PDA

View Full Version : ruis in marshall icm fender??



fetsapmor
23 juli 2007, 20:06
Hallo,

hoop dat iemand mij kan helpen:

Ik heb gister een Amerikaanse Fender Stratocaster en een marshall valvestate 8080 versterker gekocht en ik heb echt een bijzonder irritante ruis komen uit mijn versterker!

Als de gitaar niet aangesloten is is er een zachte brom (dit is ok). Zodra ik de gitaar aansluit is er echt een behoorlijke ruis aanwezig. Zodra ik de snaren weer aanraak wordt deze minder (aarde misschien??)

Maar dit zou toch niet mogen kunnen?

Ik ben al in de keuken en badkamer geweest maar hier is het ook niet goed.

Help mij ajb van deze ruis af want ik ben net van teleurstelling gestopt met spelen!

thanks

Lexvandoef
23 juli 2007, 20:14
aarde, en het feit dat singel coils nu eenmaal veel harder ruiser dan humbuckers. Zeker op een overstuurde Marshall. Ik heb er zelf ook een beetje last van met mijn tele over mijn 2203. Niets om je zorgen over te maken.

drap
23 juli 2007, 20:19
Welkom in de wondere wereld van de singlecoils! Niks loos, dat geruis hoor je toch niet als je aan het spelen bent. En die Valvestates zijn verre van ruisvrij is mijn ervaring, met of zonder humbuckers.

Jimwoud
23 juli 2007, 20:28
is het alleen bij distortion of ook op het cleane kanaal? Misschien het buisje eens vervangen?

fetsapmor
23 juli 2007, 20:57
Bedankt voor de antwoorden.

Het is een tweedehands versterker maar om nou te zeggen niks om je zorgen over te maken... :-(

Als ik gewoon aan het spelen ben hoor ik het ertussendoor. (ik zit gewoon in mijn huiskamer) Dat kan toch niet goed zijn.

Op het clean kanaal is het minder erg dan op het overdrive. OP overdrive is het niet om aan te horen.

Neem aan dat het aan de gitaar niet kan liggen?

Enne misschien stomme vraag maar wat is singlecoil?

Jayjay
23 juli 2007, 21:01
Bedankt voor de antwoorden.

Het is een tweedehands versterker maar om nou te zeggen niks om je zorgen over te maken... :-(

Als ik gewoon aan het spelen ben hoor ik het ertussendoor. (ik zit gewoon in mijn huiskamer) Dat kan toch niet goed zijn.

Op het clean kanaal is het minder erg dan op het overdrive. OP overdrive is het niet om aan te horen.

Neem aan dat het aan de gitaar niet kan liggen?

Enne misschien stomme vraag maar wat is singlecoil?

Tsjek ook je gitaar kabel eens..een andere kabel die niet goed is kan ook de oorzaak zijn. Single coils zijn het type elementen (toonopnemers) in jou gitaar. Dit type bromt wat meer dan Hummbuckers (bromverminderaars)

dr.distortion
23 juli 2007, 21:02
Een singlecoil is een enkelspoels element dat in bijvoorbeeld stratocasters zitten. Zijn de stopcontacten in de woonkamer geaard? Ik heb bijvoorbeeld het volgdende aan de hand gehad: ik heb sinds een paar maandjes een nieuwe peavey valveking, met drie gitaren erop getest een hoop ruis gehad in een woonkamer waar geen stopcontact geaard is. Nu heb ik mijn schuur achterom gerenoveerd en geaarde stopcontacten gelegd om 's avonds lekker te kunnen scheuren: geen ruis meer, niet op mijn fenix les paul en ook niet met de japanse fender strat. Hartstikke stil. Als het echt heel hinderlijk is, onderzoek dan eens of het aan de aarding ligt, singlecoil (nu weet je wat het is :satisfie: ) ruisen idd. meer dan humbucker...en dat zijn dubbelspoel elementen :hippie:

fetsapmor
23 juli 2007, 21:11
Ik heb iniedergeval geen single coil elementen want het is een stratocaster deluxe plus, met zo.n goud, blauw en rood plat element zonder single coils. Dit dus humbuckers? (lol, leer steeds wat bij:-)

De aarde zal ik weleens checken want heb echt geen idee of mijn huiskamer geaard is of niet (ik denk dat men hier pas over na gaat denken bij de aankoop van een vette elektrsiche gitaar!).

Als mijn versterker gewoon staat zonder gitaar aangesloten bromt hij ook zachtjes. Dit is gewoon normaal?

drap
23 juli 2007, 21:37
Dan zijn het Lace Sensors elementen in je gitaar. Ik ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij zijn dat toch ook singlecoils.

fetsapmor
23 juli 2007, 21:57
Ik denk misschien dat het ook wel aan mijn kabel ligt. Ik heb de kabel nog van mijn oude elektrische bagger gitaar en die zit ertussen.

Zodra ik de kabel uit de gitaar trek krijg ik veel herrie als hij nog half in aanraking is met de gitaar of als ik hem tegen mijn lichaam houd. Ik lees net ergens anders dat hij dan helemaal stil zou moeten zijn?? Dat is: wanneer het een goede kabel zou zijn.. Klopt dat? moet hij stil zijn in aanraking met mijn hand terwijl het andere uiteinde in de versterker zit..

Denken jullie nu dat dit het is? Ik hoop het want dat kabeltje is makkelijk te vervangen!

drap
23 juli 2007, 22:51
Dat je alleen maar meer lawaai hoort als je kabel niet in de gitaar zit en wel in de versterker is normaal en vrij logisch. Neemt niet weg dat een redelijke kwaliteitskabel wel wat stiller zou kunnen zijn en je klank verbetert er sowieso van. Maar nogmaals, die Valvestates zijn niet echt ruisvrij. Nou is geen enkele versterker dat trouwens. De één alleen wat erger dan de ander. Persoonlijk denk ik niet dat je gitaar of je versterker kapot is, maar dat kan ik eigenlijk alleen zeggen als ik het in het echie zou horen. Maar een beetje ruis, no problemo en ik zou me er niet te druk over maken.

DeiDRagonas
24 juli 2007, 01:13
En ga die aarde nu maar es checken, want dat ist probleem volgens mij.

Baker
24 juli 2007, 09:05
inderdaad.
Het is ook vaak een optelsom.

single coils + geen aarde + slechte kabel + valvestate = ruis.
Om niet te zeggen, gegarandeerd ruis.

Ik denk ook niet dat je amp of gitaar kapot is.

Neem een geaard stopcontact, koop een goede kabel, ga niet te dicht met je gitaar bij de amp zitten, en accepteer het laatste beetje ruis.

Het zou overgens wel zo moeten zijn dat je dan geen ruis meer zou moeten horen als je een beetje op redelijk volume speelt.

ColourofFire
24 juli 2007, 09:06
Dan zijn het Lace Sensors elementen in je gitaar. Ik ben er niet helemaal zeker van, maar volgens mij zijn dat toch ook singlecoils.

Zijn inderdaad lace sensors, maar die werken niet zoals single coils, ze hebben alleen dezelfde vorm. En als het goed is hebben lace sensors veel minder ruis dan een single coil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lace_Sensor
Niet het beste stuk erover, maar dan moet je zelf maar ff verder zoeken. Het is altijd wel nuttig om te weten wat je in je gitaar hebt zitten

fetsapmor
25 juli 2007, 08:57
Gister in de winkel geweest en schijnbaar hoort deze "brom" er te zijn..

Mijn kabel was prima en ook mijn gitaar (gelukkig). In de winkel was diezelfde brom er op een van hun versterkers.

Rare is wel dat gisteravond de brom minder was dan eergister...

Snap er niet meer van but it;s all good now!

drap
25 juli 2007, 09:23
Ah, dan heb je je kabel waarschijnlijk andersom, maar daar weet Tristan je alles over te vertellen :D

Kim Wilson
25 juli 2007, 09:28
Of je stekker andersom in het stopcontact. Dat schijnt serieus te schelen, of je de fase op de ene of de andere kant hebt staan. Ik heb het zelf nog nooit ervaren, maar een maat van me werkt in de audio- en videoverhuur, en die heeft er wel heel wat ruis mee opgelost. Zegt-ie...

Waar je ook op moet letten, is dat er geen kabels dwars over je amp lopen, over je trafo's en zo. Onze andere gitarist heeft zich ook eens een slag in de rondte gezocht waar die brom nou ineens vandaan kwam. Bleek het zijn gitaarkabel te zijn die langs de trafo van zijn Bassman liep.