PDA

View Full Version : Kleinere versterkers, grotere versterkers...



Gitarezzo
23 juli 2007, 18:31
Heej mensen,

Ik vroeg me af of het niet mogelijk is om eens een lijstje op te stellen met daarin de aan te raden kleinere versterkers (voor bijvoorbeeld beginners), wat grotere versterkers en de grootsten der versterkers.

Dit om een beetje een duidelijker beeld te scheppen op dit gebied. Ik heb er ook zelf geen fluit verstand van en zou ook niet weten wat een goede versterker is (prijs/kwaliteit).

alvast bedankt,

Wibe

the sure thing
23 juli 2007, 18:50
Misschien is het beter (a la het gitaargedeelte) een indeling te maken naar prijs. Versterkers tot EUR 300, van EUR 300 tot 500, van 500 tot 1000, van 1000 tot 2000, en hoger dan 2000

MizZoo
23 juli 2007, 19:06
Lijkt mij een super idee, ik stem voor. :)

Goeiemorguh
23 juli 2007, 19:17
Dat is zeker een goed idee, scheelt hopelijk weer een aantal 'welke versterker moet ik nemen' topics.

Baker
23 juli 2007, 19:38
eerlijk gezegd lijkt het me helemaal geen goed idee.
Er is zoveel keus... 100 versterkers tegenover 1000 meningen....

Daar kom je toch nooit uit.

Bovendien, er is geen standaar goede kleine of middelgrote of grote amp te noemen,hangt er maar net vanaf waar je hem voor wilt gebruiken, welks stijl, sound en welk budget.

robert-gitarist
23 juli 2007, 19:51
Gewoon zorgen voor een goeie FAQ. Net als bij het elektrische gitaar gedeelte ;) Okee, het kost wat tijd om zoiets te maken en de mod's hebben ook nog een leven buiten gitaarnet maar goed, iets of iemand zo zoiets vast wel kunnen fixen :) Je ziet namelijk er best veel gebruik van word gemaakt. Je komt helaas als nog té veel topics tegen met een en de zelfde vraag maar goed, dat ga je helaas toch niet tegen vrees ik. Maar een goeie FAQ kan opzig geen kwaad

Goeiemorguh
23 juli 2007, 20:19
Inderdaad, gewoon een FAQ waarin een aantal veel gebruikte versterkers staan met een beschrijving zodat mensen zich kunnen orienteren voordat ze een topic aanmaken. Bijv. voor het beginners gedeelte bijvoorbeeld de cube en adxxvt serie met hun voor en nadelen etc.

jaap-regelink
23 juli 2007, 20:36
op zich wel goed idee. maar er zijn zoooo veel goede versterkers, en wat het nou juist is. 30% van al die versterkers is boven de 1000. dus dan krijg je daar 1 groot topic ;)

LCH
24 juli 2007, 13:08
op zich wel goed idee. maar er zijn zoooo veel goede versterkers, en wat het nou juist is. 30% van al die versterkers is boven de 1000. dus dan krijg je daar 1 groot topic ;)
Mensen die een versterker duurder dan 1000 euro kopen mogen geacht worden verstand van zaken te hebben. Indien men dat niet heeft is men vrij dom bezig.

Het gaat juist om de beginners die t/m 400 euro iets zoeken en waar ook alle overbodige topics over worden gemaakt. Goed idee om in die categorie een faqje te maken lijkt me. :)

Raffel
24 juli 2007, 13:16
ik stel voor dat we meningen dan gewoon achterwege laten en proberen de karakteristieken van kanalen van amps (en gedeelde controls te noemen) samen te vatten, de verschillende opties en de prijs range te noteren. Ze vervolgens onderbrengen in verschillende categorien, misschien zelfs eigenaren van de amps op het forum weergeven. Sowieso wel handig als naslagwerk omdat je gauw een tijdje aan het zoeken bent naar wat nu een goed 2e-hands prijsje voor bepaalde amps is. (er worden ook genoeg nieuwe posts over gemaakt overigens)

Kost niet veel tijd als iedereen zijn steentje bijdraagt, je werkt het gewoon geleidelijk aan bij. Wie maakt de openingspost? :D


Mensen die een versterker duurder dan 1000 euro kopen mogen geacht worden verstand van zaken te hebben. Indien men dat niet heeft is men vrij dom bezig.


Stel die mensen willen een andere weg inslaan qua sound, dan weet je wel meteen waar je het moet zoeken. Ik ken toch echt niet alle amp-heads, met name omdat er ook veel sprake is van vrij exclusieve amps, daar kunnen eigenaren dan de karakteristieken van benoemen. Eventueel een test-adresje aanbieden.

LCH
24 juli 2007, 13:18
Nou ja, dan moet er even wat gecoördineerd worden. Om te beginnen een lijstje beginnersamps die in de winkel staan en wat populair tweedehands spul (Valvestate, Bandit enz.). Vervolgens een kort verhaaltje over elke amp.

Nobler
24 juli 2007, 13:22
LCH: ik vraag me af of je gelijk hebt dat mensen die een versterker van meer dan 1000 euro kopen geacht mogen worden verstand van zaken te hebben.
Er zijn kleine buizenversterkertjes van 5 watt die goedkoop zijn (Epi VJ, Fender Champion 600, Harley Benton GA5), maar er zijn er ook behoorlijk of zelfs hele dure (Laney Lionheart LT5). Bij die grootte versterkers is er eigenlijk geen middengebied, maar als je toch iets goeds wilt kopen (maar niet te groot omdat dat te hard gaat) wil je wel weten of dat het geld wel waard is.

De 12 watt Fender '57 Deluxe, de 18 watt Marshall 1974X zijn bijna of meer dan 2000 euro, tegenover Fender Bluesen en Vox AC15 van 500-750 euro. Er zijn denk ik nogal wat mensen die het geld wel hebben voor een dure versterker, maar dat niet uitgeven zonder over één nacht ijs te gaan.

Mensen dus die geen jarenlange ervaring hebben met versterkers kopen, uitproberen en verkopen, en graag de mening van anderen horen voor ze besluiten te gaan voor het allerbest of iets goedkoper.

Speeddemon
24 juli 2007, 13:22
Neem nu 2 van de populairste 'beginners' amps; de Roland Cube 30(X) en de VOX AD30VT, zeer competitief geprijsd en nagenoeg iedereen met werkende oren op dit forum is het er over eens dat de Vox meer crunch/medium gain is georienteerd en de Cube meer metal.

En versterkers onder de 100 euro moet je gewoon pertinent niet aan beginnen, lijkt me. Zo'n 15W Marshall prulding met een 6,5" speaker... brandhout!

Raffel
24 juli 2007, 13:24
ik stel voor dat jij de startpost maakt vanwege je eerste bijdrage Speed :P

Speeddemon
24 juli 2007, 13:27
ik stel voor dat jij de startpost maakt vanwege je eerste bijdrage Speed :P
Als ik je Engl cab voor 600 mag overnemen. :hippie:

Raffel
24 juli 2007, 13:30
tuurlijk, als jij dan 50 eipo bijdraagt aan mijn 2x12 :D

Gitarezzo
24 juli 2007, 18:51
Mensen, bedankt voor de reacties.

Ik ben zeer benieuwd wat het gaat worden

Mitch
24 juli 2007, 18:57
Een opgestelde FAQ lijkt me niets. Dan zit je nog naar de mening van één persoon te luisteren en dat wil je denk ik niet als lezer. Een review sectie zoals in Elektrische Gitaren is geen gek idee, alleen dan niet met die verschrikkelijk kleine intervallen van 250E, daar staat nu de openingspagina vol met sticky's :stop:
Tot 500, tot 1200 en boven 1200. Lijkt me PLENTY !

jaap-regelink
24 juli 2007, 21:07
op zich goed idee, maar het probleem ligt denk ik bij hoe je alles wil gaan indelen,

Mitch
24 juli 2007, 21:52
Volgens mij kan een aanbevelingen-FAQ best kort:

-Cheap 'n lousy: Epi Valve Junior combo of head als je een speakerkast hebt (rules out starters)
-Cheap 'n good: Roland Cube 30 of Vox AD30 Valvetronix
-"Voor het warme clean" onder de 1000E de altijd en eeuwig aangeprezen Fender Hot Rod Deluxe
....maar voor wie nadenkt natuurlijk een AC30CC
-Voor een rockgeluid moet je een JCM800 hebben, maar dan wel de éénkanaals
-Voor een moderne alleskunner moet je een Koch of een ENGL hebben.

Zie hier, het Moderne Versterkers-forum op een doordeweekse dag in één post samengevat :D

1959SLP
24 juli 2007, 22:34
Volgens mij kan een aanbevelingen-FAQ best kort:

-Cheap 'n lousy: Epi Valve Junior combo of head als je een speakerkast hebt (rules out starters)
-Cheap 'n good: Roland Cube 30 of Vox AD30 Valvetronix
-"Voor het warme clean" onder de 1000E de altijd en eeuwig aangeprezen Fender Hot Rod Deluxe
....maar voor wie nadenkt natuurlijk een AC30CC
-Voor een rockgeluid moet je een JCM800 hebben, maar dan wel de éénkanaals
-Voor een moderne alleskunner moet je een Koch of een ENGL hebben.

Zie hier, het Moderne Versterkers-forum op een doordeweekse dag in één post samengevat :D

Ik mis nog de producten van enkele cromabakkers. Maken voor een betaalbare prijs toch ook behoorlijk lekkere gebakjes.

Mitch
24 juli 2007, 22:53
Nee Ray, je zit hier op Modern :jam:

dePerik
24 juli 2007, 23:03
Volgens mij hè, lukt het niet om zo'n FAQ voor elkaar te krijgen als iedereen heel hard zijn mening gaat roepen zonder na te denken over wat de gebruiker nodig heeft.
Ik denk dat het zeker heel bruikbaar zijn kan maar dat de moeilijkheid er in zit dat mensen die zo'n FAQ gebruiken of zoeken, niet alleen maar op zoek zijn naar omschrijvingen alá Harmony Central. Het contact moet wat persoonlijker zijn en tweerichingsverkeer zijn. Dus niet alleen maar reviews lezen, maar ook nog vragen van allerlei niveau kunnen stellen. Vooral mensen die net beginnen zijn afhankelijk van (er over babbelen met) anderen omdat ze echt door de bomen het bos niet zien en dat wil de ervaren gitarist met tig amps en planken wel es vergeten misschien.
Zo'n FAQ blijft toch wat te weinig interactief denk ik.