PDA

View Full Version : snaren leggen



thekid
23 juli 2007, 14:38
hey

Ik heb een les paul die dringend nieuwe snaren nodig heeft .
maar ik kan zelf geen snaren leggen en om hem naar de winkel te doen kost me 27 euries.

dus de vraag is het nu echt zo moeilijk om zelf snaren te leggen en dan het afstellen van de trusrod en intonatie.

bestaan er geen filmpjes waar het allemaal word voorgedaan

FruscianteFan
23 juli 2007, 14:45
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

En verder leer je al heel wat door je oude snaren eraf te halen.

Thijs_Razor
23 juli 2007, 15:02
Gewoon zelf doen, dan leer je het vanzelf. Ik kan me nog herinneren dat toen ik voor het eerst alle snaren van m'n Les Paul ging vervangen de brug eraf viel (wat zo hoort). Ik schrok me te pletter. :chicken: LOL

bert k
23 juli 2007, 16:06
Doe het één voor één, dan valt er niks af.

q-elvis-p
23 juli 2007, 16:24
inderdaad één voor één, kan je bij de volgende zien hoe het ongeveer er uit moet zijn!!!

grayfink
23 juli 2007, 19:17
Denk er aan, niet te veel windingen, dan onstemt de snaar snel. Met te weinig breekt hij snel of glijd weg/slipt door. (bij de onomwonden snaren). Dus ca 2/3 cm bij de E A D, 4 cm bij de G en 6/7 cm bij de B en E snaar overhouden ongeveer. (ook ongeveer zoveel windingen) pak en beet-bind me er niet op vast, ik weet het ook niet. Ach, doe maar wat.

FruscianteFan
23 juli 2007, 20:14
Denk er aan, niet te veel windingen, dan onstemt de snaar snel. Met te weinig breekt hij snel of glijd weg/slipt door. (bij de onomwonden snaren). Dus ca 2/3 cm bij de E A D, 4 cm bij de G en 6/7 cm bij de B en E snaar overhouden ongeveer. (ook ongeveer zoveel windingen) pak en beet-bind me er niet op vast, ik weet het ook niet. Ach, doe maar wat.Voor dit gedoe had ik die link neergezet :)

wietse
23 juli 2007, 21:37
hey

Ik heb een les paul die dringend nieuwe snaren nodig heeft .
maar ik kan zelf geen snaren leggen en om hem naar de winkel te doen kost me 27 euries.

dus de vraag is het nu echt zo moeilijk om zelf snaren te leggen en dan het afstellen van de trusrod en intonatie.

bestaan er geen filmpjes waar het allemaal word voorgedaan

wijst zich zelf vooral bij een les paul, en trusrod en intonatie hoef je niks aan te doen zolang je dezelfde dikte snaren gebruikt, en dan is het nog alleen de intontie die je bij moet stellen.
trusrod AFBLIJVEN!!! alleen aankomen als de hals te hol of te bol staat zolang hij goed speelt niet aankomen.
verdomme naar de winkel voor nieuwe snaren man geld te veel soms dat is 1 van de eerste dingen die een gitarist zelf moet kunnen, snaren vervangen.
naast stemmen, doet me denken aan een stukje op hc een paar jaar geleden daar was ook iemand aan het woord die bij een grote muziekzaak werkte, en die verbaasde zich er over hoeveel beginners binnen kwamen om de gitaar te laten stemmen.

pupanus1
23 juli 2007, 21:59
gewoon in het diepe duiken haha de eerste keer dat ik een akkoestisch gitaar de snaren ging vervangen ahaha dat was een drama!

Allemaal een andere kant op gewonden etc. haha, maar ach je leert ervan.

Gewoon oefenen en niet bang zijn dat je wat molt gitaren kunnen over het algemeen best wat hebben

Maurice_732
23 juli 2007, 22:38
hey
maar ik kan zelf geen snaren leggen en om hem naar de winkel te doen kost me 27 euries.

om een paar snaren te leggen kost 5 minuten :sneaky:
Ik doe het voor 10 :cooler: