een half jaar gepensioneerd studiobaas, alles is betaald en de gebouwen zijn mijn eigendom dus ik hoef geen huur te betalen. Voor mij is het straks alleen nog maar hobby en bijverdienste.

Maar ik heb wel te doen met de jonge starters die vol goede moed beginnen, zich in de schulden steken en het uiteindelijk niet zullen redden, want dat is de realiteit voor de meesten.

guhlenn
24 juli 2007, 12:32
tsja, je kan je afvragen of ze wel zo slim bezig zijn. Hetzelfde geld voor legio bandjes trouwens. Er zullen toch wel een paar overblijven, maw we hoeven toch neit bang te zijn dat er straks geen goede (dure...) opname ruimtes met hoogwaardige apparatuur meer zijn of wel?

minoin
24 juli 2007, 13:00
@ Bert K: Ik heb inderdaad nog zitten twijfelen over de voeding, aangezien 380 Watt niet heel erg veel is. En een YOKO/Supertech voeding fikt je dure hardware al snel kapot. Mijn moederbord is boxed, dus daar zit zelf al koeling in, weinig aan te doen. Waterkoeling is heerlijk stil, maar duur en lekage is rampzalig.
- Wat denk je van de Tascam US 428, dat is een geluidskaart met Controller voor bijvoorbeeld Cubase?

@ Roman: Mee eens dat de ruimte heel erg belangrijk is. Maar mijn ouders hebben de zolder al behangen met gipsplaten en schuim, omdat mijn broertje graag zijn metalpartijen daar drumt..
En de bedoeling is om bijvoorbeeld de gitaarpartijen van een cd-opname zelf te doen. En als dat stereo met twee balanced outputs vanuit een Rocktron Chameleon de computer in gaat, kun je het nog wel buiten opnemen.

Ik denk dat studio's zeker wel blijven bestaan. Mensen blijven kritisch over kwaliteit, dus een artiest wordt verwacht die te leveren. Het is het probleem van de artiest dat er tegenwoordig weinig cd's gekocht worden, niet die van een studio.

Voor mij blijft het waarschijnlijk hobby, maar met functionele waarde, aangezien het geld kan schelen als je bepaalde delen van een cd zelf opneemt. Maar bijvoorbeeld zang zal in een studio blijven met dure Neumann's of Brauner's evenals drums, die al gauw 10 microfoons en dure overhead's nodig heeft.

Thanks en groeten,

Sjoerd

Ic3gl0vE
24 juli 2007, 14:02
Ik heb hier laatst nog wat over computers geschreven met de redenen erbij waarom ik welke onderdelen heb gekozen. Zoek maar in dit subforum en dan vind je het wel. Dat er al koeling bij de moederbord of processor zit maakt niet uit: die kun je eraf halen en er iets anders op zetten.
Houdt er bij het kiezen van een voeding rekening mee dat een te zware voeding niet verstandig is: de maximale efficiëntie van zo'n ding wordt bereikt wanneer 'ie op ongeveer 80% van z'n capaciteit werkt. Via google kun je wel een paar handige calculators vinden die voor je uitrekenen wat voor voeding je nodig hebt voor jouw configuratie.
Dualcore is tegenwoordig zo goedkoop dat er bij een nieuwe pc geen reden is om níet voor dualcore te gaan. Gewoon doen dus.

Over die geluidskaart: de terratec phase 88 is geen surroundkaart maar een met 8in/8uit. Je zou ook eens kunnen kijken naar de m-audio 1010LT. Die heeft 10 in 10 uit en is volgens mij een stuk goedkoper dan de terratec.

nielsduursma
24 juli 2007, 14:10
Voor mij is het geen probleem, ik word over een half jaar gepensioneerd studiobaas, alles is betaald en de gebouwen zijn mijn eigendom dus ik hoef geen huur te betalen. Voor mij is het straks alleen nog maar hobby en bijverdienste.

Maar ik heb wel te doen met de jonge starters die vol goede moed beginnen, zich in de schulden steken en het uiteindelijk niet zullen redden, want dat is de realiteit voor de meesten.

Dus dat betekend over een half jaar Gitaarnet-korting?!:D

minoin
24 juli 2007, 14:43
Ik heb hier laatst nog wat over computers geschreven met de redenen erbij waarom ik welke onderdelen heb gekozen. Zoek maar in dit subforum en dan vind je het wel. Dat er al koeling bij de moederbord of processor zit maakt niet uit: die kun je eraf halen en er iets anders op zetten.
Houdt er bij het kiezen van een voeding rekening mee dat een te zware voeding niet verstandig is: de maximale efficiëntie van zo'n ding wordt bereikt wanneer 'ie op ongeveer 80% van z'n capaciteit werkt. Via google kun je wel een paar handige calculators vinden die voor je uitrekenen wat voor voeding je nodig hebt voor jouw configuratie.
Dualcore is tegenwoordig zo goedkoop dat er bij een nieuwe pc geen reden is om níet voor dualcore te gaan. Gewoon doen dus.

Over die geluidskaart: de terratec phase 88 is geen surroundkaart maar een met 8in/8uit. Je zou ook eens kunnen kijken naar de m-audio 1010LT. Die heeft 10 in 10 uit en is volgens mij een stuk goedkoper dan de terratec.

De efficientie is ondergeschikt, als je door een verrotte voeding een piekvoltage door je processor knalt. Je moest eens weten hoeveel gefrituurde hardware door slechte voeding veroorzaakt wordt.
Inderdaad, Dual Core is al zo goedkoop dat het niet effecienter is om voor minder te gaan.

Ja, die kaart ziet er inderdaad ook wel netjes uit, alleen heb je dan te maken met verschillende ingangen. De terratec heeft als het goed is 8 Jack ingangen en 8 Jack uitgangen.
De prijs ligt ongeveer bij elkaar (+-220 euro), dus kan iemand iets zeggen over de vergelijking qua kwaliteit?

bert k
24 juli 2007, 14:49
Ik heb inderdaad ook eens een moederbord kunnen dumpen wegens een rotte voeding. Ben je nog op die site silentPCreview geweest die ik noemde? Net was Iceglove zegt, alles is te vervangen in een PC. Ik heb jaren waterkoeling gehad, een Reserator van Zalman, en die was superstil. Past helaas niet op mijn niewe mobo.

Dus die Terratec is 8 in 8 uit, ik was dus abuis. Net zo goed als M-audio, ik heb het idee dat M-audio wat bekender/groter is.

Ander punt van overweging: als je alles alleen, spoor voor spoor opneemt kom je een heel eind met een microfoon pre-amp. Maar als je idd 8 inputs tegelijk wilt gebruiken, dan heb je een pre-amp per mic nodig, dan koop je dus veel beter een mengpaneel, en heb je die pre-amp niet nodig.

Ic3gl0vE
24 juli 2007, 15:43
Ik ging wel uit van een a-merk voeding, was ik vergeten te vermelden.

Bert, als je waterkoeling mee wilt nemen naar een nieuw systeem, moet je meestal nieuwe blokken kopen zodat alles weer past. Heb je daar al naar gekeken?

yhcmarc
24 juli 2007, 16:47
Even een aanvullende vraag:

Ik heb zelf een Maya1010 kaart, 8 analoog in en uit, maar ook 2 digitale. Nu neem ik op via een oude gemodificeerde soundcraft tafel naar mijn pc, alleen kan ik dus die 2 digitale inputs niet gebruiken, iemand een idee of hier betaalbare converters voor bestaan, dus analoog signaal naar spdif digitaal?

thnx,

Marc

bass blom
24 juli 2007, 16:55
een dooie dat of minidisc recorder?

yhcmarc
24 juli 2007, 17:21
een dooie dat of minidisc recorder?

verklaar u nader ..

bass blom
24 juli 2007, 17:34
een dat recorder die het niet meer doet, loopwerk rot oid..
maar verder wel, ingang analoog stereo lijn nivo.
op rec zetten.
uitgang spdif.

bert k
24 juli 2007, 17:39
Bert, als je waterkoeling mee wilt nemen naar een nieuw systeem, moet je meestal nieuwe blokken kopen zodat alles weer past. Heb je daar al naar gekeken?
Ja, ik kan waarschijnlijk wel op een of andere manier het oude blok monteren, alleen heb ik de juiste beugels nog niet gevonden. Maar ik wilde aan de slag, dus ik heb de boxed cooler maar gemonteerd, en dat valt helemaal niet tegen! Draait nu op ongeveer 1500 toeren en is lekker stil. Wat zal ik moeilijk gaan doen?
Er zit van MSI een mooi control centre bij wat alles netjes in de gaten houdt, alleen gaat het alarm af en toe spontaan af, denkt ie dat de fan stilstaat... Temperatuur is 40 graden, 47 graden als ik flink zit te gamen, dus dat is wel netjes.

yhcmarc
24 juli 2007, 17:50
een dat recorder die het niet meer doet, loopwerk rot oid..
maar verder wel, ingang analoog stereo lijn nivo.
op rec zetten.
uitgang spdif.

Aha, dat ga ik eens checken, als het goed is heb ik nog wel ergens een DAT en een minidisk recorder liggen

harrie-beton
24 juli 2007, 18:25
Die geluidskaarten uit je rijtje zijn net als middenklasse auto's. Er is veel keuze en een slechte keuze kun je niet maken. Of je nu een m-audio koopt of een terratec, dat maakt hoorbaar erg weinig uit.

De keuze met microfoons zal veel lastiger zijn, maar goed, je moet eerst een werkende pc. Ga bouwen zou ik zeggen!
Verder kan ik adviseren om op de pc een dual boot te maken als de pc ook voor andere doeleinden wordt gebruikt.

Pre amp is niet nodig voor een beginner, ik zou eerst een eenvoudig mengtafeltje als pre amp gebruiken en me rond om opnametechniek en de mics concentreren.

yhcmarc
25 juli 2007, 13:12
Aha, dat ga ik eens checken, als het goed is heb ik nog wel ergens een DAT en een minidisk recorder liggen

Om hier even een vervolg op te maken: Ik was even langs de lokale electronica zaak gegaan en daar vond ik voor 50 euro een analoog naar digitaal (S/PDIF, Optical). Eigenlijk is het een video / audio converter voor analoog naar digitaal, maar voor mijn doeleinden werkt het iig ook. Ik kan nu de volle 10 inputs van mijn geluidskaart gebruiken :).