PDA

View Full Version : Funky Geluid



SkinnySweatyMan
23 juli 2007, 18:04
Heey

Ik ben op zoek naar een echt funky geluid, maar ik heb geen enkel idee onder wat voor type pedaal dit zou vallen. Ik weet wel het een en ander van gitaren, maar effecten weet ik echt he-le-maal niks vanaf dus wat hulp zou welkom zijn!

Setup:
Fender Strat
Fender Tele
Line 6 Spider II

Alvast bedankt!

G.G.
23 juli 2007, 18:05
Heey

Ik ben op zoek naar een echt funky geluid, maar ik heb geen enkel idee onder wat voor type pedaal dit zou vallen. Ik weet wel het een en ander van gitaren, maar effecten weet ik echt he-le-maal niks vanaf dus wat hulp zou welkom zijn!

Setup:
Fender Strat
Fender Tele
Line 6 Spider II

Alvast bedankt!

Clean met een compressortje. Met een stratje moet dat lukken.

Ash ketchum
23 juli 2007, 18:15
Lijkt me ook een kwestie van een goede aanslag en linkerhand techniek. Dan kom je ook al een heel eind.
Qua pedalen kom je met een goede wah ook heel ver, naar mijn mening veel meer funk dan een compressor.

robert-gitarist
23 juli 2007, 18:21
of een autowah. Als je een compressor neemt, kijk dan ff na de MXR DynaComp. Die vind ik erg funcky :) En ja een gewone moet ook lukken.

the sure thing
23 juli 2007, 18:57
Ik dank FUNK voor 80% aan je speeltechniek ligt en voor 20% aan je apparatuur.

SkinnySweatyMan
23 juli 2007, 19:01
Ik dank FUNK voor 80% aan je speeltechniek ligt en voor 20% aan je apparatuur.
Jep, daarom wil ik graag de goede apparatuur paraat hebben ;)

Dank voor jullie reacties! Ik zal eens wat Compressors gaan uitproberen:)

rscalex
23 juli 2007, 19:11
Jep, daarom wil ik graag de goede apparatuur paraat hebben ;)

Dank voor jullie reacties! Ik zal eens wat Compressors gaan uitproberen:)
ik denk dat hij daarmee juist bedoelt dat je best begint met de juiste speeltechniek aan te leren, want dat is veel belangrijker dan het gebruik van een compressor

Ash ketchum
23 juli 2007, 19:19
ik denk dat hij daarmee juist bedoelt dat je best begint met de juiste speeltechniek aan te leren, want dat is veel belangrijker dan het gebruik van een compressor
+10 en nog tien tekens

SkinnySweatyMan
23 juli 2007, 19:31
ik denk dat hij daarmee juist bedoelt dat je best begint met de juiste speeltechniek aan te leren, want dat is veel belangrijker dan het gebruik van een compressor
Ja snap ik, maar mijn vraag is welke effecten het beste zijn om te funken, niet hoe ik gitaar moet spelen;)

artnaz
23 juli 2007, 19:32
Ja snap ik, maar mijn vraag is welke effecten het beste zijn om te funken, niet hoe ik gitaar moet spelen;)That's right! :D

jaap-regelink
23 juli 2007, 19:54
You can't do without a Wah :soul: . maar opzich, een compressortje, is geeneens nodig. ik speel zelf ook heel veel Funk. en je kunt ook echt wel zonder Compressor. zorg gewoon dat je een goede versterker hebt. lekkere setting op je Strat. Wah , Phaser, Chorus, Q-tron ertussen, en Funken maar ! :D

FruscianteFan
23 juli 2007, 20:00
Ja snap ik, maar mijn vraag is welke effecten het beste zijn om te funken, niet hoe ik gitaar moet spelen;)Toegegeven, zo vaak speel ik ook weer geen funk. Als ik dat wél doe, gebruik ik soms een wahwah. De meeste funk die ik speel, speel ik helemaal clean.

En als ik dan toch nog een suggestie moet doen: chorus. Maar op zich staat het redelijk los van funk.

the sure thing
23 juli 2007, 20:35
de WAH staat op nr 1 als FUNK gereedschap.

jaap-regelink
23 juli 2007, 21:26
Cuz, if you play da funk, you should also play da p-funk. then you should know, that Ain't no party like a p-funk party cuz a p-funk party won't stop!.
only if you have a damn Funky wah, you can play da funk. and don't fake the funk , or else your nose will grow. (that's called da pinoccio theory)

Johnny Ramone
23 juli 2007, 21:42
Vroeger toen ik nog een Marshall versterker en een Ibanez gitaar had was het voor mij onmogelijk er een funk geluid uit krijgen, ook niet met behulp van welk pedaal dan ook, ik kwam wel een beetje in de buurt dmv een wah, autowah, doctorQ, enz.., maar het leek eigenlijk nergens op. Sinds een jaar of 15 speel ik nu op een Fender Strat met eind jaren 50 pick-ups (dus geen Texas Specials, die zijn om te rocken/bluesen) en heb ik een Fender versterker met alnico speakers, deze combinatie is perfect voor Funk en Soul, ook heb ik wah en een chorus, maar deze gebruik ik niet zoveel. De Wah voor slag weleens, en de chorus voor riedeltjes. Het beste is gewoon echt clean spelen, en doe dit vol overgave. Er is een instructie video op de markt: "Ross Bolton Funk Guitar", die kan je meer van dienst zijn dan 1 of ander pedaal die eigenlijk alleen maar weer je strakheid om zeep helpt.

EuroCinema
24 juli 2007, 10:08
Ik heb jarenlang opgetreden met een funkband, en eigenlijk werken allerlei setups prima. De nog levende P-Funk gasten (Blackbyrd McKnight, Gary Shider, Michael Hampton) spelen al jaren met een soort van rock/metal setups. Leo Nocentelli van de Meters speelde in het begin op een jazzgitaar, Jimmy Nolen op een strat etc. Het zit meer in stijl van spelen dan in gear dus. Maar wat tips: Voor een 60s funksound (Jb's, Meters) is een behoorlijke gitaar met een lekker brugelement en een buizenbak die aardig clean kan blijven genoeg. Begin 70s is een wah (Shaft!) onmisbaar en wellicht een fuzz (Eddie Hazel). Mid 70s komt de modulatie erin (check Herbie Hancocks platen met Wah wah Watson op gitaar en bijv. Let's Take It to the Stage van Funkadelic): vooral phasers en envelope filters. Superleuk, maar pas op dat je niet wegvalt in de mix live (ik heb al 3 phasers weggedaan om die reden). Tegen de tijd dat disco opkomt wordt die strat-met-compressie sound a la Nile Rodgers (Chic) hot. Voor veel rockgitaristen is dat nog steeds DE funksound. Die compressie hoor je ook bij Roger Troutman van Zapp en natuurlijk bij Prince. Een dynacompje is daar inderdaad heel fijn voor. Dus het is een beetje een kwestie van wat voor funksound je wilt.(Of lekker een pedalenbord bouwen en ze allemaal ter beschikking hebben :soul: )

Nitefly7
24 juli 2007, 11:48
Superleuk, maar pas op dat je niet wegvalt in de mix live (ik heb al 3 phasers weggedaan om die reden).

en welke phasers heb je moeten wegdoen, waarom en welke heb je nu?

EuroCinema
24 juli 2007, 13:30
DOD phasor (beetje spijt van) een oudere Boss en een nieuwere Boss. Thuis klonken ze heel lekker, als ik ze aanzette op het podium verdween de gitaar in de mix (midscoop/volumedrop denk ik, beetje aard van het effect...) Nu gebruik ik een Dr. Q envelope filter ipv een phaser.

MarkS
24 juli 2007, 17:00
een Dr. Q envelope filter
Dat was het eerste pedaal dat me te binnen schoot op de vraag van TS...

jaspie
24 juli 2007, 17:07
al die dingen zijn leuk, maar iemand die kan funken, krijgt een funky sound met elke set up. Veel frethand muting(lekker in 16e spelen) aanleren is veel belangrijker dan een wah of comp. .

the sure thing
24 juli 2007, 20:41
Mijn gitaarleraar kon destijds fynky klinken op een akoestische gitaar....

Welke cleane versterkers zijn eigenlijk geschikt voor FUNK? Kom ik dan altijd bij Fender Twin Reverb uit, of ook anders dan Fender? Waar speelden ze destijds op?

EuroCinema
24 juli 2007, 22:52
De JB's moesten op Vox want daar had James Brown een dealtje mee. In de seventies gingen veel funkers natuurlijk op transistor over. Een jazz chorus of princeton kan heel goed werken voor gladdere funk (je zal natuurlijk niet klinken als Lefties Soul Connection dan)

up-guitarman
13 augustus 2007, 16:25
Ik funk lekker op mijn Marshall en Tele, maar evengoed op mijn Epi Dot. Vaak in combi met een wah of een DynaComp !!! Phasers zijn ook leuk, chorus vind ik minder geschikt voor funk...

DiscoFreq
14 augustus 2007, 10:48
Ik dank FUNK voor 80% aan je speeltechniek ligt en voor 20% aan je apparatuur.
ja, al heb ik al enkele effectcombinaties gevonden (meestal combinaties van parallel & serie) waarmee 1 noot al druipt van de funk, maar goed ook, want mijn speeltechniek... :D

Ow, dat is wel met bas, dus ja, beetje anders natuurlijk...

DiscoFreq
14 augustus 2007, 10:56
de WAH staat op nr 1 als FUNK gereedschap.
Neenee, de Mu-Tron :)


























Ook fout! 2 Mu-Trons!!! :D